Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost Powershift – ST inkognito

Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost Powershift – ST inkognito

 
 
15.12. 2010 Michal Fokt

Downsizing, 240 koní a dvouspojková převodovka. Jak funguje tahle kombinace v omlazeném mondeu?

Ford Mondeo jsme testovali už s všemožnými motorizacemi a naposledy jsme vyzkoušeli modernizovanou verzi s 2,2 litrovým turbodieselem. Nyní je na řadě vlajková loď řady, dá se říci sen úspěšného manažera – benzinový, turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr s výkonem 240 koní nebo chcete-li, 176 kW, zkombinovaný s automatickou šestistupňovou převodovkou Powershift. Nebo-li nejpůsobivější prezentace posledního high-tech americké automobilky, downsizingu a dnes tak „trendy“ dvouspojkové převodovky.

Letem světem

Podrobnější analýzu stylistických změn omlazené verze naleznete v předešlém testu turbodieselu, já jen připomenu, že facelift zvenčí poznáte hned podle denních LED v nárazníku a poněkud „oversized“ tlamy. V kabině si vzali designéři k srdci pouťovost vzhledu středového panelu a zredukovali imitace hliníku na minimum a pozměnili některé ovladače.

obrázek [600 x 362]  

Stále stejný naopak zůstal skvěle tvarovaný čtyřramenný volant a bohužel i sedadla, která mají zbytečně široké opěradlo, takže trup téměř nedrží, zatímco sedák svírá stehna jako u málokterého sporťáku.

Nic se nezměnilo ani na posazu, jenž je mírně vyšší, než by měl být, současně si ale Mondeo stále hýčká pověst jednoho z interiérově největších vozů střední třídy.

Adaptivní postradatelnost

Ford určitě žije v krásném snu, v němž jsou všechny evropské silnice rovné jak zrcadlo, tak proč nenabídnout zákazníkům skvělou možnost dopřát si dle nálady jak plavnou, houpavou jízdu, tak o poznání tužší sportovní, pouhým stiskem (kvůli voliči automatu špatně dosažitelných) tlačítek ve spodní části středového tunelu?

Jenže je tu problém. Jako většina těchto systémů adaptivních podvozků umí změnit charakter auta, současně však nedokáže tlumit rázy tak, jak by bylo na našich mizerných cestách žádoucí. Tedy abych byl přesný, rozhodně nejde v režimu Comfort o žádnou tragédii (i když v režimu Sport už celkem ano), stále Mondeo patří někam do průměru třídy, nicméně stále platí, že „kompromisní“ neadaptivní podvozek Fordu zvládá tlumení rázů mnohem lépe.

obrázek [600 x 407]  

Pokušení pořídit si ho byste měli odolat i proto, že má ještě jeden zlozvyk – působí dojmem, že karoserie a podvozek nejsou takříkajíc jedno tělo. Zatímco se budete hnát zatáčkami s otevřenými ústy nad schopností téhle předokolky zatáčet, držet zvolenou stopu a vypořádávat se s ostrými manévry (tenhle podvozek rozhodně patří do současného Top 3 sedanů D-segmentu s pohonem předních kol), karoserie vám do toho bude zaklekávat o chloupek později, než by bylo milé a výsledný dojem bude kazit lehká setrvačnost houpavých pohybů.

Co ovšem nezklame v žádném mondeu, je řízení a v omlazené verzi je snad ještě lepší. S velkým náskokem nejlépe vyladěný posilovač řízení ve třídě s naprosto přirozeným odporem i vratnou silou má jen zanedbatelnou apatii v přímém směru, jinak je přesný, příjemné ostrý a poskytoval na zimních pneumatikách na současné poměry znamenitou zpětnou vazbu.

Ekofoukání

Nejsem si úplně jistý, jestli označení se slůvkem „Eco“ jako Ecotec nebo EcoBoost působí nějak zvlášť důvěryhodně, na mě tedy příliš ne, ale musím se přiznat, že bych tento přeplňovaný dvoulitr o výkonu 176 kW sám jen stěží pojmenoval výstižněji.

Výhoda turbomotorů, zkombinovaných s automatem, je, že prakticky nemají žádnou prodlevu – zatímco převodovka mění kvalty, turbo se stačí „nafoukat“ a auto tak může ihned vyrazit vpřed. Takže i turbolag mondea je v tomto případě nula, což je rozhodně výhoda.

Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost (176 kW): První jízdní dojmy

Další výhodou dvoulitru je jeho síla. Modeo není žádné peříčko, i přesto mu motor propůjčuje opravdu vynikající dynamiku, srovnatelnou s předešlou verzí 2.5T, ale i - na svého času bezmála kultovní - ST220. Je ovšem pravda, že gradace síly je pěkná ve středním pásmu, nahoře ale přechází do nijak pozoruhodné linearity.

Síly je dokonce tak moc, že se projevuje u Fordů poměrně nevídaná věc – roztočená kola se „chytají“ nerovností na vozovce a vyvolávají „torque steer“. To ovšem může být čistě problém zimního obutí.

Pak je tu ovšem ještě ta druhá část označení „Eco“. Nutno říci, že v tomto případě marketing není stokrát opakovanou lží, co se stala pravdou. Jedenapůltunové auto s automatem a 176 kilowatty točí ve stovce pohodových 2000 otáček a spaluje těžko uvěřitelných 6,6 l benzinu a při povoleném dálničním maximu vzroste při 2700 min-1 apetit na neméně snesitelných 9,2 l. Ba co víc, při běžném, svižnějším jízdním stylu nebylo problém držet spotřebu mezi 9-10 litry, což je bez přehánění fantastické.

Všichni máme dvouspojku

Dvouspojkové převodovky jsou dnes obrovským hitem a kdo ji nemá, je dnes „napůl ztracený“, proto do těchto vod skočil i Ford a pojmenoval toto ústrojí Powershift. Jak výstižné…

Každý sportovně založený řidič musí ocenit, že se Ford rozhodl k radikálnímu kroku a otočil kulisu manuálního sekvenčního řazení obráceně. Tedy správně – podřazuje se vychylováním voliče vpřed a přeřazuje se vychylováním vzad. Hurá, na prstech jedné ruky tedy můžeme tím pádem vztyčit další prst za Ford, snad se nechají nalákat i další… Trochu menší radost už udělá, že je kulisa sekvence na spolujezdcově straně; holt je opravdu jen otočená a „ťukání“ do voliče je tak na trošku delší ruku.

obrázek [600 x 320]  

Jooo, Powershift. Další specialitou této dvouspojky je její charakter. Automat působí dojmem, že na jeho naladění povolali v době dovolených na výpomoc někoho z Team RS, převodovka totiž nedělá prakticky nic tak, jak jsme u dvouspojek v konvenčních autech zvyklí. Přeřazování doprovází poměrně často citelné škubání a podřazuje i když jedu na půl plynu. Docela fajn naladění pro Focus WRC, ale pro pětimetrový liftback? Navíc ani není tak rychlá, jak bývá zvykem u konkurence a podřazení doprovází tak rychlý a prudký nástup výkonu, že mořskou nemocí může po několika předjížděních manévrech trpět i sám řidič, natož pak případná posádka.

ST inkognito

Ford před lety dospěl k názoru, že Mondeo sportovní verzi ST nepotřebuje a nahradil ji „obyčejnou“ variantou s přeplňovaným dvapůllitrem, s nímž se v kombinaci s manuálem dalo zažít také ledacos zajímavého.

V nejnovější verzi pak nejsilnější benzinové mondeo zdánlivě „vyměklo“ ještě víc – v prodeji je výhradně s automatem, byť dvouspojkovým. Jenže namísto toho, aby auto hýčkalo svého pána komfortní, plynulou jízdou s bohatou zásobou síly pro předjíždění, snaží se najednou v určitých ohledech tvářit jako sporťák.

Automat je kousavý, motor reaguje na povely plynu poněkud hystericky, liftback má vynikající řízení a podvozek nadchne velmi dobrými jízdními vlastnostmi.

O nával emocí se stará nutnost místy krotit torque steer předních kol i prudký nárůst dynamiky při podřazení. Jenže ve vyšších otáčkách je čtyřválec plochý a bez emocí, adaptivní pérování kazí řidiči kontakt s autem a na dvouspojku je automat docela pomalý.

Mondeo 2.0 EcoBoost Powershift zjevně neví, jakým autem chce vlastně být. Na manažerský vůz je poněkud nekultivované a na sportovní vůz zase málo sportovní. Upřímně by mě zajímalo, jestli se toto nastavení pohonného ústrojí jen nepovedlo nebo šlo o záměr vrátit vrcholné motorizaci trochu sportovního lesku.

Jake.auto.cz: Ford Mondeo (přehled testů a dalších článků)

obrázek [600 x 319]  

První cena vozu559.900,- Kč (Mondeo Titanium, 2.0 Duratec, 107 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací739.900,- Kč (Mondeo Titanium, 2.0 EcoBoost, 176 kW)
Základní cena testovaného vozu739.900,- Kč (Mondeo Titanium, 2.0 EcoBoost, 176 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatkůnezjištěna

Plusy

  • Výkonný motor
  • Nízká spotřeba
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné a komunikativní řízení
  • Prostorný interiér
  • Velký kufr

Minusy

  • Škubání převodovky
  • Příliš ostrý nárůst dynamiky
  • Mírný torque steer
  • Jen průměrné tlumení rázů od nerovností
  • Pocit „nesvázání“ podvozku a karoserie
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost

Základní výbava:Elektronický stabilizační systém ESP (obsahuje ABS, protiprokluzový asistent TCS a bezpečnostní brzdový asistent EBA), inteligentní systém ochrany (IPS), přední, boční a stropní airbagy řidiče a spolujezdce, stropní airbagy pro cestující na krajních zadních sedadlech, kolenní airbag řidiče, ISOFIX úchyty pro dětské sedačky (pouze krajní zadní sedadla), dva sklopné klíče dálkového ovládání centrálního zamykání, imobilizér, tempomat, palubní počítač, informační displej Convers+, klimatizace - automatická duální, včetně vnitřní recirkulace vzduchu, boční výdechy klimatizace v B sloupcích pro cestující na zadních sedadlech, stereorádio/CD Sony - funkce RDS EON, PTY, MP3, kódování proti krádeži „Keycode“, DSP, zásuvka pro připojení externího přehrávače, 8 HiFi reproduktorů, ovládání na volantu, hlavice řadicí páky a volant potažený kůží, ruční brzda potažená kůží, sedadlo řidiče s elektricky nastavitelnou výškou a nastavitelnou bederní opěrkou, sedadlo spolujezdce s nastavitelnou bederní opěrkou, sportovní přední sedadla s opěrkami hlav nastavitelnými ve čtyřech směrech, zadní sedadla (sedák a opěradlo) – dělená v poměru 60/40, 3 opěrky hlavy s nastavitelnou výškou, středová loketní opěrka s přihrádkou/držáky na nápoje, lampičky na čtení u předních i zadních sedadel, osvětlení prostoru pro nohy, rozptýlené osvětlení interiéru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, přední i zadní okna - elektricky ovládaná s jednorázovým otvíráním/zavíráním, globální zamykání, zadní tmavě tónovaná skla Privacy, přední elektrická zásuvka/zapalovač, elektrická zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru, podlahové rohože - přední a zadní, ozdobné lišty prahů předních dveří z kartáčované oceli, oka na uchycení sítě zavazadlového prostoru, umístěná v bočním obložení, na každé straně dvě, vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů, stěrače – přední, automatické s dešťovým senzorem a nastavitelným seřízením citlivosti, obsahuje automatické světlomety včetně předních mlhových světel, zpožděné zhasínaní světlometů, světla denního svícení, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie - elektricky ovládaná a vyhřívaná, s osvětlením prostoru pod zrcátky, chromovaná lišta u spodního okraje bočních oken, kliky dveří v barvě karoserie, nárazníky v barvě karoserie, bezzátkový systém doplňování paliva s detektorem správné palivové pistole, kotoučové brzdy na všech kolech, přední ventilované, ocelová minirezerva s pneumatikou T125/90 R16, 16" kola z lehkých slitin s 24 paprsky D2XCM a pneumatikami 215/55

Výbava testovaného vozu:E Systém BLIS pro hlídání mrtvého úhlu s optickou signalizací ve vnějších zpětných zrcátkách (obsahuje vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie - elektricky ovládaná a vyhřívaná, s osvětlením prostoru pod zrcátky, elektricky sklápěná), sada De Luxe (sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 8 směrech s pamětí polohy pro 4 individuální nastavení, s nastavitelnou bederní opěrkou, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie elektricky ovládaná a vyhřívaná, s osvětlením prostoru pod zrcátky, elektricky sklápěná, s pamětí polohy pro 4 individuální nastavení včetně sklápění skla při zařazení zpětného chodu, sedadlo spolujezdce elektricky nastavitelné v 8 směrech s nastavitelnou bederní opěrkou), SD navigační systém Plus a prémiový HiFi audiosystém obsahující 11 HiFi reproduktorů včetně subwooferu v zavazadlovém prostoru, bez rezervního kola, se sadou pro opravu pneumatik, Bluetooth® handsfree a hlasové ovládání (v angličtině) s USB portem pro připojení přehrávače iPod nebo zařízení Mass Storage Device, SD karta s mapovými podklady Evropy, interaktivní řízení dynamiky vozidla (IVDC - ESP s ABS, TCS, EBA, HSA a poloaktivním podvozkem), bezklíčové startovaní a vstup do vozu, kožené čalounění sedadel, sada Style 18 - 18" x 8.0 kola z lehkých slitin, zadní tmavě tónovaná skla Privacy.

Kubánci mají nového prezidenta, Castra vystřídal Miguel Díaz-Canel Kubánci mají nového prezidenta, Castra vystřídal Miguel Díaz-Canel

Novým prezidentem Kuby byl zvolen Miguel Díaz-Canel.…

Stát chce mladým párům půjčovat na bydlení, poskytne jim až dva miliony Stát chce mladým párům půjčovat na bydlení, poskytne jim až dva miliony

Stát chce půjčit mladým rodinám do 36 let na rekonstrukci…

Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe…

Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru

Bývalý předseda Zelených a pražský zastupitel Matěj…

 
Technické údaje
Motor Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1900 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 246
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6 / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1448
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1495 / 705
Rozměr pneu:235/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4778
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1589
f) rozchod vzadu (mm): 1605
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):911
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,68
 

Přidat názorDiskuse: Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost Powershift –…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor? Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor?

Demontované vstřikovače z našeho dvanáctiletého mondea…

Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky

Ford Mondeo je spolu s Passatem a Insignií jednoznačně…

 



 
AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

Dnes 12:59

Pokud se chcete naučit zvládnout své rychlé auto či vylepšit své jezdecké schopnosti, má pro vás Mercedes řešení. AMG Driving Academy!




Blesk.cz

Hollywoodský idol Richard Gere se potřetí oženil! Manželka je o 33 let mladší

Hollywoodský idol Richard Gere se potřetí oženil!…

Americký herec Richard Gere (68) do toho znovu praštil. Své třetí „ANO“ řekl španělské publicistce a aktivistce…

Smutné stáří muzikanta Antonína (78): V důchodu živoří! Na operaci si musel půjčit, dům mu padá na hlavu

Smutné stáří muzikanta Antonína (78): V důchodu…

Seniorům se nežije snadno. „Jsou na tom lidé mnohem hůř. Já žiju skromně, ale z důchodu nejsem schopen ušetřit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Simon přihrál Crosbymu na historický gól. Líbil se mi, chválil ho trenér

Simon přihrál Crosbymu na historický gól. Líbil se…

Dvakrát sledoval, jak hokejisté Pittsburghu slaví Stanley Cup a jemu chyběl jen malý kousek. Jestli ale Penguins…

 

Reflex.cz

Nádherná knihovna, kterou srovnali se zemí. Jedinečnou stavbu už připomínají pouze staré snímky

Nádherná knihovna, kterou srovnali se zemí.…

Byla obdivovaná, architektonicky cenná a monstrózní. Knihovna v americkém státě Ohio byla známá a navštěvovaná,…

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci omylem objevili enzym, který požírá plast

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci…

Vědci objevili přirozeně vyskytující se enzym, který si pochutnává na plastech a který je schopen plasty…