Test Auto.cz

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI – Octavia má problém

27.9. 2013
Verdikt
 

Nic naplat, Volkswagen Golf VII Variant je momentálně nejlepším kompaktním kombi. Jeho kvalitám ovšem odpovídá vyšší cena.

Kombi na bázi Golfu, tradičně pojmenované Variant, má kratší historii než samotný hatchback. Poprvé se objevilo v roce 1992 jako derivát třetí generace, následoval Golf IV Variant a jeho sestra Bora Variant, jenže pak mělo kombi na kahánku. Volkswagen chtěl původně vsadit jenom na velkoprostorový Golf Plus, a tak se na Variant odvozený od páté generace čekalo dlouhé čtyři roky!

Teď je ale kombi zpátky ve hře. Přichází necelý rok po hatchbacku a má lepší formu než kdy předtím. Neohrabaný design je minulostí, novinka naopak sází na lehce dynamickou eleganci – ne náhodou připomínají zadní partie větší Passat Variant. Přitom design kombi vznikl tou nejjednodušší možnou cestou, zadní převis se protáhl o 310 mm a do sloupku přibylo třetí boční okno.

obrázek [600 x 349]  

Vzhledu prospěla změna proporcí – novinka je nižší, širší, delší a má prodloužený rozvor. Ještě více ale pomohly výraznější prolisy na bocích, ostřejší tvary přídě a menší zadní svítilny. Díky tomu se Golf Variant zbavil nevýrazné usedlosti předchůdce.

Sympatický interiér

Stejnou proměnou prošel také interiér. Zmizela důsledná souměrnost, středový panel je vizuálně více přimknutý k řidiči. Palubní desku už v základním provedení zdobí kovový dekor, standardem je mimo jiné dvouzónová klimatizace a autorádio s dotykovým displejem. Samozřejmostí je u Volkswagenu přehledné rozmístění ovládacích prvků (až na ztlumení podsvícení přístrojů, to se nově musí hledat v palubním menu) a vysoká kvalita použitých materiálů. Vyplatí se příplatek za lepší rádio, to standardní má plochý zvuk a postrádá USB, nápravu přinese příplatkové Composition Media (pro Comfortline společně s Bluetooth za +7.200 Kč).

Tradiční silnou stránkou Golfů je využití vnitřního prostoru, dané kubistickými proporcemi karoserie. Pramálo proto vadí, že rozvor 2635 mm zůstal stejný jako u hatchbacku, když nová Octavia má 2686 mm a Renault Mégane dokonce 2703 milimetrů. Golf se oběma vyrovná, usazení na zadní sedadla dokonce navádí k otázce, zda větší Passat není pro rodinný rozpočet zbytečným luxusem…

obrázek [600 x 373]  

Zavazadlový prostor má silného konkurenta z vlastní stáje v podobě Octavie Combi. Volkswagen se ji dokáže vyrovnat, zavazadlový prostor mezigeneračně narostl o rovnou stovku litrů a s aktuálními 605 l zaostává za Octavií o zanedbatelných pět litrů. Na rozdíl od Škodovky je zde standardem dvojitá podlážka, která zarovnává úroveň podlahy s nakládací hranou a sklopenými zadními sedadly. Ta lze ovládat jednoduchým zatažením za páku, roletka zase disponuje dvoustupňovým navíjením – stačí do ní klepnout.

obrázek [600 x 402]  

Benzinový motor

Nabídka motorů sahá od základního 1.2 TSI/63 kW po 2.0 TDI/110 kW. Pod kapotou testovaného vozu je přeplňovaný zážehový agregát 1.4 TSI o výkonu 90 kW, který je co do ceny třetím stupněm. Výkonem i dynamikou nicméně překonává dieselový základ 1.6 TDI/77 kW, přitom je proti němu o rovných 20.000 Kč levnější. Už tato fakta pasují čtrnáctistovku do role žhavého kandidáta na volbu číslo jedna.

Motor potěší všemi typickými přednostmi moderních přeplňovaných čtyřválců – dobrým odhlučněním, klidným během a silou již v nízkých otáčkách. Schopnosti tohoto agregátu jsou srovnatelné s nedávnými atmosférickými dvoulitry, na sešlápnutí pedálu plynu reaguje vždycky hbitě a k tomu přidává mimořádně úsporný provoz v nejnižších otáčkách. Maximum točivého momentu 200 N.m může být k dispozici od 1400 min-1, k jeho poskytnutí ovšem turbodmychadlo potřebuje určitý čas, než dosáhne maximálního plnícího tlaku.

TEST Škoda Octavia Combi 1.4 TSI – Zlatá střední cesta

Každopádně již na půl plynu 1.4 TSI dosahuje slušné pružnosti, připomíná větší Mondeo 1.6 EcoBoost. Dynamicky založení řidiči však motoru vytknou dvě věci: chybějící výkonovou špičku (přičemž 103kW verze výraznou změnu nepřináší) a odtažitý spojkový pedál s gumovou odezvou.

obrázek [600 x 365]  

Tradičním argumentem příznivců nafty je nízká spotřeba turbodieselů, s novou generací agregátu 1.4 TSI ovšem tato výhoda z velké části padá. Mimo město není problém jezdit za méně než pět litrů, stačí jednoduše využívat co nejnižší otáčky. Námi dosažená hodnota 4,5 l na 100 km se prakticky shoduje s normovaným údajem pro daný cyklus. Na dálnici si Golf řekne v průměru o 6,6 l na 100 km, však také při 130 km/h točí na šestku pouhých 2900 min-1, ve městě se opět drží okolo udávaných 6,9 l na 100 km.

Špičková ovladatelnost

Motory od 90 kW výše jsou doplněny zadní víceprvkovou nápravou. V porovnání s dříve testovanými Golfy 1.2 TSI1.6 TDI, které si musí vystačit s jednodušší vlečenou nápravou, se podvozek 1.4 TSI vyznačuje dokonale harmonickým sladěním podvozku. Výborné ovladatelnosti a bezvýhradné poslušnosti napomáhá také vyspělá elektronika, z GTI dokonce Golf Variant převzal náhradu samosvorného předního diferenciálu XDS+.

Kvalitní práci podvozkářů podtrhuje mimořádně přesné řízení, které bez prodlevy reaguje na sebemenší pohyb volantu. A Golf vyniká i přesným dávkováním brzdného účinku. Souhra všech celků je perfektní a momentálně v segmentu nižší střední třídy bez přemožitele. Ovšem kartami mohou brzy zamíchat dvě ambiciózní novinky, Honda Civic TourerSeat Leon ST.

obrázek [600 x 389]  

Drobným nedostatkem je poněkud tvrdší naladění podvozku, zejména zadní nápravy, která je přizpůsobena užitečnému zatížení 605 kg. Na druhou stranu zkušenosti z prvních jízd s Golfem naznačují, že kombinace osmnáctipalcových kol a adaptivních tlumičů již není horší než pevné nastavení pro menší kola.

Závěr

I přes mezigenerační zlevnění stále platí jedna základní věc: Golf zná svou cenu. Mezi kompaktními kombi patří k těm nejdražším (ovšem je levnější než Octavia Combi!), s vynikající přeplňovanou čtrnáctistovkou vyjde téměř na půl milionu korun. To je daň za skutečnost, že se Volkswagen při návrhu Golfu Variant vyvaroval jakýchkoliv přešlapů – kombi má prostorný a útulný interiér, velký zavazadlový prostor a bohatou výbavu. Silným argumentem je také turbomotor, výkonný jako atmosférický dvoulitr a ve všech jízdních režimech úsporný skoro jako turbodiesel. Zkrátka nepřekvapí, že se nový Golf stal letošním vítězem v české, evropské i světové anketě Auto roku...

obrázek [600 x 331]  

Nejlevnější verze modelu349.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem457.900 Kč (1.4 TSI/90 kW Variant Comfortline)
Testovaný vůz s výbavou510.800 Kč (1.4 TSI/90 kW Variant Comfortline)

Plusy

  • Bezkonkurenční využití vnitřního prostoru
  • Špičková kvalita zpracování
  • Parádní ovladatelnost, naladění stabilizačního systému
  • Silný a úsporný turbomotor 1.4 TSI
  • Nekonfliktní, nadčasový design
  • Variabilní zavazadlový prostor
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • I na 16” kolech je relativně tvrdší
  • Tlumení nerovností u zadní nápravy
  • Ceny jsou stále vyšší než u konkurentů
  • USB jenom za příplatek
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI

Cena v základní výbavě: 457 900 Kč Cena v testované výbavě: 510 800 Kč

Základní výbava:Samočinná dvouzónová klimatizace Climatronic, čidlo kvality vzduchu, dojezdová rezerva, výškově nastavitelná přední sedadla, systém rozpoznání únavy řidiče, elektronický stabilizační systém ESC a XDS, elektronická ruční brzda včetně funkce Autohold, sedm airbagů – čelní, boční, hlavové a kolenní u řidiče, palubní počítač, kontrola tlaku v pneumatikách, elektrické ovládání bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, černé střešní ližiny, autorádio Composition Colour – 5“ barevný dotykový displej, 8 reproduktorů, přehrávač CD, litá 15” kola Lyon, výškově i podélně nastavitelný tříramenný kožený volant, hlavice řadicí páky v kůži, tempomat, komfortní sedadla s látkovými potahy s designem Zoom, vnitřní dekory v designu Dark Silver Brushed, loketní opěrka vpředu a vzadu atd.

Výbava testovaného vozu:Bílý lak (+3.000,-), litá 16” kola (+14.800,-), zatmavená zadní okna (+8.500,-), stříbrné ližiny (+4.200,-), přední mlhovky (+6.000,-), parkovací čidla vpředu a vzadu (+12.900,-), textilní koberečky (+3.500,-).

Flixbus expanduje na východ, bude jezdit na Ukrajinu Flixbus expanduje na východ, bude jezdit na Ukrajinu

Německý autobusový dopravce Flixbus rozšíří od 27.…

Polovinu Strnadovy opravny letadel ovládnou slovenští miliardáři Polovinu Strnadovy opravny letadel ovládnou slovenští miliardáři

Poloviční podíl v opravně letadel Job Air Technic, která…

Komentář Bohumila Doležala: Polská justice a české trafiky Komentář Bohumila Doležala: Polská justice a české trafiky

V okurkové sezoně se před Obvodním soudem pro Prahu 1…

Zrušení Obamacare Trumpovi neprošlo. Proti byli i někteří republikáni Zrušení Obamacare Trumpovi neprošlo. Proti byli i někteří republikáni

Republikáni v americkém Senátu prozatím zrušení zdravotní…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.4 / 5.3
Emise CO2:124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1620
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1329 / 606
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI – Octavia…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 






 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

 

iSport.cz

Závadové na postup nestačil ani rekord, Baumrtová je na MS v semifinále

Závadové na postup nestačil ani rekord, Baumrtová je…

Simona Baumrtová postoupila na plaveckém mistrovství světa do semifinále také na nejkratší znakařské trati.…

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo, vzkázal brankář

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo,…

Zatím žert? Nebo brzy už realita? Legendární útočník Jaromír Jágr po konci na Floridě sice ještě touží…

 

Reflex.cz

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které jej přežily, žijí v chudobě na okraji společnosti

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které…

Nedaleko průmyslového města Tuzla, které se nachází v severovýchodní části Bosny a Hercegoviny, se nachází osada…

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…