Peugeot 107 1,0 vs. Suzuki Alto 1,0 – Miniauta za miniceny

Peugeot 107 1,0 vs. Suzuki Alto 1,0 – Miniauta za miniceny

 
 

Dvousettisícová hranice je magická. Co čtyřkolového dostanete u Peugeotu a co u Suzuki?

Hned na začátku si musíme vyjasnit, jak je to s onou dvousettisícovou hranicí. Obě značky zákazníky lákají na ceny, které začínají ne dvojkou, ale jedničkou! Jenže zatímco u Suzuki dostanete „plnou“ výbavu, u Peugeotu (s nižší reklamní cenovkou) jen základ.

K tomuto srovnání jsme přistupovali tak, jako bychom vybírali druhé nebo třetí auto do rodiny. Malou nákupní tašku na čtyřech kolech, která nebude zbytečně velká, zbytečně drahá a která nebude mít zbytečně vysokou spotřebu.

Podle našeho názoru patří dnes už ke standardu této kategorie klimatizace, což naši volbu výrazně omezuje. Chlazení interiéru nabízejí obvykle jen vyšší stupně výbavy miniaut.

Karoserie

Vyrábět malé prostorové zázraky je v této kategorii dnes už standardem. Kdo je neumí vyrobit, nemůže uspět. Na vnějším designu se tato nutnost projevuje stejně tak, jako úsporná řešení šetřící výrobní náklady.

Obě auta od sebe dělí jen několik délkových centimetrů. 3,5metrové nákupní tašky mají vzhledem k délce karoserie velmi dlouhé rozvory náprav, aby pro interiér zbylo maximum prostoru. Dalším charakteristickým rysem jsou minimální převisy.

Autíčka tohoto formátu jsou už ze své podstaty roztomilá, protože na ty dospělé jim schází délkové půlmetry až metry. Když se navíc designéři snaží – jako v našich dvou případech – je z toho milá automobilová společnost, která snadno osloví ženy-řidičky.

obrázek [300 x 335]  

Úspory se týkají například bočních oken (ta v zadních dveřích obou vozů jsou jen výklopná), ale ke standardu i těch nejlacinějších aut teď už patří nárazníky lakované v barvě karoserie. Jestli je to u městského auta výhoda nebo nevýhoda, to posuďte sami. Peugeot alespoň na nejexponovanější místa zadního čela zakomponoval černý kontaktní plast. Výhodou Suzuki je zase tužší víko zavazadelníku. Peugeot se musí spokojit s podobně velkým dílem, tvořeným pouze minimálně vyztuženým tvrzeným sklem.

Ačkoliv Peugeotu napočítáte 7 křížků a Suzuki jen 2, na kvalitě vnějšího designu byste to jen těžko poznali.

Interiér

Významnější funkční rozdíly objevujeme až uvnitř. Než se k nim dostaneme, připomeneme, že společným rysem obou interiérů je, že jsou oba pouze čtyřmístné, v obou případech se lépe nastupuje na přední místa. Ta zadní jsou sice nouzová, ale pobyt zde není s ohledem na délku aut do 3,5 m tak moc za trest, jak byste asi čekali.

Peugeotu se podařilo vymyslet nepatrně větší interiér. Nejvíc je to znát na vnitřní šířce ve výši loktů. Vpředu jsme naměřili 1375 mm (Suzuki 1345 mm), vzadu 1365 mm (Suzuki 1330 mm). Přední sedadla jsou jednoduchá, mají pěnovou konstrukci s integrovanou hlavovou opěrkou, kterou proto nelze nastavovat. Ovšem u Suzuki to není jinak. Jiné je to, že sedadla v Peugeotu mají minimální šířku a žádné bočnice, takže sedíte spíše na nich než v nich. Při běžné jízdě toto prostorově úsporné řešení není na závadu.

obrázek [600 x 452]  

Malé vítězství si Peugeot odváží za uspořádání prostoru na zadních místech! Sedáky jsou neuvěřitelných 390 mm nad podlahou, což stosedmičce tiše závidí snad všechny hatchbacky nižší střední třídy. Sedí se tady pohodlně, nad sedákem zůstává 920 mm výšky ke stropu, tj. o 20 mm více než v Suzuki. Proklínat budete tvrdé prvky konstrukce předního sedadla na zadní straně opěradel, které brání pohodlnému opření kolen cestujících na zadních místech.

Samotná přístrojová deska v Peugeotu je designovější, více trendy a jsou na ní použity lepší materiály. Kritika míří k integrovanému rádiu, jehož ovládání je složitější, hlasitost se nastavuje tlačítky, což občas zabere až několik sekund…

Pozor je potřeba dávat – a to v Peugeotu i v Suzuki – na hlavu při nastupování na zadní místa. Dveře nejsou příliš dlouhé, ale ještě horší je to jejich výškou. Tady velmi reálně hrozí kontakt hlavy dospělého se střechou!

Suzuki má lepší sedadla - jsou větší, mají alespoň náznak bočního vedení, delší sedáky. Přístrojový štít je jednodušší než u Peugeotu, má jen jeden budík a nemá otáčkoměr. Středový panel je lépe na očích, ovládání ventilace má klasické otočné prvky a rádio standardní ovládání. Celý interiér je obložen tvrdými plasty, ale jen na přístrojové desce jsme napočítali tři různé barvy plastů, na kompletně čalouněných dveřích jsou dva druhy plastů – to nemá leckterý malý hatchback…

Na zadních místech je v Suzuki o málo méně prostoru než v Peugeotu. Sedák je 360 mm nad podlahou, nad ním zbývá 900 mm výšky ke stropu. To není mnoho, ale průměrně rostlý muž s výškou 175 cm se sem vejde. Příjemným detailem je měkce čalouněná zadní strana předních sedadel, do které lze bez obav ponořit kolena, pokud sedíte vzadu.

Zavazadelník

Skromné objemy jsme čekali, ale výška prahu nad zemí v úrovni 800 mm nás trochu zaskočila. Nic na tom nemění odlišný přístup v konstrukci pátých dveří. V Kolíně vyrábějí výklopná víka jen ze skla, které nepůsobí příliš robustně, ale zdá se, že funkci plní dobře. S víkem u Suzuki se nemusíte bát bouchnout více, klasický ocelový rám přispívá k vyšší tuhosti karoserie. Alto dostalo dvě plynové vzpěry, zatímco Peugeot musí vystačit s jednou.

Zavazadlový prostor107Alto
Základní objem [l]139129
Maximální objem [l]751774
Nejmenší šířka [mm]10101090
Výška po kryt [mm]440370
Nejmenší délka [mm]450470
Délka po sklopení sedadel [mm]10501020
Výška prahu nad vozovkou [mm]800800

Plato u Suzuki se zvedá ručně. Pod podlahou s kobercem, jehož materiál ani střih nepůsobí zrovna důvěryhodně, najdete dojezdové kolo. V Peugeotu je kryt na jednoduchém závěsu, rezerva ani tady nechybí.

Páté dveře se u Suzuki otvírají pouze klíčkem nebo mechanicky z místa řidiče, u Peugeotu lze odemknout zámek víka dálkově. Opěradlo v Suzuki je vždy nedělené, Peugeot nabízí možnost sklopení poloviny.

obrázek [300 x 441]  

Motor

Od tříválců se moc nečeká, ale možná i proto nás (opět) překvapily! Teprve v tak malém autě si totiž uvědomíte, jak málo kilowattů a newtonmetrů stačí k tomu, aby člověk zažil pocit překvapivé akcelerace a doprovod působivé zvukové atmosféry.

Co předvádí tříválce v autech s pohotovostní hmotností jen lehce přes 900 kg mezi 2000 a 4500 min-1 je skoro neuvěřitelné. Pokud se na zhruba 90 Nm díváte jako na nedůstojnou hodnotu pro čtyřkolový dopravní prostředek, nejprve se svezte! Obě auta se snadno ovládají, v uvedeném (nejpoužívanějším) otáčkovém pásmu okamžitě reagují na podněty z pedálu plynu a semaforová akcelerace z klidu na zhruba 60 km/h překvapí vás i motoristické okolí. Vše uvedené platí, když budete v autě sami nebo ve dvou, což ale bude velmi častý případ. S vyššími rychlostmi schopnost a ochota akcelerovat klesá.

A rozdíly mezi Peugeotem a Suzuki? Peugeot má tišší motor, který tolik nevibruje jako tříválec v Suzuki. Celkově působí kultivovanějším dojmem. Suzuki vás zpočátku zklame hrůzostrašným třasem za volnoběhu, za jízdy se dojem zlepší. Má sice i pak trochu hrubší zvuk, ale posádku neruší nijak zásadně. Při volnoběhu je cítit výrazná nerovnoměrnost chodu tříválce.

Výkony i spotřeba obou aut jsou naprosto srovnatelné. Není problém dostat se ke spotřebě 5 l/100 km, ve městě počítejte spíše se šesti.

Jízda

Pokud znáte charakter jízdních vlastností miniaut z TPCA, tak už víte, že patří k těm nejzábavnějším mezi lacinými přemisťovadly. Lehké auto je ale taky přiměřeně komfortní. Až přímé srovnání s Altem ukázalo, že pružiny, tlumiče a stabilizátory Peugeotu jsou naladěny o stupeň měkčeji. Při vyšších rychlostech na silnicích s horším povrchem se stosedmička občas rozvlní a říká si o přibrzdění. Vláčnější projev mají i brzdy, což trochu souvisí s uzoučkými pneumatikami. Volant má jen výškové nastavení a je poměrně daleko od těla muže-řidiče. Připravte se proto na jízdu „na dlouhé ruce“. Menší postavy (ženy) s tím problém mít nemusí. V konkurenčním srovnání s Altem dopadá nejhůře řazení Peugeotu. Má nepřesně vymezenou kulisu, gumové dorazy a řadička v podobě ocelové trubky trčící z podlahy a zakončené plastovou hlavicí není zrovna pohledná.

obrázek [600 x 353]  

Jistější podvozek má Suzuki. I když rozměr pneumatik Alta odpovídá tomu na stosedmičce, je jízda se Suzuki zábavnější, auto lépe drží stopu a časem si s ním dovolíte mnohem víc než s Peugeotem. Příjemné je i to, že tužší nastavení se nepodepsalo negativně na úrovni tlumení nerovností, která je plně srovnatelná s českým Peugeotem. Řadička z většího Swiftu je kratší, má mnohem hodnotnější provedení a přesněji vymezené dráhy.

Cena

Cenový duel vyžaduje pohled do přehledu standardní a příplatkové výbavy. Peugeot sice nabízí levnější základ, ale pokud se chcete dostat na úroveň aspoň zhruba odpovídající Suzuki, skončíte u akčních modelů. Ten s přívlastkem Urban Move 4 přijde na necelých 220 tisíc korun, proti Suzuki dostanete ale i 14palcová kola z lehkých slitin. Nemilým zjištěním je absence bočních airbagů, které jsme se naučili považovat za samozřejmost.

Suzuki v této kapitole vládne cenou, výbavou i zárukou.

Ceny a výbava [Kč]Peugeot 107 1,0 12VSuzuki Alto 1.0 12V
VýbavaUrban Move 4GL/AC
Základní cena219.900,-189.900,-
Čelní airbagySS
Boční airbagy-S
ABSSS
Stabilizační systém9.500,--
Manuálně regulovaná klimatizaceSS
Autorádio s CD a MP3SS
Metalický lak8.900,-8.000,-
Centrální zamykání s d.o.SS
Elektricky ovládaná okna vpředuSS
Kola z lehkých slitin 14 ´´S-
Mlhové světlomety-5.900,-
Záruka 3 roky/100.000 km5.522,-S

Závěr

Malé litrové tříválce jsou pro nejmenší auta do města ideální řešení. Jejich volnoběhový třas je jejich jedinou bolestí. Kdyby Suzuki uložilo motor v karoserii pečlivěji a vybavilo Alto dalšími tlumicími materiály, byly by oba vozy motoricky plně srovnatelné.

Co japonské mini ztrácí na vybranosti chování motoru při stání na křižovatce, dohání přímočařejšími jízdními vlastnostmi, přesnějším řazením a kompletní bezpečnostní a komfortní výbavou. Jestli se rozhodujete pragmaticky, je lepší volbou Suzuki.

Na jeho vzhledu bohužel není relativní mládí příliš poznat, a tak se může docela dobře stát, že od drahé polovičky uslyšíte, že hezčím z této dvojice je stosedmička. Kdo myslíte, že nakonec rozhodne?

obrázek [600 x 294]  

Peugeot 107

Plusy

  • Kultivovanější motor
  • Více místa a komfortnější sezení vzadu
  • Komfortní odpružení
  • Větší interiér
  • Dělená zadní sedadla

Mínusy

  • Nepřesné řazení
  • Dveře bez kompletního obložení výplněmi
  • Absence bočních airbagů
  • Vyšší cena

Suzuki Alto

Plusy

  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Větší sedadla
  • Lepší bezpečnostní a komfortní výbava
  • Tříletá záruka do 100.000 km

Mínusy

  • Vibrace motoru
  • Neútulná kabina
  • Menší zavazadelník s horším přístupem
  • Design neodpovídá mládí modelu
Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 
Technické údaje
Motor Peugeot 107 1,0Suzuki Alto 1,0
Typ motoru: zážehovýzážehový
Válce / ventily: 3 / 43 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 600050 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 93 / 360090 / 3400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 157155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.714
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4 / 4.55.5 / 3.8 / 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 139 / 751129 / 774
Objem nádrže (l):3535
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 830 / 360855 / 395
Rozměr pneu:155/65 R14155/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 34453500
b) šířka (mm): 16301600
c) výška (mm): 14701470
d) rozvor (mm): 23402360
e) rozchod vpředu (mm): 14151405
f) rozchod vzadu (mm): 14101400
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020840 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850590 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10001000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920900
k) šířka vpředu (mm): 13751345
l) šířka vzadu (mm): 13651330
délka sedáku vpředu (mm): 470510
délka sedáku vzadu (mm): 460480
výška opěradla vpředu (mm): 620620
výška opěradla vzadu (mm): 590550
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
Hodnocení Peugeot 107 1,0 Suzuki Alto 1,0
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6 5
Odkládací plochy: 7 7
Dojem z řízení: 7 8
Výhled vpřed: 9 8
Výhled vzad: 8 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6 6
Tah v nižších otáčkách: 8 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6 7
Spotřeba: 10 10
Odstupňování převodovky: 7 7
Snadnost řazení: 6 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10 10
Účinnost brzd: 7 8
Velikost zavazadlového prostoru: 6 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6 5
Variabilita zavazadlového prostoru: 7 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,35 7,54
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Suzuki Alto Turbo RS: Naštvaný kei car už se prodává Suzuki Alto Turbo RS: Naštvaný kei car už se prodává

Nejvýkonnější verze osmé generace Suzuki Alto se…

Suzuki Alto: V roce 2014 nové jméno a dramaticky odlišný design Suzuki Alto: V roce 2014 nové jméno a dramaticky odlišný design

Suzuki má v plánu i nadále dělat to, co mu jde nejlépe -…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Pradávný princ Thattaradtha musel být muž velikých zásluh. Vzdal se trůnu a opustil prosperující království.…

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…