15.2. 2017 Martin Machala Martin Machala

Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic (2.díl) – Jedeme dál!

 

Japonský crossover už má za sebou polovinu služby v Auto.cz. Jak si zatím vede?

Začnu největším pozitivem dlouhodobě testovaného Nissanu Qashqai. Když jsem se dozvěděl, že dostaneme kousek, který vznětovou šestnáctistovku s výkonem 96 kW kombinuje s variátorem Xtronic, zděsil jsem se. Jak už jsem několikrát napsal, variátorový projev s neustále vytočeným motorem z duše nesnáším a snesu ho maximálně tak na skútru. A představa vznětové jednotky řvoucí kdesi kolem čtyř tisíc otáček (aby se auto alespoň trochu pohnulo…), mě budila ze spaní.

Zbytečně. Spojení vznětové šestnáctistovky a variátoru Xtronic funguje překvapivě velmi dobře. Popravdě, převodovku s plynule měnitelným projevem bych v Xtronicu nepoznal. On totiž kulišácky nabízí sedm předvolených virtuálních stupňů, takže svůj variátorový původ opravdu dovedně maskuje.

Když jsem pak našeho dlouhodobého qashqaie postavil do srovnávacího testu vedle nové mokky, která byla rovněž vybavena vznětovou šestnáctistovkou a samočinnou převodovkou, povedené nastavení Xtronicu vyniklo ještě víc. Po jízdě s oběma SUV/crossovery bych se vsadil, že si převodovky qashqai s mokkou prohodily a že na variátor spoléhá právě opel. Jak určitě dobře víte, mokka přitom využívá klasický měnič… Tohle je opravdu nečekaná silná stránka dlouhodobého nissanu.

obrázek [600 x 403]  

Samotnou šestnáctistovku pak ještě pochválím za celkově příjemnou charakteristiku. Zatímco ve spojení s manuální převodovkou jsme tento čtyřválec dCi často kritizovali za výraznou turbodíru, v qashqaii s Xtronicem zatahuje plynule a z nízkých otáček. I to přispívá k tomu, že je jednotka není moc slyšet – šestnáctistovka dCi je rozhodně tišší než čtyřválec 1.6 i-DTEC v našem předchozím dlouhodobáku, Hondě CR-V.

Postupně se umravňuje i spotřeba paliva. Na začátku testu jsme jezdili s dlouhodobým průměrem nejčastěji kolem 7,2 litru, teď už se držíme pod sedmi. A po aktivaci tlačítka Eco umí spotřeba ještě o dvě tři deci klesnout. Podobná tlačítka jsou většinou na ozdobu, v nissanu ale efektivní snížení Eco mód opravdu přinese. Aby ne, když po zmáčknutí zeleného spínače qashqai skoro nejede! Už v normálním režimu jsou rozjezdy vlažnější, na plynový pedál musíte opravdu zhurta, se zapnutým Eco tlačítkem se však qashqai rozjíždí jak se zataženou ruční brzdou. A hodně účinnou. Kombinace se stop-start systémem je v tuto chvíli skoro až nebezpečná, z křižovatky rychle opravdu nevypálíte. Na Eco tedy nesahat a stop-start vypínat!

Nissan Qashqai - srovnání motoru dCi 130 s automatem a manuálem
MotordCi 130 XtronicdCi 130
Zdvihový objem [cm3]15981598
Válce/ventily4/44/4
PřevodovkaCVT6M
Největší výkon [kW/min-1]96/400096/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]320/1750320/1750
Max. rychlost [km/h]183190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,19,9
Udávaná komb. spotřeba [l/100 km]4,74,4
Naměřerná kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,5-7,25,3
Příplatek za převodovku Xtronic činí 50.000 Kč

Bod sváru

Jak už napsal Honza Mička v prvním díle dlouhodobého testu, víceprvek na zadní nápravě nabídne i naše verze 1.6 dCi Xtronic s pohonem předních kol. Složitější náprava přitom byla zpočátku vyhrazena jen čtyřkolkám, nyní se musí obejít už jenom zážehová dvanáctistovka DIG-T a nafťák 1.5 dCi.

Netroufám si říct, že by byl víceprvek vyloženě nutností, ani první qashqaie nebyly na velkých kolech nepohodlné. Je ale fakt, že dlouhodobý kousek velmi slušně filtruje nerovnosti i na devatenáctipalcových kolech s pětačtyřicetiprocentním profilem. A stopu drží tohle SUV až neskutečně. Nedotáčivost v podstatě žádná, stabilizace nemá skoro žádnou práci… V drtivé většině jízdních situací jenom zatočíte volantem a qashqai si to namíří přesně tam, kam mu poručíte.

A přesto se od zadní nápravy, respektive ze zadní části karoserie ozývají při přejezdu nerovností pazvuky. Měli jsme podezření na uvolněnou povinnou výbavu, nakonec to ale bylo všechno jinak. V zadní části karoserie totiž lehce povolil jeden ze svarů, alespoň tolik jsme se dozvěděli v servisu. Prý se bude muset znovu svařovat… Budeme vás informovat, jak celá akce dopadne!

obrázek [600 x 298]  

Jediná piha

Až na výše popsaný svar slouží Nissan Qasqai bez zaškobrtnutí, pohonnou jednotku a převodovku jsem už vychválil, ještě zbývá přehledný, logicky uspořádaný a kvalitně zpracovaný interiér. V japonském crossoveru jsem se nepral s infotainmentem, telefon v pohodě propojil s bluetooth a za volantem si hned našel pohodlnou pozici. Kufr se základním objemem 401 litrů není vzhledem k velikosti vozu vůbec špatný, dost prostoru najdete i v interiéru. Tedy pokud nejste Honza Mička, který si stěžoval na příliš dotěrnou standardně dodávanou panoramatickou střechu. Honzovi je ale drtivá většina aut tak nějak o číslo menší… To ze mě mluví rachitická závist.

Náš testovaný bílý černokněžník Nissan Qashqai 1.6 dCi 96 kW Xtronic Black Editon nám mezitím trochu zlevnil. Zatímco na začátku testu stála tato verze minimálně 780.650 Kč, teď se prodává za 768.200 Kč. Pravda, úplná hubička to není, výbava je však vyčerpávající a kromě osmnáctitisícového příplatku za bílou metalízu (zahrnuto je i částečné čalounění sedadel kůží) už není za co přihazovat. A standardně dodávané vyhřívané čelní sklo, to je v letošní zimě naprostý zázrak a poklad! A teď už vstříc dalším kilometrům!

Nejlevnější verze modelu388.100 Kč (DIG-T 115 Visia/ 85 kW)
Základ s testovaným motorem508.100 Kč (dCi 130 Visia/ 96 kW)
Testovaný vůz bez příplatků768.200 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW)
Testovaný vůz s výbavou786.200 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW)

Plusy

  • Prostor zejména na předních sedadlech
  • Slušná izolace rázů i i na velkých kolech
  • Bohatá výbava
  • Atraktivní vzhled

Minusy

  • Reakce automatu při rozjezdech
  • Proti manuální verzi stále vyšší spotřeba
  • Foto: Jiří Káš
    Spolupracujeme s TipCars.com

    Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic

    Cena v základní výbavě: 780 650 Kč Cena v testované výbavě: 798 650 Kč

    Základní výbava:Šest airbagů, litá 19“ kola, diodové přední světlomety, aktivní ovládání podvozku, Isofix na zadních sedadlech, rezervní kolo, Nissan Safety Pack – rozpoznávání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, automatické přepínání dálkových světel, přední a zadní parkovací senzory a další, Nissan Safety Shiel - inteligentní parkovací asistent, sledování mrtvého úhlu, monitorování pohybujících se objektů za vozidlem, systém rozpoznání únavy řidiče, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, inteligentní klíč a startování tlačítkem, elektrické stahování oken, elektronická parkovací brzda, navigace NissanConnect, panoramatický parkovací systém, rádio s šesti reproduktory a další. Prvky verze Black Edition: Prosklená střecha a střešní ližiny, Vyhřívané čelní sklo ThermaClear, černá 19" kola z lehkých slitin Ibiscus, ozdobné prvky předního a zadního nárazníku, prahové lišty s logem Black Edition.

    Výbava testovaného vozu:Bílý lak Pearl, sedadla částečně čalouněná kůží (+18.000 Kč).

    Na korejském poloostrově reálně hrozí otevřený konflikt, prohlásil Lavrov Na korejském poloostrově reálně hrozí otevřený konflikt, prohlásil Lavrov

    Rusko, Indie a Čína jsou proti stupňování napětí na…

    Evropskou centrální banku čeká více fúzí a akvizic v bankovním sektoru Evropskou centrální banku čeká více fúzí a akvizic v bankovním sektoru

    Fúzí a akvizic v bankovním sektoru eurozóny pravděpodobně…

    Nové berlínské letiště hlásí další zpoždění, otevřít se má až v roce 2020 Nové berlínské letiště hlásí další zpoždění, otevřít se má až v roce 2020

    Nové berlínské letiště Willyho Brandta (BER), jehož…

    Proti vývozu léků z Česka znovu zasahuje stát Proti vývozu léků z Česka znovu zasahuje stát

    Ministerstvo zdravotnictví v pátek zakázalo vývoz léku…

     
    Technické údaje
    Motor Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic
    Typ motoru: přeplňovaný vznětový
    Válce / ventily: 4 / 4
    Zdvihový objem (ccm): 1596
    Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
    Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
    Provozní vlastnosti
    Maximální rychlost (km/h): 183
    Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
    Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.4 / 4.7
    Emise CO2:128
    Rozměry a hmotnosti
    Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 401 / -
    Objem nádrže (l):65
    Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1577 / 541
    Rozměr pneu:225/45 R19
    rozměry vozu
    Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
    a) délka (mm): 4380
    b) šířka (mm): 1806
    c) výška (mm): 1590
    d) rozvor (mm): 2646
    e) rozchod vpředu (mm): 1560
    f) rozchod vzadu (mm): 1560
    Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
    g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
    h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
    i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 995
    j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
    k) šířka vpředu (mm): 1470
    l) šířka vzadu (mm): 1470
    délka sedáku vpředu (mm): 520
    délka sedáku vzadu (mm): 450
    výška opěradla vpředu (mm): 630
    výška opěradla vzadu (mm): 650
    místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
     

    Přidat názorDiskuse: Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic (2.díl) –…







    Doporučujeme
    Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

    Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

    Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

    České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

     

    AutoRevue
    Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

    Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

    Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

    Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

     



    Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí? Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí?

    Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po…

    Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku

    Modernizovaný japonský crossover se poprvé ukázal na…

     



     
    5 tajemství McLarenu Senna. Proč má prosklené dveře? A proč mu chybí kufr?

    5 tajemství McLarenu Senna. Proč má prosklené dveře? A proč mu chybí kufr?

    Dnes 11:51

    Novinka z Wokingu v mnohém navazuje na legendární McLaren F1. Pojďme společně odhalit jeho tajemství.




    Blesk.cz

    Pražané psali prosebné dopisy: Bojovali tak za lidská práva

    Pražané psali prosebné dopisy: Bojovali tak za lidská práva

    Na den lidských práv 10. prosince bojovali Pražané za práva utlačovaných psaním. V rámci celosvětové kampaně…

    Hanka Zagorová v plné kondici: Známe tajný scénář vánočního koncertu

    Hanka Zagorová v plné kondici: Známe tajný scénář…

    Už v úterý se legendární Lucerna rozezní hity Hanky Zagorové (71). Zpěvačka má za sebou první zkoušku vánočního…

     

    iSport.cz

    Bergerova pohádka v Hradci: Nechtěný, záplata, bitka a gól Plzni

    Bergerova pohádka v Hradci: Nechtěný, záplata, bitka…

    Jan Berger do Hradce většinou přijde, až když je hodně zle, při řádění marodky, kdy hodně hráčů chybí. Letos to…

    SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal zachránil bod v závěru

    SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal…

    Vítězné derby, náskok 11 bodů na čele a nový rekord anglické Premier League mají fotbalisté Manchesteru City po…

     

    Reflex.cz

    Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za německé dávky užívají v Česku, díky bohu za Zemana

    Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za…

    Současné hlavě státu fandí, do prezidentské volby přesto jde. Hudební producent Petr Hannig by se prý choval…

    Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v Česku krást vesele dále?

    Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v…

    Firemní právníci hnutí ANO připravili další novelizaci naší normy norem, tedy Ústavy ČR. Poté, co se nepodařilo…