TEST Volkswagen Touran 1.2 TSI – K čemu TDI?
Úvod, interiér
Minulý týden jsme pro vás otestovali Touran se 110kW motorem 1.4 TSI a zjistili, že jde o vcelku svižnou motorizaci, ale s relativně vyšší spotřebou, což by mohlo představovat u rodinného auta komplikaci, zvlášť pokud je zájemce zvyklý na střídmý apetit turbodieselů. Ale jak to bude vypadat v případě základní benzinové motorizace?
Nejprve se však v krátkosti podívejme, zda je vůbec Touran to pravé auto pro vás. Co se vzhledu týče, nenápadný, cudně hranatý exteriér a strohý interiér možná nenadchnou, ale ani neurazí. Posaz je komfortní, vzpřímený, sedadla sice postrádají boční vedení, ale jsou i přes použití tužšího polstrování pohodlná a nebolí z nich záda. Bez problémů je i ergonomie, s jedinou výjimkou – sedadlo řidiče je umístěno hodně vysoko a kombinace dlouhého sedáku a dlouhého chodu spojky by nemusela být kompatibilní s řidiči nižšího vzrůstu, určitě tedy trvejte na zkušební jízdě.
Velkoprostorový model si koupíte proto, že ho potřebujete, nikoli proto, že jej chcete a měl by tedy být v první řadě praktický. A Touran takový rozhodně je. Zadní sedadla skutečně zvládnou tři v Isofixu ukotvené dětské sedačky a pokud jsou vaše ratolesti menšího vzrůstu, lze je posunout vpřed a zvětšit už tak velký zavazadlový prostor. Uváděná maximální velikost kufru 834 l v pětimístné konfiguraci sice neodpovídá realitě, protože se počítá včetně prostoru pod podlahou (kde je ovšem v české specifikaci rezerva), ovšem i „od pohledu“ je prostor pro náklad velkorysý.
Dobře je na tom Touran i co se týče odkládacích prostorů. Není problém s místem pro uložení většího smartphonu, což dnes stále není úplně samozřejmost. Užitečné odkládací prostory najdete také v palubní desce, výplních dveří i ve středovém tunelu. Pasažéři vzadu pak ocení středové výdechy ventilace, jakkoli nejsou moc účinné.
Jízdní vlastnosti a motor
Touran je navržen tak, aby jej bez problémů mohla ovládat i křehká žena. Jestli jste zvyklí „pod sebou“ auto alespoň trochu cítit, budete z toho šílet – řízení, pedál plynu i spojky, všechno jde tak zlehka, že si občas nebudete jistí, zda skutečně ke kontaktu došlo. Trošku v kontrastu s tím je klasické „VW řazení“, které vyžaduje dát v neutrální poloze páce „pauzu“, aby nedocházelo k zadrhávání. Ale klidné řazení je luxus, který si u rodinného auta dozajista dopřejete.
Na druhou stranu Touran poslouchá jako vycepovaný dobrman, takže stačí „pomyslet“ a auto bez námahy (své, či vaší), dělá, co chcete. Je to v první řadě zásluha dost tuhého podvozku. Na rodinné auto tuhého až moc. Touran se v zatáčkách prakticky nenaklání a výborně drží stopu, jeho stabilita a agilita, byť za nenápadné asistence systému jízdní stability, je téměř sportovní. Potíže mu nedělají ani prudší změny směru jízdy, potěší však zejména směrovou stabilitou ve vyšších rychlostech. Nastupující lehkou nedotáčivost lze zkorigovat prostým přitažením volantu ve směru jízdy, pokud byste se dostali do něčeho svízelnějšího, pak vězte, že na polevení tlaku na plyn zadní náprava nereaguje, nezbývá tedy, než vyšlápnout spojku a čekat.
S Touranem ale asi nebudete brzo vstávat a vyrážet za malého provozu na své oblíbené okresky, takže spíš bude vadit absence jízdního komfortu. Nerovnosti na silnici ani nemusí být příliš velké a všichni o nich budou vědět - do kabiny poměrně výrazně pronikají rázy, zejména od zadní nápravy. Co je plavnost, wolfsburské MPV neví.
Jak už sem uvedl výše, zkoušený vůz je vybaven základní motorizaci v podobě benzinového motoru 1.2 TSI o výkonu 81 kW v rozmezí 4600-5600 otáček a s točivým momentem 175 N.m, který neklesá ve spektru 1400-4000/min. Jinými slovy – jako byste měli v autě v nízkých otáčkách zhruba atmosférický dvoulitr, ve středních osmnáctistovku a ve vysokých šestnáctistovku. Je to hodně, nebo málo?
Abych byl upřímný, není to mnoho. Předjíždění je třeba dobře připravit, protože autu prostě chybí koně a k manévru je třeba mít v protisměru delší mezeru, nicméně dálniční rychlosti zvládá bez zjevné námahy a podřazovat ze šestky v táhlých kopcích je nutné jen výjimečně.
Ve středním pásmu od 3000 do 4500 otáček se motor cítí ze všeho nejlépe, poskytuje příjemné pružné zrychlení a jen malou prodlevu turbodmychadla. Na jeho roztočení sice v nízkém pásmu musíte chvilku čekat a je trošku naivní si myslet, že motor bude zabírat skutečně od 1400/min, ale už zhruba kolem 1700 otáček motor vcelku ochotně spolupracuje a zrychluje jako (takový horší) dvoulitr.
Nejedná se o žádného dravce, ale potěší vás při počítání provozních nákladů. Při ustálené jízdě devadesátkou si řekne pouze o 4,6 litru benzinu a při dálničních 130 km/h jede podle palubního počítače za šest. Na zimních pneumatikách, v obsazení 2+3, prosím pěkně. To je v obou případech vynikající výsledek. Ještě důležitější je však spotřeba v běžném provozu. Při klidném tempu není problém se v plném obsazení (bez zavazadel) dostat pod šest - jak hluboko, to záleží na vaší pravé noze, ve městě se spotřeba málokdy dostane nad sedm a půl litrů a kombinovaný příměstský režim znamená zhruba 6,5 litru. Uznejte sami – má cenu se zabývat smradlavým dieselem?
Závěr
Máte početnější rodinu a rodinné auto stráví většinu života přískoky mezi domovem, školkou, školou, kroužky, nákupním centrem a lékaři v kombinaci s jízdou na delší trasu „jednou za občas“? Nepotřebujete žádného „dravce“? Byli byste hloupí, kdybyste na takové využití kupovali turbodiesel. Jeho spotřeba bude v tomto režimu stejná, možná dokonce horší, v servisu zaplatíte výrazně více, a když na to přijde, ve zrychlení na stovku budete horší.
A nejen to. V zimě vás s 1.2 TSI nemusí strašit problémy s naftou nebo pomalým topením a navíc zaplatíte oproti stejně výkonnému 1.6 TDI o šedesát tisíc korun méně.
Co se Touranu jako celku týče, má prostorný interiér i kufr, ze sedadel vás nejspíš nebudou bolet záda ani na delších cestách a dozadu se bez problémů vejdou tři dětské sedačky, které se dobře obsluhují. Na palubě je ticho, motor je velmi dobře odhlučněný a ještě lépe jsou potlačeny jeho vibrace, slušně jsou odizolovány i podběhy kol, na dálnici bude zdrojem největšího hluku obtékající vzduch a ani ten nijak extrémně neruší.
Touran se také chlubí velmi dobrými jízdními vlastnostmi, které jsou ale v kombinaci s příplatkovými 17“ koly vykoupeny nepříliš komfortním tlumením. Každému nemusí také vyhovovat až příliš lehký chod pedálů i řízení. A úplně mě nepřesvědčil účinek halogenových světlometů, na můj vkus je jejich světlo poněkud rozptýlené a osvětluje nepříliš velkou vzdálenost před autem.
Nejlevnější verze modelu | 555.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Comfortline) |
Základ s testovaným motorem | 555.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Comfortline) |
Testovaný vůz | 555.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Comfortline) |
Testovaný vůz s výbavou | 611.000 Kč (1.2 TSI/81 kW Comfortline) |
Plusy
- Prostorná a variabilní kabina
- Velký zavazadelník
- Dobrý výhled z vozu
- Nízká spotřeba paliva
Minusy
- Lehký chod pedálů a řízení
- Tlumení rázů od nerovností
- Účinek halogenových světlometů
- Malá vnější zpětná zrcátka
Foto: Petr Homolka