Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost Handy – Ručně ovládané ticho

Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost Handy – Ručně ovládané ticho

 
 

Těsně před příchodem faceliftovaného Mondea jsme vyzkoušeli stávající provedení s úpravou pro ruční řízení.

Největší překvapení? Ani v kombinaci se zážehovým turbomotorem a šestistupňovým automatem nejde o přehnaně drahou ani žíznivou volbu.

Prolog

Svět je báječné místo. Mám nejlepší ženu na světě, neméně skvělého tchána a navzdory prastarým fórům i tchyni. Proč to, u všech všudy, cpu na začátek testu? Protože, když jsem při jedné návštěvě nabízel tchánovi svezení s testovacím Mondeem Handy, a dával mu klíčky (importére, promiň), koukal na mě s chápavostí vrány, která čte návod na iPhone.

Tchán totiž nedávno přišel o obě nohy. Na jeho proslulém smyslu pro humor to nic nezměnilo, možnosti řídit se mu ale ze dne na den zúžily na páčku elektrického vozíku. No jen si to zkuste představit – řízení vás baví celý život a z čista jasna už prostě jaksi nemůžete. Rok bez volantu a naráz vám zeť řekne: „Jeď se projet!“

obrázek [600 x 412]  

Přesun za volant Mondea byl dílem okamžiku. Vhodnou polohu za volantem nebylo těžké nalézt a pak už jsem vnímal jen trefné poznámky k vozu, motoru, řízení… Následující řádky tak berte jako směs obvyklého přídělu testotextu s lehounce osobním vkladem člověka s miliony kilometrů bez nehod.

Předfacelift

Designem se zabývat nebudeme – faceliftované provedení už probouralo brány autosalonů a testy zveřejníme záhy. Důležitější je v našem případě pohon – tedy relativně neobvyklá kombinace přeplňovaného zážehového dvoulitru s dvouspojkovou převodovkou Powershift.

Kdo se někdy svezl s předchůdcem, tedy nepřeplňovaným agregátem 2,3 Duratec a klasickým automatem, zůstala mu jistě do očí vypálená výhradně dvouciferná hodnota spotřeby a to i okamžité. Redakční kolega Mihálik to v tři roky starém testu málem odnesl rezignací na cokoli v modrém oválu, my ostatní jsme se jen utvrdili v dojmu, že Mondeo = turbodiesel.

A pak přišel Ecoboost. Jeho cílem je podle výrobce „zefektivnění procesů zážehových motorů pro dosažení jejich lepších dynamických vlastností při nižší spotřebě paliva“. Hezká slova, ale jak se chová čtyřválec 2,0 SCTi v praxi?

Papírové hodnoty vypadají povzbudivě: S maximálním výkonem 149 kW a točivým momentem 300 Nm dostupným od 1750 otáček se mezi konkurencí neztratí a poměrně těžkému vozu by mohl být důstojným partnerem.

obrázek [600 x 410]  

Po nastartování padá první obava: i start při okolní teplotě 0°C není hlučný, při opatrné úvodní jízdě se motor chová kultivovaně a ani vytáčení nehrozí praskáním bubínků posádky.

Do přibližně 1600 min-1 se neděje zhola nic a vůz by za sebou neutáhl ani houpacího koně. Následný zátah pocítí posádka naopak znatelně, i když kopanec ve stylu starších TDI to bohudíky není. Mohutný zátah vydrží motoru až do zásahu omezovače, tam se ale soudný člověk často nepustí.

Šestistupňová dvouspojková převodovka Powershift na kvalitě svezení jen přidává. Na šestý stupeň při 130 km/h točí motor jen 2800 min-1, v městském provozu při ustálené padesátce je elektronika ochotna zařadit a podržet pátý stupeň.

Změna rychlostních stupňů probíhá poměrně svižně, pro úspornou jízdu se ale vyplatí použít sekvenční řazení – v automatickém módu drží někdy převodovka vyšší otáčky, než je nutné. Výsledkem střízlivé jízdy po městě je spotřeba okolo desetilitrové hranice, ustálená jízda stokilometrovou rychlostí pak přinese hodnotu 7,5 l/100 km.

obrázek [300 x 305] Kombinace motoru a převodovky tak má překvapivý výsledek – poměrně rychlá změna převodů bledne před lehkým zpožděním, které nastane kvůli potřebě zvýšení otáček a náběhu turba. Jinými slovy – při potřebě podstatného zrychlení je s tím potřeba počítat a kombinace pauza+prudký zátah turba nás už po týdnu nerozházela.

Mondeo není autem pro sportovní jízdu s častými výlety otáčkoměru doprava, ale nadstandardně rychlé přesuny na běžných silnicích zvládá skvěle – mimo jiné i díky podvozku, který tlumí nerovnosti a současně podrží v zatáčkách. Osmnáctipalcová kola jsou z tohoto pohledu optimálním kompromisem.

Ručně stručně

Zástavba ručního řízení je součástí programu Ford Handy, který umožňuje v několika modelech provést úpravy pro nejrůznější stupně postižení. Možností a variant přestavby je řada a proto je nejvhodnější nechat si je provést skutečně na míru. Úpravy se netýkají totiž jen řízení. Je možné pořídit si zvedací a otáčecí přední sedačky, přídavné přesedací desky, pomocný mechanismus na nakládání vozíku, ale také třeba speciální dětské bezpečnostní sedačky. V našem případě šlo o páku, která umožňovala ovládání plynového a brzdového pedálu levou rukou. Zástavba nijak neomezuje klasické nožní ovládání a zachovává tak vozu potřebnou univerzálnost.

Funguje to jednoduše: pohybem dolů se přidává plyn, pohybem dopředu se brzdí. Páka se automaticky vrací do neutrální polohy, ovládání ale kupodivu umožňuje brzdění i akceleraci současně. Členové redakce bez tělesného postižení se s ovládáním sžívali relativně jednoduše, nejčastější „aktivitou“ bylo udržování obou nohou v pohotovosti pro případný zásah. Nezvyklost ovládání je také pro běžného řidiče jedinou komplikací – samotný mechanismus funguje na čistě mechanické bázi a naprosto spolehlivě.

obrázek [600 x 316]  

Ve finále jsme vůz nechali otestovat již zmíněnému bývalému aktivnímu řidiči, který je po amputaci obou nohou odkázán na invalidní vozík. Díky širokému úhlu otevření předních dveří proběhlo přesednutí bez problémů, asistentovi pak naložení vozíku do zavazadlového prostoru ulehčilo ocelové rameno s navijákem a elektrickým dálkovým ovládáním.

Nalézt vhodnou polohu za volantem bylo dílem okamžiku, bezklíčové startování tlačítkem řidič mimořádně kvitoval. Zprvu opatrné první stovky metrů sloužily k seznámení s ovládáním, po krátkém zácviku si řidič začal zvykat a troufat si na vyšší rychlost a složitější manévry. Největším problémem byl i v tomto případě zvyk a někdy i nevědomé zrychlování – řidič ale uznal, že kinematika páky je logická a v nouzi pomáhá případnému tlaku na brzdu i setrvačnost.

V podstatě jediným problémem se tak paradoxně nestalo samotné ovládání, ale vůz samotný – ani velmi jemné ovládání páky nedokázalo eliminovat výše zmíněnou prodlevu turbodmychadla, což vedlo k zpočátku značně neplynulé jízdě. I tento nekomfort by ale bylo jistě možno odstranit delším zácvikem a plně tak využít přednosti, které motor s převodovkou má.

obrázek [600 x 323]  

První cena vozu582.990,- (1.6 Duractec 81 kW Core)
První cena vozu s testovanou motorizací819.990,- (2.0 EcoBoost SCTi 149 kW Ghia)
Základní cena testovaného vozu709.990,- (2.0 EcoBoost SCTi 149 kW Powershift Enterprise)
Cena testovaného vozu770.890,- (2.0 EcoBoost SCTi 149 kW Powershift Enterprise)

Cena přestavby 72.250,-

Plusy:

  • Tichý, pružný a výkonný motor
  • Spotřeba při běžné jízdě
  • Podvozek a tlumení nerovností
  • Kvalita sedadel
  • Zavazadlový prostor

Minusy:

  • Prodleva turbodmychadla
  • Neúsporné chování převodovky v automatickém modu
  • Vyšší spotřeba při rychlé jízdě
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Mondeo 2,0 SCTi

Cena v základní výbavě: 709 990 Kč Cena v testované výbavě: 770 890 Kč

Základní výbava:Střešní ližiny s hliníkovou povrchovou úpravou, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie elektricky ovládaná a vyhřívaná, s osvětlením prostoru pod zrcátky, elektricky sklápěná, s pamětí polohy pro 4 individuální nastavení včetně sklápění skla při zařazení zpětného chodu, stěrače přední, automatické s dešťovým senzorem a nastavitelným seřízením citlivosti, automatické světlomety včetně předních mlhových světel, bixenonové světlomety, automatické nastavení sklonu, ostřikovače světlometů, sedadla s potahy kůže/látka, 16" x 6.5 kola z lehkých slitin s 24 paprsky a pneumatikami 215/55, Stereorádio/CD Sony - funkce RDS EON, PTY, MP3, kódování proti krádeži „Keycode“, DSP, zásuvka pro připojení externího přehrávače, 8 HiFi reproduktorů, ovládání na volantu

Výbava testovaného vozu:Dálkově ovládané dvojité centrální zamykání (4 900,-), parkovací asistent - přední + zadní čidla (12 900,-), Sada Business - tempomat, audiosystém Sony – stereorádio/6CD s integrovaným měničem na 6 CD, 8 HiFi reproduktorů, Bluetooth® handsfree s USB portem (13 100,-), Sada Style - 17" x 7.5 kola z lehkých slitin D2YER, střešní ližiny - s hliníkovou povrchovou úpravou (pouze u kombi), zadní tmavě tónovaná skla Privacy (15 500,-), metalický lak (14 500,-)

Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

 
Technické údaje
Motor Ford Mondeo 2,0 SCTi
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 149 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 232
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6 / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 542 / 1733
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1586 / 709
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4830
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1126
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 99
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):965
k) šířka vpředu (mm): 1448
l) šířka vzadu (mm): 1433
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford Mondeo 2,0 SCTi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 5
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,65
 

Přidat názorDiskuse: Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost Handy –…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

 



Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky

Ford Mondeo je spolu s Passatem a Insignií jednoznačně…

Ojetý Ford Mondeo 1.8 TDCi: Bez filtru je klid Ojetý Ford Mondeo 1.8 TDCi: Bez filtru je klid

Poslední generace Fordu Mondeo je mezi českými řidiči…

 



 
Velkou americkou bitvu vyhrál Hamilton, Mercedes má titul!

Velkou americkou bitvu vyhrál Hamilton, Mercedes má titul!

Včera

Grand Prix USA vyhrál Lewis Hamilton před Sebastianem Vettelem a Kimim Räikkönenem. Mercedes získal titul mezi týmy.




Blesk.cz

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez šatů a nemohou si to vynachválit!

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez…

Tenhle pár je senzací internetu! Nicka a Lins z Belgie cestují kolem světa a své poznatky z cest sdílí s lidmi…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

Trpišovský ukončil sérii Slavie. Pořád je to jen za tři body, usmíval se

Trpišovský ukončil sérii Slavie. Pořád je to jen za…

Před rokem byl v Edenu u první výhry Jaroslava Šilhavého na lavičce sešívaných – a dnes také u první ligové…

Jednou a dost! Mladý klenot Martin Nečas se vrací z NHL do Komety

Jednou a dost! Mladý klenot Martin Nečas se vrací z…

VÍME PRVNÍ | Nečekaně krátké bylo účinkování talentovaného útočníka Martina Nečase v NHL. Dvanáctka letošního…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…