Test Auto.cz

Toyota RAV4 Hybrid AWD – Počítej do deseti

13.4. 2016
Verdikt
 

Čtvrtá generace Toyoty RAV4 prodělala modernizaci, jejíž součástí jsou také změny pod kapotou. Nová hybridní verze slibuje pětilitrovou spotřebu, praxe je však poněkud jiná.

Doba, kdy si pod kapotami SUV téměř každý představoval vznětové motory, se nezadržitelně blíží ke svému konci. Automobilky, které na to mají finanční a technologické prostředky, investují do hybridních, plug-in hybridních či plně elektrických pohonných jednotek, protože zatím jedině tak lze dlouhodobě splňovat přísné emisní normy. Jenže zatímco některé teprve investují a uvádějí poměrně složité a v praxi méně efektivní systémy, jiné už dávno profitují – třeba jako Toyota.

O Toyotě nelze ve spojitosti s hybridní technologií mluvit jinak než v superlativech. Svou image postavenou na modře podbarveném logu (značí hybridní modely) začala formovat už v devadesátých letech a soudě podle dosavadních úspěchů se jí hned tak někdo nevyrovná. Jenom v České republice aktuálně prodává šest hybridních modelů (Yaris, Auris, RAV4, Prius, Prius+ a Prius Plug-In) a již začátkem příštího roku doplní nabídku sportovněji laděný crossover C-HR představený letos v Ženevě. Už v roce 1997 začala Toyota proplouvat také do světa elektromobility, a sice modelem RAV4 EV určeným pro Kalifornii. Zkušeností má za ta léta více než dost a statisticky doložená spolehlivost jednotlivých modelů je toho důkazem.

Ve výše uvedeném výčtu modelů Toyoty figuruje jeden, který se v současné generaci prodává na českém trhu už od roku 2012, hybridní verzi však dostal teprve nedávno v rámci faceliftu – SUV RAV4. Vnější změny spojené s modernizací ještě probereme, samotné použití hybridní techniky však má hlubší podtext. Stejně jako u Lexusu, luxusní odnože japonské značky, má nahradit u jiných evropských značek stále ještě velmi oblíbené turbodiesely. A aby automobilka zákazníky ke koupi hybridní „Ravky“ trochu popohnala, nabízí od loňského prosince dvoulitrové D-4D pouze s předním pohonem, manuální převodovkou a výkonem 105 kW (dříve nabízela 2.2 D-CAT AWD/110 kW s automatem i manuálem a 2.0 D-4D AWD/91 kW a 110 kW s manuálem). Motor splňuje emisní normu Euro 6 a jde o první „bavorácký“ počin pod kapotou modelu jako takového. Právě od mnichovské automobilky totiž Japonci turbodiesely nakupují.

obrázek [600 x 352]  

Pokud se budeme bavit čistě o ceně, nečekejte závratně velký příplatek oproti dříve prodávanému konvenčnímu turbodieselu. Ještě v březnu loňského roku šlo pořídit Toyotu RAV4 2.2 D-CAT/110 kW AWD Active se šestistupňovým automatem za 779.900 Kč a nový 2.5 Hybrid/145 kW AWD e-CVT je se stejnou výbavou „jenom” o 66.000 Kč dražší (ještě loni v prosinci stál 816.900 Kč, počínaje letošním březnem cena vzrostla o 29.000 Kč). Za 845.900 Kč dostanete nejenom prověřenou hybridní techniku použitou už u Toyoty Camry Hybrid nebo Lexusu NX 300h, ale také nesrovnatelně vyšší výkon a s ním i lepší dynamiku (hybrid zrychlí z 0-100 o 1,7 sekundy dříve). „Třímotorová“ RAV4 AWD (zážehový motor + dva elektromotory) navíc deklasuje postarší turbodiesel také v oblasti normované kombinované spotřeby (6,7 vs. 5,1 l/100 km ve prospěch hybridu). Bude za tolik hybridní Toyota jezdit i v reálném provozu, nebo jde pouze o plané marketingové řeči postavené na již téměř mrtvém měřicím cyklu NEDC?

S faceliftem roste chuť

Poslední dvě generace Toyoty RAV4 dle mého názoru patří k pohlednějším SUV na našem trhu, teprve až s příchodem modernizovaného provedení současného vydání ale auto dostalo to správné grády. Příď s úzkými, plně diodovými světlomety a minimalistickou maskou chladiče rozměrově mohutnému vozu svědčí, a nebýt čirého překrytí zadních svítilen, které vypadají jako po zásahu tunera, řekl bych totéž i o zádi. Pokud si vůz pořídíte v bílé metalíze či jako v našem případě v perleti, čistota a důraz na ekologický provoz z něj doslova čiší, což je částí dáno i zmíněným modrým logem a nápisy Hybrid na bocích karoserie. Trochu mrzuté pak ale je, když narazíte na nevzhlednou koncovku výfuku průměru hadice od vysavače trčící zpod zadního nárazníku.

Pozitivní dojem nepřestává panovat ani po usednutí do interiéru. Vyšší pozice předních sedadel usnadňuje nastupování, subtilní přístrojová deska s horizontálním členěním a nikterak složitou středovou konzolou, jakožto i tenké přední sloupky a velká prosklená plocha, zase mají na svědomí perfektní výhled z kabiny. A jak je u této generace „Ravky“ zvykem, většina ovládacích prvků je po ruce a snadno dohledatelná. Výjimkou jsou kolébkové přepínače a tlačítka přímo před voličem automatu, kterými ovládáte vyhřívání předních sedadel a režimy hybridního systému. Na druhou stranu je ale možná dobře, že jsou poměrně utopené – stejně jako tlačítka pro nastavení vnějších zpětných zrcátek (před levým kolenem řidiče) jsou totiž vzhledově hodně zastaralé a rozbíjejí designovou nápaditost kokpitu.

Palubní deska se až na absenci digitálních hodin na samém vrcholu středové konzole v rámci faceliftu nezměnila, kvůli hybridní technice se však před řidičem objevuje přístrojový štít s obligátním ekonoměrem místo otáčkoměru a novým palubním počítačem s displejem TFT. Ovládání na volantu je intuitivní a snadno pochopitelné i pro Toyot neznalé uživatele a totéž s přimhouřením oka platí také o infotainmentu Touch 2 s navigací Go známém například z Yarisu, Aurisu či Avensisu. Hlavní displej komunikuje v českém jazyce a dovolí i připojení k internetu, vedle rádia a přehrávače multimédií jej ale využijete hlavně k přehledu dat o jízdě a monitoru toku energie. On a zmíněná tlačítka ve spodní části středové konzole jsou totiž hlavními parťáky řidiče ve snaze o co nejekonomičtější jízdu.

obrázek [600 x 404]  

Velká prostornost v podélném a příčném směru neklade větší omezení ani vzrostlejším jedincům, osobně bych se však přiklonil k většímu rozsahu nastavení volantu. Což o to – příjemnou, avšak ne zcela dokonalou pozici k řízení jsem si našel poměrně rychle, v zájmu pohodlnějšího nastupování a vystupování bych však potřeboval posunout volant ještě minimálně o pár centimetrů výše, případně blíže k hrudníku i za cenu následného posunutí sedadla více dozadu. I v nejpřijatelnější konfiguraci jsem totiž obvykle musel při nástupu natáhnout nohy až pod pedály (volant byl prostě moc nízko…), což není nejrychlejší ani nejpohodlnější. V každém případě je třeba pochválit velikost a tvar předních sedadel, jakožto i zadní lavici s polohovatelným opěradlem. V zatáčkách poskytují přiměřenou boční oporu, na dlouhých cestách neunaví a kožené čalounění dostanete v rámci testované výbavy Executive (vrcholná) v základní výbavě.

K hybridní „Ravce“ se váže zmenšení objemu zavazadlového prostoru dané uložením nikl-metal hydridového akumulátoru o kapacitě 1,39 kWh pod zadními sedáky, nečekejte však nic drastického. Z původních 547 litrů verzí s konvenčním pohonem jich hybridu zbylo 501 a dokonce i po sklopení zadních opěradel máte stále k dispozici 1054 litrů (o 113 méně). Jediným omezením přepravní kapacity je proto malý schod (nachází se pod ním příslušenství akumulátoru) bránící jinak téměř rovné, avšak poměrně mělké ložné ploše. Nicméně i ta má svůj důvod – pod podlážkou totiž najdete standardně dodávanou sedmnáctipalcovou dojezdovou rezervu.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota RAV4 Hybrid AWD

Cena v základní výbavě: 999 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 021 400 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, 2x isofix vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatická dvouzónová klimatizace, litá 18“ kola, multimediální systém Toyota Touch 2 s navigací, paket Toyota Safety (přednárazový systém, automatické přepínání dálkových světel, upozornění na opuštění jízdního pruhu, hlídání slepého úhlu, rozpoznávání dopravních značek, adaptivní tempomat, parkovací senzory vpředu a vzadu), dojezdová rezerva, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, plně diodové přední světlomety, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, vyhřívaná přední sedadla, kožené čalounění sedadel a přístrojové desky, vyhřívaný volant, zadní parkovací kamera, panoramatický monitor (obraz ze čtyř kamer + pohled z ptačí perspektivy) a další.

Výbava testovaného vozu:Perleťový lak karoserie (+22.500 Kč).

USA uvalily na Severní Koreu nové sankce, týkají se bank a finančního sektoru USA uvalily na Severní Koreu nové sankce, týkají se bank a finančního sektoru

Spojené státy kvůli severokorejskému programu na vývoj…

Platit hypotéku je v Česku výhodnější než nájem, tvrdí studie Platit hypotéku je v Česku výhodnější než nájem, tvrdí studie

Platit hypotéku je v Česku v současné době výhodnější než…

ČEZ rozhodne o prodeji bulharských firem do konce roku ČEZ rozhodne o prodeji bulharských firem do konce roku

Představenstvo energetické společnosti ČEZ rozhodlo, že…

 

Štítky SUV Toyota Hybrid Testy

Technické údaje
Motor Toyota RAV4 Hybrid AWD
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2494
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 114 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 206 / 4400 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 4.9 / 5.1
Emise CO2:118
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 501 / 1054
Objem nádrže (l):56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1690 / 580
Rozměr pneu:235/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4605
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1675
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Toyota RAV4 Hybrid AWD – Počítej do deseti







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Toyota RAV4 Selection: Více stylu a luxusu pro japonské SUV Toyota RAV4 Selection: Více stylu a luxusu pro japonské SUV

Toyota rozšíří nabídku modelu RAV4 o verzi Selection,…

Jízdní dojmy: Modernizovaná Toyota RAV4. SUVhybrid! Jízdní dojmy: Modernizovaná Toyota RAV4. SUVhybrid!

Leader hybridní techniky rozšiřuje nabídku o kompaktní…

 



 
Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Dnes 18:53

Legendární vojenský offroad UAZ 469 se stále vyrábí. Od roku 2003 je však nabízen pod označením Hunter.




Blesk.cz

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

Cestovatelské zážitky není nutné sbírat pouze za hranicemi. Mnohé k uspokojení turistů může nabídnout i české…

Vzácný objev po sto letech: Fabergého stříbrné nože našli v Polsku

Vzácný objev po sto letech: Fabergého stříbrné nože…

Měly zmizet po bolševické revoluci, měly být roztaveny s celým vzácným stříbrným jídelním servisem vyrobeným…

 

iSport.cz

Wilander: Federer a Nadal budou dál vládnout, mladí v pěti setech nestačí

Wilander: Federer a Nadal budou dál vládnout, mladí…

Federer, Nadal, Federer, Nadal... To je přehled letošních grandslamových vítězů. A podle Matse Wilandera bude…

Rozbroje v kotli Sparty. Chuligány odsuzují ostatní ultras i fanoušci

Rozbroje v kotli Sparty. Chuligány odsuzují ostatní…

Nejdříve nadávky za hranou slušnosti, pak ostentativní mlčení. Tak radikální fanoušci fotbalové Sparty…

 

Reflex.cz

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak sníst a současně ho mít

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak…

Jedním z velkých témat nadcházejících (ale i všech předcházejících) voleb jsou důchody. Jak jste asi také již…

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

Kolik takových příběhů už bylo napsáno. Dva bratři, jeden slušný a pracovitý, druhý povahy násilnické a…