Test Auto.cz

Toyota Verso 1,8 Valvematic – SkoroTouran

11.3. 2013
Verdikt
 

Když přišel nový Auris, Toyota současně zmodernizovala Verso. Většinu věcí ale nechala hezky při starém.

Facelift velkoprostorové Toyoty Verso přichází po čtyřech letech. Rodinný model díky němu dostal nový design přídě, ve stylu druhé generace Aurisu, výhodnější ceny a modernizovaný turbodiesel 2,0 D-4D. Ten ale dnes necháme být, 60 % prodaných aut má totiž benzinový motor, a tak nám Toyota k prvnímu tesu poskytla zážehový 1,8 Valvematic.

Atmosférické univerzo

Motor je útěchou pro všechny, kdo nejsou spokojeni s dnešní dobou přeplňovanou. Osmnáctistovka se objede bez turbodmychadla a působí hezky starosvětsky. S nástrahami současného světa se vypořádává po svém – k variabilnímu časování ventilů přidává i variabilní zdvih. A tak se může pochlubit silným nástupem v nízkých otáčkách a dravým vrcholem s maximem výkonu úctyhodných 108 kW.

S charakterem motoru dobře ladí i jeho zvukový projev. V nízkých otáčkách, které se skvěle hodí pro jízdu klidným tempem, je to tlumený sympatický bručák, ve vysokých, kdy 1,5tunové MPV nečekaně svižně akceleruje, zase silný a ječící stroj.

obrázek [600 x 362]

Při pohledu do ceníku vychází 1,8 Valvematic jako ideální volba pro soukromou klientelu. Základní 1,6 Valvematic sice stojí o 20 tisíc méně, ale zdaleka není tak suverénní. Osmnáctistovka má totiž stejné vrtání 80,5 mm, ovšem o 10 mm delší zdvih pístů (88,3 mm), tudíž podstatně lepší průběh točivého momentu než poněkud dýchavičná šestnáctistovka, která se umí natrápit i v menším Aurisu.

Ve městě dokáže osmnáctistovka využít výhody dlouhozdvihové konstrukce a variabilního zdvihu ventilů, takže se dá i v zimních teplotách jezdit za velmi slušných 7,5 l/100 km. Mimo město se benzinové Verso spokojí s šesti litry, při konstantních 100 km/h dokonce spotřeba klesne na 5,3 l/100 km (při otáčkách 2500 min-1). Na dálnici už ale do spotřeby promluví vyšší stavba karoserie, při 130 km/h si velkoprostorová Toyota nárokuje 8,7 l/100 km.

To je společně s příplatkem velice příznivých 35 tisíc hlavní argument, proč uvažovat nad dieselovým 2,0 D-4D. Při výběru motoru proto bude hrát roli předpokládaný roční nájezd a převažující způsob provozu.

obrázek [600 x 299]

Dobře naladěné „traverzo“

Jízdní vlastnosti nepatří u MPV k prioritám, proto má drtivá většina takových aut jednoduchou konstrukci podvozku s vlečenou zadní nápravou (lidově řečeno „traverzou“). To je i případ Toyoty Verso, která mechanicky vychází z předchozí generace Aurisu. Japonci se ale dokázali s nedostatky této koncepce vypořádat nadprůměrně dobře.

obrázek [600 x 390]

Proti původnímu modelu je modernizované Verso tvrdší. Proto se v zatáčkách příliš nenaklání a díky dobře naladěnému uložení náprav se drží ve zvolené stopě bez váhání. Mírnou daní za to je slabší komfort tlumení, u auta s 16palcovými koly byl ale stále v normě toho, co je dnes obvyklé. Navíc tužší podvozek zde neznamená divoké natřásání posádky nebo odskakování kol – tlumiče Toyoty dokážou pracovat dost rychle na to, aby se kulturně vypořádaly se sérií krátkých nerovností.

Interiér jen decentně omlazen

Jestliže zvenku dokáže Verso vypadat moderně, uvnitř už prozradí své stáří a hlavně neevropský původ. Facelift totiž přinesl hlavně kvalitnější plasty na palubní desce, ozdobné lišty, černý středový panel místo šedého a jiné čalounění sedadel. Podstata ale zůstává stále stejná.

Formálně je vše v pořádku – z auta je dobrý výhled, centrálně umístěný přístrojový štít je dobře čitelný a ovládací panely klimatizace i navigace jsou snadno dostupné. Jenže ze všeho je cítit jednoduchost a hlavně určitá nedotaženost. Například držáky na nápoje pojmou jen malé láhve a všechny drobnosti musíte shromáždit pod loketní opěrkou – jinou uzavíratelnou schránku na středovém tunelu nenajdete. Konektor USB pak výhružně trčí pod řadicí pákou směrem k noze spolujezdce.

obrázek [600 x 324]

Verso se snaží zaujmout trojicí samostatně posuvných a nastavitelných zadních sedadel. Jejich rozměry jsou rovnocenné, což rodina se třemi dětmi jistě ocení. Pro pohodlí dospělých na dlouhých cestách to sice není ideál, ale to platí u všech kompaktních MPV s podobně řešenými zadními sedadly.

Toyota Verso může být i sedmimístná, a to za příplatek 17 tisíc korun. Pokud zůstanete věrni pětimístné konfiguraci, jako v případě testovaného auta, je zavazadlový prostor stejně velký – za druhou řadou je k dispozici 484 litrů. Po sklopení sedadel vznikne rovná plocha, podlaha je ale z tohoto důvodu příliš vysoko. Toyota vynahrazuje chybějící výšku pomocí dvou relativně objemných schránek pod podlahou (v sedmimístné verzi jsou místo nich samozřejmě sedadla), toto řešení ale nemůžeme označit za optimální.

obrázek [600 x 399]

Závěr

Závěrečné hodnocení je tentokrát záludnou disciplínou. Toyota Verso totiž postrádá výraznější slabé stránky, ale současně nedává mnoho důvodů, proč ji chtít. Něco podobného nabízí i Volkswagen Touran – dobře vymyšlené auto pro každodenní bezstarostný provoz. MPV od VW si ale dokáže získat větší sympatie, protože Toyota velkoryse rezignuje na první dojem. Místo toho sází na hodnoty starých dobrých aut – Verso je v pozitivním slova smyslu staromódní. Svět moderních turbomotorů, promyšleného designu a simply clever řešení nechává ostatním. Jestli vám toto stačí, za méně než půl milionu můžete mít nenápadné a spolehlivé auto. Takže proč ne?

První cena vozu399.900,- Kč (1,6 Valvematic Power)
První cena vozu s testovanou motorizací439.900,- Kč (1,8 Valvematic Active)
Základní cena testovaného vozu464.900,- Kč (1,8 Valvematic Active Super)
Cena testovaného vozu vč. příplatků494.300,- Kč (1,8 Valvematic Active Super)

Plusy

  • Pružný a dobře utlumený motor
  • Rovná podlaha ve druhé řadě sedadel
  • Rovná ložná plocha při sklopení zadních sedadel
  • Velký vstupní profil zadních bočních dveří
  • Výhodné balíčky výbavy, dobře sestavená nabídka motorů

Mínusy

  • Nevýrazná image
  • Vysoká podlaha zavazadlového prostoru
  • Malé odkládací prostory
  • Umístění ovladačů vyhřívání sedadel
  • Nevyjímatelná zadní sedadla
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Verso 1,8 Valvematic

Cena v základní výbavě: 439 900 Kč Cena v testované výbavě: 494 300 Kč

Základní výbava:Litá kola, elektricky ovládaná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, podélné střešní nosiče, elektricky ovládaná okna přední i zadní, centrální zamykání dveří s automatickou aktivací po rozjezdu a dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant a hlavice řadicí páky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrický posilovač řízení (EPS), optitronové přístroje, palubní počítač s ovládáním na volantu, rádio + CD přehrávač s podporou MP3 a WMA + AUX IN s 6 reproduktory, ovládání audiosystému na volantu, Bluetooth® hands-free s ovládáním na volantu, dvojitá chlazená odkládací schránka před spolujezdcem, schránka pod sedadlem spolujezdce, výklopné stolky pro 2. řadu sedadel, schránky v podlaze pro 2. řadu sedadel, ABS + EBD + BA a VSC + TRC, airbagy přední a boční, airbagy hlavové, airbag kolenní řidiče, přední mlhová světla

Výbava testovaného vozu:Příplatková barva (+14.400,-), navigace Toyota Touch&Go (+15.000,-), Super paket (+25.000,-): dvouzónová klimatizace, vyhřívání předních sedadel, tempomat, samostmívací zrcátko, světelný a dešťový senzor, zatmavená boční okna, střešní ližiny.

Pojistěte se navzájem a s důvěrou Pojistěte se navzájem a s důvěrou

Mít sjednané pojištění je dnes nezbytností. Musí ale…

Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk

Evropská unie je jednotná v otázce prodloužení…

Americké úřady ruší síťovou neutralitu Americké úřady ruší síťovou neutralitu

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes navzdory…

 

Štítky Toyota Testy MPV

Technické údaje
Motor Toyota Verso 1,8 Valvematic
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 108 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 180 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.7 / 6.8
Emise CO2:158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 484 / 1645
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1545 / 570
Rozměr pneu:205/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4460
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2780
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Toyota Verso 1,8 Valvematic – SkoroTouran







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér Toyota Verso 2016 má posílenou bezpečnost a hezčí interiér

Radikální změny nejsou potřeba, řekli si u Toyoty a Verso…

Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč Toyota Verso s motorem BMW stojí od 479.900 Kč

Nový dieselový základ má objem 1,6 litru a výkon 82 kW.

 



 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Včera

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i přestřelka v kovbojském saloonu

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází síla na online bojištích

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází…

Se snímkem Star Wars: Poslední z Jediů v kinech celý svět opět pohltila horečka zvaná Hvězdné války. Na ní se…

 

iSport.cz

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v německé lize

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v…

Brankář David Leggio vzbudil před několika dny pozdvižení, když v německé lize v dresu Mnichova vyřešil soupeřův…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…