Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Mégane GrandCoupé Energy TCe 130 EDC – Nenechte se ošálit

Tomáš Dusil
Diskuze (256)

Krátce po představení karosářské verze kombi Grandtour přichází mégane s variantou GrandCoupé. Pod honosným názvem a atraktivními liniemi karoserie se však ukrývá čtyřdveřový sedan. Jde tak vlastně o nástupce modelu fluence.

Design, interiér


V první i druhé generaci se mégane nabízel se značným množstvím karosářských variant, zahrnující také u nás méně populární verzi sedan. Ve třetím a tedy vlastně minulém vydání, se však Francouzi rozhodli sedan nenabízet. Ve snaze výrazněji odlišit čtyřdveřovou variantu se stupňovitou zádí, přišli se svébytnou modelovou řadou fluence. S méganem hatchback či grandtour sdílel fluence pouze některé prvky, zejména designového rázu, a dále vybrané pohonné jednotky. Naopak technika podvozku se dost lišila, jmenovitě se jednalo například o přední nápravnici či svébytné zavěšení zadních kol. Změny byly rovněž v technologii výroby karoserie. Namísto laserového svařování si tak fluence musel vystačit výhradně s bodovým svařováním a takto bychom mohli pokračovat. Renault Fluence byl tedy čistě z pohledu techniky karosářskou verzí sedan nikoliv běžného Méganu, ale spíše vozu Mégane Generation, s nímž měl většinou komponentů shodných.

Čarování s prostorem

Stejně jako fluence se i nové GrandCoupé vyrábí v tureckém závodě Bursa. Dřívějším technickým ústupkům vídaným na Fluence je však konec. GrandCoupé byl od samého začátku vyvíjený paralelně s méganem hatchback či grandtour, s nimiž tak sdílí kompletní techniku. Už žádné jednodušší verze náprav či levnější technologie výroby karoserie, jako tomu bylo dříve.

Tvary auta, stejně jako jeho jméno, by mohly v mnohých vyvolat dojem, že vůz cílí na klientelu, která si kupuje auta jako Passat CC (později CC) či třeba Mercedes-Benz CLA. Ano, zmíněným vozům se GrandCoupé skutečně trochu podobá konceptem své karoserie, ovšem o přímého konkurenta (s ohledem na velikost) v žádném případě nejde. Jméno „GrandCoupé“ se používá výhradně pro středoevropský region. Jinde se vůz označuje normálně Mégane Sedan.

GrandCoupé je postaveno na prodloužené platformě sdílené s gradtourem. Rozvor náprav činí 2711 mm. Rozdíl 1 mm oproti grandtouru jde na vrub odlišné geometrii zadní nápravy. Z toho lze usuzovat, že prostorové poměry v podélném směru budou u obou těchto verzí obdobné. Podélný prostor vzadu jsme v případě minimální hodnoty naměřili shodných 620 mm, v maximální hodnotě se obě karosářské verze liší o zanedbatelných 10 mm.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Elegantně se svažující linie střechy s plynulým přechodem do sloupků C dává tušit, že ve svislém směru bude grandcoupé za grandtourem zaostávat. Ve skutečnosti činí rozdíl značných 80 mm. Převedeno trochu více do praxe, autor článku měří asi 170 cm a po usazení se ve druhé řadě mu zbývalo nad hlavou přibližně 4 cm, což není opravdu mnoho. Pokud by se sem posadil průměrně vzrostlý muž, měl by již s prostorem pro hlavu problémy.

Zajímavé je, že ani v přední řadě sedadel to není s výškou nad nimi nijak oslnivé. Testovaný vůz byl vybaven panoramatickou střechou, přičemž oněch 940 mm jsme naměřili nikoliv ke sklu střechy, nýbrž ke stropnici.

Vysvětlení jsou v zásadě dvě. Jednak celková výška GradCoupé činí pouhých 1443 mm, naproti tomu grandtour je vysoký 1449 mm. A dále svoji roli sehrála přední sedadla. Ač je GrandCoupé tvarově dynamičtěji střiženým vozem, v jeho odlišně tvarovaných předních sedadlech se sedí kupodivu výše než v kombi grandtour. Těžko říci, zda je to z důvodu jinak provedené podlahové plošiny ve střední části karoserie či je na vině nezbytná elektrika z důvodu masážní funkce, která je u intense součástí příplatkového paketu Komfort za 5.000 korun. Nebo odlišné místo jejich ukotvení? Na první pohled vypadají přední sedadla lákavě, ovšem s bočním vedením to nikterak nepřehánějí.

Ve zbylých ohledech se kabina GrandCoupé nikterak neliší od nedávno testovaného grandtouru. Stížnosti na pomalý náběh a nízkou účinnost topení jsme v případě zážehového GrandCoupé nezaznamenali. Naopak, tohle auto topilo skvěle. Rychle a účinně vyhřívalo kabinu. A to se v testovacím týdnu pohybovaly okolní teploty výrazně pod bodem mrazu.

Pokud ohlédneme od kabiny k zavazadelníku, tak i tady lze sklopit opěradla zadní lavice a zvýšit tak přepravní možnosti vozu. Ale pozor, pouze u nejvyšší výbavy intense. V základním uspořádání je kufr 1060 mm dlouhý a 1080 mm široký, a to v nejužším místě. Tvar je ovšem docela pravidelný. Limitujícím faktorem je ovšem vstupní otvor charakterizovaný výškou 435 mm. Výška nákladové hrany se nachází 740 mm nad vozovkou.

Motor, jízdní vlastnosti


Jediný se „sedmikvaltem“

Pohled do ceníku může zájemce o GrandCoupé trochu překvapit. Zážehové verze jsou jen dvě, navíc ta výkonnější, testovaná, není k mání jiná, než se samočinnou převodovkou. Jedná se o tříhřídelové ústrojí s dvojicí soustředných spojek v olejové lázni a sedmi převody, dimenzované pro přenos točivého momentu až 300 N.m a dodávané specializovanou firmou Getrag.

Motorem je přímovstřikový přeplňovaný čtyřválec 1.2 TCe označený H5Ft. K maximálnímu výkonu 97 kW přidává točivý moment s vrcholem 205 N.m při 2000 otáčkách za minutu. Takto to Renault uvádí. Pohled na graf však odhalí, že uvedená špička je k dispozici až do přibližně 3200 otáček za minutu. Navíc 90 procent této hodnoty může řidič využívat už od 1500 otáček za minutu. Z toho vyplývá jednoznačný závěr, a to znamenitá pružnost tohoto čtyřválce.

Subjektivně vzato motor skutečně příjemně zabírá už od nejnižších otáček. Dříve, než však dosáhnete ty vyšší, v nichž už točivý moment nekompromisně klesá, přeřadí automat výše na další převodový stupeň. Pokud přesunete volič do manuálního režimu tak jako my a zkusíte motor vytočit, zjistíte, že zhruba od 4.000 otáček za minutu výše už síla subjektivně polevuje. Pochválit ale musíme kulisu řazení. U GrandCoupé a jeho EDC podřazujete pohybem páky dopředu, přeřazujete dozadu. Tedy tak, jak to má být. Pochvalu zaslouží i plynulé rozjezdy. Zde se jasně projevuje výhoda výše zmíněných takzvaných mokrých spojek, které dovolují větší prokluz než suché, používané na konkurenční skříni VW DQ200. O teoreticky delší životnosti ani nemluvě. Pokud vás zajímá spotřeba paliva, tak na konci testovacího týdne se na palubním počítači ukázala číslice 7,1 l na 100 km.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Nečekaný rozdíl

V rámci prezentace Mégane GrandCoupé na silnicích našich severních sousedů se snad ve všech článcích objevovaly informace, že podvozek této karosářské verze je odladěný komfortněji než u hatchbacku, případně kombi grandtour. Mluvilo se o plavné, ba téměř „houpavé“ jízdě.

Týdenní testování vozu však napsanému za pravdu dát v žádném případě nemůže. Auta zkoušená v Polsku v rámci prezentace vozu byla totiž poháněna výhradně vznětovými motory. Naproti tomu testovaný vůz měl pod kapotou benzinový čtyřválec. A v tom je zřejmě ona nesrovnalost. Z interních zdrojů navíc víme, že pro GrandCoupé existují hned čtyři verze odpružení podvozku. Teoreticky vzato mohla mít ta testovaná nejsportovnější šasi ze všech. Tuto teorii dost podporují získané zkušenosti.

K odhalení skutečnosti, že je podvozek tužší než u nedávno zkoušeného grandtouru s motorem 1.6 Energy dCi, stačilo přejet několik rozličných nerovností. Ty menší, běžně se vyskytující na našich silnicích, dokáže šasi odfiltrovat vcelku bez problémů. Na těch větších však občas tupou ránu uslyšíte, a to hlavně odzadu.

Nejvíce se sportovně laděný podvozek projevil v zatáčkách na dobrém povrchu. Při rychlostech, v nichž zkoušený grandtour již pomalu začal opouštět přesným řízením zvolenou stopu, jelo GrandCoupé stále ve zvolené “lajně” a se stoickým klidem poctivě dokončovalo oblouk. Navíc, čím rychleji se jelo, tím řízení spontánněji reagovalo na pohyby volantu. Auto tak při svižném tempu zatáčelo opravdu ostře, o vzdorování nedotáčivosti již byla řeč. Ani jízda zasněženými silnicemi nečinila problémy. V rámci nich jsme ovšem odhalili jeden podle nás zásadní nedostatek - nelze vypnout stabilizaci ESP. S tím tak nějak u moderních aut, laděných v zájmu maximální bezpečnosti, ještě počítáme. Že ale nepůjde deaktivovat ani kontrola trakce nebo také protiprokluzová složka ESP, to nás trochu zamrzelo. Když jsme nenašli u starších renaultů typické tlačítko vlevo dole vedle volantu, obrátili jsme pozornost na rozhraní R-Link 2. Bohužel ani tady po proklikání všemi podmenu souvisejícími s nastavením auta a jízdou jsme nepochodili. Popravdě, v 99 procentech to nevadí. V tom jednom zbývajícím ale řidič problém mít může. Třeba když zapadne do hlubokého sněhu, to se potom prokluz kol může docela hodit.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Závěr


Závěr

Renault Mégane GrandCoupé rozhodně není vozem bez chyb. Kdo bude vozit ve druhé řadě děti, tomu nebude vadit ani omezený prostor na výšku. Kufr je s 550 litry objemu také solidně velký. Limitujícím faktorem je ale poměrně nízký vstupní otvor. Na přepravu kočárku to tady není.

Potěšil tichý a pružný motor, v tomto případě skvělé topení a hlavně jízdní vlastnosti, u nichž jasně dominuje ovladatelnost nad jízdním komfortem. Vůz rozhodně není nepohodlný, ovšem do plavnosti nedávno testovaného Grandtouru má docela daleko. Kladem auta je pak rozhodně cena. Testovaná verze se pojí výhradně s nejvyšší poměrně bohatou výbavou Intense, která v základu vyjde na 489.900 korun. A to je pro zájemce o zážehový sedan dynamických tvarů asi ta nejlepší zpráva.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  






Nejlevnější verze modelu 349.900 Kč (SCe 115 Life/84 kW)
Základ s testovaným motorem 489.900 Kč (Energy TCe 130 EDC Intens/97 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 489.900 Kč (Energy TCe 130 EDC Intens/97 kW)
Testovaný vůz s výbavou 637.900 Kč (Energy TCe 130 EDC Intens/97 kW)

Plusy

  • Plynulé rozjezdy
  • Pružný a tichý motor
  • Ovladatelnost a ochota zatáčet
  • Příznivá cena
  • Bohatá výbava
  • Atraktivní vzhled
  • Kulisa pro manuální režim řazení
  • Úchyty víka kufru nesnižují využitelnost zavazadelníku

Minusy

  • Jízdní komfort na větších nerovnostech
  • Nelze vypnout protiprokluzový systém
  • Prostornost ve svislém směru (vpředu i vzadu)
  • Úzký vstup do zavazadelníku
  • Pouze samočinná převodovka

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (256)
Renault Mégane GrandCoupé Energy TCe 130 EDC
Cena základní sestavy 489 900 Kč
Výbava základní sestavy Samočinná dvouzonová klimatizace, kožený volant, dopředu sklopné opěradlo pravého předního sedadla, stavitelná bederní opěrka u sedadla řidiče, přístrojový štít s multifunkčním barevným TFT displejem, multimediální rozhraní R-Link 2 s audio systémem Arkamys, světlomety LED pro denní svícení, dešťový a světelný senzor, přední světlomety do mlhy, čalounění sedadel v kombinaci látka a koženka, 16palcová kola z lehké slitiny, zadní parkovací senzory, elektricky stavitelná a sklopná vnější zpětná zrcátka, tempomat s omezovačem rychlosti, asistent rozjezdu do kopce, dělná a sklopná opěradla zadní lavice, vnější zpětná zrcátka v barvě laku karoserie, elektronická karta, atd. Kč
Cena testované sestavy 637 900 Kč
Výbava testované sestavy Systém rozpoznávání dopravních značek (+ 2.000,-), systém varování před opuštěním jízdního pruhu (+ 5.000,-), poloautomatická parkovací brzda (+ 4.000,-), full LED světlomety LED Pure Vision (+ 19.000,-), pack Design 17 (+ 12.000,-), pack Navigace Plus (+6.000,-), speciální bílý lak karoserie Nacré (+ 19.000,-), pack Design 18 zahrnuje 18palcové disky a zatmavená zadní okna (+ 17.000,-), pack Komfort zahrnuje mimo jiné masážní funkci u řidiče, pouze s koženým čalouněním Carbone (+ 5.000,-), pack Winter zahrnuje předních sedadel, vyhřívaný volant (+ 8.000,-), panoramatické střešní okno (+ 25.000,-), kožené čalounění Carbone (+ 26.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 97 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.7 / 5.4
Emise CO2: 123
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1399 / 462
Rozměr pneu: 225/40 R18
Renault Mégane GrandCoupé Energy TCe 130 EDC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4632
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1443
d) rozvor (mm): 2711
e) rozchod vpředu (mm): 1577
f) rozchod vzadu (mm): 1574
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1030 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 475
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
24. 1. 2017 15:06
Re: Nová doba

Prý fakt ;-)

Rozhodně se ji chystám projet.
Avatar - Emel
23. 1. 2017 08:33
Re: Nová doba
Fakt GPS 140? To by byl úctyhodný výsledek...
22. 1. 2017 11:59
Re: Nová doba
Astra s podobně výkonnou 1.6 turbo to v manuálu zvládá za 6.5... Takže proč ne?

Mimochodem, jak již píšu níže, má to logiku. Zatímco u malých objemů se turbo roztáčí kvůli každému kopečku, 1.6 jede při ustálené rychlosti většinou v "atmo" režimu.

Zatímco extrémní downsizing považuji za blbost (aneb tříválec 1.0 nikdy), oturbené 1.6 s výkonem kolem 200 hp mi dávají sakra smysl...
21. 1. 2017 21:24
Re: Nová doba
Jasný, já to napsal blbě... Olej měním každej rok na servisce... Roční nájezd mám asi 15 tisíc. A teď po třech letech se mi poprvé stalo, že auto mi napsalo, že by si chtělo cucnout. :-)
Avatar - PepaJ
21. 1. 2017 18:31
Re: Nová doba
@Furista: ..jen mala poznamka ..olej se meni 1 roce uzivani, pokud jezdis kratke popojizdky po meste mazivo zacina ztracet znacne sve vlastnosti jiz po 6500km .. za normalnich provoznich max tech 10tkm a vymenit, stoji to jen par korun.