Test: Iveco Massif vs. Land Rover Defender - Drsňáci
Legenda a novinka na stejném bitevním poli. Testovaná vozidla určená do extrémních podmínek dokážou tolik, že lesáci a energetické závody po nich sahají s jistotou.
U těchto automobilů tvoří klasiku značná světlá výška, obě tuhé nápravy a propracovaný pohon všech kol. Hlavní úkol pro ně představuje odvedení nejtěžší práce v lesích, ale také krátký transport po silnici.
Ověšená novinka
Iveco Massif nastoupilo do boje s Land Roverem Defender vybaveném několika úpravami do extrémních podmínek. Iveco se světlou výškou 260 mm dostalo zvýšené sání Safari Snorkel za 13 627 korun bez DPH. Uzávěrky pohonu předních kol včetně volnoběžek pocházely od firmy AWM a stojí 27 496 korun bez DPH. Dajbych umí tyto neoriginální uzávěry dodat také na zadní nápravu, ale jimi testovaný massif nedisponoval. Pro případ zapadnutí do obrovské díry provázené nemožností pomocí běžných prostředků se dostat ven sloužil přední naviják.
Pro převoz objemných předmětů byl připraven střešní nosič ARB.
Klasika v základu
Z fotografií vidíme, že Land Rover Defender nebyl zánovní jako jeho italský soupeř. Počítadlo kilometrů ukazovalo na hodnotu 170 000, což v případě terénního stroje představuje úctyhodnou hodnotu. Veškeré mechanické komponenty pracovaly bez chybičy, pouze na lehce obouchaném exteriéru se projevily kilometry a roky.
Za volantem defenderu jsme si museli zvykat na volant a zejména pedály umístěné vlevo od podélné osy sedadla, takže zpočátku jsme místo spojky občas sešlápli brzdový pedál. Po chvíli problém ustal, pouze notná síla potřebná k aktivaci spojky zůstala. Je jasné, že pokud by spojka pracovala lehce, nemohla by se dožít takové porce ujetých kilometrů.
Možnosti úprav
K defenderu lze získat podobné speciální úpravy, jakými byl vyzbrojen massif, protože firma Taubenreuther je dokáže dodat i pro britského drtiče terénu. Jedná se o uzávěrky diferenciálů ARB, tlumiče pérování Koni, kryty podvozku, šnorchl, střešní nosiče či zesílené spojky.
Odlišné řazení
Massif se v porovnání s defenderem jeví jako nesrovnatelně modernější vozidlo. Klasickou konstrukcí off-roadů s pevným rámem a listovými pružinami disponují obě vozidla, ale například otevření dveří prozradí generační rozdíl.
Iveco používalo zapuštěné kliky s velkoplošným madlem, u defenderu přesahovaly obrys auta a měly jen malé tlačítko k uvolnění zámku. Pro někoho to může znamenat maličkost, ale když jsme během jízdy v terénu kvůli uvíznutí vůz desetkrát a znovu nastoupili, přišel nám už rozdíl ve dveřních klikách velmi zásadní.
Řízení obou vozidel odhalilo další zásadní rozdíl. Massif se čtyřramenným volantem s tlustým věncem se nám v terénu ovládal lépe než defender. Jeho dvouramenný a tenčí volant občas proklouzl mezi prsty, protože při zdolávání ostrých zatáček v prudkém stoupání bylo nutné volant držet proti tlaku kol, která měla tendenci srovnat se do přímého směru.
Porovnání sedadel přineslo také více bodů pro itala. Massif bodoval nejen většími rozměry sedaček, ale také znatelným bočním vedením.
Musíš–nemusíš
Obě vozidla mají v základu pohon 4x4, ale disponovala také uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. Zatímco k připojení přední nápravy stačí u defenderu změnit polohu voliče pohonů vpravo od řadicí páky, z massifu jsme museli vystoupit a ručně spustit volnoběžky v nábojích kol. V případě nečekaného uvíznutí a odpojení přední nápravy je nutné z itala vystoupit, zatímco defender vše zvládá z kabiny.
Massif s hlubokou tradicí
Nejen Defender, ale i Massif v sobě nese dlouhé kořeny off-roadů s hranatými tvary. Iveco tímto modelem navazuje na Campagnolu, se kterou Fiat přišel v roce 1951. Po dvaceti třech letech prošel drsný off-road důslednou modernizací. Léty osvědčenou koncepcí s použitím moderní techniky disponuje rovněž Defender, který v roce 1948 navázal na americké jeepy.
TECHNICKÉ PARAMETRY | Iveco Massif SW | Land. R. Defender 110 |
Motor | 3.0 HPI | R4 |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 | 4/8 |
Objem válců (cm3) | 2998 | 2401 |
Chlazení | kapalinou | kapalinou |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 107/3000 | 90/3500 |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 350/1400 | 360/2000 |
Převodovka | šestistupňová manuální | šestistupňová manuální |
Redukční převodovka | ano | ano |
Pohon | všech kol | všech kol |
Uzávěrka difer. | mezinápravová | mezinápravová |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,4/9,9/10,5 | 13,5/9,5/11,1 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4720/1750/2050 | 4639/1790/2021 |
Rozvor (mm) | 2768 | 2794 |
Rozchod P/Z (mm) | 1486/1486 | 1486/1486 |
Přední převis (mm) | 677 | 649 |
Zadní převis (mm) | 1275 | 1196 |
P/Z nájezdový úhel (o) | 50/30 | 49/35 |
Přechodový úhel (o) | 24 | 30 |
Světlá výška (mm) | 260 | 314 |
Celková hmotnost (kg) | 3050 | 3500 |
Užitečná hmotnost (kg) | 910 | 1540 |
Obsaditelnost | 5 | 5/7 |
Objem nádrže paliva (l) | 100 | 73 |