Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz E 350 CDI – Krize středního věku

Michal Fokt
Stali se z vás už vyzrálí řidiči, kteří z ničeho nic zatouží po intenzivnějších zážitcích za volantem? Pokud současně nechcete slevit z vysokých nároků na komfort, mohl by se vaším lékem na krizi středního věku stát nový Mercedes-Benz E 350 CDI.

Prý nás to potká všechny. Říká se, že poté, co s přibývajícími léty zavrhneme malá, uřvaná sportovní auta a vyměníme je za pohodlné kočáry, nejlépe s automatem, přijde chvíle, kdy zjistíme, že nutně potřebujeme auto, s nímž bychom se vrátili do mládí a koupíme si zase nějaký sporťák. Ale co když bude stačit jen vyměnit staré éčko za to současné? Tak velký mezigenerační skok totiž vyšší střední třída od Mercedesu udělala.

Teď rozhodně nechci říct, že se ze vždy noblesního éčka stalo sportovní náčiní, ale ve Stuttgartu si na nové generaci nechali po jízdní stránce tak záležet, že teď dokáže nabídnout i docela sportovní svezení. Ale začněme pěkně od začátku.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni
 

Stuttgartská kontroverze

Vzhled aktuální třídy E vyvolává mezi lidmi dost rozporuplné reakce. Jedni oceňují inspiraci starými dobrými Mercedesy z raných fází druhé poloviny minulého století, jiným se celkové řešení auta zdá být poněkud humpolácké. Ale nebylo tomu stejně, když se objevila „masařka“? Na čem se ale při diskuzi s oponenty určitě shodnete, je interiér. Ten je totiž na trojcípou hvězdu překvapivě strohý (i když stylový) a ani materiály použité na palubní desce už neudávají tón; měkké plasty bývají v autech hlavně proto, že jsou matné a dobře pohlcují světlo, jenže ty v „éčku“ moc měkké nejsou a docela se lesknou. V Ingolstadtu musí mít na tváři spokojený úsměv.

Ale čistě subjektivní vnímání designu a už méně subjektivní názor na vzhled a strukturu plastů jsou to jediné, co v kabině zaslouží výtku. Sedadla sice mají poněkud tvrdší kožené čalounění, i přesto jsou opravdu pohodlná a současně mají perfektní boční vedení. Jsou totiž vybavena aktivním dofukováním bočních polštářů, takže při každém otočení volantem při jízdě poskytnou velmi dobrou oporu. Současně jsou velkoryse tvarovaná, což platí i o těch vzadu.

Ve všech směrech je místa nadbytek a dobrý pocit vyvolá i funkčnost a rozmístění jednotlivých ovladačů. Před řidičem je moderně tvarovaný volant vpravdě mercedesovských rozměrů, což znamená, že má sice velký průměr, ale masivní věnec. A záhy také zjistíte, že umístění a ovládání voliče automatické převodovky pod volantem jen lehkým pohybem prsty je asi tím vůbec nejlepším řešením, jaké si v luxusním autě můžete přát.

Sametových šest

Stiskem tlačítka tam, kde běžně bývá otvor pro zastrčení klíče, startujeme přeplňovaný vznětový motor. Ten se snaží označením 350 CDI tvářit sebevědoměji, než čemu odpovídá jeho kubatura. Nemá totiž objem 3,5 l.

Jde o třílitr, naladěný na výkon 170 kW při 3800 min-1, disponující točivým momentem 540 Nm, jenž dává k dispozici v rozmezí 1600-2400 min-1. A věřte nám, není důvod mu spílat, že se snaží svým označením lacině zapůsobit. Stovku zvládne za asistence sedmistupňového automatu za rovných 9 s a po dálnici může uhánět rychlostí až 231 km/h. Ale milovat na něm budete především jeho pružnost, sametový běh a především vynikající odhlučnění, které dává zapomenout na doby, kdy svezení s naftovým mercedesem i v této kategorii znamenalo nutnost poslouchat dieselový klapot. Je asi zbytečné psát, že má dostatek síly, aby v provozu zdolal bez obtíží pomalejší překážku, nebo aby prostě jen tak pro radost zatlačil posádku do opěradel. Správně – pro radost. Tohle slovo tady totiž v souvislosti s éčkovým Mercedesem zazní ještě víckrát.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni
 

První věc, která nadchne řidiče, toužícího po větší dávce adrenalinu, než jaký skýtá spořádané plutí otevřenou krajinou, je sedmistupňový automat. Ten dal totiž sbohem dosavadní charakteristické rozvážnosti a řadí teď opravdu rychle, přitom ale neztratil nic ze své kultivovanosti – jak podřazování, tak přeřazování se dějí naprosto plynule. Jakmile začnete častěji používat kickdowny, zjistíte také, že se něco nevídaného mezigeneračně stalo i s řízením.

Výkonný turbodiesel by však měl být nejen zdatným sprinterem, ale i rozumným šetřílkem. Ani v tomto ohledu šestiválec rozhodně nezklame, i když špičku v dané oblasti nepředstavuje. Při stokilometrové rychlosti spálí v průměru 7,3 l nafty, zatímco při dálniční stotřicítce se připravte na hodnoty kolem 8,6 l na 100 km.

Bavorská inspirace

Kolem přímého směru je již zmíněné řízení sice stále typicky netečné, vzápětí ale přijdete na to, že tentokrát to opravdu dává smysl. Místo nutnosti až do omrzení točit volantem, pokud potřebujete z plného pravého rejdu plný levý, tu je velmi ostrý převod, jenž má jen něco přes 2,5 otáčky volantem, což je vzhledem k manévrovacím schopnostem Mercedesů opravdu působivé. Při jízdě to znamená, že auto velmi ochotně a spontánně zatáčí, takže pak přijde vhod, že na každou drobnou korekci přímého směru sedan nadšeně nereaguje. Nejde přece o sporťák, že ano.

Ano, chápete to správně, opatrně se vám tady snažíme naservírovat skutečnost, že má koráb jménem Mercedes-Benz třídy E více sportovních genů, než byste si mohli pomyslet. Pravda, musíte přijmout fakt, že už se nepřenáší přes naprostou většinu silničních nerovností tak nonšalantně, jako tomu bývalo dříve, na některých typech hrbolů, děr a spár vám dokonce přijde, že je pérování tvrdé až dost - i v komfortním režimu. Jenže tímhle směrem jdou všechny značky, takže Mercedes zůstává v této době i nadále asi nejpohodlnějším vozem své třídy, byť se tak v našem případě děje za asistence pouze 17“ kol, což je na tuhle kategorii dost neobvyklý (a trošku podezřelý) jev.

Při měkčím naladění nebudete ochuzeni ani o pověstné noblesní pohupování. Pak bychom tu ale měli ještě režim sportovní, kdy sedan patřičně ztuhne, omezí se jeho náklony v zatáčkách a díky jistotě, jakou řidič i auto v obloucích má, dokážete společně vytřít zrak i nejednomu řidiči vysloveně sportovně orientovaných aut.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni Což o to, Mercedesy byly proslulé svou kombinací pohodlí jízdních vlastností, ale tohle je úplně jiná liga. Ale největším rozdílem oproti všem předchozím „éčkům“ je ochota, s jakou 1,83 tuny vážící auto zatáčí. Řidič má pocit, že jede s autem, které má o 400 kg méně. K tomu si přidejte občasnou chuť zadní nápravy pod tlakem newtonmetrů vydat se vpřed, brzdy se sametovým nástupem, ale vynikajícím účinkem a z nabubřele se tvářící limuzíny se vám najednou stane auto, které vás za občasnou touhu vrátit se do časů ještě teplého řidičáku nevytrestá, ale samo si vzpomene na svá mladá léta, kdy bylo ještě gullwingem.

Éčko pro každého

Mercedes-Benz třídy E prošel opravdu radikálním přerodem. Z auta pro „páprdy“ se stal sedanem vyšší střední třídy, který má na to, aby oslovil prakticky každého zájemce o auto z vyšší střední.

I nadále si zachoval svůj noblesní vzhled a komfortní charakter, současně ale dokáže nabídnout i schopnosti, pro které byste si doteď kupovali výhradně BMW.

Už jsem mluvil o spoustě chytré elektroniky? Pokud ne, určitě si nenechte ujít test Mercedes-Benz E 350 CGI BlueEFFICIENCY - Etalon sundal bačkory. Možná právě obrovský mezigenerační skok je tím důvodem, proč je tohle auto mým favoritem v letošní anketě Auto roku.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni
 

První cena vozu 999.600,-Kč (E 200 CDI, 100 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.307.810,-Kč (E 350 CDI, 170 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.393.535,-Kč (E 350 CDI Avantgarde, 170 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.777.696,-Kč (E 350 CDI, 215 kW)

Plusy

  • Silný a velmi kultivovaný motor
  • Prvotřídní jízdní komfort
  • Přesné a strmé řízení
  • Pohodlná sedadla (vpředu i vzadu) s výborným bočním vedením (vpředu)
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Dobrá spotřeba

Minusy

  • Mezigeneračně citelně tvrdší naladění podvozku
  • Nepřesvědčivě působící materiály na palubní desce
  • Rozměry volantu
Michal Fokt
Mercedes-Benz E 350 CDI
Cena základní sestavy 1 393 535 Kč
Výbava základní sestavy kryty nástupních prahů vpředu a vzadu, vpředu s nápisem „Mercedes-Benz“, ozdobné výplně interiéru: dřevo leštěný Eukalyptu, sedadla s příčným prošitím, Adaptivní čelní vícestupňové airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční a pánevní airbagy vpředu, okenní airbagy pro ochranu předních i zadních pasažérů, kolenní airbag pro řidiče, ATTENTION ASSIST (asistent bdělosti řidiče), bezpečnostní pásy v barvě čalounění, čidla pro aktivaci bezpečnostních systému při převrácení vozu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce k rozpoznání stupně aktivace airbagu, indikace stavu provozních kapalin- motorového oleje a chladící kapaliny, ISOFIX-úchyty pro dětské sedačky vzadu vč.2 přídavných úchytů na opěradlech, mechanické dětské pojistky v zadních dveřích a elektrické pro blokaci zadních oken, opěrky hlavy 5x, vpředu aktivní NECK-PRO, vzadu 3x mechanicky výškově nastavitelné a zepředu ovládané sklápění, optimalizovaná pedálová soustava proti nárazu, posilovač řízení s bezpečnostním sloupkem, PRE-SAFE®, tříbodové bezpečnostní pásy 5 ks; vpředu výškově nastavitelné ; automatické nastavený výšky na vnějších sedadel vzadu, ukazatel venkovní teploty, ukazatel zapnutí bezpečnostních pásů vzadu, varovný bzučák pro nepřipoutaného řidiče a spolujezdce, při aktivní parkovací brzdě při rozjezdu a aktivních, světlometech při výstupu z vozu, vratné omezovače bezpečnostních pasů s PRE-SAFE® nastavením u sedadla spolujezdce (jen s příplatkovou, paměťovou sadou) a předpínače a omezovače na vnějších pasech vzadu, příprava pro telefon Bluetooth, rádio Audio 20 CD s 5,8“-barevným displejem, dvojitým tunerem, CD-přehrávačem vč.mp 3, 8 reproduktory a integrovanou anténou, vstupy Aux-in pro připojení externích audio přístrojů ve schránce před spolujezdcem, aktivace vnitřního osvětlení při dálkovém otevření vozu, čalounění látka »Lyon« černá nebo černošedá alpaka (dle vzorníku), čtyřramenný multifunkční volant v kůži Nappa s 12 tlačítky a 2 chromovanými lemy na spodních ramenech, držák lahví v prostoru nohou u spolujezdce, držák mincí ve schránce před spolujezdcem, 2-zónová automatická klimatizace THERMATIC s dělenou regulací teploty pro řidiče a spolujezdce, prachovým filtrem a vnitřní cirkulací s komfortní funkcí vč. výdechů dozadu, el.ovládaná boční okna 4x, s komfortní funkcí, ochranou proti přivření a uzavírací funkcí PRE-SAFE®, chromovaná a osvětlená vnitřní klika dveří, integrované osvětlení ve zpětném zrcátku včetně čtecích lampiček, odkládací polička ve středové konzole pod loketní opěrkou s dvoudílným krytem, odvětrání vzadu vývody ze středové konzole, osvětlení vzadu s integrovanými čtecími lampičkami, otočný ovladač na středové konzole, palubní počítač s multifunkčními displeji (ovládání na volantu), přední sedadla s elektrickým nastavením výšky, opěradel a náklonu; sedadlo řidiče s mechanicky nastavitelnou bederní opěrkou, přístrojová deska s 5 analogovými kruhovými ukazateli, otáčkoměr a analogové hodiny, řadící/volící páka v kůži Nappa, schránka před spolujezdcem klimatizovaná a uzamykatelná, síťová kapsa u nohou spolujezdce, síťové kapsy zezadu předních opěradel, sklopná opěradla vzadu 3x2, sklopná stropní madla 4x, sluneční clony s make-up zrcátkem bočně výklopné, směrovka s komfortní dotekovou aktivací, střední loketní opěrka vzadu s poličkou a dvojitým držákem kelímků, ukazatel servisních intervalů »ASSYST PLUS«, výškově a podélně nastavitelný volant, zásuvka (12 V) vpředu v odkládací poličce a vzadu, zvětšené kapsy ve dveřích, jednoramenné výfukové potrubí s oválnou leštěnou ocelovou koncovkou, kryty nábojů kol s dekorem s vavřínovými listy (mimo kol AMG a z dodávek příslušenství), madla dveří v barvě vozu, maska chladiče se 3 šedě lakovanými lamelami, ozdobný kryt spojení střechy lakovaný v barvě vozu, rámy oken s ozdobnými ocelovými leštěnými lištami, vnější krycí lišty leštěné černé, ADAPTIVE BRAKE -brzdová soustava s HOLD-funkcí a asistentem rozjezdu do kopce, adaptivní brzdová světla - přerušované svícení při panickém brzdění, aktivní přední kapota vratná (systém ochrany chodců), brzdový asistent (BAS), centrální zamykání s automatickou aretací při rozjezdu (programovatelné) s nouzovým odblokováním při nehodě, centrální zamykání s možností ovládání z místa řidiče a nárazovým senzorem, denní svícení, DIRECT CONTROL-6stupňová mechanická převodovka, elektronický program jízdní stability (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), imobilizér s plovoucím kódem »ELCODE« integrovaný do dálkového ovládače centrálního zamykání s chromovaným dekorem a optickou signalizací zamknutí, indikace nízkého tlaku v pneu, indikace opotřebení brzdového obložení, integrované boční výztuhy proti, nárazu, koncová světla LED, LED třetí brzdové světlo s čirým sklem, lékárnička v zavazadlovém prostoru, mlhovky vpředu a vzadu, nárazníky s deformačními zónami vpředu a vzadu, nivoregulace světlometů, osvětlení u vnějších zrcátek, posilovač řízení, protiblokovací brzdový systém (ABS), sada na opravu pneu TIREFIT včetně kompresoru, světla ve dveřích a odrazky, 4 ks, světlený senzor (automatická aktivace světel), vnější zrcátka el.nastavitelná, vyhřívaná v barvě vozu s integrovanými bočními směrovkami, vyhřívané zadní okno s časovým relé , jednovrstvé s bezpečnostním sklem, dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru dálkovým ovladačem a s vnitřním ovládáním z místa řidiče, determální skla zeleně tónovaná, DIRECT CONTROL-podvozek, dvouramenné stěrače v provedení Aero zakryté v klidovém stavu; s dotekovou funkcí aktivace a dešťovým, senzorem s cyklovačem, háčky na tašky v zavazadlovém prostoru, objem palivové nádrže 59 l, osvětlení zavazadlového prostoru, příprava na střešní nosič Kč
Cena testované sestavy 1 777 696 Kč
Výbava testované sestavy Sada komfortního sezení vzadu (vyhřívaná sedadla, sluneční clony, dělená zadní sedadla, vyjímatelný prostor za loketní opěrkou (81 629,-)), Velurové koberce (+2.827,- Kč), PARKTRONIC vč. parkovacího asistenta (+22.620,- Kč), sada zrcátek (+12.252,- Kč), EASY-PACK (+13.666,- Kč), dvojitý držák nápojů vpředu (+1.728,- Kč), příprava pro mobilní telefon s UHI (+12.252,- Kč), asistent jízdy v pruhu a asistent kontroly mrtvého úhlu (+23.562,- Kč), ortopedická sedadla vpředu (+16.336,- Kč), zelená metalíza Periklas (25 793,- Kč), media interface UCI (+6.283,- Kč), audio 50 APS s navi (+39.584,- Kč), Surround-Soundsystem Harman Kardon (23 973,-), kožené čalounění (101 656,-). Výbava Avantgarde (85 725,-):čalounění kombinace látka »Biarritz«/umělá kůže ARTICO (dle vzorníku), nápis Avantgarde nad ovládacím panelem,odkládací poličky pod předními sedadly, osvětlená odkládací polička před střední loketní opěrkou, osvětlená odkládací polička ve středové konzole, osvětlení Ambiente vpředu a ve dveřích, regulovatelné, osvětlení prostoru u nohou 4x, ozdobné výplně u ovládacího panelu klimatizace - leštěný černý jasan, prošitá madla dveří s měkčenou umělou kůží, přístrojová deska s 5-tubusy stříbrně lakovanými a bílou matnicí, tubusová deska v matovém chromu, řadící/volící páka s hliníkovou koncovkou, vnitřní zrcátko s automatickým tlumením odrazivosti, alu disky 4ks, 5dvouloukoťové 8 J x 17 ET 48, pneu 245/45 R 17, k. R11, DIRECT CONTROL-sportovní snížený podvozek, chromované lišty na bocích a zadním nárazníku, maska chladiče se 3 černě lakovanými lamelami, ocelové matové krycí lišty, přední spoiler s černými vstupy pro chladící vzduch, sada osvětlení: bi-xenonové reflektory s omývači, automatickou nivoregulací, aktivním natáčením a přisvícením v zatáčce, LED-denní osvětlení, LED-směrovky ve zpětných zrcátkách, upravený tvar nárazníků se sportovní optikou Kč
Motor
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 540 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 248
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.5 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1825 / 525
Rozměr pneu: 245/45 R17
Mercedes-Benz E 350 CDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4868
b) šířka (mm): 1854
c) výška (mm): 1464
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1619
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano