15.2. 2017 Martin Machala Martin Machala

Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic (2.díl) – Jedeme dál!

 

Japonský crossover už má za sebou polovinu služby v Auto.cz. Jak si zatím vede?

Začnu největším pozitivem dlouhodobě testovaného Nissanu Qashqai. Když jsem se dozvěděl, že dostaneme kousek, který vznětovou šestnáctistovku s výkonem 96 kW kombinuje s variátorem Xtronic, zděsil jsem se. Jak už jsem několikrát napsal, variátorový projev s neustále vytočeným motorem z duše nesnáším a snesu ho maximálně tak na skútru. A představa vznětové jednotky řvoucí kdesi kolem čtyř tisíc otáček (aby se auto alespoň trochu pohnulo…), mě budila ze spaní.

Zbytečně. Spojení vznětové šestnáctistovky a variátoru Xtronic funguje překvapivě velmi dobře. Popravdě, převodovku s plynule měnitelným projevem bych v Xtronicu nepoznal. On totiž kulišácky nabízí sedm předvolených virtuálních stupňů, takže svůj variátorový původ opravdu dovedně maskuje.

Když jsem pak našeho dlouhodobého qashqaie postavil do srovnávacího testu vedle nové mokky, která byla rovněž vybavena vznětovou šestnáctistovkou a samočinnou převodovkou, povedené nastavení Xtronicu vyniklo ještě víc. Po jízdě s oběma SUV/crossovery bych se vsadil, že si převodovky qashqai s mokkou prohodily a že na variátor spoléhá právě opel. Jak určitě dobře víte, mokka přitom využívá klasický měnič… Tohle je opravdu nečekaná silná stránka dlouhodobého nissanu.

obrázek [600 x 403]  

Samotnou šestnáctistovku pak ještě pochválím za celkově příjemnou charakteristiku. Zatímco ve spojení s manuální převodovkou jsme tento čtyřválec dCi často kritizovali za výraznou turbodíru, v qashqaii s Xtronicem zatahuje plynule a z nízkých otáček. I to přispívá k tomu, že je jednotka není moc slyšet – šestnáctistovka dCi je rozhodně tišší než čtyřválec 1.6 i-DTEC v našem předchozím dlouhodobáku, Hondě CR-V.

Postupně se umravňuje i spotřeba paliva. Na začátku testu jsme jezdili s dlouhodobým průměrem nejčastěji kolem 7,2 litru, teď už se držíme pod sedmi. A po aktivaci tlačítka Eco umí spotřeba ještě o dvě tři deci klesnout. Podobná tlačítka jsou většinou na ozdobu, v nissanu ale efektivní snížení Eco mód opravdu přinese. Aby ne, když po zmáčknutí zeleného spínače qashqai skoro nejede! Už v normálním režimu jsou rozjezdy vlažnější, na plynový pedál musíte opravdu zhurta, se zapnutým Eco tlačítkem se však qashqai rozjíždí jak se zataženou ruční brzdou. A hodně účinnou. Kombinace se stop-start systémem je v tuto chvíli skoro až nebezpečná, z křižovatky rychle opravdu nevypálíte. Na Eco tedy nesahat a stop-start vypínat!

Nissan Qashqai - srovnání motoru dCi 130 s automatem a manuálem
MotordCi 130 XtronicdCi 130
Zdvihový objem [cm3]15981598
Válce/ventily4/44/4
PřevodovkaCVT6M
Největší výkon [kW/min-1]96/400096/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]320/1750320/1750
Max. rychlost [km/h]183190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,19,9
Udávaná komb. spotřeba [l/100 km]4,74,4
Naměřerná kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,5-7,25,3
Příplatek za převodovku Xtronic činí 50.000 Kč

Bod sváru

Jak už napsal Honza Mička v prvním díle dlouhodobého testu, víceprvek na zadní nápravě nabídne i naše verze 1.6 dCi Xtronic s pohonem předních kol. Složitější náprava přitom byla zpočátku vyhrazena jen čtyřkolkám, nyní se musí obejít už jenom zážehová dvanáctistovka DIG-T a nafťák 1.5 dCi.

Netroufám si říct, že by byl víceprvek vyloženě nutností, ani první qashqaie nebyly na velkých kolech nepohodlné. Je ale fakt, že dlouhodobý kousek velmi slušně filtruje nerovnosti i na devatenáctipalcových kolech s pětačtyřicetiprocentním profilem. A stopu drží tohle SUV až neskutečně. Nedotáčivost v podstatě žádná, stabilizace nemá skoro žádnou práci… V drtivé většině jízdních situací jenom zatočíte volantem a qashqai si to namíří přesně tam, kam mu poručíte.

A přesto se od zadní nápravy, respektive ze zadní části karoserie ozývají při přejezdu nerovností pazvuky. Měli jsme podezření na uvolněnou povinnou výbavu, nakonec to ale bylo všechno jinak. V zadní části karoserie totiž lehce povolil jeden ze svarů, alespoň tolik jsme se dozvěděli v servisu. Prý se bude muset znovu svařovat… Budeme vás informovat, jak celá akce dopadne!

obrázek [600 x 298]  

Jediná piha

Až na výše popsaný svar slouží Nissan Qasqai bez zaškobrtnutí, pohonnou jednotku a převodovku jsem už vychválil, ještě zbývá přehledný, logicky uspořádaný a kvalitně zpracovaný interiér. V japonském crossoveru jsem se nepral s infotainmentem, telefon v pohodě propojil s bluetooth a za volantem si hned našel pohodlnou pozici. Kufr se základním objemem 401 litrů není vzhledem k velikosti vozu vůbec špatný, dost prostoru najdete i v interiéru. Tedy pokud nejste Honza Mička, který si stěžoval na příliš dotěrnou standardně dodávanou panoramatickou střechu. Honzovi je ale drtivá většina aut tak nějak o číslo menší… To ze mě mluví rachitická závist.

Náš testovaný bílý černokněžník Nissan Qashqai 1.6 dCi 96 kW Xtronic Black Editon nám mezitím trochu zlevnil. Zatímco na začátku testu stála tato verze minimálně 780.650 Kč, teď se prodává za 768.200 Kč. Pravda, úplná hubička to není, výbava je však vyčerpávající a kromě osmnáctitisícového příplatku za bílou metalízu (zahrnuto je i částečné čalounění sedadel kůží) už není za co přihazovat. A standardně dodávané vyhřívané čelní sklo, to je v letošní zimě naprostý zázrak a poklad! A teď už vstříc dalším kilometrům!

Nejlevnější verze modelu388.100 Kč (DIG-T 115 Visia/ 85 kW)
Základ s testovaným motorem508.100 Kč (dCi 130 Visia/ 96 kW)
Testovaný vůz bez příplatků768.200 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW)
Testovaný vůz s výbavou786.200 Kč (dCi 130 Black Edition Xtronic/ 96 kW)

Plusy

  • Prostor zejména na předních sedadlech
  • Slušná izolace rázů i i na velkých kolech
  • Bohatá výbava
  • Atraktivní vzhled

Minusy

  • Reakce automatu při rozjezdech
  • Proti manuální verzi stále vyšší spotřeba
  • Foto: Jiří Káš
    Rallye Dakar 2019
    Spolupracujeme s TipCars.com

    Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic

    Cena v základní výbavě: 780 650 Kč Cena v testované výbavě: 798 650 Kč

    Základní výbava:Šest airbagů, litá 19“ kola, diodové přední světlomety, aktivní ovládání podvozku, Isofix na zadních sedadlech, rezervní kolo, Nissan Safety Pack – rozpoznávání dopravních značek, automatické nouzové brzdění, automatické přepínání dálkových světel, přední a zadní parkovací senzory a další, Nissan Safety Shiel - inteligentní parkovací asistent, sledování mrtvého úhlu, monitorování pohybujících se objektů za vozidlem, systém rozpoznání únavy řidiče, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, inteligentní klíč a startování tlačítkem, elektrické stahování oken, elektronická parkovací brzda, navigace NissanConnect, panoramatický parkovací systém, rádio s šesti reproduktory a další. Prvky verze Black Edition: Prosklená střecha a střešní ližiny, Vyhřívané čelní sklo ThermaClear, černá 19" kola z lehkých slitin Ibiscus, ozdobné prvky předního a zadního nárazníku, prahové lišty s logem Black Edition.

    Výbava testovaného vozu:Bílý lak Pearl, sedadla částečně čalouněná kůží (+18.000 Kč).

    Železničáři si po stávce vybojovali u Deutsche Bahn zvýšení platů Železničáři si po stávce vybojovali u Deutsche Bahn zvýšení platů

    Společnost Deutsche Bahn ohlásila dohodu s odboráři,…

    Trumpovi se jeho velké plány nedaří a může si za to sám Trumpovi se jeho velké plány nedaří a může si za to sám

    Americký prezident Donald Trump uvalil na Čínu nová cla s…

     
    Technické údaje
    Motor Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic
    Typ motoru: přeplňovaný vznětový
    Válce / ventily: 4 / 4
    Zdvihový objem (ccm): 1596
    Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
    Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
    Provozní vlastnosti
    Maximální rychlost (km/h): 183
    Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
    Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.4 / 4.7
    Emise CO2:128
    Rozměry a hmotnosti
    Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 401 / -
    Objem nádrže (l):65
    Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1577 / 541
    Rozměr pneu:225/45 R19
    rozměry vozu
    Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
    a) délka (mm): 4380
    b) šířka (mm): 1806
    c) výška (mm): 1590
    d) rozvor (mm): 2646
    e) rozchod vpředu (mm): 1560
    f) rozchod vzadu (mm): 1560
    Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
    g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
    h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
    i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 995
    j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
    k) šířka vpředu (mm): 1470
    l) šířka vzadu (mm): 1470
    délka sedáku vpředu (mm): 520
    délka sedáku vzadu (mm): 450
    výška opěradla vpředu (mm): 630
    výška opěradla vzadu (mm): 650
    místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
     

    Přidat názorDiskuse: Nissan Qashqai dCi 130 Xtronic (2.díl) –…







    Doporučujeme
    Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

    Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

    Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

    Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

     

    AutoRevue
    Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

    Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

    Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále

    V době, kdy ještě nebyla kategorie vozů SUV natolik…

     






     
    Tohle jsou nejlepší motory roku 2019 podle WardsAuto. Je to hodně různorodý výběr!

    Tohle jsou nejlepší motory roku 2019 podle WardsAuto. Je to hodně různorodý výběr!

    Dnes 07:00

    Mezi nejlepší pohonné jednotky roku se letos dostal osmiválec, čtyřválec s variabilním kompresním poměrem i elektrický agregát.




    Blesk.cz

    Výjimečný víkend na nebi: Oblohu ozáří meteority i pravá „vánoční“ kometa

    Výjimečný víkend na nebi: Oblohu ozáří meteority i…

    Není časté, že by noční nebe bylo plné tolika zajímavých úkazů, jako tomu bude nacházející víkend. Již několik…

    Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

    Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

    Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

     

    iSport.cz

    Buchta: Zvíře v rohu je dvakrát silnější, probudili jsme instinkt

    Buchta: Zvíře v rohu je dvakrát silnější, probudili…

    Po šesti inkasovaných brankách od Mladé Boleslavi (0:4) a Plzně (0:2) dokázali fotbalisté Olomouce obranu…

    Vrána rozhodl nájezdy, gól má i Krejčí. Voráček natáhl skvělou sérii

    Vrána rozhodl nájezdy, gól má i Krejčí. Voráček…

    SOUHRN | Jakub Vrána rozhodl v pátečním utkání NHL penaltový rozstřel a zařídil Washingtonu výhru na ledě…

     

    Reflex.cz

    Jan Mička: Kdo může za kolaps na D1

    Jan Mička: Kdo může za kolaps na D1

    V Česku máme takový nepěkný zvyk: kdykoliv dojde na silnicích ke kolapsu, při němž je jedním z činitelů sníh,…

    Cibulák se zastřeleným lvem pro mladou generaci. Designer vrací do módy populární nádobí

    Cibulák se zastřeleným lvem pro mladou generaci.…

    Česká streetwearová značka My Dear Clothing, za kterou stojí návrhář Zbyněk Štandera a stylista Marek Volf,…