Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI – Nenáročný batůžkář

Aleš Jungmann
Diskuze (75)
Golf kombi s naftovým dvoulitrem a automatickou převodovkou. Jak si spolu tato kombinace rozumí?

Test vznětového Golfu s dvouspojkovou převodovkou sice může na první pohled vypadat jako další z řady, nicméně přesto nás testovaný exemplář velmi příjemně překvapil. Čím? Čtěte dál.

Kombi na bázi Golfu, tradičně pojmenované Variant, má kratší historii než samotný hatchback. Poprvé se objevilo v roce 1992 jako derivát třetí generace, následoval Golf IV Variant a jeho sestra Bora Variant, jenže pak mělo kombi na kahánku. Volkswagen chtěl původně vsadit jenom na velkoprostorový Golf Plus, a tak se na Variant odvozený od páté generace čekalo dlouhé čtyři roky! Pak se však vývoj vrátil do starých kolejí a ani sedmá generace o „batůžek“ nepřišla.

Nejnovější kombi odvozené od Golfu VII netestujeme na stránkách Auto.cz poprvé. Znovu popisovat dílenské zpracování, velikost vnitřního prostoru či variabilitu interiéru nebudeme, místo toho vás odkážeme na dřívější obsáhlý test Golfu Variant 1.4 TSI. Přesto alespoň krátké shrnutí: Golf nabízí chytře a promyšleně obestavěný vnitřní prostor, výbornou ergonomii a zpracování na velmi vysoké úrovni. Když k tomu připočtete zavazadelník o objemu 605 litrů a zajímavou základní cenu, zdá se, že úspěchu nic nestojí v cestě.

TDI a DSG

My jsme byli zvědaví hlavně na kombinaci vznětového dvoulitru o výkonu 110 kW se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Překvapení se nekoná, sladění je v podstatě totožné jako u dalších vznětových motorů s DSG. V cestě za nízkou spotřebou nestojí ani absence sedmého stupně, kterým disponuje subtilněji dimenzovaná převodovka se suchými spojkami. Robustnější konstrukce, schopná přenášet bez problémů vyšší točivý moment silnějších koncernových motorů, má spojky v olejové lázni. Řidič však nemá z průběhu řazení šanci vycítit jakoukoliv diferenci, jediným rozdílem je, že auto řadí méně často, což může působit uživatelsky příjemnějším dojmem. Ostatně, dieselový dvoulitr s plochou křivkou točivého momentu, který mezi 1750 a 3000 otáčkami neklesá pod hranici 320 N.m, ani v reálném provozu více převodových stupňů nepotřebuje.

Také zde je přítomen oblíbený sportovní režim převodovky, který je však u vznětových aut veskrze zbytečný. Elektronika drží otáčky vysoko, což sice vypadá sportovně, ale jízdní dynamika není o nic lepší než při citlivé práci s plynem v běžném režimu. Navíc vystavujete své uši zbytečnému hluku, který 2.0 TDI v oblasti nad třemi tisíci vydává.

Na udávanou kombinovanou spotřebu 4,5 litru zapomeňte, ta je opravdu pouze z pohádkové říše laboratorních skřítků. Když si však dáte pozor a odpustíte si dráždění dálničních Passatů, není problém s autem dlouhodobě jezdit za méně než šest litrů. Příjemné překvapení vás však čeká v případě, že máte v úmyslu jezdit například do Německa. Při tempomatových 180 km/h ukázal palubní počítač po ujetí zhruba 50 kilometrů hodnotu 8,6 litru na 100 km.

Podvozek

Z minulosti víme, že Golf (stejně jako třeba Octavia) má dvě tváře. Ta přívětivější se pojí s víceprvkovou zadní nápravou u silnějších verzí, která má blahodárný vliv na jízdní vlastnosti. Námi testované kombi, jakožto nejvýkonnější zástupce modelové řady, víceprvek samozřejmě má. Jste zaraženi slovem nejvýkonnější v souvislosti s dieselovým motorem o výkonu 110 kW? Ano, opravdu je to tak, na rozdíl třeba od Octavie, která nabízí i agregát 1.8 TSI (132 kW), se Golf i v sedmé generaci drží ze strategických vnitrokoncernových důvodů spíše při zemi.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Náš vůz má sportovní, o 15 milimetrů snížený podvozek a jízda v něm je proto jistější, avšak o něco méně pohodlná. Osobně v tom v kombinaci s rozumnou velikostí litých kol (zde 17 palců) nevidím žádný problém, existují však lidé, kteří u rodinného kombi očekávají komfortnější nastavení a vyšší dávku plavnosti. I proto je tužší podvozek zmíněn v negativech na konci testu, nicméně pokud automobil hodláte užívat spíše jako rychlý služební dostavník, tento mínus si můžete bez obav škrtnout.

Ani při rychlých změnách směru se záď nevymyká kontrole, kola poslušně drží stopu a limitem je pouze o něco vyšší nedotáčivost, ve srovnání například s výrazně lehčími benzinovými verzemi 1.2 a 1.4 TSI. Celé auto golfovsky poslouchá a co se týče jízdních vlastností obecně, jenom těžko bychom v nižší střední třídě hledali lépe namíchaný mix.

Závěr

Vznětový dvoulitr nás potěšil rozumnou spotřebou paliva i při vysokých rychlostech. V tomto ohledu je nákup slabšího agregátu 1.6 TDI (77 kW) za účelem dosažení znatelně lepší spotřeby pohonných hmot v reálném provozu pouhou iluzí.

Cenový rozdíl mezi oběma verzemi, zhruba 55.000 Kč, je však ospravedlnitelný přebytkem výkonu, kterým slabší šestnáctistovka už z podstaty nemůže disponovat. Při velmi vysoké užitečné hmotnosti obou modelů kolem 600 kilogramů se větší výkon bezpochyby promítá do vyšší aktivní bezpečnosti. A ta má svou cenu.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu378.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Variant Trendline)
Základ s testovaným motorem541.900 Kč (2.0 TDI/110 kW Variant Comfortline)
Testovaný vůz s výbavou735.200 Kč (2.0 TDI/110 kW Variant Highline)

Plusy

  • Využití vnitřního prostoru
  • Špičková kvalita zpracování
  • Výborná ovladatelnost
  • Úsporný motor
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • Vyšší cena
  • USB jenom za příplatek
  • Tužší podvozek

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (75)
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI
Cena základní sestavy 541 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, elektromechanická ruční brzda s funkcí Auto Hold, multikolizní brzda, automatická klimatizace Climatronic, elektrické ovládání bočních oken, funkce start/stop, palubní počítač Medium, tempomat včetně omezovače, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, litá 16” kola Dover, mlhové světlomety, loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem a výdechy ventilace dozadu, multifunkční tříramenný volant v kůži, hlavice řadicí páky v kůži, sportovní sedadla - potahy Alcantara/látka s designem Global, paket Světla a výhled - funkce Coming Home a Leaving Home, dešťový senzor, autorádio Composition Media - 5,8" barevný dotykový displej, osm reproduktorů, CD, SD, USB, Bluetooth handsfree, zdířka AUX, střešní nosič atd. Kč
Cena testované sestavy 735 200 Kč
Výbava testované sestavy Boční skla vzadu a zadní sklo zatmavené (8.600,-), sportovní podvozek (5.000,-), bixenonové světlomety s LED, dynamické přisvěcování do zatáček (22.700,-), páčky pod volantem (2.000,-), litá 17” kola Madrid (14.800,-), Parkpilot (13.000,-), Zimní paket: vyhřívané přední sedačky, vyhřívané trysky ostřikovačů předního skla, ostřikovače světlometů (15.800,-), stříbrná metalíza (14.300,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4.1 / 4.5
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1620
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1379 / 611
Rozměr pneu: 225/45 R 17
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
20. 4. 2014 20:15
Prosím o radu 1.6tdi a nebo 2.0tdi automat
Dobrý den, chci se zeptat, jestli mi tu někdo poradí, chci si koupit VW Golf TDI Highline DSG automat a jen stále nevím pro co se mám rozhodnout jestli 1.6 nebo 2.0. Prosím pokud má někdo zkušenosti napište mi, děkuji ..... jedelsky@centrum.cz

20. 4. 2014 20:12
Re: Cena
a kde ti dali takovou slevu, chci si koupit taky golfa, jen nevím furt jestli VW Golf 2.0 TDI Highline automat nebo VW Golf Variant 1.6 TDI Highline automat. budu rád, když mi odpovíš. Honza
13. 2. 2014 07:06
Cena
Jen malá poznámka pro ty co tu argumentují cenou... Kromě toho že je to nesmyslně vybavené auto pro novináře jde také o ceníkovou cenu za kterou je auto neprodejné. Moje aktuální zkušenost je taková, že VW Golf Variant 2.0 TDI Highline 6M + výbava navíc v ceně podle ceníku celkem cca 617 tisíc se dá koupit o víc jak 110 tisíc levněji... Podepsal jsem kupní smlouvu a teď budu 10 týdnů čekat.... :-)
Avatar - šmoula nešika
8. 2. 2014 21:38
Re: Leon ST je lepší volba
Docela se divím, že jeden z největších alfistů tady opomenul hlavní inspirace vzhledu... :-)
8. 2. 2014 20:14
Re: přátelské šťouchnutí
Alesi uprimne. Ked som si otvoril test, nechcelo sa mi do toho. Ked som ale zbadal, ze ho nerobil VWaverka ale ty, rad som si ho precital a za mna mas 1*. Na sobotny vecer pri vinku, ked deti uz lezia v posteli, velmi pohodove citanie. :yes: