TEST Mercedes-Benz E 350 BlueTec Cabrio - Naftové potěšení
První věc, která vás při pohledu na kabriolet Mercedes-Benz E nenechá chladnými, je vnější vzhled. Automobil vypadal fenomenálně již před faceliftem, nyní tomu však výrobce nasadil korunu - v dobrém smyslu slova. Hlavním poznávacím prvkem jsou nové světlomety, které již netvoří dva segmenty, jinak se design změnil skutečně decentně. Mezi celou řadou příplatkové výbavy najdeme i optický paket AMG Sport. Ten vůz díky odlišným nárazníkům, litým 18“ kolům a prahovým nástavcům vystřeluje před konkurenci na míle daleko, což často prozrazují také překvapené pohledy kolemjdoucích. Velkou roli hraje rovněž volba laku karoserie - hnědá metalíza Dolomit je z našeho pohledu v naprostém pořádku.
Stejně jako se Mercedes-Benz SLK urputně drží plechové střechy, třída E je věrná osvědčené plátěné verzi. Její složení zabere 20 sekund a to až do rychlosti 40 km/h. Objem zavazadelníku se tím sice z původních 390 litrů razantně zmenší, jistá přepravní kapacita však zůstane zachována.
Interiér – Luxusní sportovnost vítaná
S faceliftem třídy E přichází i mírně přepracovaný interiér. Přístrojový štít tvoří trojice ukazatelů. Velký displej palubního počítače uprostřed rychloměru však zůstal zachován a ukazatele stavu paliva a teploty chladicí kapaliny jsou nyní pěkně u sebe. Mírné změny najdeme také na středové konzole. Mezi výdechy ventilace byly umístěny luxusní analogové hodiny, obměnou prošla také okolní tlačítka. Displej multimediálního systému Comand Online si svou pozici udržel, stejně jako jeho otočný ovladač na středovém tunelu. Ani ten však nakonec očím designérů neušel: zmizela nevzhledná krycí roleta odkládací schránky a tlačítka ovládání střechy jsou nyní seskupena uprostřed.
Přestože testujeme Mercedes-Benz E, kabriolet a kupé jsou postaveny na platformě menšího Céčka. To má vliv na nabídku vnitřního prostoru, stísněnost však rozhodně nečekejte. Vpředu se sedí skutečně královsky, všechno je do posledního detailu dotaženo pro perfektní pocit z jízdy. Ať se bavíme o ergonomii interiéru nebo špičkové pozici za volantem, stěžovat si nebudete ani v jednom z případů.
mercedesbenz testy vyssistredni kabriolet
Kabriolet by měl také nabídnout dostatek prostoru na zadních sedačkách, což je zčásti splněno. Pokud se vpředu usadí cestující většího vzrůstu, dozadu se vměstnají osoby s výškou maximálně 170 centimetrů. Při delších cestách a nataženou střechou klaustrofobii nepocítí, pokud si však budou chtít dopřát otevřené nebe nad hlavou, je potřeba se připravit na zápolení s větrem. Na horním rámu čelního skla a za zadními sedadly jsou sice elektricky výsuvné větrné clony, před cirkulací vzduchu v kokpitu však dokonale chrání pouze cestující vpředu. Slovo „dokonale“ má přitom své opodstatnění – problém jsme nezaznamenali ani kolem 120 km/h a konverzace během jízdy nevyžadovala zvýšení hlasu.
Pokud jste toho názoru, že je jízda se staženou střechou vhodná jenom za teplého počasí, asi jste dosud neřídili kabriolet třídy E. Stačí si zapnout elektrické vyhřívání sedadel, systém Airscarf, který fouká horký vzduch do oblasti šíje a nastavit příjemnou teplotu na nadstandardní klimatizaci Thermotronic. Jízdu si pak můžete užít i při teplotách okolo nuly.
Nafta v kabrioletu? Žádný problém
Někteří si možná v komentářích neodpustí poznámky typu, že nafta patří do kamen a v kabrioletu nemá absolutně co dělat. Pravda je však taková, že se technika za poslední roky neuvěřitelně posunula a vznětové agregáty proto nemusejí být zapovězeny ani nejluxusnějším kabrioletům.
Testovaný šestiválec BlueTec má objem tři litry a výkon 185 kW v 3600 min-1. Točivý moment 620 N.m je dostupný v rozmezí 1600 až 2400 otáček a podle zvyklostí putuje na zadní nápravu. Tabulkové hodnoty si v praxi snadno ověříte po prvním sešlápnutí pedálu plynu až k podlaze. Bezmála dvoutunový kabriolet totiž na stovku vystřelí za pouhé 6,7 sekundy a může dále pokračovat až do elektronicky omezené rychlosti 250 km/h.
mercedesbenz testy vyssistredni kabriolet
Šestiválec plní emisní normu Euro 6 a díky technologii vstřikování močoviny do výfuku umí být i šetrný k přírodě. Kombinovaně můžete i se staženou střechou jezdit za 6,5 l na 100 km, dálniční přesuny hodnotu navýší zhruba o půl litru. Daní za nízkou spotřebu navíc není neadekvátní projev jako u některých konkurenčních agregátů. Motor má sametový běh a ozve se až při využití veškerého výkonu. Kladně hodnotíme i jeho spojení s automatickou převodovkou 7G-Tronic Plus, která je v této verzi dodávána standardně. Nejedná se sice o převratného rychlíka a nejvíce si libuje v pohodovém tempu, stále však máte k dispozici manuální či sportovní režim, během kterých můžete naplno využít páčky pod volantem.
Mysl pročišťující jízda
Pokud bychom měli definovat jeden ze způsobů, jakým dokonale zapomenout na každodenní shon, je to jízda s kabrioletem E. Podvozek nechejte v komfortním módu (k dispozici je i režim Sport), stáhněte střechu a užívejte si nefalšované pohody za volantem. Houpavý charakter jízdy je uklidňující, podvozek se vyjma ostrých příčných nerovností popere s drtivou většinou nástrah českých silnic. Posilovač řízení s proměnlivým účinkem vyvíjí příjemný odpor, přehnanou komunikativnost však nečekejte. Ani faceliftovaná verze se nevyhnula snížené torzní tuhosti karoserie. Testovaný kus na ni upozorňoval hlavně povrzáváním oken na straně řidiče.
Výkon 185 kW není pod kapotou jenom pro nic za nic. Pokud už vás přestane uklidňující jízda bavit a dostanete chuť řádit na okreskách, umí se Éčko pěkně rozparádit. Stačí jen přepnout podvozek a převodovku do sportovního módu a rázem je o zábavu postaráno. Jízda je tvrdší a převodovka rychleji reaguje na změny rychlostních stupňů. Je však potřeba brát zřetel na vyšší hmotnost vozu a s tímto vědomím najíždět do zatáček. Vůz je v nájezdech do zákrut mírně nedotáčivý, šikovným přidáním plynu na výjezdech dojde ke kýženému vybočení zádi. Díky skvělým předním sedadlům s možností nastavení bočního vedení se navíc cestující cítí jako přikovaní. Příliš nás ale nepotěšily brzdy – na pedál bylo potřeba vyvíjet nebývale vysoký tlak a při sportovní jízdě brzy docházelo k vadnutí.
mercedesbenz testy vyssistredni kabriolet
Mimo to všechno je kabriolet třídy E skvělý dálniční expres, který díky silnému motoru nechá všechny za sebou. Při 130 km/h agregát točí necelých 2000 otáček a nárokuje si 6,5 l na 100 km. Využít přitom můžete spousty elektronických pomocníků, jako je systém upozorňující na opuštění jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo standardně dodávaný adaptivní tempomat Distronic Plus. V souvislosti s ním potěší novinka, díky které je vůz schopen do určité míry sám řídit. Systém sleduje automobily před vámi a orientuje se podle jízdních pruhů. To však neznamená, že byste mohli bezostyšně pustit volant a nechat veškerou práci na autě. To se totiž po chvíli přihlásí s požadavkem o uchopení volantu v poloze „za deset dvě“.
Závěr
Pokud existuje vůz, který si bez problémů dokáže obhájit svou cenu, je to kabriolet Mercedes-Benz E. Testované verzi ke dvěma milionům moc nechybí, i tak ale stojí za každou korunu. Vyjma skvělého designu (hlavně díky paketu AMG Sport)a luxusního interiéru je to právě naftový motor, který do mozaiky skvěle zapadá. Na dostatečnou výkonovou rezervu si rychle zvyknete, stejně jako na výbornou spotřebu. Charakter vozu však k přehnaným okreskovým hrátkám nevybízí a je laděný hlavně na komfortní notu. Nakonec je tedy docela jedno, zda máte pod kapotou základní benzinový čtyřválec nebo vrcholný osmiválec s výkonem 300 kW. Testovaný vznětový BlueTec však můžeme vřele doporučit...
Nejlevnější verze modelu | 1.201.503 Kč (E 220 CDI 125 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.421.750 Kč (E 350 BlueTec 185 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.917.055 Kč (E 350 BlueTec 185 kW) |
Plusy
- Neuvěřitelně přitažlivý exteriér
- Kultivovaný motor
- Příznivá spotřeba
- Komfortní převodovka
- Zpracování interiéru, výběr materiálů
- Možnost jízdy bez střechy i za nízkých teplot
- Jízdní dynamika
Minusy
- Torzní tuhost karoserie
- Slabší účinek brzd
- Těžkopádnost v nájezdech do zatáček
- Filtrování ostrých příčných nerovnost
Foto: Petr Homolka