Martin Macík má novou hračku. Jmenuje se Arnošt a má přes 1.000 koní
Nový kamion dakarského závodníka Martina Macíka opět využívá techniku Iveco. Řada komponentů je ale z vlastního vývoje, což má zajistit, že půjde o nejlepší kamion v historii Big Shock! Racing.
Dakarský závodník Martin Macik představuje nový kamion svého týmu Big Shock! Racing. Přezdívá se mu Arnošt a podle vyjádření týmu má jít o to nejlepší, co kdy v sedlčanských dílnách týmu vzniklo. Předchozího Karla tak má Arnošt v lecčems překonat. Poprvé v akci ho uvidíme na říjnové Rallye du Maroc.
Práce na novém speciálu trvaly přes dva roky. Tým při pracích využil veškeré své dosavadní zkušenosti, které za 20 let získal. I díky tomu má jít o nejrychlejší, nejobratnější a nejodolnější vůz týmu.
Základ nového kamionu je stejný jako u jeho úspěšného předchůdce Karla, v němž Martin Macík se svou posádkou na Dakaru 2021 vybojoval čtvrté místo v celkovém pořadí kamionů a vyhrál hned tři etapy. Základem je tudíž opět Iveco Powerstar.
Všechny osvědčené části auta zůstávají, automatická převodovka, kabina, kola, nápravy i motor. Tím je mimochodem 13litrový agregát Iveco Cursor 13 s výkonem přes 745 kW (1.000 N.m) a točivým momentem více než 5.000 N.m. Převodovka pochází od firmy Allison, nápravy dodala Rába, tlumiče zase FRT.
„Nově jsme ale pracovali s rozložením váhy. Uložení náhradních dílů, které s sebou vezeme, je jinde než doposud. Nemáme už čtyři oddělené nádrže, ale jednu hlavní. Část nových úprav koresponduje s bezpečnostními protokoly a homologacemi Světového poháru FIA, který příští rok odstartuje Dakarem 2022. Nově je proto řešen i hasicí systém v kabině, úprava volantu, ventily na nádržích, uložení náhradních kol a další detaily,“ popisuje šéf týmu Martin Macík starší hlavní rozdíly oproti předchozím verzím speciálu.
Provedené úpravy přitom pocházejí z vlastního vývoje. „Kompletně celý kamion vyrábíme doma. Ze sériových částí vychází jen kabina, nápravy, převodovka a motor, kvůli homologacím, ale i ty dále upravujeme a vyvíjíme,“ tvrdí Macík starší.
Zhruba 90 % dílů si tak tým vyrábí sám, což odpovídá asi 2.000 součástkám. „Bočnice, brzdy, pera, to vše si děláme sami – ručně. David Švanda připravuje kompletně elektriku, já dělám celou vzduchařinu,“ doplňuje Macík starší.
Nyní nový kamion čeká náročné testování, aby se projevilo, zda skutečně splňuje veškerá očekávání, která do něj tým vkládá. Slabá místa tak vedle jízdních zkoušek má projevit i závodní nasazení, v nadcházející Rallye du Maroc, která se koná od 7. do 13. října. „Rallye du Maroc bereme jako trénink na Dakar. Ale počítáme, že se může stát cokoliv. Arnošt v Maroku projde největší možnou zátěžovou zkouškou, “ říká Martin Macík, kterého v kabině opět doplní František Tomášek a David Švanda.
A proč se novému speciálu říká Arnošt? To vysvětluje sám Martin Macík: „Desátého ledna, během Dakaru 2020, jsem dostal zprávu od fanynky Evy. Psala mi, že její tchýně má tři syny a všichni sledují Dakar. Nejstarší se jmenuje František, prostřední Karel a nejmladší, její manžel, je Arnošt. A zajímala se, jestli už máme jméno pro náš další kamion, a zda bychom třeba neuvažovali o Arnoštovi. „Následně se ukázalo, že tátův úplně první fichtl, se taky jmenoval Arnošt. A o jménu pro nový kamion bylo rozhodnuto.“