TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Mládí na plný plyn
Protože jsme před dvěma lety otestovali mopedauto Ligier, už jsme věděli, do čeho jdeme. Auta pro patnáctileté (řidičský průkaz AM na malý motocykl) jsou francouzská specialita, jezdí tam s nimi nejen mládež, ale také senioři, kteří už nemohou nebo nechtějí řídit plnotučné auto. Je to specifická kategorie vozítek svázaná striktními legislativními mantinely, ruční malosériová produkce s velkým počtem variant a nečekaně širokými možnostmi, jak autíčko vyšperkovat k obrazu svému.
Chatenet patří na vrchol. Malá rodinná fabrika, která si dává záležet na designu, kvalitě i výbavě. A na rozdíl od konkurence neváhá posílat mopedauta proti zdi v nárazových testech Euro NCAP, odkud má dvě hvězdy. Je to tedy jakási prémiovka a nyní má i oficiální české zastoupení. My jsme se do středoškolských let vrátili za volantem sportovně stylizovaného hatchbacku CH 26 SVZ a chlapáckého pick-upu. A byla to jízda na plný plyn! Díky maximálce 45 km/h jsme brázdili Prahu permanentně s nohou na podlaze, a přitom za 3,5 l/100 km.
CH 26 SVZ
Prémiové mopedauto si nepředstavujte jako mercedes. Vzniká víceméně na koleně, a i když je znát péče o detail, působí trochu chatrně. Připočtěte volnomyšlenkářský francouzský přístup a je jasné, proč tu je ostřejší hrana, jinde nesedí spára a tam není díl dolakovaný. Celkový dojem je ale solidní, výbava překypuje luxusem a vše podtrhuje zajímavý design.
Legislativa nařizuje pouze dvě sedadla a také nasazení malého dieselu.
V chatenetu klokotá naftový dvouválec Yanmar o objemu půl litru a výkonu 4 kW. Potkat jej můžete v sekačkách či lodích, má pověst nezničitelného nezmara, který vydrží i trápení nezralé mládeže. To je vykoupeno hrubým chodem a třasem v neutrálu, alespoň že spotřeba kolem tří litrů nestojí za řeč. Pro náročnější je k dispozici kultivovanější common-rail Lombardini, ale jde už o strojek dražší a náročnější na údržbu. Objednávat lze i silnější variantu se 6 kW.
Všechna prdítka tohoto ražení sázejí na variátor, tedy bezstupňový automat. V autech bývá zdrojem sametové jízdy, tady při rozjezdu drkotá a poskakuje. S daným materiálem to ale lépe nejde a neumí to nikdo z konkurentů.
Jízda je zážitek z mnoha důvodů. Předně je potřeba volit trasu, která nevede po městském okruhu, kam nesmíme.
Od semaforů vystřelíme první, aby nás vzápětí všichni předjeli. Na maximálce 45 km/h jsme hned a pak už jen čekáme, až tam budeme. Muziku naplno, kšilt dozadu, stáhnout okno a ruku vyvěsit z okénka. Teď to má grády. Na pražské magistrále brzdíme autobusy i skútry, k předjetí potřebují dostatek místa. V kopci máme pocit, že chatenet nemůže dál, ale on si cvrliká a vytrvale drží rychlost. Nám, zvyklým na auto, výkon chybí. Ale v patnácti jsme jezdili na pionýru, a co bychom dali za takový kočár, při jehož úpravách bychom se navíc mohli plně realizovat!
Pick-Up
Užitkový model s trubkovými rámy, světelnou rampou a hliníkem vyloženou korbou je ještě větší exot. A přesně o to jde – zaujmout. Užitkové využití
v tomto případě nehledejme. Korba spíš naopak zhoršuje praktičnost, protože na zavazadla prší a nejsou zamčená. Co s tím? Přikoupit za šedesát tisíc víko.
Jestliže jsme v hatchbacku měli pocit, že si nás prohlíží každý třetí člověk na ulici, ve vyšperkovaném pick-upu to byl minimálně každý druhý. Přesně za tenhle efekt se platí. V plné náloži až 800.000 Kč. A zájemci se najdou.
Počítejte s námi
Při pohledu na ceny startující na částce 345.000 Kč si člověk říká, jak se vůbec může taková věc prodávat. Jenže prodává, a navíc mnohem dráž. Většina aut má lepší výbavu a stojí běžně kolem půl milionu. Pro lidi s vyššími příjmy je jednou z nejdražších komodit čas. Bydlívají v satelitech za městem a rozvážení pubertálních ratolestí za koníčky a zábavou stojí právě drahý čas. Mopedauto je přesně pro ně – děti jsou ve větším bezpečí než na skútru, odvezou si vše, co potřebují, mohou jezdit v dešti, v zimě, a ještě jsou „in“. A když dorostou do dospělého auta, mopedauto se za slušné peníze prodá. Vynaložené náklady pak v součtu dávají smysl, byť to tak na první pohled nevypadá.
Víte, že…
… české zastoupení pokrývá i Slovensko, Maďarsko a Balkán? Prodalo už přes šedesát chatenetů, v ČR asi 15. Největší poptávka je od Maďarů. Komplikované a drahé parkování v Budapešti je značná motivace, mopedauto se vejde všude a platit nemusí.
… nejdražší u nás prodané autíčko vyšlo na 1.050.000 Kč? Majitel do něj objednal veškeré příplatky, přidal ještě luxusní muziku, kompletní podsvícení, telefonem ovládané topení a spoustu dalších doplňků.
… motor se dá vyladit, aby jel až 130 km/h? Takové závodní autíčko samozřejmě nemá silniční homologaci.
… ve Francii existují také silnější mopedauta pro sedmnáctileté? V Česku o ně není zájem, když můžeme od osmnácti za volant auta.
Plusy
- Možnost řídit od 15 let
- Nepřehlédnutelný design
- Zanedbatelná spotřeba – cca 3 l
- Praktické miniaturní rozměry
- Neomezené možnosti doplňků
Minusy
- Nekultivovaný a hlučný pohon
- Tvrdý podvozek
- Nízká opěradla
- Špatný výhled nízkým čelním sklem
- Vysoká cena
Základní údaje výrobce | |
Motor | Vznětový řadový dvouválec uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 523 cm3 |
Výkon | 4 kW při 3200 ot./min |
Převodovka | Samočinná s plynule měnitelným převodem (CVT) |
Pohon | předních kol |
Nejvyšší rychlost | 45 km/h |
Kombinovaná spotřeba | 3,0 l/100 km |
Délka x šířka x výška | 3065 x 1567 x 1453 mm |
Rozvor | 2054 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 425/299 kg |
Objem palivové nádrže | 19,5 l |
Pneumatiky | 155/60 R15 |
Objem kufru | 600 l |
Celková záruka | 2 roky |
CENYNejlevnější Chatenet CH 26 (Evo 500) | 345 000 Kč |
Nejlevnější CH 26 SVZ | 441 000 Kč |
Testovaný vůz | 518 475 Kč (navíc multimediální systém s parkovací kamerou 14 190 Kč, klimatizace 51 707 Kč, loketní opěrka 7627 Kč, sportovní pedály 2073 Kč, chromované víčko nádrže 1879 Kč.) |
Nejlevnější Chatenet Pick-Up (Evo 500) | 401 000 Kč |
Nejlevnější Chatenet Pick-Up Spring | 455 000 Kč |
Testovaný vůz | 596 351 Kč (sedadla čalouněná alcantarou 36 300 Kč, volant potažený alcantarou 9680 Kč, vyhřívání sedadel 14 907 Kč, rampa s osvětlením + přední rám + boční nášlapy 45 980 Kč, kryt zavazadlového prostoru 9914 Kč…) |