Test Auto.cz

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI – Octavia má problém

27.9. 2013
Verdikt
 

Nic naplat, Volkswagen Golf VII Variant je momentálně nejlepším kompaktním kombi. Jeho kvalitám ovšem odpovídá vyšší cena.

Kombi na bázi Golfu, tradičně pojmenované Variant, má kratší historii než samotný hatchback. Poprvé se objevilo v roce 1992 jako derivát třetí generace, následoval Golf IV Variant a jeho sestra Bora Variant, jenže pak mělo kombi na kahánku. Volkswagen chtěl původně vsadit jenom na velkoprostorový Golf Plus, a tak se na Variant odvozený od páté generace čekalo dlouhé čtyři roky!

Teď je ale kombi zpátky ve hře. Přichází necelý rok po hatchbacku a má lepší formu než kdy předtím. Neohrabaný design je minulostí, novinka naopak sází na lehce dynamickou eleganci – ne náhodou připomínají zadní partie větší Passat Variant. Přitom design kombi vznikl tou nejjednodušší možnou cestou, zadní převis se protáhl o 310 mm a do sloupku přibylo třetí boční okno.

obrázek [600 x 349]  

Vzhledu prospěla změna proporcí – novinka je nižší, širší, delší a má prodloužený rozvor. Ještě více ale pomohly výraznější prolisy na bocích, ostřejší tvary přídě a menší zadní svítilny. Díky tomu se Golf Variant zbavil nevýrazné usedlosti předchůdce.

Sympatický interiér

Stejnou proměnou prošel také interiér. Zmizela důsledná souměrnost, středový panel je vizuálně více přimknutý k řidiči. Palubní desku už v základním provedení zdobí kovový dekor, standardem je mimo jiné dvouzónová klimatizace a autorádio s dotykovým displejem. Samozřejmostí je u Volkswagenu přehledné rozmístění ovládacích prvků (až na ztlumení podsvícení přístrojů, to se nově musí hledat v palubním menu) a vysoká kvalita použitých materiálů. Vyplatí se příplatek za lepší rádio, to standardní má plochý zvuk a postrádá USB, nápravu přinese příplatkové Composition Media (pro Comfortline společně s Bluetooth za +7.200 Kč).

Tradiční silnou stránkou Golfů je využití vnitřního prostoru, dané kubistickými proporcemi karoserie. Pramálo proto vadí, že rozvor 2635 mm zůstal stejný jako u hatchbacku, když nová Octavia má 2686 mm a Renault Mégane dokonce 2703 milimetrů. Golf se oběma vyrovná, usazení na zadní sedadla dokonce navádí k otázce, zda větší Passat není pro rodinný rozpočet zbytečným luxusem…

obrázek [600 x 373]  

Zavazadlový prostor má silného konkurenta z vlastní stáje v podobě Octavie Combi. Volkswagen se ji dokáže vyrovnat, zavazadlový prostor mezigeneračně narostl o rovnou stovku litrů a s aktuálními 605 l zaostává za Octavií o zanedbatelných pět litrů. Na rozdíl od Škodovky je zde standardem dvojitá podlážka, která zarovnává úroveň podlahy s nakládací hranou a sklopenými zadními sedadly. Ta lze ovládat jednoduchým zatažením za páku, roletka zase disponuje dvoustupňovým navíjením – stačí do ní klepnout.

obrázek [600 x 402]  

Benzinový motor

Nabídka motorů sahá od základního 1.2 TSI/63 kW po 2.0 TDI/110 kW. Pod kapotou testovaného vozu je přeplňovaný zážehový agregát 1.4 TSI o výkonu 90 kW, který je co do ceny třetím stupněm. Výkonem i dynamikou nicméně překonává dieselový základ 1.6 TDI/77 kW, přitom je proti němu o rovných 20.000 Kč levnější. Už tato fakta pasují čtrnáctistovku do role žhavého kandidáta na volbu číslo jedna.

Motor potěší všemi typickými přednostmi moderních přeplňovaných čtyřválců – dobrým odhlučněním, klidným během a silou již v nízkých otáčkách. Schopnosti tohoto agregátu jsou srovnatelné s nedávnými atmosférickými dvoulitry, na sešlápnutí pedálu plynu reaguje vždycky hbitě a k tomu přidává mimořádně úsporný provoz v nejnižších otáčkách. Maximum točivého momentu 200 N.m může být k dispozici od 1400 min-1, k jeho poskytnutí ovšem turbodmychadlo potřebuje určitý čas, než dosáhne maximálního plnícího tlaku.

TEST Škoda Octavia Combi 1.4 TSI – Zlatá střední cesta

Každopádně již na půl plynu 1.4 TSI dosahuje slušné pružnosti, připomíná větší Mondeo 1.6 EcoBoost. Dynamicky založení řidiči však motoru vytknou dvě věci: chybějící výkonovou špičku (přičemž 103kW verze výraznou změnu nepřináší) a odtažitý spojkový pedál s gumovou odezvou.

obrázek [600 x 365]  

Tradičním argumentem příznivců nafty je nízká spotřeba turbodieselů, s novou generací agregátu 1.4 TSI ovšem tato výhoda z velké části padá. Mimo město není problém jezdit za méně než pět litrů, stačí jednoduše využívat co nejnižší otáčky. Námi dosažená hodnota 4,5 l na 100 km se prakticky shoduje s normovaným údajem pro daný cyklus. Na dálnici si Golf řekne v průměru o 6,6 l na 100 km, však také při 130 km/h točí na šestku pouhých 2900 min-1, ve městě se opět drží okolo udávaných 6,9 l na 100 km.

Špičková ovladatelnost

Motory od 90 kW výše jsou doplněny zadní víceprvkovou nápravou. V porovnání s dříve testovanými Golfy 1.2 TSI1.6 TDI, které si musí vystačit s jednodušší vlečenou nápravou, se podvozek 1.4 TSI vyznačuje dokonale harmonickým sladěním podvozku. Výborné ovladatelnosti a bezvýhradné poslušnosti napomáhá také vyspělá elektronika, z GTI dokonce Golf Variant převzal náhradu samosvorného předního diferenciálu XDS+.

Kvalitní práci podvozkářů podtrhuje mimořádně přesné řízení, které bez prodlevy reaguje na sebemenší pohyb volantu. A Golf vyniká i přesným dávkováním brzdného účinku. Souhra všech celků je perfektní a momentálně v segmentu nižší střední třídy bez přemožitele. Ovšem kartami mohou brzy zamíchat dvě ambiciózní novinky, Honda Civic TourerSeat Leon ST.

obrázek [600 x 389]  

Drobným nedostatkem je poněkud tvrdší naladění podvozku, zejména zadní nápravy, která je přizpůsobena užitečnému zatížení 605 kg. Na druhou stranu zkušenosti z prvních jízd s Golfem naznačují, že kombinace osmnáctipalcových kol a adaptivních tlumičů již není horší než pevné nastavení pro menší kola.

Závěr

I přes mezigenerační zlevnění stále platí jedna základní věc: Golf zná svou cenu. Mezi kompaktními kombi patří k těm nejdražším (ovšem je levnější než Octavia Combi!), s vynikající přeplňovanou čtrnáctistovkou vyjde téměř na půl milionu korun. To je daň za skutečnost, že se Volkswagen při návrhu Golfu Variant vyvaroval jakýchkoliv přešlapů – kombi má prostorný a útulný interiér, velký zavazadlový prostor a bohatou výbavu. Silným argumentem je také turbomotor, výkonný jako atmosférický dvoulitr a ve všech jízdních režimech úsporný skoro jako turbodiesel. Zkrátka nepřekvapí, že se nový Golf stal letošním vítězem v české, evropské i světové anketě Auto roku...

obrázek [600 x 331]  

Nejlevnější verze modelu349.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem457.900 Kč (1.4 TSI/90 kW Variant Comfortline)
Testovaný vůz s výbavou510.800 Kč (1.4 TSI/90 kW Variant Comfortline)

Plusy

  • Bezkonkurenční využití vnitřního prostoru
  • Špičková kvalita zpracování
  • Parádní ovladatelnost, naladění stabilizačního systému
  • Silný a úsporný turbomotor 1.4 TSI
  • Nekonfliktní, nadčasový design
  • Variabilní zavazadlový prostor
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • I na 16” kolech je relativně tvrdší
  • Tlumení nerovností u zadní nápravy
  • Ceny jsou stále vyšší než u konkurentů
  • USB jenom za příplatek
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI

Cena v základní výbavě: 457 900 Kč Cena v testované výbavě: 510 800 Kč

Základní výbava:Samočinná dvouzónová klimatizace Climatronic, čidlo kvality vzduchu, dojezdová rezerva, výškově nastavitelná přední sedadla, systém rozpoznání únavy řidiče, elektronický stabilizační systém ESC a XDS, elektronická ruční brzda včetně funkce Autohold, sedm airbagů – čelní, boční, hlavové a kolenní u řidiče, palubní počítač, kontrola tlaku v pneumatikách, elektrické ovládání bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, černé střešní ližiny, autorádio Composition Colour – 5“ barevný dotykový displej, 8 reproduktorů, přehrávač CD, litá 15” kola Lyon, výškově i podélně nastavitelný tříramenný kožený volant, hlavice řadicí páky v kůži, tempomat, komfortní sedadla s látkovými potahy s designem Zoom, vnitřní dekory v designu Dark Silver Brushed, loketní opěrka vpředu a vzadu atd.

Výbava testovaného vozu:Bílý lak (+3.000,-), litá 16” kola (+14.800,-), zatmavená zadní okna (+8.500,-), stříbrné ližiny (+4.200,-), přední mlhovky (+6.000,-), parkovací čidla vpředu a vzadu (+12.900,-), textilní koberečky (+3.500,-).

Východ USA zasáhla první sněžná bouře sezóny. Místy byla nejsilnější za desítky let Východ USA zasáhla první sněžná bouře sezóny. Místy byla nejsilnější za desítky let

Téměř celé východní pobřeží USA zasáhla ve čtvrtek první…

Zápisník Dušana Kütnera: Marné boží mlýny Zápisník Dušana Kütnera: Marné boží mlýny

Před několika týdny v ústraní a téměř zapomnění zemřel…

Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše

Kdyby poslanci nynější vládě Andreje Babiše (ANO)…

Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak

Nejdelším železničním tunelem v ČR projel ve čtvrtek…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.4 / 5.3
Emise CO2:124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1620
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1329 / 606
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4667
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI – Octavia…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 



Volkswagen Golf GTI Rabbit Edition je vzpomínkou na původního amerického Golfa Volkswagen Golf GTI Rabbit Edition je vzpomínkou na původního amerického Golfa

První a také pátá generace Golfa nesly v USA jméno…

VW Golf R možná dostane pětiválcový motor! Co skrývá projekt R420? VW Golf R možná dostane pětiválcový motor! Co skrývá projekt R420?

Volkswagen opět začal testovat na okruhu Nürburgring Golf…

 



 
Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Včera

Pro nezasvěcené to může být divná stará krabice. I Simče se však nakonec géčko líbilo.




Blesk.cz

Gott opět onemocněl, zklame rodnou Plzeň! Potíže s dýcháním!

Gott opět onemocněl, zklame rodnou Plzeň! Potíže s dýcháním!

Po čtyřech letech měl Karel Gott (79) vystoupit v rodné Plzni. Ale zdravotní problémy zaúřadovaly. Zpěvák je…

Tipy na víkend: Noc divadel, sametové happeningy i výlet zpět do socialismu

Tipy na víkend: Noc divadel, sametové happeningy i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Brankářská sága u konce, Langhamer odchází z Komety do Chabarovsku

Brankářská sága u konce, Langhamer odchází z Komety…

Jeden dovnitř, druhý ven. Pouhé dva dny po příchodu brankáře Libora Kašíka do Komety opouští klub Marek…

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v bráně zářil Pavlenka

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v…

Úkol splněn! Česká reprezentace obstála i ve třetím utkání pod novým trenérem Jaroslavem Šilhavým a přípravný…

 

Reflex.cz

Demisi, demisi! Na Václavském náměstí demonstrovaly tisíce lidí proti premiéru Babišovi

Demisi, demisi! Na Václavském náměstí demonstrovaly…

Na pražském Václavském náměstí se ve čtvrtek 15. listopadu večer sešly tisíce lidí, kteří požadovaly demisi…

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová revoluce byla měkká, z estébáků udělala úspěšné podnikatele

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová…

Tak tu zase máme výročí 17. listopadu. Dost dobrá příležitost zamyslet se, co nám přinesl 17. listopad 1989.…