Test: Iveco Massif vs. Land Rover Defender  - Drsňáci

Test: Iveco Massif vs. Land Rover Defender - Drsňáci

 
 
13.9. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Dvě auta určená zejména pro práci se vydala do těžkých podmínek. Terénní dovybavení pocházelo od firmy Dajbych.

Legenda a novinka na stejném bitevním poli. Testovaná vozidla určená do extrémních podmínek dokážou tolik, že lesáci a energetické závody po nich sahají s jistotou.

U těchto automobilů tvoří klasiku značná světlá výška, obě tuhé nápravy a propracovaný pohon všech kol. Hlavní úkol pro ně představuje odvedení nejtěžší práce v lesích, ale také krátký transport po silnici.

Ověšená novinka

Iveco Massif nastoupilo do boje s Land Roverem Defender vybaveném několika úpravami do extrémních podmínek. Iveco se světlou výškou 260 mm dostalo zvýšené sání Safari Snorkel za 13 627 korun bez DPH. Uzávěrky pohonu předních kol včetně volnoběžek pocházely od firmy AWM a stojí 27 496 korun bez DPH. Dajbych umí tyto neoriginální uzávěry dodat také na zadní nápravu, ale jimi testovaný massif nedisponoval. Pro případ zapadnutí do obrovské díry provázené nemožností pomocí běžných prostředků se dostat ven sloužil přední naviják.

Pro převoz objemných předmětů byl připraven střešní nosič ARB.

Klasika v základu

Z fotografií vidíme, že Land Rover Defender nebyl zánovní jako jeho italský soupeř. Počítadlo kilometrů ukazovalo na hodnotu 170 000, což v případě terénního stroje představuje úctyhodnou hodnotu. Veškeré mechanické komponenty pracovaly bez chybičy, pouze na lehce obouchaném exteriéru se projevily kilometry a roky.

Za volantem defenderu jsme si museli zvykat na volant a zejména pedály umístěné vlevo od podélné osy sedadla, takže zpočátku jsme místo spojky občas sešlápli brzdový pedál. Po chvíli problém ustal, pouze notná síla potřebná k aktivaci spojky zůstala. Je jasné, že pokud by spojka pracovala lehce, nemohla by se dožít takové porce ujetých kilometrů.

Možnosti úprav

K defenderu lze získat podobné speciální úpravy, jakými byl vyzbrojen massif, protože firma Taubenreuther je dokáže dodat i pro britského drtiče terénu. Jedná se o uzávěrky diferenciálů ARB, tlumiče pérování Koni, kryty podvozku, šnorchl, střešní nosiče či zesílené spojky.

Odlišné řazení

Massif se v porovnání s defenderem jeví jako nesrovnatelně modernější vozidlo. Klasickou konstrukcí off-roadů s pevným rámem a listovými pružinami disponují obě vozidla, ale například otevření dveří prozradí generační rozdíl.

Iveco používalo zapuštěné kliky s velkoplošným madlem, u defenderu přesahovaly obrys auta a měly jen malé tlačítko k uvolnění zámku. Pro někoho to může znamenat maličkost, ale když jsme během jízdy v terénu kvůli uvíznutí vůz desetkrát a znovu nastoupili, přišel nám už rozdíl ve dveřních klikách velmi zásadní.

Řízení obou vozidel odhalilo další zásadní rozdíl. Massif se čtyřramenným volantem s tlustým věncem se nám v terénu ovládal lépe než defender. Jeho dvouramenný a tenčí volant občas proklouzl mezi prsty, protože při zdolávání ostrých zatáček v prudkém stoupání bylo nutné volant držet proti tlaku kol, která měla tendenci srovnat se do přímého směru.

Porovnání sedadel přineslo také více bodů pro itala. Massif bodoval nejen většími rozměry sedaček, ale také znatelným bočním vedením.

Musíš–nemusíš

Obě vozidla mají v základu pohon 4x4, ale disponovala také uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. Zatímco k připojení přední nápravy stačí u defenderu změnit polohu voliče pohonů vpravo od řadicí páky, z massifu jsme museli vystoupit a ručně spustit volnoběžky v nábojích kol. V případě nečekaného uvíznutí a odpojení přední nápravy je nutné z itala vystoupit, zatímco defender vše zvládá z kabiny.

Massif s hlubokou tradicí

Nejen Defender, ale i Massif v sobě nese dlouhé kořeny off-roadů s hranatými tvary. Iveco tímto modelem navazuje na Campagnolu, se kterou Fiat přišel v roce 1951. Po dvaceti třech letech prošel drsný off-road důslednou modernizací. Léty osvědčenou koncepcí s použitím moderní techniky disponuje rovněž Defender, který v roce 1948 navázal na americké jeepy.

TECHNICKÉ PARAMETRYIveco Massif SWLand. R. Defender 110
Motor3.0 HPIR4
Typpřeplňovaný vznětový čtyřválecpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/164/8
Objem válců (cm3)29982401
Chlazeníkapalinoukapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min)107/300090/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min)350/1400360/2000
Převodovkašestistupňová manuálníšestistupňová manuální
Redukční převodovkaanoano
Pohonvšech kolvšech kol
Uzávěrka difer.mezinápravovámezinápravová
Spotřeba paliva (l/100 km)11,4/9,9/10,513,5/9,5/11,1
Délka/šířka/výška (mm)4720/1750/20504639/1790/2021
Rozvor (mm)27682794
Rozchod P/Z (mm)1486/14861486/1486
Přední převis (mm)677649
Zadní převis (mm)12751196
P/Z nájezdový úhel (o)50/3049/35
Přechodový úhel (o)2430
Světlá výška (mm)260314
Celková hmotnost (kg)30503500
Užitečná hmotnost (kg)9101540
Obsaditelnost55/7
Objem nádrže paliva (l)10073

Anketa

Lepší volbou pro jízdu v opravdovém terénu je...
Spolupracujeme s TipCars.com
Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér

ČSSD chce do koaliční smlouvy s hnutím ANO začlenit…

Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem

Zákaz kouření v restauracích snížil obchodníkům…

SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 



Test: Iveco Massif - Obojživelník Test: Iveco Massif - Obojživelník

Iveco uvedlo na český trh pracovní vozidlo s mimořádnou…

Video: Iveco Massif – do terénu bez zábran Video: Iveco Massif – do terénu bez zábran

Italský off-road Iveco Massif v krátké reklamě dokazuje,…

 



 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Dnes 18:44

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky doživotí. Soud: „Mimořádně nechutný čin“

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky…

Dánský vynálezce Peter Madsen si za vraždu novinářky Kim Wallové ve středu vyslechl doživotní trest. Případ…

Zeman s kalašnikovem, Babišovo impérium i nadávky novinářům: Svoboda tisku v Česku upadá

Zeman s kalašnikovem, Babišovo impérium i nadávky…

Svoboda tisku se loni zhoršila v celém světě, nenávistné klima vůči novinářům pak panuje především v Evropě a…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Pomsta za Fed Cup! Kerberová ve Stuttgartu jasně vládla, Kvitová uhrála pět gamů

Pomsta za Fed Cup! Kerberová ve Stuttgartu jasně…

Tenistka Petra Kvitová ve Stuttgartu nenavázala na víkendové výkony ze semifinále Fed Cupu a s Angelique…

 

Reflex.cz

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…