Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Macík má novou hračku. Jmenuje se Arnošt a má přes 1.000 koní

David Bureš David Bureš 1. 10. 2021 • 12:20
33
4
Zobrazit náhledy (33)
Arnošt (Iveco Powerstar) Arnošt (Iveco Powerstar) Arnošt (Iveco Powerstar) Big Shock! Racing Big Shock! Racing Rallye Dakar 2021, Big Shock Racing Rallye Dakar 2021, Big Shock Racing Rallye Dakar 2021, Big Shock Racing Rallye Dakar 2021, Big Shock Racing Big Shock! Racing Big Shock! Racing Big Shock! Racing Rallye Dakar 2021, 9. etapa, Big Shock Racing Big Shock! Racing Big Shock Racing Big Shock Racing Big Shock Racing Rallye Dakar 2019 Rallye Dakar 2019 Rallye Dakar 2019 Rallye Dakar 2019 Rallye Dakar 2019 Rallye Dakar 2019 Rallye Dakar 2019 Rallye Dakar 2019 Rallye Dakar 2019 Rallye Dakar 2019 Rallye Dakar 2019

Nový kamion dakarského závodníka Martina Macíka opět využívá techniku Iveco. Řada komponentů je ale z vlastního vývoje, což má zajistit, že půjde o nejlepší kamion v historii Big Shock! Racing.

Dakarský závodník Martin Macik představuje nový kamion svého týmu Big Shock! Racing. Přezdívá se mu Arnošt a podle vyjádření týmu má jít o to nejlepší, co kdy v sedlčanských dílnách týmu vzniklo. Předchozího Karla tak má Arnošt v lecčems překonat. Poprvé v akci ho uvidíme na říjnové Rallye du Maroc.

Práce na novém speciálu trvaly přes dva roky. Tým při pracích využil veškeré své dosavadní zkušenosti, které za 20 let získal. I díky tomu má jít o nejrychlejší, nejobratnější a nejodolnější vůz týmu.

Základ nového kamionu je stejný jako u jeho úspěšného předchůdce Karla, v němž Martin Macík se svou posádkou na Dakaru 2021 vybojoval čtvrté místo v celkovém pořadí kamionů a vyhrál hned tři etapy. Základem je tudíž opět Iveco Powerstar.

Všechny osvědčené části auta zůstávají, automatická převodovka, kabina, kola, nápravy i motor. Tím je mimochodem 13litrový agregát Iveco Cursor 13 s výkonem přes 745 kW (1.000 N.m) a točivým momentem více než 5.000 N.m. Převodovka pochází od firmy Allison, nápravy dodala Rába, tlumiče zase FRT.

„Nově jsme ale pracovali s rozložením váhy. Uložení náhradních dílů, které s sebou vezeme, je jinde než doposud. Nemáme už čtyři oddělené nádrže, ale jednu hlavní. Část nových úprav koresponduje s bezpečnostními protokoly a homologacemi Světového poháru FIA, který příští rok odstartuje Dakarem 2022. Nově je proto řešen i hasicí systém v kabině, úprava volantu, ventily na nádržích, uložení náhradních kol a další detaily,“ popisuje šéf týmu Martin Macík starší hlavní rozdíly oproti předchozím verzím speciálu.

Provedené úpravy přitom pocházejí z vlastního vývoje. „Kompletně celý kamion vyrábíme doma. Ze sériových částí vychází jen kabina, nápravy, převodovka a motor, kvůli homologacím, ale i ty dále upravujeme a vyvíjíme,“ tvrdí Macík starší.

Zhruba 90 % dílů si tak tým vyrábí sám, což odpovídá asi 2.000 součástkám. „Bočnice, brzdy, pera, to vše si děláme sami – ručně. David Švanda připravuje kompletně elektriku, já dělám celou vzduchařinu,“ doplňuje Macík starší.

Nyní nový kamion čeká náročné testování, aby se projevilo, zda skutečně splňuje veškerá očekávání, která do něj tým vkládá. Slabá místa tak vedle jízdních zkoušek má projevit i závodní nasazení, v nadcházející Rallye du Maroc, která se koná od 7. do 13. října. „Rallye du Maroc bereme jako trénink na Dakar. Ale počítáme, že se může stát cokoliv. Arnošt v Maroku projde největší možnou zátěžovou zkouškou, “ říká Martin Macík, kterého v kabině opět doplní František Tomášek a David Švanda.

A proč se novému speciálu říká Arnošt? To vysvětluje sám Martin Macík: „Desátého ledna, během Dakaru 2020, jsem dostal zprávu od fanynky Evy. Psala mi, že její tchýně má tři syny a všichni sledují Dakar. Nejstarší se jmenuje František, prostřední Karel a nejmladší, její manžel, je Arnošt. A zajímala se, jestli už máme jméno pro náš další kamion, a zda bychom třeba neuvažovali o Arnoštovi. „Následně se ukázalo, že tátův úplně první fichtl, se taky jmenoval Arnošt. A o jménu pro nový kamion bylo rozhodnuto.“

Doporučujeme

Témata

Dakar 2022

Dakar Classic  Trasa  Češi  Historie rallye  Průběžné výsledky  Macík  Martin Prokop 

44. ročník Rallye Dakar se koná od 2. ledna do 14. ledna 2022. Závod se potřetí za sebou pojede výhradně v Saúdské Arábii, opět se na něj chystají i české posádky.

Avatar - wakantanka
2. 10. 2021 08:26
Re: Re: Pěkné
Aha, bol som v tom že aj Aleš mal problém so spojovačkou v jednej etape. To že Kamazy a De Roy sú niekde inde mi je jasné. Koloc bol neobľúbený už dávno keď jazdil okruhy. Čakal by som že potom čo sa stiahol do úzadia, že ten tím s Vršeckým bude fungovať inak, lepšie.
1. 10. 2021 17:23
Re: Pěkné
Kamaz jí asi měnil, ale Loprais s Pragou určitě ne (ten řešil jiné problémy). Ale Mates ty problémy se spojovačkou řešil opakovaně (a při tom loni na stejném autě měnil spojovačku pouze jednou....).

Buggyra je absolutní dno (ať postavou majitele, přes své chováním se k fanouškům, až po podpásovky soupeřům....). Za tu už z českých jezdců těžko někdo s kamionem pojede.
Avatar - wakantanka
1. 10. 2021 15:39
Re: Pěkné
No ale s tou spojovacou tyčou bojovali viacerí a to vrátane jedného Kamazu či Lopraisa ak sa nemýlim. Každopádne držím palce jak Macikovi, tak Lopraisovi a rovnako tak Bugyrre. U tej som zvedavý koho posadia do druhého auta ku Casalemu.
1. 10. 2021 14:35
Pěkné
U Macíků do toho jdou naplno a každým Dakarem se posouvají dále. Letos kromě tohoto nového auta pro Matese ještě stavěli další dvě nová auta pro na kšeft (prodej/pronájem) a jedno starší auto přestavovali. Ale mám strach, že na Kamaz to opět stačit nebude, ti jsou co se týká techniky ještě o kousíček dál a jezdci také. Už na minulém Dakaru mi přišlo, že Mates jede už trošku za hranicí rizika
- sice je schopen držet se Kamazáků, ale za cenu závad a poruch (viz. opakované závady se spojovací tyčí řízení.....).
Navíc letos bude konkurence větší, protože se vrací tým DeRooy s novou generací kamiónů....