TEST Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI – Octavia má problém
Kombi na bázi Golfu, tradičně pojmenované Variant, má kratší historii než samotný hatchback. Poprvé se objevilo v roce 1992 jako derivát třetí generace, následoval Golf IV Variant a jeho sestra Bora Variant, jenže pak mělo kombi na kahánku. Volkswagen chtěl původně vsadit jenom na velkoprostorový Golf Plus, a tak se na Variant odvozený od páté generace čekalo dlouhé čtyři roky!
Teď je ale kombi zpátky ve hře. Přichází necelý rok po hatchbacku a má lepší formu než kdy předtím. Neohrabaný design je minulostí, novinka naopak sází na lehce dynamickou eleganci – ne náhodou připomínají zadní partie větší Passat Variant. Přitom design kombi vznikl tou nejjednodušší možnou cestou, zadní převis se protáhl o 310 mm a do sloupku přibylo třetí boční okno.
Vzhledu prospěla změna proporcí – novinka je nižší, širší, delší a má prodloužený rozvor. Ještě více ale pomohly výraznější prolisy na bocích, ostřejší tvary přídě a menší zadní svítilny. Díky tomu se Golf Variant zbavil nevýrazné usedlosti předchůdce.
Sympatický interiér
Stejnou proměnou prošel také interiér. Zmizela důsledná souměrnost, středový panel je vizuálně více přimknutý k řidiči. Palubní desku už v základním provedení zdobí kovový dekor, standardem je mimo jiné dvouzónová klimatizace a autorádio s dotykovým displejem. Samozřejmostí je u Volkswagenu přehledné rozmístění ovládacích prvků (až na ztlumení podsvícení přístrojů, to se nově musí hledat v palubním menu) a vysoká kvalita použitých materiálů. Vyplatí se příplatek za lepší rádio, to standardní má plochý zvuk a postrádá USB, nápravu přinese příplatkové Composition Media (pro Comfortline společně s Bluetooth za +7.200 Kč).
Tradiční silnou stránkou Golfů je využití vnitřního prostoru, dané kubistickými proporcemi karoserie. Pramálo proto vadí, že rozvor 2635 mm zůstal stejný jako u hatchbacku, když nová Octavia má 2686 mm a Renault Mégane dokonce 2703 milimetrů. Golf se oběma vyrovná, usazení na zadní sedadla dokonce navádí k otázce, zda větší Passat není pro rodinný rozpočet zbytečným luxusem…
Zavazadlový prostor má silného konkurenta z vlastní stáje v podobě Octavie Combi. Volkswagen se ji dokáže vyrovnat, zavazadlový prostor mezigeneračně narostl o rovnou stovku litrů a s aktuálními 605 l zaostává za Octavií o zanedbatelných pět litrů. Na rozdíl od Škodovky je zde standardem dvojitá podlážka, která zarovnává úroveň podlahy s nakládací hranou a sklopenými zadními sedadly. Ta lze ovládat jednoduchým zatažením za páku, roletka zase disponuje dvoustupňovým navíjením – stačí do ní klepnout.
Benzinový motor
Nabídka motorů sahá od základního 1.2 TSI/63 kW po 2.0 TDI/110 kW. Pod kapotou testovaného vozu je přeplňovaný zážehový agregát 1.4 TSI o výkonu 90 kW, který je co do ceny třetím stupněm. Výkonem i dynamikou nicméně překonává dieselový základ 1.6 TDI/77 kW, přitom je proti němu o rovných 20.000 Kč levnější. Už tato fakta pasují čtrnáctistovku do role žhavého kandidáta na volbu číslo jedna.
Motor potěší všemi typickými přednostmi moderních přeplňovaných čtyřválců – dobrým odhlučněním, klidným během a silou již v nízkých otáčkách. Schopnosti tohoto agregátu jsou srovnatelné s nedávnými atmosférickými dvoulitry, na sešlápnutí pedálu plynu reaguje vždycky hbitě a k tomu přidává mimořádně úsporný provoz v nejnižších otáčkách. Maximum točivého momentu 200 N.m může být k dispozici od 1400 min-1, k jeho poskytnutí ovšem turbodmychadlo potřebuje určitý čas, než dosáhne maximálního plnícího tlaku.
Každopádně již na půl plynu 1.4 TSI dosahuje slušné pružnosti, připomíná větší Mondeo 1.6 EcoBoost. Dynamicky založení řidiči však motoru vytknou dvě věci: chybějící výkonovou špičku (přičemž 103kW verze výraznou změnu nepřináší) a odtažitý spojkový pedál s gumovou odezvou.
Tradičním argumentem příznivců nafty je nízká spotřeba turbodieselů, s novou generací agregátu 1.4 TSI ovšem tato výhoda z velké části padá. Mimo město není problém jezdit za méně než pět litrů, stačí jednoduše využívat co nejnižší otáčky. Námi dosažená hodnota 4,5 l na 100 km se prakticky shoduje s normovaným údajem pro daný cyklus. Na dálnici si Golf řekne v průměru o 6,6 l na 100 km, však také při 130 km/h točí na šestku pouhých 2900 min-1, ve městě se opět drží okolo udávaných 6,9 l na 100 km.
Špičková ovladatelnost
Motory od 90 kW výše jsou doplněny zadní víceprvkovou nápravou. V porovnání s dříve testovanými Golfy 1.2 TSI a 1.6 TDI, které si musí vystačit s jednodušší vlečenou nápravou, se podvozek 1.4 TSI vyznačuje dokonale harmonickým sladěním podvozku. Výborné ovladatelnosti a bezvýhradné poslušnosti napomáhá také vyspělá elektronika, z GTI dokonce Golf Variant převzal náhradu samosvorného předního diferenciálu XDS+.
Kvalitní práci podvozkářů podtrhuje mimořádně přesné řízení, které bez prodlevy reaguje na sebemenší pohyb volantu. A Golf vyniká i přesným dávkováním brzdného účinku. Souhra všech celků je perfektní a momentálně v segmentu nižší střední třídy bez přemožitele. Ovšem kartami mohou brzy zamíchat dvě ambiciózní novinky, Honda Civic Tourer a Seat Leon ST.
Drobným nedostatkem je poněkud tvrdší naladění podvozku, zejména zadní nápravy, která je přizpůsobena užitečnému zatížení 605 kg. Na druhou stranu zkušenosti z prvních jízd s Golfem naznačují, že kombinace osmnáctipalcových kol a adaptivních tlumičů již není horší než pevné nastavení pro menší kola.
Závěr
I přes mezigenerační zlevnění stále platí jedna základní věc: Golf zná svou cenu. Mezi kompaktními kombi patří k těm nejdražším (ovšem je levnější než Octavia Combi!), s vynikající přeplňovanou čtrnáctistovkou vyjde téměř na půl milionu korun. To je daň za skutečnost, že se Volkswagen při návrhu Golfu Variant vyvaroval jakýchkoliv přešlapů – kombi má prostorný a útulný interiér, velký zavazadlový prostor a bohatou výbavu. Silným argumentem je také turbomotor, výkonný jako atmosférický dvoulitr a ve všech jízdních režimech úsporný skoro jako turbodiesel. Zkrátka nepřekvapí, že se nový Golf stal letošním vítězem v české, evropské i světové anketě Auto roku...
Nejlevnější verze modelu | 349.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline) |
Základ s testovaným motorem | 457.900 Kč (1.4 TSI/90 kW Variant Comfortline) |
Testovaný vůz s výbavou | 510.800 Kč (1.4 TSI/90 kW Variant Comfortline) |
Plusy
- Bezkonkurenční využití vnitřního prostoru
- Špičková kvalita zpracování
- Parádní ovladatelnost, naladění stabilizačního systému
- Silný a úsporný turbomotor 1.4 TSI
- Nekonfliktní, nadčasový design
- Variabilní zavazadlový prostor
- Bohatá standardní výbava
Minusy
- I na 16” kolech je relativně tvrdší
- Tlumení nerovností u zadní nápravy
- Ceny jsou stále vyšší než u konkurentů
- USB jenom za příplatek
Foto: Petr Homolka