Ford Mondeo kombi 2,3 Durashift 6-tronic – Latentní šelest

Ford Mondeo kombi 2,3 Durashift 6-tronic – Latentní šelest

 
 
3.12. 2007 Miro Mihálik

O kvalitě podvozku a zábavném řízení Mondea nikdo nepochybuje, jen nás mate, čím by měla být zajímavá kombinace nového benzinového motoru 2,3 l a automatické převodovky.

Naftové motory ve spojení s palubním počítačem deformovaly naše vnímání energetické náročnosti cestování. Můžete se plazit po městě, dráždit rychlostní limity na dálnici, pořád na vás blikají směšně nízká čísla, připomínající ceny z jídelníčku závodní kantýny za hlubokého socialismu. Když vám však auto naměří spotřebu 13,2 l/100 km, hledáte, jestli vám kolegové nenamontovali do vozu skrytou kameru nebo se něco nepokazilo.

Toho čísla se prostě nemohl ve městě zbavit. Marně jsem šlapal na plyn jako při procházce po minovém poli, nic se neměnilo. Až když trochu polevil provoz, spadl údaj na nijak povzbudivých 12,5 l/100 km. Když jsem se později prokousával parametry testovaného Mondea, zjistil jsem, že to nemá co do činění se sloní pravou nohou, spíše naopak, protože Ford ve městě udává spotřebu až 13,8 l.

obrázek [555 x 279]
 

Na to, že tady mluvíme o čtyřválci s objemem 2,3 l a výkonem 118 kW (160 k), jde o dosti nepříjemné zjištění. Zvláště potom, jaké ceny naskakují na pylonech čerpacích stanic. Ke cti agregátu ať slouží přesvědčivější argumenty, jakými jsou kultura chodu, ochota pouštět se do vysokých otáček a fakt, že ani při plné zátěži neobtěžuje hlukem. Dynamika je, jak prozrazuje akcelerace na stovku za 10,8 s a maximální rychlost 202 km/h, pouze průměrná.

obrázek [300 x 305] Listováním v katalogu a srovnáním technických parametrů byste zjistili, že jde o agregát, který do svých vozů montuje i Mazda. Ford k němu dodává výlučně novou 6stupňovou převodovku Durashift-6-tronic a je celkem dobrá. Nahoru řadí hladce a v sekvenčním režimu udrží stupeň bez ohledu na kontakt ručičky otáčkoměru s omezovačem. Podřazujete na pohyb nenáročným a intuitivním ťuknutím páky dopředu. Odstupňování plně odpovídá skromnému točivému momentu 208 Nm při poměrně vysokých 4200 ot./min. Pokud bychom ji měli nazvat dokonalou, museli by konstruktéři přidat v naladění softwaru tak, aby v „manuálním“ režimu předváděla meziplyny. V plně automatickém modu, kde bude pracovat nejčastěji, však v zásadě nemá vážnější slabiny. Delší čtvrtý až šestý stupeň se naplno projeví mimo město, takže spotřeba konečně spadne pod devět litrů. Musíte se však snažit.

Jízda s kombi verzí Mondea není pro nás nová. Testovali jsme i liftback, ale rád bych se zmínil o pár věcech, kupříkladu příplatkovém systému elektronické regulace tlumičů. Již základní Mondeo se opírá o perfektně vyladěnou kinematiku závěsů kol a aktivní podvozek přidává volbu tuhosti podvozku od stupně Comfort, přes Normal, po Sport. Vše funguje tak, jak si Ford a řidič přejí, jedinou spornou otázkou, s ohledem na katastrofální kvalitu našich silnic, je umístění tlačítek ovládání, která jsou ve spodní části středové konzoly – kvůli rychlému střídání povrchů bychom klidně uvítali, kdyby se přestěhovala někam více pod ruku. Nechávat vše v režimu Normal je zase nesmysl, kvůli tomu byste si zase elektronicky stavitelné tlumiče nekupovali.

Druhou příjemnou věcí je adaptivní tempomat, který není v této třídě použitý poprvé, ale rozhodně pořád ještě není natolik rozšířený. Na dlouhých trasách je velice konejšivé nechat auto zrychlovat i brzdit v závislosti na automobilech jedoucích vpředu a co je nejlepší, díky možnosti nastavit vzdálenost, od které si Mondeo začne hlídat provoz, lze systém využít i na cestách první třídy. Rozptyl radarového paprsku a jeho natáčení v závislosti od polohy volantu je tak vyvážené a přesné, že falešné poplachy od protijdoucích vozidel jsou prakticky vyloučené i na náročné silnici se zatáčkami. Ford sice nedokáže autonomně zastavit na nulu a opět zrychlit na předem nastavenou hodnotu, jako Mercedes třídy S, intenzita automatického zpomalení však působí bezpečně. Celkově velká pochvala.

obrázek [555 x 325]
 

Zavazadlový prostor? Pokud vám nebude stačit základních 542 l, nebo 1733 l, které se před vámi rozestoupí po sklopení zadních dělených sedadel, vaši anamnézu vyléčí už jenom dodávka. Kromě nízké nakládací hrany, zcela rovné podlahy a velmi dobrému přístupu oceníte i užitečné zatížení, které činí přes 700 kg. Naopak, chyběly nám vychytávky typu automatické shrnování rolety, posuvné přepážky nebo nějaký skládací box, do kterého bychom mohli uložit drobnosti, aby nepoletovaly v tom obrovském prostoru.

Závěr

Nový Ford Mondeo v každém testu dokazuje, že patří mezi nejlepší a dynamicky nejschopnější modely ve své třídě. Ani o karoserii typu kombi nemáme pochybnosti, i když v zavazadelníku postrádáme drobné ale užitečné detaily, které vám zde pomůžou udržet pořádek a zvýší variabilitu. Takhle jednoznačně se však nemůžeme vyjádřit ve prospěch techniky pod kapotou. Automatická převodovka je dobrá, ale ve spojení s benzinovým čtyřválcem 2,3 l vychází ve městě neakceptovatelná spotřeba. Pokud Ford nasadí rozumnou cenu, dalo by se o této kombinaci uvažovat jako o dálkovém křižníku, ale stejně dobře a s nižší spotřebou vám poslouží kterýkoliv jiný dieselový model.

Související články

Plusy:

  • jízdní vlastnosti a řízení
  • velikost zavazadelníku a jeho využitelnost
  • odstupňování převodovky
  • kultivovanost motoru

Minusy

  • vysoká spotřeba ve městě
  • převodovka neumí meziplyny
  • omezený výhled vzad
  • ceny
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Mondeo kombi 2,3 Durashift 6-tronic

Základní výbava:Dvoustupňový airbag řidiče a spolujezdce, stropní airbagy + kolení airbagy řidiče a spolujezdce, ESP včetně systémů EBA + TCS + ABS, přední mlhová světla, tónovaná skla, bezzátkový systém plnění paliva, vyhřívané čelní sklo s vyhřívanými tryskami ostřikovačů, informační systém FordCovers+, palubní počítač, imobilizér, tempomat, audiosystém Sony - stereorádio/6CD - rádio s měničem na 6 CD s podporou MP3, zásuvka pro připojení externího přehrávače, 8 repro, dálkové ovládání se systémem KeyFree – startování bez použití klíče, sportovní sedadla čalouněná kůží/Alcantara, duální klimatizace, elektricky ovládaná přední a zadní okna, hlavice řadicí páky volant potažený kůží, elektrické ovládání zpětných zrcátek

Výbava testovaného vozu:Adaptivní tempomat (ACC) s detektorem bezpečné vzdálenosti + interaktivní řízení dynamiky vozidla + poloaktivní podvozek (+72.100,-), bi-xenonové adaptivní světlomety s automatickým nastavením sklonu a ostřikovači (+30.800,-), parkovací asistent s předními a zadním senzory (+16.900,-), sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 8 směrech s pamětí polohy (+15.000,-), metalický lak (+14.500,-), SLG 7 - dálkově ovládané dvojité centrální zamykání, obvodový alarm prostorovým čidlem a 2 klíče dálkového ovládání se systémem KeyFree (+12.800,-), příprava pro handsfree sadu B - Bluetooth systém hlasového ovládání (+9.900,-), tmavě tónovaná zadní skla (9.000,-), systém monitorování tlaku v pneumatikách (7.900,-), reflexní čelní sklo - včetně automatických stěračů a světlometů (6.900,-), hliníkové pedály (4.000,-), vyhřívání zadních sedadel (+8.900,-)

Český vyhledávač letenek Kiwi dál raketově roste, loni prodal o polovinu více letenek Český vyhledávač letenek Kiwi dál raketově roste, loni prodal o polovinu více letenek

Celosvětový růst letecké dopravy znovu výrazně prospěl…

Glosa Miloše Vávry: Brexit jako dokonalý chaos Glosa Miloše Vávry: Brexit jako dokonalý chaos

Na britské politické scéně neexistuje jednota v dalším…

Britové neměli jasno, co od brexitu chtějí, říká analytik Havelka Britové neměli jasno, co od brexitu chtějí, říká analytik Havelka

Dolní sněmovna britského parlamentu odmítla brexitovou…

ONLINE: Brexitová dohoda tvrdě narazila, padnout může i vláda Mayové ONLINE: Brexitová dohoda tvrdě narazila, padnout může i vláda Mayové

Britští poslanci podle očekávání odmítli dohodu o…

 
Technické údaje
Motor Ford Mondeo kombi 2,3 Durashift 6-tronic
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2261
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 208 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.8 / 6.7 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 542 / 1733
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1560 / 705
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4830
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1126
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 996
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):965
k) šířka vpředu (mm): 1448
l) šířka vzadu (mm): 1433
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford Mondeo kombi 2,3 Durashift 6-tronic
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 0
Dojem z řízení: 0
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,52
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol? Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol?

Policie zveřejnila statistiku nehodovosti za rok 2018.…

Nová Toyota Supra oficiálně: Už žádná tajemství! Jen u šestiválce nezůstane Nová Toyota Supra oficiálně: Už žádná tajemství! Jen u šestiválce nezůstane

Pátá generace legendárního sportovního vozu je konečně…

 



Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor? Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor?

Demontované vstřikovače z našeho dvanáctiletého mondea…

Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky

Ford Mondeo je spolu s Passatem a Insignií jednoznačně…

 



 
Toyota Supra vs. BMW Z4: Prozkoumejte sourozence s totožnou technikou bok po boku

Toyota Supra vs. BMW Z4: Prozkoumejte sourozence s totožnou technikou bok po boku

Včera

Po letní premiéře BMW Z4 se včera světu oficiálně představila také nová Toyota Supra.




Blesk.cz

Matku s dítětem srazilo na chodníku auto: „Kde je moje dítě,“ křičela těsně před smrtí

Matku s dítětem srazilo na chodníku auto: „Kde je…

V pondělí 14. ledna ve večerních hodinách přišla o život mladá maminka Nicole (†23), kterou na chodníku srazilo…

Spider-Man: Daleko od domova trailer – Peter Parker se spojí s Nickem Furym

Spider-Man: Daleko od domova trailer – Peter Parker…

Fanoušci pavoučího muže se dočkali. Světlo světa spatřil první trailer k druhému dílu jeho dobrodružství, který…

 

iSport.cz

Skvělá kariéra, až na jeden zápas. Turek si rýpl do Čecha a oživil smutek

Skvělá kariéra, až na jeden zápas. Turek si rýpl do…

Ke konci kariéry Petra Čecha se vyjádřilo mnoho fotbalistů, jeden tweet by ale asi nejradši ani neviděl.…

Debut mladičkého Bednáře: akce ve vlaku i nevídaný vlastňák

Debut mladičkého Bednáře: akce ve vlaku i nevídaný vlastňák

Na tuhle premiéru v Tipsport extralize teprve šestnáctiletý brankář Jan Bednář z Karlových Varů jen tak…

 

Reflex.cz

Hrdinný Zemanův soudruh Vodička, iniciativní Zemanův kancléř Mynář a Zemanovi nejmenovaní profesoři

Hrdinný Zemanův soudruh Vodička, iniciativní Zemanův…

Jako vody Žluté řeky, jejíž dravý proud se chystá při další návštěvě Číny prezident Zeman po vzoru Velkého…

10 nejpříjemnějších zemí světa podle turistů: Česko je mezi nimi a vedlo si skvěle

10 nejpříjemnějších zemí světa podle turistů: Česko…

Česká republika není proslavena právě nejlepšími službami na světě, ale zahraniční turisté, kteří sem…