Test: Iveco Massif vs. Land Rover Defender  - Drsňáci

Test: Iveco Massif vs. Land Rover Defender - Drsňáci

 
 

Dvě auta určená zejména pro práci se vydala do těžkých podmínek. Terénní dovybavení pocházelo od firmy Dajbych.

Legenda a novinka na stejném bitevním poli. Testovaná vozidla určená do extrémních podmínek dokážou tolik, že lesáci a energetické závody po nich sahají s jistotou.

U těchto automobilů tvoří klasiku značná světlá výška, obě tuhé nápravy a propracovaný pohon všech kol. Hlavní úkol pro ně představuje odvedení nejtěžší práce v lesích, ale také krátký transport po silnici.

Ověšená novinka

Iveco Massif nastoupilo do boje s Land Roverem Defender vybaveném několika úpravami do extrémních podmínek. Iveco se světlou výškou 260 mm dostalo zvýšené sání Safari Snorkel za 13 627 korun bez DPH. Uzávěrky pohonu předních kol včetně volnoběžek pocházely od firmy AWM a stojí 27 496 korun bez DPH. Dajbych umí tyto neoriginální uzávěry dodat také na zadní nápravu, ale jimi testovaný massif nedisponoval. Pro případ zapadnutí do obrovské díry provázené nemožností pomocí běžných prostředků se dostat ven sloužil přední naviják.

Pro převoz objemných předmětů byl připraven střešní nosič ARB.

Klasika v základu

Z fotografií vidíme, že Land Rover Defender nebyl zánovní jako jeho italský soupeř. Počítadlo kilometrů ukazovalo na hodnotu 170 000, což v případě terénního stroje představuje úctyhodnou hodnotu. Veškeré mechanické komponenty pracovaly bez chybičy, pouze na lehce obouchaném exteriéru se projevily kilometry a roky.

Za volantem defenderu jsme si museli zvykat na volant a zejména pedály umístěné vlevo od podélné osy sedadla, takže zpočátku jsme místo spojky občas sešlápli brzdový pedál. Po chvíli problém ustal, pouze notná síla potřebná k aktivaci spojky zůstala. Je jasné, že pokud by spojka pracovala lehce, nemohla by se dožít takové porce ujetých kilometrů.

Možnosti úprav

K defenderu lze získat podobné speciální úpravy, jakými byl vyzbrojen massif, protože firma Taubenreuther je dokáže dodat i pro britského drtiče terénu. Jedná se o uzávěrky diferenciálů ARB, tlumiče pérování Koni, kryty podvozku, šnorchl, střešní nosiče či zesílené spojky.

Odlišné řazení

Massif se v porovnání s defenderem jeví jako nesrovnatelně modernější vozidlo. Klasickou konstrukcí off-roadů s pevným rámem a listovými pružinami disponují obě vozidla, ale například otevření dveří prozradí generační rozdíl.

Iveco používalo zapuštěné kliky s velkoplošným madlem, u defenderu přesahovaly obrys auta a měly jen malé tlačítko k uvolnění zámku. Pro někoho to může znamenat maličkost, ale když jsme během jízdy v terénu kvůli uvíznutí vůz desetkrát a znovu nastoupili, přišel nám už rozdíl ve dveřních klikách velmi zásadní.

Řízení obou vozidel odhalilo další zásadní rozdíl. Massif se čtyřramenným volantem s tlustým věncem se nám v terénu ovládal lépe než defender. Jeho dvouramenný a tenčí volant občas proklouzl mezi prsty, protože při zdolávání ostrých zatáček v prudkém stoupání bylo nutné volant držet proti tlaku kol, která měla tendenci srovnat se do přímého směru.

Porovnání sedadel přineslo také více bodů pro itala. Massif bodoval nejen většími rozměry sedaček, ale také znatelným bočním vedením.

Musíš–nemusíš

Obě vozidla mají v základu pohon 4x4, ale disponovala také uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. Zatímco k připojení přední nápravy stačí u defenderu změnit polohu voliče pohonů vpravo od řadicí páky, z massifu jsme museli vystoupit a ručně spustit volnoběžky v nábojích kol. V případě nečekaného uvíznutí a odpojení přední nápravy je nutné z itala vystoupit, zatímco defender vše zvládá z kabiny.

Massif s hlubokou tradicí

Nejen Defender, ale i Massif v sobě nese dlouhé kořeny off-roadů s hranatými tvary. Iveco tímto modelem navazuje na Campagnolu, se kterou Fiat přišel v roce 1951. Po dvaceti třech letech prošel drsný off-road důslednou modernizací. Léty osvědčenou koncepcí s použitím moderní techniky disponuje rovněž Defender, který v roce 1948 navázal na americké jeepy.

TECHNICKÉ PARAMETRYIveco Massif SWLand. R. Defender 110
Motor3.0 HPIR4
Typpřeplňovaný vznětový čtyřválecpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/164/8
Objem válců (cm3)29982401
Chlazeníkapalinoukapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min)107/300090/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min)350/1400360/2000
Převodovkašestistupňová manuálníšestistupňová manuální
Redukční převodovkaanoano
Pohonvšech kolvšech kol
Uzávěrka difer.mezinápravovámezinápravová
Spotřeba paliva (l/100 km)11,4/9,9/10,513,5/9,5/11,1
Délka/šířka/výška (mm)4720/1750/20504639/1790/2021
Rozvor (mm)27682794
Rozchod P/Z (mm)1486/14861486/1486
Přední převis (mm)677649
Zadní převis (mm)12751196
P/Z nájezdový úhel (o)50/3049/35
Přechodový úhel (o)2430
Světlá výška (mm)260314
Celková hmotnost (kg)30503500
Užitečná hmotnost (kg)9101540
Obsaditelnost55/7
Objem nádrže paliva (l)10073

Anketa

Lepší volbou pro jízdu v opravdovém terénu je...
Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Test: Iveco Massif - Obojživelník Test: Iveco Massif - Obojživelník

Iveco uvedlo na český trh pracovní vozidlo s mimořádnou…

Video: Iveco Massif – do terénu bez zábran Video: Iveco Massif – do terénu bez zábran

Italský off-road Iveco Massif v krátké reklamě dokazuje,…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…