Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Golf Plus 1,4 TSI DSG - Odpal na jistotu

Aleš Jungmann
Golf zraje jako víno. A Golf Plus také. Jak si rodinné provedení etalonu rozumí s motorem 1.4 TSI a převodovkou DSG?

Zatímco zvenčí i zevnitř je téměř vše při starém, pod kapotou se usadil poměrně čerstvý přeplňovaný čtyřválec o objemu 1390 cm3 s výkonem 90 kW. Ten měl za úkol rozhýbat 1363 kilogramů pohotovostní hmotnosti skrze sedmistupňový dvouspojkový automat DSG.

Už na první pohled je vidět že s podobnými parametry se rozhodně nejedná o žádnou silniční raketu – zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy ale u rodinného vozu ostudu neudělá. Naopak, použitím přeplňované jednotky se daří úspěšně odstranit známý nešvar menších atmosférických motorů – tedy že při plném zatížení jim zpravidla dojde dech. Zde si pouze DSG velmi rychle o stupeň až dva podřadí a díky dostatečnému točivému momentu 200 Nm mezi 1500 a 4000 min-1 vůz nikterak zásadně nevadne.

golf design vw testy golf design vw testy  

Co naopak roste je pochopitelně spotřeba, která při větším zatížení vozu rázem o litr až dva poskočí směrem vzhůru. Ale i tak to není žádná tragédie. Při jízdě s lehkou nohou (a prázdným vozem) se mimo město lze poměrně snadno dostat pod hranici šesti litrů Naturalu na 100 km. Sedmý rychlostní stupeň umí na dálnici skutečně zázraky, vždyť při rychlosti 100 km/h točí agregát jen 2100 min-1 a za svou práci si nechá zaplatit pouhými pěti (!) litry paliva. Zrychlete na reálných 130 km/h a na otáčkoměru odečtete stále slušných 2950 min-1 , spotřeba naroste o přijatelné 2 litry. My jsme zakončili téměř 200 kilometrů dlouhý výlet po okresních silnicích i dálnicích se spotřebou 5,8 litru což je výsledek, který by mohl zajímat i zaryté fandy vznětových motorů. Oproti nim totiž tento benzinový agregát nabídne klidnější a tišší chod a alespoň lehce sportovního ducha. Celková spotřeba během testu se (i díky několika dopravním zácpám) pohybovala okolo sedmi litrů Naturalu. Tedy výborný výsledek.

golf design vw testy golf design vw testy  

Jediný menší nešvar spojení motoru 1,4 TSI a převodovky DSG je práce ve sportovním režimu. Zde při potřebě razantního zrychlení (t.j. při sešlápnutí plynu až na podlahu) DSG poměrně zbytečně podřazuje na nejnižší možný rychlostní stupeň aby hned v zápětí přeřazovalo o stupínek výš. Rychlá reakce převodovky a schopnost bleskové změny převodových stupňů tento občasný přešlap sice výrazně zmírňují, přesto bychom se přimlouvali k lehké změně softwaru. Naopak držet otáčky přesně v pásmu ideálním pro předjetí (tedy mezi 3 a 4 tisíci) umí DSG opravdu náramně a řidič se tak na převodovku může plně spolehnout i v automatickém režimu.

Více místa, to je to hlavní

Oproti běžnému Golfu se nabídka prostoru v Golfu Plus liší v jednotlivých oblastech spíše lehce, celkově však poměrně zásadně. Srovnáme-li tabulky vnitřních prostorů obou členů rodiny Golf, tak s výjimkou prostoru nad zadními sedadly přidá Plus několik centimetrů k dobru – až je z toho hned o třídu vzdušnější a příjemnější interiér. Lepší využitelnost vnitřního prostoru podtrhuje posuvná zadní řada sedadel s jejíž pomocí lze objem zavazadlového prostoru měnit v rozmezí 305 až 443 litrů. Díky o 113 mm vyšší celkové výšce vozu a velkoryseji tvarovaným dveřním otvorům se do vozu nejen lépe nastupuje ale příjemnější je také manipulace například s dětskými sedačkami.

golf design vw testy golf design vw testy  

Pozaz za volantem je oproti Golfu mírně vyšší, což se zvýšeným těžištěm znamená lehké omezení v zatáčkách – i když podvozek zvládá mnohé, jízdní vlastnosti na úroveň Golfu pochopitelně dosáhnout nemohou. Inženýři se o to přesto snažili, a tak je výsledkem v zatáčkách jistý vůz, který svou posádku ale nemile překvapí na kostkách či jiném nerovném povrchu. Méně tuhý podvozek by pro tento rodinně zaměřený vůz asi byl lepším řešením. Absolutorium zaslouží sedadla která jsou velkoryse dimenzovaná a díky větší výšce hrany sedáků nad podlahou jsou pohodlná i při delších cestách.

Golf Plus – o krůček dál

Spojení moderního benzinového agregátu s neméně moderní špičkovou sedmistupňovou převodovkou a s osvědčeným a trhem prověřeným modelem snad ani nemohlo dopadnout špatně. Však si za danou kombinaci nechá Volkswagen poměrně slušně zaplatit.

Potěšila nás zejména výborná spotřeba a příjemný projev motoru stejně jako prostor na palubě. Někomu nemusí vyhovovat přílišná nenápadnost exteriéru či tužší podvozek, celkově však Golf Plus bohatě splnil naše očekávání.

Golfovou terminologií řečeno – VW v tomto případě rozumě z týčka odpaluje dvojkou železem namísto nejistého driveru. Na jistotu. Solidně doprostřed fairwaye. A to se nejen nám u rodinných vozů líbí.

golf design vw testy golf design vw testy  

První cena vozu379.900,- Kč (Golf Plus Trendline, 1.4, 59 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací469.900,- Kč (Golf Plus Trendline, 1.4 TSI, 90 kW)
Základní cena testovaného vozu584.600,- Kč (Golf Plus Highline, 1.4 TSI DSG, 90 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků672.100,- Kč (Golf Plus Highline, 1.4 TSI DSG, 90 kW)

Plusy

  • Úsporný přeplňovaný motor 1.4 TSI
  • Neutrální jízdní vlastnosti
  • Nenápadný design exteriéru i interiéru
  • Kvalitní a přehledná palubní deska
  • Pohodlná sedadla
  • Vnitřní prostor
  • Variabilní zavazadelník
  • Špičková převodovka DSG

Minusy

  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Nedořešený kryt zavazadlového prostoru (v případě, že jsou zadní sedadla zcela vpředu je vidět na zavazadla)
  • Vyšší cena
  • Horší komfort odpružení na nerovném povrchu

Aleš Jungmann
Volkswagen Golf Plus 1,4 TSI DSG
Cena základní sestavy 584 600 Kč
Výbava základní sestavy Elektronický stabilizační systém ESP včetně hydraulického brzdového asistentu, ABS, EDS, ASR, MSR, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, 2 tříbodové bezpečnostní pásy vpředu s výškovým nastavením, předepínači a zvukovou a světelnou výstrahou při nezapnutí, 3 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, dvě opěrky hlavy vpředu, tři opěrky hlavy vzadu, Isofix, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektronický imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 sklapovací klíče palubní počítač, ukazatel vnější teploty s varováním při nebezpečí tvorby náledí, ukazatel servisních intervalů, sdružený ukazatel s elektronickým tachometrem, počítadlem kilometrů celkovým, denním a s otáčkoměrem, bílé regulovatelné podsvícení ukazatelů na přístrojové desce, červené noční osvětlení tlačítek akustická signalizace při nevypnutí světlometů, klimatizace Climatic s poloautomatickou regulací, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, rádio RCD 310 s CD-MP3 přehrávačem, výkon 2x 20 W, 4 reproduktory, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zrcátko u řidiče asférické, stěrač předního a zadního okna s intervalovým cyklovačem, dvoutónový klakson, tříramenný multifunkční volant výškově i podélně nastavitelný, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, zadní sedadlo dělené v poměru 1/3 ku 2/3, podélně posuvné a sklopné, opěradlo s možností nastavení sklonu a loketní opěrkou s průvlakem na přepravu dlouhých předmětů, potahy sedadel v látce s designem Flow, make-up zrcátka ve slunečních clonách, vnitřní osvětlení se zpožďovačem a spínačem na všech dveřích, odrazky na dveřích, dvě čtecí lampičky vpředu, kuřácké provedení – zapalovač cigaret a popelník vpředu, dva držáky na nápoje vpředu a jeden vzadu, přihrádka spolujezdce s osvětlením, zamykatelná, odkládací přihrádky ve všech dveřích, odkládací přihrádka ve stropě, osvětlení zavazadlového prostoru, kryt zavazadlového prostoru, vnější zpětná zrcátka, kliky dveří a ochranné lišty v černé barvě, maska chladiče a žebra masky chladiče v černé barvě, nárazníky lakované v barvě vozu, tónovaná skla v zeleném odstínu, halogenové světlomety s denním svícením, směrová světla integrována do vnějších zpětných zrcátek, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, dojezdové rezervní kolo ocelové, kola z lehkých slitin "Cleveland" 6 1/2 J x 16, hlavice řadící páky a madlo ruční brzdy v kůži Kč
Cena testované sestavy 672 100 Kč
Výbava testované sestavy Alarm s integrovaným nezávislým zdrojem Back up Horn, ostraha interiéru, senzor naklonění vozu, Rádio "RCD510" Volkswagen Sound s 8kanálovým zesilovačem o celkovém výkonu 300W, barevný dotykový displej, 10 reproduktoru, Aux-in zdířka, šachta pro SD kartu, funkce dopravního zpravodajství v celkové délce 4 minut (TIM) Automatický parkovací asistent "Park Assist", umožňující zaparkování částečně bez zásahu řidiče, akustický parkovací, systém parkpilot, signalizace vzdálenosti dopředu i dozadu, vizuální signalizace zobrazená na displeji rádia ci navigace, automatické naklonění vnějšího zpětného zrcátka u spolujezdce při zařazení zpátečky, Střešní podélný nosič stříbrně eloxovaný, multifunkční 3ramenný volant v kůži k ovládání převodovky DSG, rádia a palubního počítače "Plus" (není součástí paketu), hlavice radící páky a madlo ruční brzdy v kůži, klimatizace "Climatronic" s automatickou regulací, senzor kvality vzduchu, 2zónová teplotní regulace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, boční ochranné lišty v barve vozu s chromovým orámováním, chromové lišty na zádi vozu, boční okna vzadu a zadní okno zatmavené, 65% absorpce světla, metalický lak / lak s perleťovým efektem, automat DSG (+53.900,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.3 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 395 / 1450
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1363 / 627
Rozměr pneu: 205/55 R16
Volkswagen Golf Plus 1,4 TSI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4204
b) šířka (mm): 1759
c) výška (mm): 1583
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano