Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz E 350 Bluetec Kombi 9G-Tronic – Devět stupňů ke zlaté

Ondřej Chamilla
Diskuze (34)
Stuttgartská automobilka již dlouhou dobu sází na automaty s lichým počtem převodů. Po sedmi rychlostech tak zákonitě muselo přijít devět stupňů.

Není to už příliš? Takovou otázku nám v průběhu týdenního testu kladl snad každý, kdo se dozvěděl, kolik převodových stupňů má nový Mercedes-Benz E s motorem 350 Bluetec, což je trochu matoucí označení pro třílitrový turbodiesel. Éčko s tímhle agregátem je zatím jediným modelem, který inovativní převodovku s doposud nejvíce stupni pro osobní automobily může mít. Těžko říct, proč pouze éčko...

Při konfiguraci tohoto vozu si někdo dal hodně záležet, stvořil totiž velmi vkusnou kombinaci. Hnědá barva éčku vyloženě sedí, díky ní vystupují všechny linie a kombík s ní vypadá náramně. Obvykle nejsem fanoušek dřevěného obložení v interiéru, tohle tmavé dřevo má však krásnou strukturu a tak nějak do auta pasuje, zejména v kombinaci se světlými sedadly. Není to zrovna praktické, ale vypadá to neskonale dobře.

Uvnitř vozu naleznete řadu typicky mercedesích řešení, která jsou v některých případech skvělá, v jiných už méně. Kupříkladu na levé páčce blinkrů máte i ovládání stíračů, napravo od volantu je totiž páka, kterou obsluhujete převodovku. Zvyknete si na to ale velmi rychle. Kladně hodnotíme, že tlačítky na středovém panelu můžete sklopit opěrky hlav zadních cestujících pro lepší výhled zadním oknem. Milé také je, že vyhřívání a odvětrávání předních sedadel se dá spustit naráz, což se v zimních měsících může hodit. Méně nás již potěšil tradiční parkovací asistent, kdy se musíte při couvání dívat do vnitřního zpětného zrcátka na diody ve stropě. Zvukový signál totiž zazní až několik málo centimetrů před překážkou. Opět jde v obou případech ale o zvyk, po delším používání vám to už divné nepřijde.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Na nedostatek prostoru si cestující stěžovat nemohou. Objem zavazadelníku je menší než u čtyřválcových modelů, 600 litrů je však stále královská hodnota. Palubní deska odkazuje svými hranami na starší modely, je ale moderně vybavena a dobře dílensky zpracována, byť na větších nerovnostech se z jejích útrob občas ozývaly pazvuky. V době testování jsme pak jezdili ještě jedním éčkovým mercedesem, plynovým E 200 NGD, o kterém se dočtete v brzké době, a překvapilo nás, že měl pohodlnější a lépe podepírající sedadla, ačkoliv šlo o levnější model a chybělo mu odvětrávání. To je ovšem otázka důkladného zkoumání nabízené výbavy.

Motor a převodovka – Devět schodů do nebe?

Teoreticky to vypadá skvěle, převodovka 9G-Tronic je stejně velká jako sedmistupňový předchůdce, má o něco nižší hmotnost, hydrodynamický měnič nabízí o 7 % vyšší účinnost (celkově 92 %) a spotřeba klesla o 6,5 procenta. Skříň je schopná přenést točivý moment až 1000 N.m, má funkci „downspeedingu“, tedy snižování pracovních otáček, a při maximální rychlosti 250 km/h motor točí pouhých 2800 otáček za minutu.

V provozu překvapí několik věcí. Zejména je to schopnost motoru poradit si s nízkými otáčkami. Nejednou se nám stalo, že agregát v necelých 50 km/h točil asi 850 otáček za minutu na šestý převodový stupeň, aniž by nějak protestoval. Při 130 km/h pak auto běží na 1400 otáček a spotřebuje jen něco málo přes šest litrů na sto kilometrů. Při ekonomické jízdě jsme se dostali pod čtyři litry, rychlý přesun po dálnicích pak znamená stále skvělých deset litrů. Celkový výsledek v poměrně náročném testu - rovných 8,0 l na 100 km!

Samotná převodovka je na velmi dobré úrovni, v porovnání s konkurencí například ze stáje ZF ale odhalíte drobné neduhy. Nejvíce se projeví v městském provozu, kdy automobil řadí relativně rozvážně a má trochu problémy s reakcí na náhlou změnu jízdního stylu. Rovněž při rozjezdech či snaze o zrychlení z rychlosti chůze docela trvá, než se převodovka vzpamatuje, a občas svou snahu doprovází škubnutím. Pokud se těmto vlastnostem přizpůsobíte, pak objevíte velmi hladce řadicí skříň.

Naopak když vyjedete za město, všechno se v dobré obrátí a automatu najednou přijdete na chuť. Naladění motoru ovšem není pro jízdu v nízkých otáčkách ideální, protože jednotka výrazně zatahuje až od 1600 otáček za minutu, kde začíná maximum točivého momentu 620 N.m. Při dálničních 130 km/h tak musí převodovka podřazovat z devítky i při výjezdu do kopců, při zrychlování z této rychlosti pak rovnou shodí další jeden, dva či tři stupně, což jí naštěstí jde rychle. Předchozí 7G-Tronic reagoval na pokyny páčkami pod volantem v manuálním režimu docela bídně, 9G-Tronic s tím ale nemá problém a v daném módu řadí příjemně rychle.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Ovládání řazení převodovky plynem nejde zrovna nejlépe. Máme na mysli ty situace, kdy řidič schválně po zrychlování povoluje akcelerátor, aby automat zařadil vyšší stupeň. V tomto je konkurence výrazně dále. Nechápejte mě ovšem špatně, stále se jedná o špičkovou automatickou převodovku, jenom jsme čekali větší pokrok vzhledem k až neskutečně dobrým konkurenčním automatům. Celé to jednoduše působí jako o špetku vyladěnější 7G-Tronic s devíti stupni. A je devět tedy moc? Z funkčního hlediska takový počet stupňů rozhodně nebude omezovat ani obtěžovat, takže podle nás ne.

Motor zaslouží jenom samé pozitivní komentáře. Pokud chcete Mercedes-Benz se vším všudy, zapomeňte na čtyřválcové turbodiesely a připlaťte si za tento šestiválec. Spotřeba je horší jenom fakt o málo, kultivovanost a dynamika se však zlepšily velmi výrazně. Mimo město o motoru v podstatě nevíte, jenom při plné akceleraci slyšíte vzdálený a nijak nepříjemný hukot šesti válců. Jemně reagující agregát s výkonovou rezervou přímo sedí k uvolněnému cestovnímu charakteru éčka.

Šťastnou cestu!

Námi testované kombi disponovalo mimo jiné i vzduchovým pérováním, které slibuje nevídaný komfort. Při cestě po městě však možná natrefíte na ostré krátké nerovnosti, se kterými si automobil neumí stoprocentně poradit a rázy proniknou až do kabiny. S takovými výmoly má však problém každé vzduchové odpružení, tady lépe funguje éčko na klasických pružinách a malých kolech.

Opět však platí, že pokud nebudete jezdit po městě, tak si tenhle stroj zamilujete. Podvozek fantasticky zvládá výrazné vlny na silnici a také na dálnici D1 poskytuje skvělou míru komfortu. Neznám automobil, který by tak výborně kontroloval pohyby karoserie na různých „hupech“ u dálničních mostů a na těch částech silnice, kde se asfalt za roky již propadl. Někde v dáli cítíte, že se kola zabořila do podběhů, kabina auta se však pouze zlehka zhoupne a zůstane ve stejné výšce.

Jízdní vlastnosti přitom také nejsou špatné, byť dlouhý převod řízení nějaké závodnické choutky rychle umírní. Vždyť je to stále Mercedes-Benz, tedy vůz zaměřený na komfortní a relaxované cestování. Pokud byste ovšem opravdu toužili po rychlé jízdě, můžete podvozek i převodovku přepnout do sportovního režimu. Odpružení pak ztuhne, automobil klesne a celek reaguje ostřeji. Brzy to však přestane bavit a opět si začnete užívat nabídnutého komfortu.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Závěr

V průběhu testu nás tohle auto neustále něčím překvapovalo. Ve městě se chování převodovky nezdálo být úplně skvělé a komfort jsme také čekali lepší, stačilo však vyjet ze zastavěné oblasti a tam se teprve projevilo cestovní zaměření vozidla. Podvozek dal cestujícím najednou pocit jízdy na obláčku, převodovka začala řadit téměř neznatelně a kultivovaný motor s příjemnou výkonovou rezervou potěšil nízkou chutí po palivu. Ečko je v této specifikaci jednoduše skvělé cestovní rodinné kombi a přestože jsme od nové převodovky čekali více, je to rozhodně ceněný posun vpřed.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 1.074.480 Kč (E 200 CDI/100 kW)
Základ s testovaným motorem 1.439.900 Kč (E 350 Bluetec/185 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.816.806 Kč (E 350 Bluetec/185 kW)

Plusy

  • Komfort podvozku
  • Výkonný a úsporný motor
  • Kultivovanost
  • Prostorný interiér
  • Řazení převodovky v manuálním režimu

Minusy

  • Reakce převodovky na změnu zatížení
  • Dlouhý převod řízení

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (34)
Mercedes-Benz E 350 Bluetec Kombi 9G-Tronic
Cena základní sestavy 1 439 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční, kyčelní a kolenní airbagy, automatická převodovka, tempomat, komfortní podvozek, litá 16” kola, elektricky nastavitelná přední sedadla, multifunkční volant potažený kůží Nappa, dvouzónová klimatizace, diodové světlomety, ambientní osvětlení interiéru, dešťový senzor, autorádio Audio 20 s bluetooth a USB atd. Kč
Cena testované sestavy 1 816 806 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+27.160,-), kůže Lugano (+54.007,-), sada Comfort (+108.900,-), asistent hlídání mrtvého úhlu (+14.048,-), sada komfortních funkcí pro zrcátka (+17.170,-), Comand online (+83.664), tažné zařízení (+27.784,-), zadní tónovaná skla (+12.175,-), výbava Avantgarde (+8.897,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 185 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.9 / 5.5
Emise CO2: 152
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 600 / 1855
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1955 / 595
Rozměr pneu: 245/40 R 18
Mercedes-Benz E 350 Bluetec Kombi 9G-Tronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4895
b) šířka (mm): 1854
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1583
f) rozchod vzadu (mm): 1604
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
21. 12. 2016 21:02
4x4
A bude někdy tento motor i s pohonem všech kol?
7. 7. 2014 07:48
Re: Kde soudruzi udělali chybu?
JJ >:-[]
Avatar - vabis
5. 7. 2014 21:57
pěkné auto i článek
Pomalejší převod řízení je věcí zvyku, jak si na něj zvyknete, rázem vám připadá většina nemercedesích aut směrově nestabilní ( Oktávka II, se mi jednou na dálnici otočila kufrem napřed 8-s ). Jinak celkem pěkně napsáno, už teď dobrý, za pár let pak bude z pana Chamilly redaktor s velkým R :yes: :-!
Avatar - happy_driver
4. 7. 2014 20:43
....
Predpokladam, ze miera rozsirovania 9G Tronicu bude podobna ako kedysi zavadzanie 7G Tronicu. Za tie roky som s mojimi 7G Tronicmi spokojny (E, GLK), teraz pred par dnami mi pribudol dalsi v podobe ML. Radi makko a hladko a ja si uzivam komfort podvozku, prijemny tah sestvalca a to ticho v kabine... MB :yes:
Avatar - chup44
4. 7. 2014 19:34
E 350
Na takomto Éčku 350 s 9G-tronicom som pred mesiacom jazdil,akurát to nebolo combi a musím povedať,že o tej 9 stupňovej prevodovke som prvých 5 minút ani nevedel,až na diaľnici som si všimol pri 140 km/h ručičku otáčkomera,ktorá ukazovala niečo nad 1400 otáčok a bol som naozaj prekvapený. Čo sa týka motoru, slabší diesel ako 350 by som v tomto aute nechcel,úplne sa k nemu hodí a štvorválec by to kazil svojou nekultivovanosťou. A čo sa týka voliča prevodovky,podla mňa je to umiestnené geniálne ako v starých amerických autách,akurát tam nieje také pádlo jak na lodi a navyše neprekáža opretej ruke. :-)