TEST Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic (2.díl) – Jedeme dál!
Začnu největším pozitivem dlouhodobě testovaného Nissanu Qashqai. Když jsem se dozvěděl, že dostaneme kousek, který vznětovou šestnáctistovku s výkonem 96 kW kombinuje s variátorem Xtronic, zděsil jsem se. Jak už jsem několikrát napsal, variátorový projev s neustále vytočeným motorem z duše nesnáším a snesu ho maximálně tak na skútru. A představa vznětové jednotky řvoucí kdesi kolem čtyř tisíc otáček (aby se auto alespoň trochu pohnulo…), mě budila ze spaní.
Zbytečně. Spojení vznětové šestnáctistovky a variátoru Xtronic funguje překvapivě velmi dobře. Popravdě, převodovku s plynule měnitelným projevem bych v Xtronicu nepoznal. On totiž kulišácky nabízí sedm předvolených virtuálních stupňů, takže svůj variátorový původ opravdu dovedně maskuje.
Když jsem pak našeho dlouhodobého qashqaie postavil do srovnávacího testu vedle nové mokky, která byla rovněž vybavena vznětovou šestnáctistovkou a samočinnou převodovkou, povedené nastavení Xtronicu vyniklo ještě víc. Po jízdě s oběma SUV/crossovery bych se vsadil, že si převodovky qashqai s mokkou prohodily a že na variátor spoléhá právě opel. Jak určitě dobře víte, mokka přitom využívá klasický měnič… Tohle je opravdu nečekaná silná stránka dlouhodobého nissanu.
Samotnou šestnáctistovku pak ještě pochválím za celkově příjemnou charakteristiku. Zatímco ve spojení s manuální převodovkou jsme tento čtyřválec dCi často kritizovali za výraznou turbodíru, v qashqaii s Xtronicem zatahuje plynule a z nízkých otáček. I to přispívá k tomu, že je jednotka není moc slyšet – šestnáctistovka dCi je rozhodně tišší než čtyřválec 1.6 i-DTEC v našem předchozím dlouhodobáku, Hondě CR-V.
Postupně se umravňuje i spotřeba paliva. Na začátku testu jsme jezdili s dlouhodobým průměrem nejčastěji kolem 7,2 litru, teď už se držíme pod sedmi. A po aktivaci tlačítka Eco umí spotřeba ještě o dvě tři deci klesnout. Podobná tlačítka jsou většinou na ozdobu, v nissanu ale efektivní snížení Eco mód opravdu přinese. Aby ne, když po zmáčknutí zeleného spínače qashqai skoro nejede! Už v normálním režimu jsou rozjezdy vlažnější, na plynový pedál musíte opravdu zhurta, se zapnutým Eco tlačítkem se však qashqai rozjíždí jak se zataženou ruční brzdou. A hodně účinnou. Kombinace se stop-start systémem je v tuto chvíli skoro až nebezpečná, z křižovatky rychle opravdu nevypálíte. Na Eco tedy nesahat a stop-start vypínat!
Nissan Qashqai - srovnání motoru dCi 130 s automatem a manuálem | ||
Motor | dCi 130 Xtronic | dCi 130 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Převodovka | CVT | 6M |
Největší výkon [kW/min-1] | 96/4000 | 96/4000 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 320/1750 | 320/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 183 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,1 | 9,9 |
Udávaná komb. spotřeba [l/100 km] | 4,7 | 4,4 |
Naměřerná kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,5-7,2 | 5,3 |
Příplatek za převodovku Xtronic činí 50.000 Kč |
Bod sváru
Jak už napsal Honza Mička v prvním díle dlouhodobého testu, víceprvek na zadní nápravě nabídne i naše verze 1.6 dCi Xtronic s pohonem předních kol. Složitější náprava přitom byla zpočátku vyhrazena jen čtyřkolkám, nyní se musí obejít už jenom zážehová dvanáctistovka DIG-T a nafťák 1.5 dCi.
Netroufám si říct, že by byl víceprvek vyloženě nutností, ani první qashqaie nebyly na velkých kolech nepohodlné. Je ale fakt, že dlouhodobý kousek velmi slušně filtruje nerovnosti i na devatenáctipalcových kolech s pětačtyřicetiprocentním profilem. A stopu drží tohle SUV až neskutečně. Nedotáčivost v podstatě žádná, stabilizace nemá skoro žádnou práci… V drtivé většině jízdních situací jenom zatočíte volantem a qashqai si to namíří přesně tam, kam mu poručíte.
A přesto se od zadní nápravy, respektive ze zadní části karoserie ozývají při přejezdu nerovností pazvuky. Měli jsme podezření na uvolněnou povinnou výbavu, nakonec to ale bylo všechno jinak. V zadní části karoserie totiž lehce povolil jeden ze svarů, alespoň tolik jsme se dozvěděli v servisu. Prý se bude muset znovu svařovat… Budeme vás informovat, jak celá akce dopadne!
Jediná piha
Až na výše popsaný svar slouží Nissan Qasqai bez zaškobrtnutí, pohonnou jednotku a převodovku jsem už vychválil, ještě zbývá přehledný, logicky uspořádaný a kvalitně zpracovaný interiér. V japonském crossoveru jsem se nepral s infotainmentem, telefon v pohodě propojil s bluetooth a za volantem si hned našel pohodlnou pozici. Kufr se základním objemem 401 litrů není vzhledem k velikosti vozu vůbec špatný, dost prostoru najdete i v interiéru. Tedy pokud nejste Honza Mička, který si stěžoval na příliš dotěrnou standardně dodávanou panoramatickou střechu. Honzovi je ale drtivá většina aut tak nějak o číslo menší… To ze mě mluví rachitická závist.
Náš testovaný bílý černokněžník Nissan Qashqai 1.6 dCi 96 kW Xtronic Black Editon nám mezitím trochu zlevnil. Zatímco na začátku testu stála tato verze minimálně 780.650 Kč, teď se prodává za 768.200 Kč. Pravda, úplná hubička to není, výbava je však vyčerpávající a kromě osmnáctitisícového příplatku za bílou metalízu (zahrnuto je i částečné čalounění sedadel kůží) už není za co přihazovat. A standardně dodávané vyhřívané čelní sklo, to je v letošní zimě naprostý zázrak a poklad! A teď už vstříc dalším kilometrům!
Nejlevnější verze modelu | 388.100 Kč (DIG-T 115 Visia/ 85 kW) |
Základ s testovaným motorem | 508.100 Kč (dCi 130 Visia/ 96 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 768.200 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 786.200 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW) |
Plusy
- Prostor zejména na předních sedadlech
- Slušná izolace rázů i i na velkých kolech
- Bohatá výbava
- Atraktivní vzhled
Minusy
Foto: Jiří Káš