9.8. 2014 Jiří Baborský

Test spotřeby: Opel Astra Sports Tourer LPG vs. Škoda Octavia Combi G-Tec

 

Nechme stranou teorii a pojďme se podívat, jak se s tím kterým plynem žije v praxi. Za rozšířenější LPG kope Opel Astra, za stále trochu exotické CNG pak nová Škoda Octavia G-Tec.

Pro praktickou zkoušku alternativních paliv jsme zvolili auta určená širokému okruhu zákazníků – kombi nižší střední třídy. Taková dokážou zastat roli rodinného vozu stejně dobře jako úlohu firemního dostavníku, řekněme nějakého obchodního zástupce.

Také zvolená trasa o délce 310 km nám přijde pro obě skupiny reálná – buď celodenní rodinný výlet, nebo našlapanější služební program. Ať tak nebo tak, plyňáky jsme protáhli dopolední Prahou, prolétli se po rychlostní silnici R10 na Liberec, zakličkovali si po vlásenkách Lužických hor a vyhlášenou motorkářskou trasou přes Kokořínsko se vrátili zpět do hlavního města. Dvě auta, dva druhy pohonu, dva řidiči střídající se v pravidelných intervalech. Už máte svůj tip, zda LPG, nebo CNG?

To by jeden neřekl

Hned první úkol testu spotřeby se tvářil jako oříšek – najděte při tak malé četnosti plniček CNG takovou, která bude poblíž LPG stanice. Potřebujeme mít přece obě auta plná na stejném startovním roštu. Měli jsme štěstí – Praha 10 takové místo nabízí.

U jedné z osmi pražských CNG oáz krmíme octavii a zvládáme i lehkou snídani – tlakové nádoby na patnáct kilogramů plynu se plní přes pět minut. Jaký je o plyn zájem? ptáme se ochotné obsluhy hostivařské shellky. „S trochou nadsázky mám pocit, že teď o prázdninách sem jezdí víc plynařů než ostatních řidičů. Někdy je to aut deset za den, jindy mnohem víc. Ale pozorujeme pozvolný nárůst zájmu.“

Škodovka se tváří sytě a hlásí plynový dojezd 310 km. Teď ještě nakrmit opelíka. Máme štěstí, internet nám hlásí, že hned vedlejší Agip prodává LPG. Tak kampak se nám ten stojan schoval? Necháme se u obsluhy poddat. „LPG? To jsme nikdy neměli. Ale je pravda, že se tu po něm řidiči shánějí často.“ Nedá nám to, kontrolujeme všeznalý internet a ten je skutečně prolezlý chybnou informací a plynařům tuto pumpu doporučuje bezpočet zdrojů.

Nevadí, Texaco za rohem nás prý zachrání. „Moc se omlouváme, ale čekáme na závoz. Jsme bez plynu.“ No výborně. Spěchat na služební cestu, začínáme jít pomalu do vrtule. Vždyť mezi hlavní argumenty „elpégářů“ patří 900 stanic po celé ČR. Takže do třetice, ale musíme proti směru plánované cesty na zácpami vyhlášenou Jižní spojku, a pokud uspějeme, jet se po načerpání otočit několik kilometrů na extrémně exponovaný exit. To je radosti.

Naštěstí Tomegas zafungoval na výbornou. Ještě jsme ani nezhasli motor, a obsluha už stála u stojanu – správně by měla propan-butan čepovat jen proškolená osoba. „Máte po ruce redukci?“ Věc, kterou u CNG neřešíte – tam je hrdlo jediné. Systémy LPG ale používají různé průměry. Po půlhodině od prvního pokusu konečně naplněno. Neskrýváme nadšení z úspěchu. „To víte, lidé jezdící na LPG to už mají vychytané. Třeba vědí, že na dálniční trase z Hradce Králové směrem na Plzeň jsme první LPG až my tady na spojce. Takže sem jezdí známé tváře,“ seznamuje nás se situací obsluha. Můžeme platit kartou CCS? „Bohužel ne, ale vezměte to hotově. Dostanete od nás ještě 50 haléřů slevy na každý litr.“ Takže nabráno za 17, tedy pod celorepublikovým průměrem.

Co když dojde?

Protentokrát vynecháme měření spotřeby v jednotlivých režimech, palubní počítač opelu postrádá údaj o průměrné spotřebě, takže se omezíme na závěrečné dotankování u stejného stojanu a zjištění celkových nákladů na náš 310 km dlouhý testovací okruh.

Přirozená implementace alternativního pohonu do obou aut se nám líbí. Nikde žádné dodělávané spínače ani ukazatele, vše pěkně začesané z výroby. V opelu máme k dispozici tlačítko pro přepínání benzinu a LPG, oktávka nic takového nemá. Jak má v batohu levné CNG, jede na něj. Když dojde, sama přepne na benzin – má-li v nádrži nějaký. U obou testovaných kombi musíme pochválit přítomnost plnohodnotné benzinové zásoby, která prodlužuje dojezd hodně přes 1000 km. Hlavně však dopřává posádce klid na duši, že nezůstane viset v hluchém místě mezi dvěma plničkami, což platí především o CNG s necelou šedesátkou českých stanic.

To nám připomíná, že bychom měli začít počítat příležitosti k čepování plynu v nejbližším okolí trasy. U CNG nám stačí prsty jedné ruky – za 310 km pět příležitostí doplnit tlakové nádoby. To není špatné vzhledem k tomu, že třeba mapa pokrytí Plzeňského kraje nebo Vysočiny zeje prázdnotou.

V případě LPG jsme si počty procvičili lépe, čekalo na nás minimálně 25 čerpaček.

Zúčtování s octavií

Plynový akční radius Škody jsme využili téměř dokonale, když při návratu k plnicímu stojanu na Praze 10 hlásí palubní počítač dojezd 20 km po ujetí 310 km. Doplnění CNG v množství 13,53 kg za 351,80 Kč odpovídá spotřebě 4,4 kg/100 km, každý kilometr nás tedy vyšel na 1,14 Kč. Palubní počítač hlásil údaj o 0,3 kg nižší, ale nespílejme mu hned. Přece jen doplnění plynu není zcela přesné, je ovlivněno mnoha faktory včetně teploty, pro naše účely ale pořád znamená nejlepší možnost.

Pro představu výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 3,5 kg, ke které jsme se v dlouhých rovinatých pasážích dokázali průměrem 3,7 kg/100 km těsně přiblížit.

Zúčtování s astrou

Nádrže opelu během testu opustilo 23,49 litru LPG v celkové hodnotě 399 Kč, dnešní výlet tedy stál s astrou o 50 Kč víc než s octavií.

Výsledná spotřeba 7,6 l/100 km odpovídá kilometrovým nákladům 1,29 Kč. Na rozdíl od škodovky se však ukázalo, že jsme dosáhli prakticky nejlepšího možného výsledku, jen o tři deci horšího, než deklaruje výrobce. Razantnější jízdní styl hnal spotřebu těžké astry k deseti litrům, zatímco lehká octavia není na změnu tempa tolik citlivá.

Závěrečné shrnutí tedy berte jako jeden příklad za všechny, ve kterém CNG reprezentované octavií s moderním agregátem těsně předběhlo postarší motor opelu lobující za LPG. Alespoň v otázce reálné spotřeby. Jakmile ale do hry vstoupí pořizovací náklady, může být všechno jinak…

Škoda 1.4 TSI

Čtrnáctistovka, která se jinak projevuje trochu hrubším zvukem, ve verzi CNG překvapí velmi tichým chodem. Příčinou je snížení točivého momentu na 200 N.m (proti verzi 103 kW), potažmo nižší tlak ve válcích. Plyn má vstřikovače vedené do sacího potrubí, zatímco benzinové jsou vystaveny vysokým teplotám v hlavě válců a logika říká, že by se měly občas ochladit přistříknutím benzinu. Výrobce ale tvrdí, že to není potřeba a Octavia G-Tec dokáže při teplotách nad -10 °C trvale jezdit i startovat na CNG. Pár minut ale spaluje benzin po každém doplnění plynu, kdy se kontroluje kvalita plynu a kalibruje řídicí jednotka. Do budoucna by měl mít motor výhodu ve spolehlivém pohonu rozvodů řemenem. Dynamickou výhodu představuje vodní chlazení stlačeného vzduchu, které zajišťuje vyrovnanou účinnost přeplňování i za horka.

Opel 1.4 Turbo

Obyčejnou benzinovou Astru 1.4 Turbo trápí vysoká spotřeba, běžně kolem devíti litrů. Kromě mimořádně těžké karoserie se na tom podílí nízká účinnost motoru – bez přímého vstřikování obtížněji vzdoruje sklonům benzinu k detonacím, proto musí zkracovat předstih zážehu a snižovat plnicí tlak turbodmychadla. LPG má daleko vyšší oktanové číslo (tedy nižší riziko klepání), řídicí jednotka může motoru pořádně zatopit a kritizovaný hendikep mizí. Z levnější přestavby Opelu Astra na LPG tak vtipně získáváme větší užitek – markantnější rozdíl ve spotřebě proti benzinové verzi. Lze dosáhnout 7,5 l LPG, pořád ale platí, že řidiči s těžší nohou budou jezdit klidně za deset i víc. Z dosavadních zkušeností se motor 1.4 Turbo ukazuje jako spolehlivý. Řetězem poháněné rozvody nezlobí, strach nemáme ani o životnost přepracovaných pístů a sedel ventilů.

Údaje o testovaných vozidlech Opel Astra ST 1.4 Turbo LPG Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (CNG)
Motor, ventilový rozvod přeplňovaný zážehový čtyřválec DOHC přeplňovaný zážehový čtyřválec DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1364 1395
Největší výkon (kW/ot. za min) 103/4900-6000 81/4800-6000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 200/1850-4900 200/1500-3500
Převodovka 6° manuální 6° manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4698 x 1814 x 1535 4659 x 1814 x 1465
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2685, 1541/1551 2680, 1543/1512
Pneumatiky standardní (testované) 205/55 R16 (215/50 R17) 205/55 R16 (225/45 R17)
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1518/652 1412/529
Objem zavazadelníku min/max (l) 500/1550 480/1610
Nejvyšší rychlost (km/h) 200 193
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,8 11,0
Emise CO2 na plyn (g/km) 119 97
Objem nádrže paliva 36 l (LPG) + 56 l (benzin) 15 kg (CNG) + 50 l (benzin)
Spotřeba plynu (město/mimo město/kombinace) 9,7/6,0/7,3 l LPG/100 km 4,5/2,9/3,5 kg CNG/100 km
Dojezd (km) 493 (LPG) + 965 (benzin) 410 (CNG) + 920 (benzin)
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) 9,8 8,6
Pružnost na 6. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) 21,0 15,7
Spotřeba paliva na testovací trase 310 km 7,6 l LPG/100 km 4,4 kg CNG/100 km

Cena a výbava: Kalkulačka se zapotí

Vyjdeme-li ze situace, že by pro potenciálního zákazníka dávala obě alternativní paliva smysl, můžeme se na testované kombíky dívat jako na dokonalé soupeře – stejná velikost a stejný benzinový základ 1.4 turbo. Opel Astra je služebně starším vozem, už má za sebou modernizaci a akční nabídka srazila oficiální cenovku plynového kombi o citelných 80 000 Kč. Částka 426 900 Kč navíc není vykoupena absencí výbavy, už zvýhodněná edice Smile má klimatizaci, rádio a ESP. U opelu se připlácí i za drobnosti jako USB nebo palubní počítač, požadované částky v hodnotách stovek korun nebo jednotlivých tisíců jsou ale stravitelné. Navíc když si koupíte Astru LPG prostřednictvím Opel Finance, dostanete plynovou přestavbu v hodnotě třiceti tisíc zdarma, čímž se atraktivita tohoto modelu dále zvyšuje.

Škodě Octavia nikdy nechybělo sebevědomí. Nová verze G-Tec spalující CNG se v provedení kombi prodává od 466 900 Kč (Active), dalších 11 500 Kč si připravte na dnes už samozřejmou klimatizaci. Alespoň má octavia proti astře víc bezpečnostních prvků. Chce se nám doporučit až druhou úroveň Ambition, pak už by ale plynový kombík stál 527 900 Kč.

Pokud bychom se čistě na základě pořizovací ceny a nákladů na palivo rozhodovali mezi Octavií Combi a Astrou Sports Tourer, vychází opel jako lepší volba. V našem testu totiž jezdil jen o 16 haléřů dráž než škodovka, takže by se výrazně vyšší investice jen nepatrně úspornější octavie vrátila až po ujetí čtvrt milionu kilometrů.

Pořizovací náklady Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo LPG Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec
Základní cena 426 900 Kč (akční model Smile) 466 900 Kč (výbava Active)
STANDARDNÍ A PŘÍPLATKOVÁ VÝBAVA
Airbagy čelní/boční/hlavové/kolenní řidiče Ano/Ano/Ne/Ne Ano/Ano/Ano/Ano
Klimatizace Ano 11 500 Kč
Elektricky ovládaná přední okna a zrcátka Ano Ano
Rádio Ano (CD) Ano
USB 1900 Kč Ano
Bluetooth handsfree 9300 Kč 3500 Kč
Palubní počítač 2000 Kč 3500 Kč
Navigace 14 000 Kč Ne
Mlhovky 5600 Kč 5000 Kč
Metalíza 14 400 Kč 13 900 Kč
Záruky: celý vůz/lak/neprorezavění karoserie (roky) 5 nebo 150 000 km na motor a převodovku/-/12 2/3/12

Návratnost, toť složitá otázka

Z pestré škály verzí můžeme do porovnání výhodnosti alternativního paliva zvolit několik variant. Někdo bude trvat na co nejnižší ceně, jiný bude lpět na spotřebě, další bude soudit podle podobného výkonu motoru. My jsme od každého testovaného vozu vybrali modelovou trojici a na základě rozdílu v pořizovací částce a nákladů na kilometr spočítali, za jak dlouho by se investice do dražšího plyňáku vrátila. V rámci vlastní rodiny je to až nečekaně brzy. Co se týče servisních nákladů, z přiložené tabulky vyplývá, že budete vůz s CNG i LPG servisovat o něco dráž než klasický benzin. Při uvážení nájezdu 100 000 km ale nejde o horentní sumy. Zatímco Opel zve Astru LPG do servisu vždy po 30 000 km nebo jednom roce, Octavia CNG má interval zkrácený na polovinu – 15 000 km nebo rok.

Návratnost investice do LPG/CNG podle spotřeby
Palivo LPG/CNG Benzin Nafta
Astra ST (LPG)
Verze 1.4 Turbo/103 kW 1.4 Turbo/103 kW 1.7 CDTI/96 kW
Základní cena 426 900 Kč 396 900 Kč 417 900 Kč
Kombinovaná spotřeba 7,3 l/100 km 5,9 l/100 km 4,5 l/100 km
Náklady na 1 km 1,26 Kč 2,16 Kč 1,63 Kč
Návratnost investice do LPG 33 333 km 24 324 km
Octavia Combi (CNG)
Verze 1.4 TSI G-Tec/81 kW 1.2 TSI/77 kW 1.6 TDI/77 kW
Základní cena 466 900 Kč 397 900 Kč* 461 200 Kč*
Kombinovaná spotřeba 3,5 kg/100 km 5,1 l/100 km 3,8 l/100 km
Náklady na 1 km 0,92 Kč 1,87 Kč 1,37 Kč
Návratnost investice do CNG – 72 631 km 12 666 km
* Včetně příplatku za systém stop-start. Jedná se o spotřebu udávanou výrobcem. Průměrná cena paliv v ČR k 31. 7. 2014 podle ÚAMK, lpg.cz a cng.cz: benzin 36,67 Kč, nafta 36,12 Kč, LPG 17,30 Kč, CNG 26,15 Kč

Náklady na servisní prohlídky do 100 000 km
Opel Astra 1.4 T LPG 14 314 Kč
Astra 1.4 T 13 366 Kč
ŠkodaOctavia 1.4 TSI G-Tec CNG 17 610 Kč
Octavia 1.4 TSI 12 078 Kč
Orientační ceny, skutečná částka se může v jednotlivých autorizovaných servisech lišit.

ZÁVĚR

Samotný test spotřeby vyhrála s minimálním náskokem Škoda Octavia G-Tec na CNG. Mimo jiné nás oslovila nesmírně tichou a komfortní jízdou, citelně živějším motorem, agilnějším podvozkem a v neposlední řadě prostornějším interiérem. S plynovými nádržemi už ale netrhá rekordy v objemu kufru, se 480 litry za Opelem Astra o 20 l zaostává. V každém případě instalace perspektivnějšího CNG spolu s moderním agregátem koncernu Volkswagen a nasazením do praktického vozu s plnohodnotnou benzinovou nádrží posunují smysluplnost CNG pro českého zákazníka o značný kus dopředu. Přesto pokud nesídlíte v rozumném dosahu jedné z mála plniček CNG, nedává pro vás smysl. Stejně tak pokud nad popsané atributy škodovky stavíte jednoznačně cenu. Octavia vychází o 40 000 Kč dráž než astra, s klimatizací o padesát. Ekonomická rozvaha a větší pokrytí ČR stanicemi LPG tedy stáčejí pozornost k Opelu Astra, byť mírně hladovějšímu a otylejšímu.

Výsledek testu spotřeby
 1. Škoda Octavia 1.4 TSI G-Tec (CNG) 2. Opel Astra 1.4 Turbo LPG
Naměřená spotřeba 4,4 kg/100 km 7,6 l/100 km
Náklady na 1 km v testu 1,14 Kč/km 1,29 Kč/km
Náklady na 1 km (průměr cen ČR) 1,15 Kč/km 1,31 Kč/km
Průměrné ceny paliva v ČR k 31. 7. 2014 podle lpg.cz a cng.cz: LPG 17,30 Kč/l; CNG 26,15 Kč/kg. Ceny paliva v testu: LPG 17,00 Kč/l; CNG 26,00 Kč/kg
Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 

Přidat názorDiskuse: Test spotřeby: Opel Astra Sports Tourer…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Další nehoda z Nürburgringu: Rychlá jízda řidiče Astry skončila kotoulem Další nehoda z Nürburgringu: Rychlá jízda řidiče Astry skončila kotoulem

Ťukance o svodidla jsou při volných jízdách v Zeleném…

Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce

Poslední "auto za rozumnou cenu", s nímž v Top Gearu…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…