Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot RCZ 1,6 THP – Nafta patří do… Le Mans

Michal Fokt
Diskuze (27)
Ani značka, úspěšná v Le Mans s turbodieselem, na tom není jinak – pro sportovní kupé je prostě nejlepší variantou benzinový motor.

Vždy jsem tvrdil, že diesel nemá ve sportovním autě co dělat, protože jeho nevýhody převažují nad výhodami. Ale nemyslete si, že jsem nějaká stará konzerva. Vím, že se za ty roky nafťáky změnily k nepoznání, takže jsem se i snažil vzít je na milost.

Jenže marná sláva, vyzkoušení stejného auta s jednou a následně s druhou motorizací ukáže, že prim stále hrají „benzíny“. Nemohu popřít, že se mi RCZ 2,0 HDi líbilo, ale má prostě charakter gétéčka a ne adrenalinalinového sporťáku. Jenže to samé auto s přeplňovaným benziňákem o výkonu 200 koní je úplně jiná liga.

peugeot testy kupe peugeot testy kupe  

Vzhled takřka prémiový

Vzpomínky na RCZ HDi jsou určitě ještě živé a tak myslím mohu přeskočit předehru a jít rovnou na věc.

Zmíním snad alespoň karbonovou střechu (za příplatek 30 tisíc korun), což je opravdu velká parádička, která navíc krásně kontrastuje se sněhobílým lakem zbytku auta i s pohliníkovanými střešními oblouky.

Celý test jsem také trnul hrůzou, abych někde neodrbal ta nádherná, černě lakovaná kola, na nichž by každý škrábaneček působil jako monokl na tváři Vanessy Paradis. Povedlo se, zůstala netknutá. Ale na svém autě bych nic takového rozhodně nechtěl, nehledě na to, že móda černých kol na bílých autech jde úplně mimo mě.

peugeot testy kupe peugeot testy kupe  

Peugeot to stále umí

Co se významnějších změn týče, kulisa manuálního šestikvaltu má ještě preciznější chod, první drastický rozdíl ale vynikne až po rozjezdu. Podvozek verze 1.6 THP je totiž tvrdší opravdu výrazně a určitě to není jen zásluha větších, 19palcových kol, obutých do nizoučkých pneumatik 235/40. Vlastně mi to zprvu přišlo až nepříjemné, ale tyhle pocity se vytratily opravdu rychle. Zatímco u nafťáku byla kombinace vcelku plavné jízdy a ne úplně precizního tlumení rázů stále ještě poměrně „francouzská“, v tomto případě je kombinace tuhosti pružení a schopnosti tlumení rázů mnohem vyváženější a dá se říci, že na to, jak tvrdý podvozek RCZ je, dělají tlumiče svou práci vcelku dobře.

Ale proč tu řeším nějaký jízdní komfort... Důležitější je, že i tohle auto ukazuje, že se s tuhou zadní nápravou dají dělat málem zázraky. Tvrdý podvozek zajišťuje, že náklony RCZ v zatáčkách jsou naprosto minimální a řidič prostřednictvím sedadla perfektně cítí, co se právě s oběma nápravami děje. A neděje se toho mnoho. Mnohem lehčí motor před přední nápravou se podepisuje na minimální nedotáčivosti a zadní partie je nastavená opravdu přátelsky - nemá choutky přecházet do přetáčivosti, takže se na ní dá i v kritických situacích spolehnout. Na našich silnicích je také důležité, že se tvrdost pérování nevymstí na nerovnostech v zatáčkách. Kola se většinou při propružení stačí vracet, takže si RCZ odskočí jen opravdu zřídka a pokud ano, tak jen velmi decentně.

Bohužel si stále stejnou charakteristiku zachovalo řízení, které sice potěší opravdu slušnou dávkou zpětné vazby i přesnosti, ale s ostrým podvozkem si rozumí méně, než v případě vláčnějšího HDi. Vynikne zde trochu větší účinek posilovače, než by bylo ideální, ve volantu je cítit jeho činnost a při opravdu dynamické jízdě se trochu vytrácí přesnost. Také by mohlo být strmější. Jenže na tohle všechno přijdete až v okamžicích, do nichž se s HDi prakticky nedostanete, protože zatímco u nafťáku platilo, že když jsem na něj přitlačil, začal být nesvůj, THPčku mohu bez obav bodnout ostruhy do slabin a ono funguje. Nedotáčivost se i při extrémním zacházení vcelku daří držet na uzdě a auto je perfektně stabilní a sebejisté, jen s tím volantem je třeba zacházet trochu opatrněji.

peugeot testy kupe peugeot testy kupe  

Další špičkové turbo

Jak se říká, to nejlepší na konec a tím je na autě zcela jistě přeplňovaná šestnáctistovka THP, společné to dítko PSA a BMW. Do tohoto oceněními ověnčenému motoru už jsem si párkrát nehezky rýpnul a dle mého názoru zatím nejlépe fungoval v Citroënu DS3, tam má ale pouze 155 k.

Velmi příjemně mě tedy překvapilo, jak odvádí svou práci v RCZ, kde je naladěn na 200 k (147 kW) při 5800 otáčkách a disponuje točivým momentem 255 Nm při 1700 otáčkách, jenž při overboostu vzroste na 275 Nm. Tenhle motor se totiž ke sportovnímu charakteru auta hodí opravdu znamenitě.

Rychlostí odezvy plynu se opravdu hodně těsně přibližuje současným lídrům v této oblasti, jimiž jsou motory MultiAir a TSI, což znamená, že prodleva turba je téměř zanedbatelná a turboefekt je nula - motor se sbírá sice důrazně, ale plynule už pod 2000 min-1, ta pravá zábava s ním ale začíná až po překročení 3000 otáček. Má ovšem, stejně jako TSIčka, plochý charakter bez alfácké špičky ve vysokých otáčkách, takže nemá smysl ho točit za 6000 min-1. I tak je ovšem k dispozici spektrum tří tisíc otáček opravdu dobré zábavy. Nemohl jsem se ale zbavit dojmu, že by autu přišel při výjezdech ze zatáček vhod samosvor nebo alespoň nějaká jeho elektronická náhražka, občas se odlehčovalo vnitřní přední kolo.

Jak už bylo naznačeno, kulisa manuálního šestikvaltu má krátké a přesné dráhy, reakce elektronického plynu je dost rychlá na to, aby se dařily meziplyny, na heel-toe ale můžete kvůli špatnému rozložení pedálů zapomenout. Nicméně ty běžné pomáhají částečně potlačit odpory neutrální polohy, takže si ani intenzivní spolupráce s řadičkou nežádá následně návštěvu rehabilitačního pracoviště, čímž se převodovka RCZ dost liší od německé konkurence. Nejvíc vás tak asi bude štvát, že se noha ze spojky co chvíli zachytí o cosi ve spodní části palubky a radost neudělá ani to, že spojka na okamžik „zamrzne“ ve spodní úvrati, takže se občas stává, že jde noha ze spojky rychleji a pedál pak tluče zespoda do chodidla.

Ovšem nejen mechanickými vjemy živ jest vášnivý motorista, RCZ poskytne radost i uchu posádky. O motoru téměř nevím a výfuku už vůbec ne, ale francouzským inženýrům se povedlo geniálně vyladit zvuk sání. Každé přidání plynu, každý meziplyn, na všechny tyto úkony se vám dostane odpovědi v podobě hlubokého chrapláku, jenž dokáže jízdu opravdu významně obohatit, takže mě bavilo řadit mnohem častěji, než by to silný motor vyžadoval. Nejde přitom o žádný nesnesitelný hukot, zvuk je jadrný, ale rozhodně neobtěžuje. Bohužel však neproniká téměř vůbec ven, takže okolí z něj mnoho mít nebude.

Brzdy RCZ nejsou zrovna sportovní, chvíli jim trvá, než se destičky zahryznou do kotoučů, ale účinek je bezproblémový a běžnou okreskovou zátěž dokáží ustát, aniž by byly patrné známky vadnutí. Auto je jako správný sporťák při brzdění stabilní a nechá si líbit i prohřešky v podobě nouzového brzdění v zatáčce.

Vzhled a chování jedno jsou

Musím říci, že RCZ silně předčilo mé očekávání. To naftové předčilo očekávání, jak zajímavé auto asi může nabídnout Peugeot po těch letech naprosté mizérie. A to benzinové předčilo ve všech ohledech to naftové. Schopnosti RCZ 1.6 THP se (téměř) vyrovnají jeho atraktivnímu designu, takže rozhodně nejde o auto pro pozéry, kterým jde jen o efekt a nezajímá je, že zbytek za moc nestojí. Jeho řidič se tak nemusí bát postavit se po bok nejlepším kompaktním hot-hatchům, když už kategorie kupé v tomto segmentu trestuhodně vymřela. Ba co víc - za jediné, nefalšované kompaktní kupé Peugeot nechce na evropské poměry zase tak moc peněz - 710 tisíc je jen o 40 víc, než vyklopíte za GTI, tak proč jezdit v třídveřovém hatchbacku? Peugeot prostě ukázal, že když chce tak umí. Otázkou tedy zůstává, proč se mu skoro nikdy nechce…

peugeot testy kupe peugeot testy kupe  

První cena vozu 680.000,-Kč (RCZ, 1,6 THP, 115 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 740.000,-Kč (RCZ, 1,6 THP, 147 kW)
Základní cena testovaného vozu 740.000,-Kč (RCZ, 1,6 THP, 147 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 946.500,-Kč (RCZ, 1,6 THP, 147 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Výkonný motor s pěkným zvukem a rychlými reakcemi
  • Přesné řazení
  • Komunikativní řízení
  • Tuhý podvozek s relativně dobrým tlumením nerovností
  • Vláčné, ale účinné brzdy
  • Rozumná cena

Minusy

  • Nepřesné reakce řízení při extrémní jízdě
  • Varovné blikání směrovek při prudkém brzdění
  • Špatné rozložení pedálů
  • Pomalý spojkový pedál, řešení spodní části palubní desky
  • Poměrně tuhé řazení
Michal Fokt
Diskuze (27)
Peugeot RCZ 1,6 THP
Cena základní sestavy 740 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil REF, podpora brzdění v kritických situacích EVA + samočinná akivace výstražných světel, systém kontroly stability ESP + inteligentní protiprokluzový systém + pomoc při rozjezdu do svahu Hill Assist, airbag řidiče a spolujezdce s možností deaktivace airbagu spolujezdce, přední boční airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech s pyrotechnickými předpínači a omezovači tahu, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech s omezovači tahu, 2 úchyty ISOFIX k upevnění dětské sedačky na zadních sedadlech, indikace nezapnutých (vpředu) nebo odepnutých (vzadu) bezpečnostních pásů během jízdy, posilovač řízení s variabilním účinkem, elektronický imobilizér, zadní parkovací asistent (zvukový a grafický), hliníková kola 18” ORIGINAL, přední mlhové světlomety, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky sklopná, impulsní směrová světla, vnitřní osvětlení (osvětlená zrcátka ve slunečních clonách, stropní světélka, osvětlené prahy dveří a prostory pro nohy cestujících vepředu, osvětlení zavazadlového prostoru), Centrální zamykání + 2 dálkové ovládače s třemi tlačítky a selektivním otevíráním zavazadlového prostoru, automatické uzamčení vozu při jízdě + signalizace otevřených dveří a jejich automatické odemknutí v případě nárazu, elektrické ovládání předních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnutí, vrstvené akustické čelní sklo, zatmavená zadní boční skla + zatmavené zadní sklo s dvojitým zaoblením, sportovní přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, zadní přídavná sedadla (lavice s integrovanými opěrkami hlavy), dvouzónová automatická klimatizace s uhlíkovým filtrem, odkládací schránka u spolujezdce osvětlená a klimatizovaná, zásuvka 12 V vpředu, přední středová loketní opěrka, WIP Sound = rádio mono CD + MP3 + 6 reproduktorů + ovládání pod volantem + zásuvka jack, WIP Bluetooth = HF Bluetooth + USB vstup, Palubní počítač, Pedály, opěrka nohy a prahy dveří v hliníku, kožený volant nastavitelný výškově i osově, hliníkové střešní oblouky, dvoupolohový zadní spoiler, dvojitá chromovaná koncovka výfuku. Kč
Cena testované sestavy 946 500 Kč
Výbava testované sestavy Perleťový lak (+19.000,-Kč), 19“ kola (14.00,- Kč), navigační systém NG4 (WIP Com 3D) s výsuvnou barevnou obrazovkou a pevným diskem + Jukebox + servisní modul (zabudovaný telefon se SIM kartou klienta) (49.000,-Kč), Pack Premium Nappa 2 = celokožené čalounění + přední vyhřívaná sedadla + elektrické nastavení sedadel vpředu + koberečky vpředu + Pack Easy Motion (= dešťový a světelný senzor + elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko + indexace vnějších zpětných zrcátek při zařazení zpětného chodu + osvětlení pro přístup k vozu + přední parkovací asistent) (75.000,-Kč), pack HiFi JBL (13.000,- Kč), sportovní volant (6500,- Kč), karbonová střecha (30.000,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 255 / 1700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.6 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 321 / 639
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1297 / 483
Rozměr pneu: 235/40 R19
Peugeot RCZ 1,6 THP
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4287
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1362
d) rozvor (mm): 2596
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1593
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 350 / 630
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 780
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 330
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 490
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 2. 2011 16:56
Re: krasavec
Když se obejdeš bez navigace a karbonové střechy, tak jsi pod 880 tisíci. K tomu započítej nějakou slevu... já si myslím, že to je skvělá nabídka.
Avatar - Ronault.
18. 2. 2011 20:00
Re: RCZ
No tak to si taky nemyslím, vlajkové lodě tady byly - Vel Satis, C6, 607, zapomenutý Opel Signum, Phaeton dokonce ještě výše, ale ten zase byl spíše výdobytkem Piecha.

Jo, shodnem, že jde PSA hodně vpřed, uvidíme, co to přinese, totéž se hlásalo o C5, což je velmi podařené auto a kolik se jich prodá? Méně než těch 407 :-|
Avatar - Parda71 (BMWfans)
18. 2. 2011 18:47
Re: RCZ
Nemyslím si, že to byl dobrý marketing. Už tehdy byl přežitek nabízet střední a vyšší střední třídu jedné značky (mimoc německé trio). Myslím, že peugeot měl už tehda uvést něco jako 508. Ford se Scorpia zbavil dávno, Opel Omegu nechal doskomírat o něco dřív než Peugeot nechal dožít 607. Ale to je fuk, bavíme se tady o kdyby a o minulosti, nechme to už být. Ty máš jistý názor na auta, jež jsou předmětem naší diskuze, já mám na ně jiný názor. Snad se shodneme v tom, že Peugeot jde určitě teď lepším směrem, než kterým se vydal před 6-11lety. Vlastně celé PSA jde do sebe. I nové Citroeny hodnotím kladně. BMW ví s kým spolupracovat ;-) Takže jen tak dál PSA. :yes: S tebou se loučím, měj se ;-) :yes: zdarec
Avatar - Ronault.
18. 2. 2011 18:14
Re: RCZ
Jenomže 508 má jiné poslání než 407, proto byl u něj ten odklon od 406. 508 nahrazuje i 607, takže by měl naplnit očekávání po prostornosti a pohodlí, jinými slovy kdyby 407 udělali krapet delší s pohodlným podvozkem, tak by bylo minimum zákazníku pro 607, ti by se uspokojili s 407. Sice jsem ten tu změnu od 406 taky nechápal, nicméně zpětně to je prostě krok marketingový a docela chytrý. Vemu-li to jinak, tak 407 mělo jedno z nejlepších jízdních vlastností v mainstreamu stejně jako 3-er v prémii, prostorností na tom byli podobně bídně, designově 3-er není pro mnoho lidí taky přijatelné.

307 ale nutno porovnávat s konkurencí. Vem si, co v roce 2001, kdy auto bylo uvedeno na trh nabízelo, jaký prostor, jak opravdu pěkný interiér, to bylo v té době jako dnes ta 3008. Pamatuji si, že jsem do toho sedl a spadla mi čelist, jak je možné, že to vypadá hodnotněji než o třídu větší Laguna II, k tomu dobré odhlučnění, stále pohodlný podvozek, ale jistější než koráb 306 a rázem patřilo k tomu lepšímu ve třídě. To auto při svém uvedení bylo o třídu lepší než 406.

206 je jiná, to je... no... auto stavěné hlavně pro ženy, i když by se našly lepší verze, tak opravdu v té době po stránce jízdy a prostornosti byla třeba Fabia dále, nebo Polo, rozhodně i Clio, ale tady prodává líbivost a proto se 206 tolik prodalo a prodává se dodnes.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
18. 2. 2011 17:53
Re: RCZ
Však já se všemi taky jel, o kterých jsem mluvil. Jasně, 508 ne, ale když na ní slyším všude chválu, interiér se mi líbí, tak už jízdně snad slabá nebude ani pro mě, když není ani pro novináře. Jasně, krom GT nemá tak vyspělý podvozek, ale já si nemyslím, že by všichni potřebovali nutně sportovní ambice od kdejakého auta. Na to jsou tady jiní. Pokud to bude podvozek komfortní, bude dobře tlumit nerovnosti a nepřenášet rázy, tak na co potřebuje vyspělý podvozek? Je třeba se na to dívat taky funkčně. Zato 407 má moderní podvozek, ale zde mi to přijde spíš jako hraní na něco, co není. A u 407 prostě nepřekousnu design a nesmyslné proporce a převisy. To je ale můj osobní problém. A o tom to celé je, to je podstata a princip diskuze. Tzn. výměna vlastních názorů, ale to tady spousta lidí nechápe. A že mám v nicku BMWfans je čistě moje věc. To, že to tady na místní diskutéry působí jako rudá barva na býka, je věc druhá. Zkrátka já se za svou automobilovou praxi naučil hodnotit auta jako celky a nejen podle jedné záležitosti. A pokud mi jedna zásadně nevyhovuje, což byl (mimo jiné) design peugeotů, tak to nepřekousnu. Naopak umím ocenit i na takovém autě ostatní. Např. 3008 je zvenku snad nejošklivější auto na 400tis.K (pod nimi jsou lady). Ale uvnitř? Bomba, nemohl jsem uvěřit, že sedím v Peugeotu. U 307 SW bych zase mohl ocenit prostornost. Ale třeba u 206 mě nenapadá nic. To auto u mě totálně propadlo. A takhle bych mohl pokračovat do nekonečna...