Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost – Zcela na pohodu

Tomáš Dusil
Diskuze (279)
Kdo nepožaduje Ford Mondeo s turbodieselem, může zvolit buď dříve testovaný přeplňovaný dvoulitr, nebo trochu slevit z nároků na dynamiku a sáhnout po malém 1.5 EcoBoost.

Nová generace vozu Ford Mondeo stále vyvolává mírně rozporuplné reakce. Pro některé je příliš velká, jiným, jež mají možnost srovnání s předchůdcem, se zdá málo řidičsky přitažlivá. Otázkou zůstává, zda jsou uvedené výtky oprávněné.

Patnáctka namísto šestnáctky

Testovaný turbomotor 1.5 EcoBoost je na českém trhu nejmenším agregátem, jaký lze pod kapotou Mondea mít. Na zahraničních trzích však Ford nabízí dokonce ještě menší alternativu v podobě tříválcového EcoBoostu o objemu 1,0 litru. V menším Focusu tenhle Motor roku funguje bez výhrad. Jak tomu je v o poznání větším a také hmotnějším Mondeu, zůstává v našem případě dosud nezodpovězenou otázkou.

EcoBoost je dnes u Fordu obchodním označením zážehových pohonných jednotek vybavených přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu. Je to tedy taková obdoba agregátů Volkswagen TSI, Audi TFSI či Peugeot THP. Pod zmíněným pojmem se v Mondeu ukrývají hned tři konstrukčně odlišné motory.

Zatímco vrcholný již dříve testovaný dvoulitr má základ v agregátech řady Duratec-HE, které byly kdysi vyvinuté ve spolupráci s Mazdou, je zkoušený turbomotor 1.5 EcoBoost potomkem řady Sigma, někdy nazývané Zetec-S. Přeplňovaná verze Sigmy je v nabídce od roku 2011, tehdy ještě ve verzi s objemem 1,6 litru, kterou dosud najdete třeba v C-Maxu či Grand C-Maxu.

Mondeo dostalo její zmenšenou, od roku 2014 vyráběnou verzi. Zatímco vrtání 79 mm se nezměnilo, zdvih byl snížen z 81,4 na 79,4 mm. Hlavním důvodem této změny jsou údajně poměry na čínském trhu, kde jsou motory o objemu do 1,5 litru daňově zvýhodněny.

ford mondeo testy strednitrida ford mondeo testy strednitrida

Snížený zdvih a tedy odlišný klikový hřídel nejsou jedinými úpravami v rámci procesu zmenšování motoru. Nová je hlava válců, jež má v sobě integrované výfukové svody. Ty jsou tak lépe chlazeny, což má příznivý vliv na spotřebu zejména v režimu vysokého zatížení. Aby se motor rychleji zahřál na provozní teplotu, odpojuje se ve fázi ohřívání vodní pumpa. Agregát 1.5 EcoBoost se na rozdíl od větší 1.6 vyrábí v Rumunsku v městě Craiova, proslulé kdysi výrobou Olcitů.

Ergonomie není bez chyb

Na první pohled budí Ford Mondeo dojem obrovského vozu. Nahlédnutí do tabulek s rozměry a následné porovnání s konkurencí však tento pocit lehce vyvrací. Ano, někteří soupeři jsou menší, nicméně třeba nový Volkswagen Passat je na délku takřka stejný. V porovnání s Fordem jsou ale jeho proporce štíhlejší, což je možná hlavní důvod, proč působí subtilnějším dojmem.

Ford Mondeo 1.5 EcoBoost vs. konkurenti - Srovnání technických údajů
Model Ford Mondeo Kombi Volkswagen Passat Variant Opel Insignia Sports Tourer
Motor 1.5 EcoBoost M6 1.4 TSI ACT M6 1.6 Turbo M6
Největší výkon [kW] 118 110 125
Točivý moment [N.m] 240 250 260
Nejvyšší rychlost [km/h] 217 218 215
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9.3 8,6 8,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 5.9 5.1 6.5
Délka [mm] 4867 4880 4913
Šířka [mm] 1852 1830 1856
Výška [mm] 1501 1475 1513
Rozvor [mm] 2850 2790 2737
Zavazadlový prostor [l] 488/1585 650/1780 500/1530
Poháněná kola přední přední přední
Pohotovostní hmotnost [Kg] 1504 1429 1626
Základní cena [Kč] 641.990 717.900 692.900

Stejně jako minule, i tentokrát dorazil do redakce vůz ve vrcholné výbavě Titanium. K již tak bohaté výbavě přibylo ještě několik prvků v celkové hodnotě 52.100 korun. V rámci příplatků jsme tak mohli využívat třeba sadu Audio 5, jejíž součástí je pokročilejší rozhraní Sync 2. Nabízí hlasové ovládání i dotykový osmipalcový barevný displej. Rozdělený je na audio, ovládání klimatizace a telefonu. Za dalších 40.400 korun (platí pro Titanium) může obsahovat navíc ještě navigaci. To za předpokladu, že si objednáte sadu Audio 8. S výbavou Titanium se pojí standardně palubní počítač s displejem o úhlopříčce 10,1”. Levnější Trend si musí vystačit se 4,2palcovým, nicméně taktéž barevným displejem.

V zimním období přišla vhod sada Winter 1, jež za rozumných 2.500 korun nabízí třeba vyhřívané čelní sklo. Tedy prvek, který mají Fordy již od osmdesátých let. Některým však drobná drátěná síť zalitá ve skle vadí a to zejména při jízdě za tmy. Dále v tomto paketu naleznete vyhřívaná přední sedadla a volant. Ovládání je však trochu nešikovné: zatímco intenzitu vyhřívání sedadel měníte klasickým tlačítkem ve třech úrovních, vyhřívání volantu lze zapnout/vypnout pouze za pomoci dotykového monitoru rozhraní. To stejné platí o některých funkcích klimatizace - třeba když potřebujete sjednotit její zóny, či je naopak rozdělit.

ford mondeo testy strednitrida ford mondeo testy strednitrida

Důraz na tuhost

Platforma současného Mondea se údajně vyvinula z předcházející evropské plošiny EU CD. Cílem bylo další zvýšení tuhosti, čehož bylo dosaženo nasazením až sedmi hlavních materiálů. Tak třeba od kořene sloupku A až k ukotvení sloupku C se používá ocelová výztuha tvářená za tepla. Sloupek B je navíc dodatečně vyztužen dvěma takto provedenými profily. V hojné míře se uplatňuje laserové svařování, přičemž tyto svary měří na délku úctyhodných 21 metrů.

Karoserie Mondea je tak opravdu tuhá. Výrobce se sice zaměřil na snížení hmotnosti, nicméně někteří konkurenti jsou v této oblasti ještě o něco dále. Trochu nezvykle působí sloupky A, respektive jejich obložení. Aby se zmírnilo omezení výhledu, zasahuje jejich výztuha jakoby ke středu vozidla, přičemž se od základny zužuje. Praxe ukázala, že to funguje a výhled sice není zcela nerušený, nicméně ani nějak omezený.

Plynule a v tichosti

Relativně málo objemný čtyřválec sice díky turbodmychadlu poskytuje solidní výkon 118 kW, nicméně vnímaná dynamika je nanejvýš průměrná. Hmotnost lehce přesahující 1500 kg je prostě znát, stejně jako poměrně těžké převody šestistupňové skříně B6. Při 130 km/h tak motor točí na šestku s převodem 0,69:1 rovných 3000 otáček za minutu. Klidně by to mohlo být o 500 otáček více a ničemu by to nevadilo. Jen by asi automobil nevykázal v normovaném měřícím cyklu 137 gramů CO2 na km…

Tím, že je maximum točivého momentu k dispozici již v 1600 otáčkách za minutu, je řidičem pozorovaná pružnost motoru bez výhrad. Rozjezdy rozhodně nelze označit za toporné, avšak i při výrazném přidání plynu následuje jen plynulý tah vpřed, nijak násilný. Nad hranicí 4000 otáček začíná motor vadnout, což přímo koresponduje s vrcholem točivého momentu 240 N.m, který právě v uvedených otáčkách začíná nemilosrdně klesat. Při defenzivní jízdě je dynamika zcela dostatečná. Jiné to však je, když chcete jet svižně - to se pak vůz projevuje trochu mdle.

ford mondeo testy strednitrida ford mondeo testy strednitrida

Udávaná kombinovaná spotřeba 5,9 litru na 100 km je, jak už to dnes bývá, z říše fantasy. Při jízdách na krátké vzdálenosti s ranním studeným startem jsem se dostal běžně na 9 l na 100 km. Dálková cesta po smíšených silnicích vykázala 7 litrů na 100 km.

Čím Ford Mondeo uchvátí, je hlučnost. Jak ta aerodynamická, tak zejména mechanická jsou i v měřítkách vozů této třídy na nezvykle nízké úrovni. Přitom turbomotor 1.5 EcoBoost je zvukově jadrnější než větší dvoulitr, jemuž dva vyvažovací hřídele dávají takřka hebkost vidlicového šestiválce.

Také podvozek zaslouží v této disciplíně absolutorium. Svůj velký podíl na skvělém výsledku má zcela jistě nová zadní náprava Integral link, u níž bylo hlavním cílem právě snížení přenosu hluku do kabiny (takzvaného faktoru NVH – Noise Vibration Harshness).

Plavně a přesto jistě

Jízdní vlastnosti současného Fordu Mondeo jsou ze strany kolegů novinářů většinou terčem kritiky. Po svezení s už druhým exemplářem si kladu otázku: Proč? Jediné, co se změnilo v porovnání s minulou generací, je méně ostrá reakce na řízení ve vysokých rychlostech. Na druhou stranu, když to srovnám, tak i třetí generace v tomto ohledu zaostává za druhou a dokonce i první.

V porovnání s dvoulitrem je řízení verze s turbomotorem 1.5 ostřejší. Těžko říci, zda je to způsobeno jinými kily v přídi. Vždyť i dvoulitr EcoBoost je celohliníkovým agregátem. Rozdíly tak budou podle mého názoru takřka zanedbatelné. Je to právě hmotnost pohonné jednotky, jíž novináři často a bohužel mnohdy mylně přisuzují zhoršení jízdních vlastností daného modelu. Celkové vyvážení vozidla se totiž napříč pohonnými jednotkami mění jenom málo, navíc jej lze dost ovlivnit už jenom tím, zda máte plnou nádrž, nebo v ní zbývá rezerva na dojetí.

Mondeo vždycky jezdilo komfortně. V současné verzi se ale tento základní parametr při posuzování jízdních vlastností dostal na dosud nevídanou úroveň. Stávající Ford Mondeo tak určitě v nízkých rychlostech jezdí lépe, než glorifikovaný Volkswagen Passat. Ten, aby takto pohlcoval nerovnosti, potřebuje adaptivní tlumiče nastavené do režimu Comfort, na standardních je výrazně tužší. Pravdou je, že mám srovnání pouze s dieselovým Passatem. Benzinový Volkswagen, jenž by umožnil opravdu exaktní porovnání, ve flotile dovozce údajně není.

ford mondeo testy strednitrida ford mondeo testy strednitrida

S Fordem Mondeo lze jet i svižně, nicméně v podvědomí tak nějak cítíte, že to není úplně jeho parketa. Jsou auta, která vás nutí jet stále rychleji a rychleji. Těch je však dnes hodně málo a převládají ta druhá. A do nich patří právě tento vůz. Do zatáček se sice vrhá s vervou, řízení je přesné a na poměry doby komunikativní, avšak přesto si nelze nevšimnout o špetku větších pohybů těžké a rozměrné karoserie. Jako cestovní vůz je ovšem Ford Mondeo naprosto bez jakýchkoliv připomínek.

Závěr

I s menším zážehovým motorem potvrdila současná vlajková loď Mondeo evropského Fordu roli vysoce komfortního přepravníku. Defenzivně jezdícím řidičům bude dynamika malého motoru stačit. Ti ostatní by si měli připlatit a zvolit větší dvoulitr EcoBoost, který je ale nabízen zatím pouze s měničovým automatem nebo turbodieselem. Jinak budou zakrátko jistě remcat a to by byla škoda.

Nejlevnější verze modelu 641.990 Kč (1.5 EcoBoost Kombi Trend/118 kW)
Základ s testovaným motorem 702.990 Kč (1.5 EcoBoost Kombi Titanium/118 kW)
Testovaný vůz s výbavou 755.090 Kč (1.5 EcoBoost Kombi Titanium/118 kW)






Plusy

  • Atraktivní vnější vzhled, prostornost
  • Skvělé jízdní vlastnosti s důrazem na komfort
  • Přesné řízení, precizní řazení, hlučnost
  • Tuhá karoserie, účinné světlomety

Minusy

  • Dynamicky zaujme spíše klidné řidiče
  • Trochu mělký zavazadlový prostor
  • Lehce nepřehledná karoserie
  • Zbytečně dlouhé převody

Foto: Petr Homolka

Tomáš Dusil
Diskuze (279)
Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost
Cena základní sestavy 702 990 Kč
Výbava základní sestavy Sync s hlasovým ovládáním, funkcí Applink a automatickým nouzovým voláním Emergency Assis, palubní počítač s 10,1" barevným displejem, startování tlačítkem na přístrojové desce bez použití klíče, sportovně tvarovaná přední sedadla, vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce, středová konzola s posuvnou loketní opěrkou a úložnou schránkou, vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů, automatické stírače a světlomety, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmavováním, čtení dopravních značek omezujících rychlost, litá 17“ kola, dvouzónová klimatizace, autorádio s barevným 4,2" displejem, bluetooth handsfree a ovládání na volantu, elektricky ovládaná boční okna, funkce My Key, stabilizační systém atd. Kč
Cena testované sestavy 755 090 Kč
Výbava testované sestavy Sada Winter 1 (vyhřívané čelní sklo, volant a sedadla, elektrická zásuvka pro 230 V /+2500,-), sada Audio 5 zahrnující Sync 2 (+10.500,-), Active City Stop (+5600,-), aktivní parkovací asistent (+17.000,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 217
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.7 / 5.9
Emise CO2: 137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 488 / 1585
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1504 / 756
Rozměr pneu: 215/60 R16
Ford Mondeo Kombi 1.5 EcoBoost
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4867
b) šířka (mm): 1852
c) výška (mm): 1501
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 980 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1525
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 495
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
11. 9. 2017 17:33
Ford Mondeo - recenze
Uvažuji o koupi Ford Mondeo, tak jsem se chtěl ještě s někým poradit a vyslechnout si zkušenosti. Co se týče recenze, tak jsem se na [odkaz] dočel, že jde o velmi povedený model a největším plusem jsem skvělé jízdní vlastnosti, komfort a spolehlivé turbodiesely. Líbí se mi, že jde o velmi prostorné auto, dobře odhlučněné a jízda na nerovnostech je prý velmi komfortní. Jako nejlepší motory zmiňují motory 1.8 TDCI a 2.0 TDCI. Můžete mi tedy poradit jaký typ motoru je nejlepší?
18. 3. 2015 07:08
Re: Benzínové verze
hele, tak si kup sharrana. muzes tam mit dvoulitrovy benzin (samozrejme turbo) a je to o nekolik svetelnych let hezci auto nez jakykoliv ford.:-)... a je to take na f :-)))...
Avatar - praděda7
17. 3. 2015 19:41
Re: EcoBoost
No právě. Co by si chudinky rostlinky počaly, kdyby jsme je odstavili od CO2, které ony dýchají.... ;-) Vážně tedy, mám neblahé tušení, že šílenci v Bruselu tu CO2 normu dotlačí na nulu. :-!
17. 3. 2015 17:45
Re: EcoBoost
ano, su tu zmysluplne nove technologie - skyactiv, dualjet, hybridy v roznych stupnoch vyvoja, ale:

automobilky navzajom bojuju medzi sebou a robia vsetko, aby vysachovali konkurenciu, hlavne nemci do toho strasne babru:
- presadzuju naftu za kazdu cenu, lebo do nej vela investovali
- v USA nemecke amtomobilky silne lobovali za turbobenziny - div sa svete, ked ich maju
- japonci zase presadzuju cvt, lebo znizuje spotrebu

Sranda je, ze nakoniec musela intervenovat az kancelarka, lebo si asi nemecke automobilky poriadne neuvedomili, aku masineriu pomohli spustit a ze to najviac uskodi vyrobcom velkych aut. Ostava nam len dufat, ze sa **// v Bruseli spamataju a ze tych 95g CO2 bude koncova hodnota a nie ze si vymyslia, ze do dalsich 5 rokov to treba znizit na 60g CO2...
17. 3. 2015 17:38
Alexonautos
testoval sedan US verziu, podstatne veci:
- sedan vzadu malo miesta nad hlavou, toto kombi by malo byt v pohode
- vynikajuco odhlucnene, velmi dobre jazdne vlastnosti a pohodlie
- vynikajuca konfigurovatelnost, moznost nakonfigurovat skoro hocico bez potreby kupovat baliky
- spotrebu mal cca. 28 US mpg s jedna patkou, ale silnejsie vykonovo naladenou.
- chvalili aj infomainment, ze europsky, ale po zhiadnuti recenzie by som skor povedal, ze ovladanie v interieri je skor nestastne spravene a dizajn interieru tiez nic moc