TEST Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG 4x4 – Poprvé všemi čtyřmi
Octavia RS patří k největším univerzálům na trhu. Prostorný liftback či kombi odvede rodinné povinnosti, svého pána důstojně reprezentuje a v zatáčkách slušně pobaví.
RS s pohonem všech kol patří léta letoucí k oblíbeným tématům vášnivých diskusí a teď se stává realitou. Můžete si o tom myslet, co chcete, ale značky RS, TDI, DSG a 4x4 patří k modlám mnoha řidičů a v boleslavské novince se snoubí do jednoho celku. Tušíte správně, Octavia RS 4x4 přichází výhradně s dieselem a automatem.
Ze strany výrobce jde o logický tah. Čtyřválec 2.0 TDI/135 kW ve spojení s převodovkou DSG a mezinápravovou spojkou Haldex je v octavii etablovanou sestavou. Nabízí se pro standardní specifikaci i oplastovaný scout. Instalace do svižného „er-esa“ byla otázkou času a formalit.
Pro Škodovku představuje nový model důležitý milník. Poprvé se totiž čtyřkolka bude prodávat nejen se základním a zvýšeným podvozkem, ale i se sníženým sportovním. Světlá výška RS 4x4 měří 128 mm a je shodná s předokolkami.
Pružné zrychlení Octavie Combi 2.0 TDI/135 kW DSG (s) | ||||
Provedení | Combi RS 4x4 | Combi RS | Combi 4x4 | Scout 4x4 |
60-100 km/h na 4. rychlostní stupeň | 6,2 | 5,6 | 5,8 | 6,3 |
80-120 km/h na 5. rychlostní stupeň | 8,5 | 7,7 | 8,3 | 8,7 |
80-120 km/h na 6. rychlostní stupeň | 12,7 | 10,4 | 11,4 | 13 |
Jako by nic
Na celém autě najdeme jedinou viditelnou odlišnost: znak 4x4 na víku kufru. Všechny ostatní rozdíly musí řidič objevit a posoudit jinými smysly.
První změnu jsme zaregistrovali v oblasti, od které jsme to ani nečekali. Komfort. Nové 4x4 je podle nás nejpohodlnější RS ze všech. I když jezdíme na příplatkových osmnáctkách, kola nekopou, tlumiče tlumí a péra pérují ještě o něco lépe, než jsme od RS zvyklí. Moc příjemně sladěný celek. Dokonce nám tentokrát nevadí ani panoramatické střešní okno, které jindy kritizujeme za snížení tuhosti karoserie.
Kdo nehrabe, jede
Při normálním jezdění na suchu není šance cokoli poznat. Když ale naprší, nasněží nebo začnete zostra šlapat na plyn, rozdíly začnou vyplouvat na povrch. Předně RS nehrabe. Mezinápravová spojka pracuje bleskově a jemně, od volantu nic nepoznáte a ze semaforů i na kluzku vystřelíte čistě a beze ztrát.
Se čtyřkolkou kombi přibralo nemalých 85 kg, což se musí někde projevit. Čekali jsme to ale mnohem horší. Lépe řečeno výsledek spíš mile překvapil. Výhodnější rozložení hmotnosti díky zatížení zadní nápravy oktávku sympaticky stabilizovalo a masívní záď se trochu ukáznila. A protože naftové RS není v principu sporťák, ale spíš takový rychlík, o něco horší dynamiku subjektivně nepoznáme. Jde o desetiny a objektivně vzato jede dvoulitr pořád jako z praku. Automat si s ním rozumí, lidé jej kupují, a vůbec bychom se nedivili, kdyby nemožnost zvolit manuál zůstala jen spekulativním minusem.
Co prozradí ceník: 4x4 = 55.000 Kč
A máme tu další matematickou úlohu. Cenový rozbor. Za pohon všech kol si u RS připlatíte 55.000 Kč bez ohledu na zvolenou karoserii. Připomínáme, že je k mání výhradně s dvoulitrovým dieselem a dvouspojkovým automatem DSG. Pro dokreslení situace uvádíme ceny všech verzí RS a pro porovnání také ceny ostatních octavií s hnacím řetězcem 2.0 TDI (135 kW) DSG 4x4.
Octavie 2.0 TDI/135 kW DSG 4x4 | Liftback | Combi |
Standardní Ambition | 670.900 | 705.900 |
Sportovní RS | 777.900 | 812.900 |
Terénní Scout | – | 752.900 |
Ceny Octavie RS (Kč) | Liftback | Combi |
2.0 TSI/162 kW | 658.00 | 693.900 |
2.0 TSI/162 kW DSG | 705.900 | 740.900 |
2.0 TDI/135 kW | 675.900 | 710.900 |
2.0 TDI/135 kW DSG | 722.900 | 757.900 |
2.0 TDI/135 kW DSG 4x4 | 777.900 | 812.900 |
Co vše má na svědomí pohon 4x4
Porovnání nové verze 4x4 se standardní Octavií RS 2.0 TDI DSG odhalí nejeden rozdíl. Novinka je totiž nejtěžším RS v nabídce, čtyřkolka přidá celých 85 kg. To by se mělo logicky podepsat na horší dynamice, v její prospěch naopak hovoří lepší záběrové schopnosti 4x4. Jaký je výsledek?
Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG | 4x2 | 4x4 | Rozdíl |
Provozní hmotnost (kg) | 1487 | 1572 | + 85 |
Maximální hmotnost přívěsu (kg) | 1800 | 2000 | + 200 |
Objem palivové nádrže (l) | 50 | 55 | + 5 |
Maximální rychlost (km/h) | 228 | 224 | - 4 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,0 | 7,7 | - 0,3 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 4,8 | 5,0 | + 0,2 |
Nové radosti
Rádi bychom testovali na sněhu, paní Zima k nám ale nebyla štědrá. Máme však štěstí v neštěstí. Oslizlé okresní silnice s lokální námrazou, listím a štěrkem se zdají být víc než vhodným hřištěm. A my se začínáme bavit. Mnohdy nám připadají čtyřkolky se spojkou spíš ke škodě než užitku, v tomto případě ale vše funguje, jak má.
Dlouhá táhlá zatáčka dovoluje jet čistě pod plynem a v kostech cítíme, jak zadní náprava pomáhá auto tlačit do oblouku a citlivě spolupracuje s přibrzďováním kol XDS +. Výsledkem je hodně rychlý a hladký průjezd, trochu přidáváme a hned cítíme, jak se pneumatiky přestávají držet asfaltu. Je to postupné a nezáludné.
Navíc přináší pohon 4x4 do sestavy jízdních vlastností nový prvek. Kde se verze s předním pohonem jednoduše utrhne, začne nedotáčivě pochodovat ze zatáčky a musíte ubrat, se čtyřkolkou zábava nekončí. Situaci můžeme řešit decentním přidáním plynu, zadní kola zřetelně zaberou, přeperou přední a auto se krásně vytáhne ze zatáčky. To se nám líbí! Navíc když porozumíte fungování bezpečnostní elektroniky a začnete využívat jejích možností (ESP lze nastavit do omezeného sportovního módu), dokážete vykouzlit i táhlý efektní drift. A to u novodobých škodovek nepamatujeme.
Samorost
Nebudeme samozřejmě tvrdit, že Octavia RS 4x4 jezdí jak naturalistické Subaru WRX STI. Hodně náročný a vnímavý řidič bude za celou efektní show cítit výpomoc elektroniky a ne každému to musí být po chuti. Podle nás ale odvedli škodováci výbornou práci, připravili vyvážený, sehraný celek a významně rozšířili okruh zájemců o Octavii RS.
Nesmíme opomenout fakt, že budeme marně hledat přímého konkurenta. Silné naftové kombi nižší střední třídy se sportovním střihem, automatem a pohonem 4x4 zkrátka neexistuje. Mezi soupeře tak výjimečně počítáme rozměrově podobná auta střední třídy z prémiové německé trojice, která ale míří na odlišnou klientelu. Na druhou stranu plně vybavené testované RS 4x4 přijde na 1,1 milionu – a to už se můžete poohlížet i vy vyšších patrech trhu.
Plusy
- Výborná trakce
- Vyvážené jízdní vlastnosti
- Nejkomfortnější RS
- Silný a úsporný motor
- Rychlá převodovka DSG
- Univerzální využití
Minusy
- Nejtěžší ze všech RS
- Plochá přední opěradla
- Nelze s manuálním řazením
Technické údaje | |
Motor a převodové ústrojí | Přeplňovaný vznětový čtyřválec uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1968 cm3 |
Rozvod | DOHC |
Válce/ventily | 4/4 |
Výkon | 135 kW při 3500-4000 ot./min |
Točivý moment | 380 N.m při 1750-3250 ot./min. |
Pohon | 4x4/Haldex V |
Převodovka | Šestistupňová dvouspojková samočinná |
Nejvyšší rychlost | 224 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,7 s |
Emise CO2 | 131 g/km |
Spotřeba město/mimo město | 5,8/4,6 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,0 l/100 km |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Rozvor náprav | 2680 mm |
Délka x šířka x výška | 4685 x 1814 x 1452 mm |
Rozchod vpředu/vzadu | 1535/1506 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 1572/566 kg |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Pneu | 225/45 R17. |
Objem kufru | 610/1740 l |
ZÁRUKY A CENY | Celková záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie |
Cena testovaného vozu | 1 123 200 Kč (elektricky nastavitelná sedadla 30 000 Kč, sound systém 12 900 Kč, nezávislé topení 24.500 Kč, sada asistenčních systémů 60.000 Kč, parkovací asistent 31.400 Kč…). |
Základní cena | 812.900 Kč |