Test Auto.cz

Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost – Zcela na pohodu

13.3. 2015
Verdikt
 

Kdo nepožaduje Ford Mondeo s turbodieselem, může zvolit buď dříve testovaný přeplňovaný dvoulitr, nebo trochu slevit z nároků na dynamiku a sáhnout po malém 1.5 EcoBoost.

Nová generace vozu Ford Mondeo stále vyvolává mírně rozporuplné reakce. Pro některé je příliš velká, jiným, jež mají možnost srovnání s předchůdcem, se zdá málo řidičsky přitažlivá. Otázkou zůstává, zda jsou uvedené výtky oprávněné.

Patnáctka namísto šestnáctky

Testovaný turbomotor 1.5 EcoBoost je na českém trhu nejmenším agregátem, jaký lze pod kapotou Mondea mít. Na zahraničních trzích však Ford nabízí dokonce ještě menší alternativu v podobě tříválcového EcoBoostu o objemu 1,0 litru. V menším Focusu tenhle Motor roku funguje bez výhrad. Jak tomu je v o poznání větším a také hmotnějším Mondeu, zůstává v našem případě dosud nezodpovězenou otázkou.

EcoBoost je dnes u Fordu obchodním označením zážehových pohonných jednotek vybavených přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu. Je to tedy taková obdoba agregátů Volkswagen TSI, Audi TFSI či Peugeot THP. Pod zmíněným pojmem se v Mondeu ukrývají hned tři konstrukčně odlišné motory.

Zatímco vrcholný již dříve testovaný dvoulitr má základ v agregátech řady Duratec-HE, které byly kdysi vyvinuté ve spolupráci s Mazdou, je zkoušený turbomotor 1.5 EcoBoost potomkem řady Sigma, někdy nazývané Zetec-S. Přeplňovaná verze Sigmy je v nabídce od roku 2011, tehdy ještě ve verzi s objemem 1,6 litru, kterou dosud najdete třeba v C-Maxu či Grand C-Maxu.

Mondeo dostalo její zmenšenou, od roku 2014 vyráběnou verzi. Zatímco vrtání 79 mm se nezměnilo, zdvih byl snížen z 81,4 na 79,4 mm. Hlavním důvodem této změny jsou údajně poměry na čínském trhu, kde jsou motory o objemu do 1,5 litru daňově zvýhodněny.

obrázek [600 x 316]

Snížený zdvih a tedy odlišný klikový hřídel nejsou jedinými úpravami v rámci procesu zmenšování motoru. Nová je hlava válců, jež má v sobě integrované výfukové svody. Ty jsou tak lépe chlazeny, což má příznivý vliv na spotřebu zejména v režimu vysokého zatížení. Aby se motor rychleji zahřál na provozní teplotu, odpojuje se ve fázi ohřívání vodní pumpa. Agregát 1.5 EcoBoost se na rozdíl od větší 1.6 vyrábí v Rumunsku v městě Craiova, proslulé kdysi výrobou Olcitů.

Ergonomie není bez chyb

Na první pohled budí Ford Mondeo dojem obrovského vozu. Nahlédnutí do tabulek s rozměry a následné porovnání s konkurencí však tento pocit lehce vyvrací. Ano, někteří soupeři jsou menší, nicméně třeba nový Volkswagen Passat je na délku takřka stejný. V porovnání s Fordem jsou ale jeho proporce štíhlejší, což je možná hlavní důvod, proč působí subtilnějším dojmem.

Ford Mondeo 1.5 EcoBoost vs. konkurenti - Srovnání technických údajů
ModelFord Mondeo KombiVolkswagen Passat VariantOpel Insignia Sports Tourer
Motor1.5 EcoBoost M61.4 TSI ACT M61.6 Turbo M6
Největší výkon [kW]118110125
Točivý moment [N.m]240250260
Nejvyšší rychlost [km/h]217218215
Zrychlení 0-100 km/h [s]9.38,68,1
Komb. spotřeba [l/100 km]5.95.16.5
Délka [mm]486748804913
Šířka [mm]185218301856
Výška [mm]150114751513
Rozvor [mm]285027902737
Zavazadlový prostor [l]488/1585650/1780500/1530
Poháněná kolapřednípřednípřední
Pohotovostní hmotnost [Kg]150414291626
Základní cena [Kč]641.990717.900692.900

Stejně jako minule, i tentokrát dorazil do redakce vůz ve vrcholné výbavě Titanium. K již tak bohaté výbavě přibylo ještě několik prvků v celkové hodnotě 52.100 korun. V rámci příplatků jsme tak mohli využívat třeba sadu Audio 5, jejíž součástí je pokročilejší rozhraní Sync 2. Nabízí hlasové ovládání i dotykový osmipalcový barevný displej. Rozdělený je na audio, ovládání klimatizace a telefonu. Za dalších 40.400 korun (platí pro Titanium) může obsahovat navíc ještě navigaci. To za předpokladu, že si objednáte sadu Audio 8. S výbavou Titanium se pojí standardně palubní počítač s displejem o úhlopříčce 10,1”. Levnější Trend si musí vystačit se 4,2palcovým, nicméně taktéž barevným displejem.

V zimním období přišla vhod sada Winter 1, jež za rozumných 2.500 korun nabízí třeba vyhřívané čelní sklo. Tedy prvek, který mají Fordy již od osmdesátých let. Některým však drobná drátěná síť zalitá ve skle vadí a to zejména při jízdě za tmy. Dále v tomto paketu naleznete vyhřívaná přední sedadla a volant. Ovládání je však trochu nešikovné: zatímco intenzitu vyhřívání sedadel měníte klasickým tlačítkem ve třech úrovních, vyhřívání volantu lze zapnout/vypnout pouze za pomoci dotykového monitoru rozhraní. To stejné platí o některých funkcích klimatizace - třeba když potřebujete sjednotit její zóny, či je naopak rozdělit.

obrázek [600 x 352]

Důraz na tuhost

Platforma současného Mondea se údajně vyvinula z předcházející evropské plošiny EU CD. Cílem bylo další zvýšení tuhosti, čehož bylo dosaženo nasazením až sedmi hlavních materiálů. Tak třeba od kořene sloupku A až k ukotvení sloupku C se používá ocelová výztuha tvářená za tepla. Sloupek B je navíc dodatečně vyztužen dvěma takto provedenými profily. V hojné míře se uplatňuje laserové svařování, přičemž tyto svary měří na délku úctyhodných 21 metrů.

Karoserie Mondea je tak opravdu tuhá. Výrobce se sice zaměřil na snížení hmotnosti, nicméně někteří konkurenti jsou v této oblasti ještě o něco dále. Trochu nezvykle působí sloupky A, respektive jejich obložení. Aby se zmírnilo omezení výhledu, zasahuje jejich výztuha jakoby ke středu vozidla, přičemž se od základny zužuje. Praxe ukázala, že to funguje a výhled sice není zcela nerušený, nicméně ani nějak omezený.

Plynule a v tichosti

Relativně málo objemný čtyřválec sice díky turbodmychadlu poskytuje solidní výkon 118 kW, nicméně vnímaná dynamika je nanejvýš průměrná. Hmotnost lehce přesahující 1500 kg je prostě znát, stejně jako poměrně těžké převody šestistupňové skříně B6. Při 130 km/h tak motor točí na šestku s převodem 0,69:1 rovných 3000 otáček za minutu. Klidně by to mohlo být o 500 otáček více a ničemu by to nevadilo. Jen by asi automobil nevykázal v normovaném měřícím cyklu 137 gramů CO2 na km…

Tím, že je maximum točivého momentu k dispozici již v 1600 otáčkách za minutu, je řidičem pozorovaná pružnost motoru bez výhrad. Rozjezdy rozhodně nelze označit za toporné, avšak i při výrazném přidání plynu následuje jen plynulý tah vpřed, nijak násilný. Nad hranicí 4000 otáček začíná motor vadnout, což přímo koresponduje s vrcholem točivého momentu 240 N.m, který právě v uvedených otáčkách začíná nemilosrdně klesat. Při defenzivní jízdě je dynamika zcela dostatečná. Jiné to však je, když chcete jet svižně - to se pak vůz projevuje trochu mdle.

obrázek [600 x 329]

Udávaná kombinovaná spotřeba 5,9 litru na 100 km je, jak už to dnes bývá, z říše fantasy. Při jízdách na krátké vzdálenosti s ranním studeným startem jsem se dostal běžně na 9 l na 100 km. Dálková cesta po smíšených silnicích vykázala 7 litrů na 100 km.

Čím Ford Mondeo uchvátí, je hlučnost. Jak ta aerodynamická, tak zejména mechanická jsou i v měřítkách vozů této třídy na nezvykle nízké úrovni. Přitom turbomotor 1.5 EcoBoost je zvukově jadrnější než větší dvoulitr, jemuž dva vyvažovací hřídele dávají takřka hebkost vidlicového šestiválce.

Také podvozek zaslouží v této disciplíně absolutorium. Svůj velký podíl na skvělém výsledku má zcela jistě nová zadní náprava Integral link, u níž bylo hlavním cílem právě snížení přenosu hluku do kabiny (takzvaného faktoru NVH – Noise Vibration Harshness).

Plavně a přesto jistě

Jízdní vlastnosti současného Fordu Mondeo jsou ze strany kolegů novinářů většinou terčem kritiky. Po svezení s už druhým exemplářem si kladu otázku: Proč? Jediné, co se změnilo v porovnání s minulou generací, je méně ostrá reakce na řízení ve vysokých rychlostech. Na druhou stranu, když to srovnám, tak i třetí generace v tomto ohledu zaostává za druhou a dokonce i první.

V porovnání s dvoulitrem je řízení verze s turbomotorem 1.5 ostřejší. Těžko říci, zda je to způsobeno jinými kily v přídi. Vždyť i dvoulitr EcoBoost je celohliníkovým agregátem. Rozdíly tak budou podle mého názoru takřka zanedbatelné. Je to právě hmotnost pohonné jednotky, jíž novináři často a bohužel mnohdy mylně přisuzují zhoršení jízdních vlastností daného modelu. Celkové vyvážení vozidla se totiž napříč pohonnými jednotkami mění jenom málo, navíc jej lze dost ovlivnit už jenom tím, zda máte plnou nádrž, nebo v ní zbývá rezerva na dojetí.

Mondeo vždycky jezdilo komfortně. V současné verzi se ale tento základní parametr při posuzování jízdních vlastností dostal na dosud nevídanou úroveň. Stávající Ford Mondeo tak určitě v nízkých rychlostech jezdí lépe, než glorifikovaný Volkswagen Passat. Ten, aby takto pohlcoval nerovnosti, potřebuje adaptivní tlumiče nastavené do režimu Comfort, na standardních je výrazně tužší. Pravdou je, že mám srovnání pouze s dieselovým Passatem. Benzinový Volkswagen, jenž by umožnil opravdu exaktní porovnání, ve flotile dovozce údajně není.

obrázek [600 x 296]

S Fordem Mondeo lze jet i svižně, nicméně v podvědomí tak nějak cítíte, že to není úplně jeho parketa. Jsou auta, která vás nutí jet stále rychleji a rychleji. Těch je však dnes hodně málo a převládají ta druhá. A do nich patří právě tento vůz. Do zatáček se sice vrhá s vervou, řízení je přesné a na poměry doby komunikativní, avšak přesto si nelze nevšimnout o špetku větších pohybů těžké a rozměrné karoserie. Jako cestovní vůz je ovšem Ford Mondeo naprosto bez jakýchkoliv připomínek.

Závěr

I s menším zážehovým motorem potvrdila současná vlajková loď Mondeo evropského Fordu roli vysoce komfortního přepravníku. Defenzivně jezdícím řidičům bude dynamika malého motoru stačit. Ti ostatní by si měli připlatit a zvolit větší dvoulitr EcoBoost, který je ale nabízen zatím pouze s měničovým automatem nebo turbodieselem. Jinak budou zakrátko jistě remcat a to by byla škoda.

Nejlevnější verze modelu641.990 Kč (1.5 EcoBoost Kombi Trend/118 kW)
Základ s testovaným motorem702.990 Kč (1.5 EcoBoost Kombi Titanium/118 kW)
Testovaný vůz s výbavou755.090 Kč (1.5 EcoBoost Kombi Titanium/118 kW)





Plusy

  • Atraktivní vnější vzhled, prostornost
  • Skvělé jízdní vlastnosti s důrazem na komfort
  • Přesné řízení, precizní řazení, hlučnost
  • Tuhá karoserie, účinné světlomety

Minusy

  • Dynamicky zaujme spíše klidné řidiče
  • Trochu mělký zavazadlový prostor
  • Lehce nepřehledná karoserie
  • Zbytečně dlouhé převody
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost

Cena v základní výbavě: 702 990 Kč Cena v testované výbavě: 755 090 Kč

Základní výbava:Sync s hlasovým ovládáním, funkcí Applink a automatickým nouzovým voláním Emergency Assis, palubní počítač s 10,1" barevným displejem, startování tlačítkem na přístrojové desce bez použití klíče, sportovně tvarovaná přední sedadla, vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce, středová konzola s posuvnou loketní opěrkou a úložnou schránkou, vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů, automatické stírače a světlomety, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmavováním, čtení dopravních značek omezujících rychlost, litá 17“ kola, dvouzónová klimatizace, autorádio s barevným 4,2" displejem, bluetooth handsfree a ovládání na volantu, elektricky ovládaná boční okna, funkce My Key, stabilizační systém atd.

Výbava testovaného vozu:Sada Winter 1 (vyhřívané čelní sklo, volant a sedadla, elektrická zásuvka pro 230 V /+2500,-), sada Audio 5 zahrnující Sync 2 (+10.500,-), Active City Stop (+5600,-), aktivní parkovací asistent (+17.000,-) atd.

Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
Technické údaje
Motor Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 217
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.7 / 5.9
Emise CO2:137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 488 / 1585
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1504 / 756
Rozměr pneu:215/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4867
b) šířka (mm): 1852
c) výška (mm): 1501
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 980 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1525
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 495
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost – Zcela na pohodu

Tomas Dusil, auto.czTomas Dusil, auto.cz
moderoval 13.3.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Ford Mondeo 5dv. 2.0 TDCi vs. Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI – Mládí má zelenou Ford Mondeo 5dv. 2.0 TDCi vs. Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI – Mládí má zelenou

První test jasně ukázal, že nový Opel Insignia je…

Ford Mondeo 2.0 TDCi vs. Opel Insignia 2.0 CDTI – Je Insignia opravdu skvělá? Ford Mondeo 2.0 TDCi vs. Opel Insignia 2.0 CDTI – Je Insignia opravdu skvělá?

Na adresu nového opelu střední třídy to byla zatím samá…

 



 
Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Hunta Overcomer: Seznamte se s běloruským monstrem, které zvládne jakýkoliv terén. Umí i plavat!

Dnes 09:21

Chcete investovat do čistokrevného offroadu a ježdění v ledových krách je pro vás denní chleba? Těžko byste hledali lepšího služebníka…




Blesk.cz

Hana Brejchová se pustila do neteře Terezy Brodské: Jde po penězích!

Hana Brejchová se pustila do neteře Terezy Brodské:…

Sestra slavné herečky Jany Brejchové (77) Hana (71) se už před lety přestala stýkat se zbytkem své rodiny. Nemá…

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Suchý: Krmenčík by se Basileji hodil. Slavia dře jako pod Jarolímem

Suchý: Krmenčík by se Basileji hodil. Slavia dře…

S Basilejí sehrál duel proti nejlepšímu týmu Česka. A pro Plzeň měl Marek Suchý jen slova uznání. „Nedivil bych…

 

Reflex.cz

Příběh nejbohatší Rusky a první miliardářky země, která vlastní hotel i v Česku

Příběh nejbohatší Rusky a první miliardářky země,…

Světové žebříčky úspěšnosti se většinou plní samými mužskými jmény. Na seznam ale nedávno přibylo jedno ženské.…

Babiš prý určitě chce zákon o referendu. Tak proč ho navrhuje tak, aby nikdy nemohlo uspět?

Babiš prý určitě chce zákon o referendu. Tak proč ho…

Jedním z velkých politických hitů posledních týdnů je bezpochyby referendum. Na první pohled vypadá lákavě, že…