Test Auto.cz

Opel Meriva 1.4 Turbo LPG – Ušetříte?

7.12. 2016
Verdikt
 

Opel je již nějaký čas propagátorem alternativních paliv. Kromě benzínu či nafty tak můžete zvolit vozidlo na CNG či LPG. Posledně jmenované palivo, tedy kapalný propan-butan, pohánělo i testovanou Merivu. Co je její hlavní předností?

Druhá generace Merivy, tedy „béčko“, přinesla v roce 2010 o poznání větší rozměry a také inovativní koncept nástupu do druhé řady sedadel. Boční dveře se tak neotevíraly po směru jízdy, nýbrž proti směru. Třeba jako u slavné nákladní Pragy V3S. K dokonalosti chyběla už jen absence sloupku B. Toho se záhy chytil Ford a u B-Maxu střední sloupek odstranil a vše navíc korunoval posuvnými dveřmi.

Po čtyřech letech výroby prošla Meriva modernizací. Na první pohled se změnila maska chladiče, na níž přibilo chromu. Nové přední svítilny zase mohou být vybaveny světly pro denní svícení typu LED. Český importér jej však dodává pouze za příplatek 3.300 korun napříč všemi výbavami. Dále změnami prošla 17 a 18palcová kola. Inovací je samozřejmě více, ale již nejsou tak patrné. Důležité je, že celkový dojem z Merivy se nezměnil, což kvitujeme.

K čerpací stanici minimálně

Opel sice svého času hodně propagoval coby palivo zemní plyn (CNG), ale to v Merivě nenajdete. Místo něj se musíte spokojit s jednodušším LPG (propan-butanem). Nabízen je pouze v kombinaci s motorem 1.4 Turbo o výkonu 88 kW, avšak ve třech úrovních výbavy. Fakt, že motoru chybí přímé vstřikování benzínu, považujeme v tomto případě spíše za přednost. Dovoluje totiž poměrně snadnou konverzi na LPG. Druhou výhodou, která zástavbu propan-butanu podporuje, je hydraulické vymezování vůle ventilů. Vzhledem k tomu, že se jedná o tovární úpravu, došlo i na některá vylepšení motoru v čele s tvrzenými sedly ventilů hlavy válců.

Opel používá v Merivě poměrně sofistikovaný italský systém sekvenčního vstřikování plynu Landirenzo Omegas 3.0. Je to nejmodernější zařízení tohoto výrobce, tedy když opomeneme soustavu LPG pro motory s přímým vstřikováním benzínu. U nich je totiž problém se vstřikovači. Pokud se zastaví, okamžitě se zapečou, neboť ústí přímo do horkého spalovacího prostoru motoru. To u motoru se vstřikovači ústícími do sání nehrozí.

obrázek [600 x 359]  

Z pohledu uživatele je nejcennější devizou vozu nebývale dlouhý akční rádius. Klasická benzinová nádrž pojme 54 litrů. K tomu je ale navíc ještě nádrž na LPG o objemu 34 litrů. Je tvaru toroidu, takže se bez problému vejde do prostoru místo rezervního kola. Plnicí otvor na LPG je pod „dvířky“ hned vedle toho pro benzin.

Pokud se budeme držet údajů palubního počítače, tak průměrná spotřeba LPG činila asi 9,2 l na 100, benzinu o dva liry méně. Na LPG jsme tak ujeli asi 370 km. Když se k tomu ale přidal benzin, činil výsledný dojezd nějakých 1120 km.

Benzin mít musíte

Jak se tedy jezdí s MPV na LPG? Aby mohl motor začít spalovat propan-butan, musí přejít z kapalného skupenství do plynného. K tomu slouží takzvaný zplynovač. Zařízení zařazené do okruhu chlazení motoru. Do plynné fáze se LPG dostane až když je chladicí kapalina ohřátá na 60 stupňů. Do té doby běží motor na benzín, na který také vždy startuje. To znamená, že pokud vám dojde, s autem neodjedete, i kdybyste měli plynovou nádrž plnou.

Přechod mezi jednotlivými palivy můžete změnit i manuálně tlačítkem na palubní desce. Přechod motoru na LPG prozradí blikající dioda. Primárně motor běží na plyn. V okamžiku, kdy dojde, přepne se motor samočinně na benzin. Zajímavé je, že stav benzínu i LPG indikuje stejný ukazatel.

Ve zbylých ohledech se kabina plynové merivy ničím neliší od ostatních verzí po modernizaci. I nadále zůstávají občas nepřehledná tlačítka na středovém panelu a samozřejmě skvělá variabilita. Systém s posuvnou střední loketní opěrkou pro FlexRay je v Cosmu, stejně jako ve výbavě Drive! standardem. V testovaném voze se připlácelo 5.200 korun za vyhřívaná sedadla. Na stejnou částku vyjde i samočinná dvouzonová klimatizace. V sérii má verze Cosmo pouze manuální.

Tím nejlepším je ale v kabině prostor zadních sedadel. Nejen, že je lze posouvat, ale na poměry třídy je na nich i poměrně dost místa. Určitě více než ve vzpomínaném Fordu B-Max, který je však o něco menší. Meriva je sice vozem segmentu B, avšak bez problému vyhoví i klasické české rodině se dvěma menšími dětmi.

obrázek [600 x 404]  

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Meriva 1.4 Turbo LPG

Cena v základní výbavě: 391 900 Kč Cena v testované výbavě: 427 900 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, aktivní opěrky hlavy vpředu stavitelné ve dvou směrech, manuální klimatizace, podlahová konzola FlexRay, elektrické ovládání všech oken, tempomat, ovládání audia na volantu, kožený volant, loketní opěrka pro FlexRay, čalounění sedadle v kombinaci kůže/látka, 16palcová kola z lehké slitiny, chromované lišty okolo oken, elektromechanická parkovací brzda, dvojitá podlaha zavazadelníku, asistent pro rozjezd do kopce, systém uvolnění pedálů při nehodě PRS, denní svícení, atd.

Výbava testovaného vozu:Automatická klimatizace Climatronic (+ 5.200,-), vyhřívaná sedadla a volant – zimní sada (+ 6.800,-), audiosystém navi 950 (+24.000,-).

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“ Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“

Rusko dnes obvinilo mezinárodní koalici v čele s USA z…

Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší

„Opět nás čeká práce v opozici a musíme se s tím…

 

Štítky Opel LPG Testy MPV

Technické údaje
Motor Opel Meriva 1.4 Turbo LPG
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1364
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1750 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.7 / 5.8
Emise CO2:137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1500
Objem nádrže (l):54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1396 / 479
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1812
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2644
e) rozchod vpředu (mm): 1488
f) rozchod vzadu (mm): 1509
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 140
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Meriva 1.4 Turbo LPG – Ušetříte?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video) Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video)

Nejlepším českým řidičem se pro rok 2014 stal…

Opel Meriva dostal nový základní turbodiesel, má 70 kW a 280 N.m Opel Meriva dostal nový základní turbodiesel, má 70 kW a 280 N.m

Opel představil nový základní naftový motor pro malé MPV…

 



 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže sbírku schwarzenberského stříbra i tapety z krav!

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže…

Hostinské komnaty, pokoje pro personál a unikátní sbírka schwarzenberského stříbra. To všechno jsou novinky,…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Pavlenka má další nulu, Bayern se dotáhl na Borussii

SESTŘIHY: Pavlenka má další nulu, Bayern se dotáhl…

Fotbalisté Bayernu Mnichov zvítězili gólem Tolissa v devátém kole německé ligy v Hamburku 1:0 a z druhého místa…

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus Williamsovou jasně přehrála

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus…

Česká tenistka Karolína Plíšková vstoupila do Turnaje mistryň v Singapuru jasným vítězstvím nad Venus…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…