Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost Handy – Ručně ovládané ticho

Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost Handy – Ručně ovládané ticho

 
 
15.10. 2010 Ondřej Šuch

Těsně před příchodem faceliftovaného Mondea jsme vyzkoušeli stávající provedení s úpravou pro ruční řízení.

Největší překvapení? Ani v kombinaci se zážehovým turbomotorem a šestistupňovým automatem nejde o přehnaně drahou ani žíznivou volbu.

Prolog

Svět je báječné místo. Mám nejlepší ženu na světě, neméně skvělého tchána a navzdory prastarým fórům i tchyni. Proč to, u všech všudy, cpu na začátek testu? Protože, když jsem při jedné návštěvě nabízel tchánovi svezení s testovacím Mondeem Handy, a dával mu klíčky (importére, promiň), koukal na mě s chápavostí vrány, která čte návod na iPhone.

Tchán totiž nedávno přišel o obě nohy. Na jeho proslulém smyslu pro humor to nic nezměnilo, možnosti řídit se mu ale ze dne na den zúžily na páčku elektrického vozíku. No jen si to zkuste představit – řízení vás baví celý život a z čista jasna už prostě jaksi nemůžete. Rok bez volantu a naráz vám zeť řekne: „Jeď se projet!“

obrázek [600 x 412]  

Přesun za volant Mondea byl dílem okamžiku. Vhodnou polohu za volantem nebylo těžké nalézt a pak už jsem vnímal jen trefné poznámky k vozu, motoru, řízení… Následující řádky tak berte jako směs obvyklého přídělu testotextu s lehounce osobním vkladem člověka s miliony kilometrů bez nehod.

Předfacelift

Designem se zabývat nebudeme – faceliftované provedení už probouralo brány autosalonů a testy zveřejníme záhy. Důležitější je v našem případě pohon – tedy relativně neobvyklá kombinace přeplňovaného zážehového dvoulitru s dvouspojkovou převodovkou Powershift.

Kdo se někdy svezl s předchůdcem, tedy nepřeplňovaným agregátem 2,3 Duratec a klasickým automatem, zůstala mu jistě do očí vypálená výhradně dvouciferná hodnota spotřeby a to i okamžité. Redakční kolega Mihálik to v tři roky starém testu málem odnesl rezignací na cokoli v modrém oválu, my ostatní jsme se jen utvrdili v dojmu, že Mondeo = turbodiesel.

A pak přišel Ecoboost. Jeho cílem je podle výrobce „zefektivnění procesů zážehových motorů pro dosažení jejich lepších dynamických vlastností při nižší spotřebě paliva“. Hezká slova, ale jak se chová čtyřválec 2,0 SCTi v praxi?

Papírové hodnoty vypadají povzbudivě: S maximálním výkonem 149 kW a točivým momentem 300 Nm dostupným od 1750 otáček se mezi konkurencí neztratí a poměrně těžkému vozu by mohl být důstojným partnerem.

obrázek [600 x 410]  

Po nastartování padá první obava: i start při okolní teplotě 0°C není hlučný, při opatrné úvodní jízdě se motor chová kultivovaně a ani vytáčení nehrozí praskáním bubínků posádky.

Do přibližně 1600 min-1 se neděje zhola nic a vůz by za sebou neutáhl ani houpacího koně. Následný zátah pocítí posádka naopak znatelně, i když kopanec ve stylu starších TDI to bohudíky není. Mohutný zátah vydrží motoru až do zásahu omezovače, tam se ale soudný člověk často nepustí.

Šestistupňová dvouspojková převodovka Powershift na kvalitě svezení jen přidává. Na šestý stupeň při 130 km/h točí motor jen 2800 min-1, v městském provozu při ustálené padesátce je elektronika ochotna zařadit a podržet pátý stupeň.

Změna rychlostních stupňů probíhá poměrně svižně, pro úspornou jízdu se ale vyplatí použít sekvenční řazení – v automatickém módu drží někdy převodovka vyšší otáčky, než je nutné. Výsledkem střízlivé jízdy po městě je spotřeba okolo desetilitrové hranice, ustálená jízda stokilometrovou rychlostí pak přinese hodnotu 7,5 l/100 km.

obrázek [300 x 305] Kombinace motoru a převodovky tak má překvapivý výsledek – poměrně rychlá změna převodů bledne před lehkým zpožděním, které nastane kvůli potřebě zvýšení otáček a náběhu turba. Jinými slovy – při potřebě podstatného zrychlení je s tím potřeba počítat a kombinace pauza+prudký zátah turba nás už po týdnu nerozházela.

Mondeo není autem pro sportovní jízdu s častými výlety otáčkoměru doprava, ale nadstandardně rychlé přesuny na běžných silnicích zvládá skvěle – mimo jiné i díky podvozku, který tlumí nerovnosti a současně podrží v zatáčkách. Osmnáctipalcová kola jsou z tohoto pohledu optimálním kompromisem.

Ručně stručně

Zástavba ručního řízení je součástí programu Ford Handy, který umožňuje v několika modelech provést úpravy pro nejrůznější stupně postižení. Možností a variant přestavby je řada a proto je nejvhodnější nechat si je provést skutečně na míru. Úpravy se netýkají totiž jen řízení. Je možné pořídit si zvedací a otáčecí přední sedačky, přídavné přesedací desky, pomocný mechanismus na nakládání vozíku, ale také třeba speciální dětské bezpečnostní sedačky. V našem případě šlo o páku, která umožňovala ovládání plynového a brzdového pedálu levou rukou. Zástavba nijak neomezuje klasické nožní ovládání a zachovává tak vozu potřebnou univerzálnost.

Funguje to jednoduše: pohybem dolů se přidává plyn, pohybem dopředu se brzdí. Páka se automaticky vrací do neutrální polohy, ovládání ale kupodivu umožňuje brzdění i akceleraci současně. Členové redakce bez tělesného postižení se s ovládáním sžívali relativně jednoduše, nejčastější „aktivitou“ bylo udržování obou nohou v pohotovosti pro případný zásah. Nezvyklost ovládání je také pro běžného řidiče jedinou komplikací – samotný mechanismus funguje na čistě mechanické bázi a naprosto spolehlivě.

obrázek [600 x 316]  

Ve finále jsme vůz nechali otestovat již zmíněnému bývalému aktivnímu řidiči, který je po amputaci obou nohou odkázán na invalidní vozík. Díky širokému úhlu otevření předních dveří proběhlo přesednutí bez problémů, asistentovi pak naložení vozíku do zavazadlového prostoru ulehčilo ocelové rameno s navijákem a elektrickým dálkovým ovládáním.

Nalézt vhodnou polohu za volantem bylo dílem okamžiku, bezklíčové startování tlačítkem řidič mimořádně kvitoval. Zprvu opatrné první stovky metrů sloužily k seznámení s ovládáním, po krátkém zácviku si řidič začal zvykat a troufat si na vyšší rychlost a složitější manévry. Největším problémem byl i v tomto případě zvyk a někdy i nevědomé zrychlování – řidič ale uznal, že kinematika páky je logická a v nouzi pomáhá případnému tlaku na brzdu i setrvačnost.

V podstatě jediným problémem se tak paradoxně nestalo samotné ovládání, ale vůz samotný – ani velmi jemné ovládání páky nedokázalo eliminovat výše zmíněnou prodlevu turbodmychadla, což vedlo k zpočátku značně neplynulé jízdě. I tento nekomfort by ale bylo jistě možno odstranit delším zácvikem a plně tak využít přednosti, které motor s převodovkou má.

obrázek [600 x 323]  

První cena vozu582.990,- (1.6 Duractec 81 kW Core)
První cena vozu s testovanou motorizací819.990,- (2.0 EcoBoost SCTi 149 kW Ghia)
Základní cena testovaného vozu709.990,- (2.0 EcoBoost SCTi 149 kW Powershift Enterprise)
Cena testovaného vozu770.890,- (2.0 EcoBoost SCTi 149 kW Powershift Enterprise)

Cena přestavby 72.250,-

Plusy:

  • Tichý, pružný a výkonný motor
  • Spotřeba při běžné jízdě
  • Podvozek a tlumení nerovností
  • Kvalita sedadel
  • Zavazadlový prostor

Minusy:

  • Prodleva turbodmychadla
  • Neúsporné chování převodovky v automatickém modu
  • Vyšší spotřeba při rychlé jízdě
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Mondeo 2,0 SCTi

Cena v základní výbavě: 709 990 Kč Cena v testované výbavě: 770 890 Kč

Základní výbava:Střešní ližiny s hliníkovou povrchovou úpravou, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie elektricky ovládaná a vyhřívaná, s osvětlením prostoru pod zrcátky, elektricky sklápěná, s pamětí polohy pro 4 individuální nastavení včetně sklápění skla při zařazení zpětného chodu, stěrače přední, automatické s dešťovým senzorem a nastavitelným seřízením citlivosti, automatické světlomety včetně předních mlhových světel, bixenonové světlomety, automatické nastavení sklonu, ostřikovače světlometů, sedadla s potahy kůže/látka, 16" x 6.5 kola z lehkých slitin s 24 paprsky a pneumatikami 215/55, Stereorádio/CD Sony - funkce RDS EON, PTY, MP3, kódování proti krádeži „Keycode“, DSP, zásuvka pro připojení externího přehrávače, 8 HiFi reproduktorů, ovládání na volantu

Výbava testovaného vozu:Dálkově ovládané dvojité centrální zamykání (4 900,-), parkovací asistent - přední + zadní čidla (12 900,-), Sada Business - tempomat, audiosystém Sony – stereorádio/6CD s integrovaným měničem na 6 CD, 8 HiFi reproduktorů, Bluetooth® handsfree s USB portem (13 100,-), Sada Style - 17" x 7.5 kola z lehkých slitin D2YER, střešní ližiny - s hliníkovou povrchovou úpravou (pouze u kombi), zadní tmavě tónovaná skla Privacy (15 500,-), metalický lak (14 500,-)

V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku

V jaderné elektrárně Dukovany skončila po devíti dnech…

Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech

Developeři letos plánují zdražení nájmů v obchodních…

KSČM chce, aby chudším lidem mohl hradit právníka stát KSČM chce, aby chudším lidem mohl hradit právníka stát

Chudší lidé by měli mít možnost, aby jim náklady na…

 
Technické údaje
Motor Ford Mondeo 2,0 SCTi
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 149 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 232
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6 / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 542 / 1733
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1586 / 709
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4830
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1126
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 99
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):965
k) šířka vpředu (mm): 1448
l) šířka vzadu (mm): 1433
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford Mondeo 2,0 SCTi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 5
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,65
 

Přidat názorDiskuse: Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost Handy –…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor? Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor?

Demontované vstřikovače z našeho dvanáctiletého mondea…

Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky

Ford Mondeo je spolu s Passatem a Insignií jednoznačně…

 



 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Barbara, která v reality show ulovila milionáře: Dcera svého tátu poznala až v televizi

Barbara, která v reality show ulovila milionáře:…

Rozárie Kautmanová (9) je dcerou Barbary Kautmanové (41) a tehdejšího milionáře z novácké reality show Vem si…

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Kempný nahrával a Washington otáčí! Tampa má postup, Pastrňák bez bodu

Kempný nahrával a Washington otáčí! Tampa má postup,…

SOUHRN | Obránce Michal Kempný přispěl v play off NHL asistencí k výhře hokejistů Washingtonu nad Columbusem 4:3…

 

Reflex.cz

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co všechno na vás má Facebook

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co…

Skandál kolem sbírání uživatelských dat sociální sítí Facebook i po týdnech nabírá na obrátkách. Majitel Mark…

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo? Budou Hamáčkovci spíše v roli užitečných oranžových idiotů, či součástí řešení problému?

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo?…

Babišovo hnutí ANO nabídlo sociální demokracii v potenciální společné vládní koalici pět ministerstev, a to…