20.8. 2017 Jiří Baborský

TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Mládí na plný plyn

 

V Česku se zabydlela další značka francouzských mopedaut pro patnáctileté. Jako první jsme vyzkoušeli hned dva chatenety.

Protože jsme před dvěma lety otestovali mopedauto Ligier, už jsme věděli, do čeho jdeme. Auta pro patnáctileté (řidičský průkaz AM na malý motocykl) jsou francouzská specialita, jezdí tam s nimi nejen mládež, ale také senioři, kteří už nemohou nebo nechtějí řídit plnotučné auto. Je to specifická kategorie vozítek svázaná striktními legislativními mantinely, ruční malosériová produkce s velkým počtem variant a nečekaně širokými možnostmi, jak autíčko vyšperkovat k obrazu svému.

Chatenet patří na vrchol. Malá rodinná fabrika, která si dává záležet na designu, kvalitě i výbavě. A na rozdíl od konkurence neváhá posílat mopedauta proti zdi v nárazových testech Euro NCAP, odkud má dvě hvězdy. Je to tedy jakási prémiovka a nyní má i oficiální české zastoupení. My jsme se do středoškolských let vrátili za volantem sportovně stylizovaného hatchbacku CH 26 SVZ a chlapáckého pick-upu. A byla to jízda na plný plyn! Díky maximálce 45 km/h jsme brázdili Prahu permanentně s nohou na podlaze, a přitom za 3,5 l/100 km.

Video

CH 26 SVZ

Prémiové mopedauto si nepředstavujte jako mercedes. Vzniká víceméně na koleně, a i když je znát péče o detail, působí trochu chatrně. Připočtěte volnomyšlenkářský francouzský přístup a je jasné, proč tu je ostřejší hrana, jinde nesedí spára a tam není díl dolakovaný. Celkový dojem je ale solidní, výbava překypuje luxusem a vše podtrhuje zajímavý design.

TEST 2016: Ligier JS RC – Jak jezdí auto pro patnáctileté?

Legislativa nařizuje pouze dvě sedadla a také nasazení malého dieselu.

V chatenetu klokotá naftový dvouválec Yanmar o objemu půl litru a výkonu 4 kW. Potkat jej můžete v sekačkách či lodích, má pověst nezničitelného nezmara, který vydrží i trápení nezralé mládeže. To je vykoupeno hrubým chodem a třasem v neutrálu, alespoň že spotřeba kolem tří litrů nestojí za řeč. Pro náročnější je k dispozici kultivovanější common-rail Lombardini, ale jde už o strojek dražší a náročnější na údržbu. Objednávat lze i silnější variantu se 6 kW.

Všechna prdítka tohoto ražení sázejí na variátor, tedy bezstupňový automat. V autech bývá zdrojem sametové jízdy, tady při rozjezdu drkotá a poskakuje. S daným materiálem to ale lépe nejde a neumí to nikdo z konkurentů.

Jízda je zážitek z mnoha důvodů. Předně je potřeba volit trasu, která nevede po městském okruhu, kam nesmíme.

Od semaforů vystřelíme první, aby nás vzápětí všichni předjeli. Na maximálce 45 km/h jsme hned a pak už jen čekáme, až tam budeme. Muziku naplno, kšilt dozadu, stáhnout okno a ruku vyvěsit z okénka. Teď to má grády. Na pražské magistrále brzdíme autobusy i skútry, k předjetí potřebují dostatek místa. V kopci máme pocit, že chatenet nemůže dál, ale on si cvrliká a vytrvale drží rychlost. Nám, zvyklým na auto, výkon chybí. Ale v patnácti jsme jezdili na pionýru, a co bychom dali za takový kočár, při jehož úpravách bychom se navíc mohli plně realizovat!

Pick-Up

Užitkový model s trubkovými rámy, světelnou rampou a hliníkem vyloženou korbou je ještě větší exot. A přesně o to jde – zaujmout. Užitkové využití v tomto případě nehledejme. Korba spíš naopak zhoršuje praktičnost, protože na zavazadla prší a nejsou zamčená. Co s tím? Přikoupit za šedesát tisíc víko.

Jestliže jsme v hatchbacku měli pocit, že si nás prohlíží každý třetí člověk na ulici, ve vyšperkovaném pick-upu to byl minimálně každý druhý. Přesně za tenhle efekt se platí. V plné náloži až 800.000 Kč. A zájemci se najdou.

Euro NCAP otestoval mikroauta pro patnáctileté. Totální propadák!

Počítejte s námi

Při pohledu na ceny startující na částce 345.000 Kč si člověk říká, jak se vůbec může taková věc prodávat. Jenže prodává, a navíc mnohem dráž. Většina aut má lepší výbavu a stojí běžně kolem půl milionu. Pro lidi s vyššími příjmy je jednou z nejdražších komodit čas. Bydlívají v satelitech za městem a rozvážení pubertálních ratolestí za koníčky a zábavou stojí právě drahý čas. Mopedauto je přesně pro ně – děti jsou ve větším bezpečí než na skútru, odvezou si vše, co potřebují, mohou jezdit v dešti, v zimě, a ještě jsou „in“. A když dorostou do dospělého auta, mopedauto se za slušné peníze prodá. Vynaložené náklady pak v součtu dávají smysl, byť to tak na první pohled nevypadá.

Víte, že…

… české zastoupení pokrývá i Slovensko, Maďarsko a Balkán? Prodalo už přes šedesát chatenetů, v ČR asi 15. Největší poptávka je od Maďarů. Komplikované a drahé parkování v Budapešti je značná motivace, mopedauto se vejde všude a platit nemusí.

… nejdražší u nás prodané autíčko vyšlo na 1.050.000 Kč? Majitel do něj objednal veškeré příplatky, přidal ještě luxusní muziku, kompletní podsvícení, telefonem ovládané topení a spoustu dalších doplňků.

… motor se dá vyladit, aby jel až 130 km/h? Takové závodní autíčko samozřejmě nemá silniční homologaci.

… ve Francii existují také silnější mopedauta pro sedmnáctileté? V Česku o ně není zájem, když můžeme od osmnácti za volant auta.

Plusy

  • Možnost řídit od 15 let
  • Nepřehlédnutelný design
  • Zanedbatelná spotřeba – cca 3 l
  • Praktické miniaturní rozměry
  • Neomezené možnosti doplňků

Minusy

  • Nekultivovaný a hlučný pohon
  • Tvrdý podvozek
  • Nízká opěradla
  • Špatný výhled nízkým čelním sklem
  • Vysoká cena

Základní údaje výrobce
Motor Vznětový řadový dvouválec uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 523 cm3
Výkon 4 kW při 3200 ot./min
Převodovka Samočinná s plynule měnitelným převodem (CVT)
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost 45 km/h
Kombinovaná spotřeba 3,0 l/100 km
Délka x šířka x výška 3065 x 1567 x 1453 mm
Rozvor 2054 mm
Provozní/užitečná hmotnost 425/299 kg
Objem palivové nádrže 19,5 l
Pneumatiky 155/60 R15
Objem kufru 600 l
Celková záruka 2 roky
CENYNejlevnější Chatenet CH 26 (Evo 500)345 000 Kč
Nejlevnější CH 26 SVZ 441 000 Kč
Testovaný vůz 518 475 Kč (navíc multimediální systém s parkovací kamerou 14 190 Kč, klimatizace 51 707 Kč, loketní opěrka 7627 Kč, sportovní pedály 2073 Kč, chromované víčko nádrže 1879 Kč.)
Nejlevnější Chatenet Pick-Up (Evo 500) 401 000 Kč
Nejlevnější Chatenet Pick-Up Spring 455 000 Kč
Testovaný vůz 596 351 Kč (sedadla čalouněná alcantarou 36 300 Kč, volant potažený alcantarou 9680 Kč, vyhřívání sedadel 14 907 Kč, rampa s osvětlením + přední rám + boční nášlapy 45 980 Kč, kryt zavazadlového prostoru 9914 Kč…)

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpova daňová reforma pomohla Buffettově firmě k rekordnímu zisku Trumpova daňová reforma pomohla Buffettově firmě k rekordnímu zisku

Americká investiční společnost Berkshire Hathaway…

Novela služebního zákona má omezit mandát šéfů úřadů, náměstků a ředitelů sekcí Novela služebního zákona má omezit mandát šéfů úřadů, náměstků a ředitelů sekcí

Jmenování některých státních úředníků pouze na dobu pěti…

A380 žije. Airbusu pomohla nová dohoda s evropskými státy A380 žije. Airbusu pomohla nová dohoda s evropskými státy

Evropský výrobce letadel Airbus prodlouží projekt na…

Bývalý Trumpův poradce Gates se přiznal ke spiknutí proti USA Bývalý Trumpův poradce Gates se přiznal ke spiknutí proti USA

Bývalý významný člen volebního štábu Donalda Trumpa Rick…

 
 

Přidat názorDiskuse: TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

 





 
Vývoj řadicích pák napříč historií. Od jednoduchých klacků po vyspělé automaty

Vývoj řadicích pák napříč historií. Od jednoduchých klacků po vyspělé automaty

Dnes 15:22

Jak vypadaly řadicí páky před více než 110 lety? A jak vypadají dnes? Škodovka nabízí unikátní průřez historií svých řešení.




Blesk.cz

Google kopíruje Facebook. Telefonní appka dostane stejné bubliny, jako má Messenger

Google kopíruje Facebook. Telefonní appka dostane…

Telefonní aplikaci od Googlu bude možné sbalit do bubliny podobně, jako to už pár let umí Messenger (ve…

Temné tajemství Karla Gotta: Vlastní mámě zapřel vnučku! Zemřela, aniž by to tušila

Temné tajemství Karla Gotta: Vlastní mámě zapřel…

Dlouhá léta žil Karel Gott (78) jako svobodný mládenec, což jeho rodiče, hlavně maminku, velmi znepokojovalo. A…

 

iSport.cz

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří slalom na snowboardu

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří…

Olympijská pohádka Ester Ledecké má svůj happy end! Potom, co česká reprezentantka senzačně před týdnem získala…

Česko – Kanada 4:6. Hořký konec olympiády, hokejisté jsou bez medaile

Česko – Kanada 4:6. Hořký konec olympiády, hokejisté…

Útok na vysněné zlato na olympijském turnaji v Pchjongčchangu českým hokejistům nevyšel a z Jižní Koreje se…

 

Reflex.cz

Záhady tajuplných civilizací: Kam zmizely? A žijí jejich potomci?

Záhady tajuplných civilizací: Kam zmizely? A žijí…

Na světě není člověka, jemuž by se za život nepodařilo něco neztratit. Ať už se jedná o předmět menší či větší…

Bábek: Voliči Babiše či Okamury se shromažďují kolem jednoduchých sdělení. Demokraté jsou rozdělení

Bábek: Voliči Babiše či Okamury se shromažďují kolem…

„Fragmentace je to, co nás posunuje do situace, kde jsme dnes. Bezmezně vládne Andrej Babiš, Miloš Zeman se…