Test: Iveco Massif vs. Land Rover Defender  - Drsňáci

Test: Iveco Massif vs. Land Rover Defender - Drsňáci

 
 

Dvě auta určená zejména pro práci se vydala do těžkých podmínek. Terénní dovybavení pocházelo od firmy Dajbych.

Legenda a novinka na stejném bitevním poli. Testovaná vozidla určená do extrémních podmínek dokážou tolik, že lesáci a energetické závody po nich sahají s jistotou.

U těchto automobilů tvoří klasiku značná světlá výška, obě tuhé nápravy a propracovaný pohon všech kol. Hlavní úkol pro ně představuje odvedení nejtěžší práce v lesích, ale také krátký transport po silnici.

Ověšená novinka

Iveco Massif nastoupilo do boje s Land Roverem Defender vybaveném několika úpravami do extrémních podmínek. Iveco se světlou výškou 260 mm dostalo zvýšené sání Safari Snorkel za 13 627 korun bez DPH. Uzávěrky pohonu předních kol včetně volnoběžek pocházely od firmy AWM a stojí 27 496 korun bez DPH. Dajbych umí tyto neoriginální uzávěry dodat také na zadní nápravu, ale jimi testovaný massif nedisponoval. Pro případ zapadnutí do obrovské díry provázené nemožností pomocí běžných prostředků se dostat ven sloužil přední naviják.

Pro převoz objemných předmětů byl připraven střešní nosič ARB.

Klasika v základu

Z fotografií vidíme, že Land Rover Defender nebyl zánovní jako jeho italský soupeř. Počítadlo kilometrů ukazovalo na hodnotu 170 000, což v případě terénního stroje představuje úctyhodnou hodnotu. Veškeré mechanické komponenty pracovaly bez chybičy, pouze na lehce obouchaném exteriéru se projevily kilometry a roky.

Za volantem defenderu jsme si museli zvykat na volant a zejména pedály umístěné vlevo od podélné osy sedadla, takže zpočátku jsme místo spojky občas sešlápli brzdový pedál. Po chvíli problém ustal, pouze notná síla potřebná k aktivaci spojky zůstala. Je jasné, že pokud by spojka pracovala lehce, nemohla by se dožít takové porce ujetých kilometrů.

Možnosti úprav

K defenderu lze získat podobné speciální úpravy, jakými byl vyzbrojen massif, protože firma Taubenreuther je dokáže dodat i pro britského drtiče terénu. Jedná se o uzávěrky diferenciálů ARB, tlumiče pérování Koni, kryty podvozku, šnorchl, střešní nosiče či zesílené spojky.

Odlišné řazení

Massif se v porovnání s defenderem jeví jako nesrovnatelně modernější vozidlo. Klasickou konstrukcí off-roadů s pevným rámem a listovými pružinami disponují obě vozidla, ale například otevření dveří prozradí generační rozdíl.

Iveco používalo zapuštěné kliky s velkoplošným madlem, u defenderu přesahovaly obrys auta a měly jen malé tlačítko k uvolnění zámku. Pro někoho to může znamenat maličkost, ale když jsme během jízdy v terénu kvůli uvíznutí vůz desetkrát a znovu nastoupili, přišel nám už rozdíl ve dveřních klikách velmi zásadní.

Řízení obou vozidel odhalilo další zásadní rozdíl. Massif se čtyřramenným volantem s tlustým věncem se nám v terénu ovládal lépe než defender. Jeho dvouramenný a tenčí volant občas proklouzl mezi prsty, protože při zdolávání ostrých zatáček v prudkém stoupání bylo nutné volant držet proti tlaku kol, která měla tendenci srovnat se do přímého směru.

Porovnání sedadel přineslo také více bodů pro itala. Massif bodoval nejen většími rozměry sedaček, ale také znatelným bočním vedením.

Musíš–nemusíš

Obě vozidla mají v základu pohon 4x4, ale disponovala také uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. Zatímco k připojení přední nápravy stačí u defenderu změnit polohu voliče pohonů vpravo od řadicí páky, z massifu jsme museli vystoupit a ručně spustit volnoběžky v nábojích kol. V případě nečekaného uvíznutí a odpojení přední nápravy je nutné z itala vystoupit, zatímco defender vše zvládá z kabiny.

Massif s hlubokou tradicí

Nejen Defender, ale i Massif v sobě nese dlouhé kořeny off-roadů s hranatými tvary. Iveco tímto modelem navazuje na Campagnolu, se kterou Fiat přišel v roce 1951. Po dvaceti třech letech prošel drsný off-road důslednou modernizací. Léty osvědčenou koncepcí s použitím moderní techniky disponuje rovněž Defender, který v roce 1948 navázal na americké jeepy.

TECHNICKÉ PARAMETRYIveco Massif SWLand. R. Defender 110
Motor3.0 HPIR4
Typpřeplňovaný vznětový čtyřválecpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/164/8
Objem válců (cm3)29982401
Chlazeníkapalinoukapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min)107/300090/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min)350/1400360/2000
Převodovkašestistupňová manuálníšestistupňová manuální
Redukční převodovkaanoano
Pohonvšech kolvšech kol
Uzávěrka difer.mezinápravovámezinápravová
Spotřeba paliva (l/100 km)11,4/9,9/10,513,5/9,5/11,1
Délka/šířka/výška (mm)4720/1750/20504639/1790/2021
Rozvor (mm)27682794
Rozchod P/Z (mm)1486/14861486/1486
Přední převis (mm)677649
Zadní převis (mm)12751196
P/Z nájezdový úhel (o)50/3049/35
Přechodový úhel (o)2430
Světlá výška (mm)260314
Celková hmotnost (kg)30503500
Užitečná hmotnost (kg)9101540
Obsaditelnost55/7
Objem nádrže paliva (l)10073

Anketa

Lepší volbou pro jízdu v opravdovém terénu je...
Spolupracujeme s TipCars.com
V České poště se mělo podplácet, dva lidí čelí žalobě V České poště se mělo podplácet, dva lidí čelí žalobě

Pražské vrchní státní zastupitelství dnes podalo obžalobu…

Japonský HI-LEX postaví u Mostu továrnu za více než miliardu Japonský HI-LEX postaví u Mostu továrnu za více než miliardu

Japonská společnost HI-LEX postaví u Mostu továrnu na…

Skončí lidovci a starostové pod čarou? Model jim předpovídá devět procent Skončí lidovci a starostové pod čarou? Model jim předpovídá devět procent

Koalice KDU-ČSL a STAN by v únoru podle volebního modelu…

Komentář Martina Čabana: O třetí síle rozhodne marketing Komentář Martina Čabana: O třetí síle rozhodne marketing

Třetí síla. Volba pro ty, jimž leze na nervy centralismus…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Test: Iveco Massif - Obojživelník Test: Iveco Massif - Obojživelník

Iveco uvedlo na český trh pracovní vozidlo s mimořádnou…

Video: Iveco Massif – do terénu bez zábran Video: Iveco Massif – do terénu bez zábran

Italský off-road Iveco Massif v krátké reklamě dokazuje,…

 



 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

 

iSport.cz

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San Marino zaslouží obdiv

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San…

Když Německo porazilo San Marino v kvalifikaci na mistrovství světa 2018 vysoko 8:0, prohlásil útočník Thomas…

 

Reflex.cz

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Když pamětník sleduje diskurs panující ve vedení Evropské unie a její aktuální výstupy, nemůže si nevzpomenout…

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru: Prima si mě nenajala a jsem opravdu nemocný

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…