TEST Volvo S60 D4 Drive-E – Čtyřka letí vpřed
Druhá generace sedanu Volvo S60 byla v roce 2010, kdy se začala vyrábět v belgickém Gentu, hodně nadčasová. Elegantní linie vydržely automobilu více než tři roky a pochopitelně je převzalo i odvozené kombi V60. Právě po čase, který je z hlediska konkurenceschopnosti ideální, přišel facelift. Na první pohled takřka nepostřehnutelný, po nastartování je ale ve všem jasno.
Ačkoliv se první vydání současné generace S60 jenom tak neokouká, facelift jej posunul o kus dál. Nikoliv však podle prvotní filozofie značky, která vůz propagovala jako „ostrý“. Změny stylingu přední části, které se dotkly především umístění diod pro denní svícení do horizontální polohy a masky chladiče (nyní je širší), z automobilu dělají uhlazeného elegána. Především pak při použití nikterak vyzývavých 17“ kol a šedého lakování karoserie. Ani tak ale sedan na ulici nepřehlédnete.
Modernizace však není jenom o nových dílech karoserie, ale také o šikovných detailech. Zatímco dříve čněl kryt radaru z masky chladiče jako pěst na oko, nyní je překryt lesklým plastem a stal se doslova neviditelným. Zmizely trysky ostřikovačů (schovaly se pod okrajem kapoty) a ze zadního nárazníku vykukuje dvojice elegantních koncovek výfuku. Jak málo stačí k tomu, aby Volvo S60 opět omládlo…
Multimédia na útoku
Interiér Volva S60 se dal již v době příchodu druhé generace považovat za kus fortelného švédského nábytku. Je vyroben se smyslem pro detail, materiály jsou hodny luxusního segmentu a celkové dílenské zpracování za konkurencí nezaostává.
Tolik opěvovaná tenká středová konzola se designově nezměnila, pouze ustoupila spodní tlačítka, kterými jsme dříve ovládali vyspělé bezpečnostní systémy. V digitální podobě je najdeme v útrobách multimediálního systému. Něco zde ale přece jenom přibylo – tříramenný volant dostal elektrické vyhřívání, vůz může být vybaven systémem automatického paralelního parkování a vlevo nahoře se nachází tajemné tlačítko s piktogramem globusu.
Co onen globus znázorňuje? Pravděpodobně největší novinku v oblasti multimedií – systém Sensus Connect. Mezi řadou užitečných funkcí najdeme vzdálené úložiště dat, 3D navigaci s funkcí Send to Car, která umožní zadávání cílů přímo z počítače nebo naladění internetového rádia TuneIn. Samozřejmostí je přístup k internetu a za příplatek 25.800 korun dokonce dostanete digitální televizi. Nutné zlo představuje zastaralé ovládání kruhovým ovladačem na středové konzole. Bohužel, dotykového rozhraní se v rámci značky dočkáme až u příští generace XC90.
Volvo na stále větší rozšířenost displejů TFT zareagovalo a upustilo od analogového ztvárnění. Zobrazení kapličky přístrojů lze nyní měnit ve třech módech (Eco, Elegance a Performance), přičemž prostřední se k usedlejšímu sedanu s šedým interiérem hodí nejlépe. Celé to všechno ale není pouze pro parádu – displej vás totiž dokáže upozornit na rychlostní limity a přehledným způsobem detekuje vyjetí vozu z jízdního pruhu. Pokud řidič nereaguje a systém je aktivní, umí odvrátit možnou nehodu zásahem do řízení.
Jsou tady ale také nešvary, kterých se Volvo ani navzdory modernizaci nezbavilo – hned v první zatáčce budete proklínat ostrou hranu středové konzole po kontaktu s kolenem a sedáky zcela nových předních sedadel by mohly být o něco delší. Na adresu prostornosti však vznášíme jen samá pozitiva a jiné to není ani vzadu, kde se pohodlně usadí dvojice dospělých s výškou do 190 centimetrů.
Nové srdce startuje vzestup čtyřválců
Není tomu tak dávno, co jsme pěli ódy na pětiválec D4 (2,4 l/133 kW) pod kapotou Volva XC70. Zatímco tehdy jsme se s tímto turbodieselem projeli snad naposledy, v případě testovaného sedanu S60 máme pod kapotou očekávanou novinku – přeplňovaný naftový čtyřválec D4 Drive-E (2,0 l/133 kW), který v rámci značky znamená skutečně hodně.
Volvo S60 D4 Drive-E - Srovnání s konkurencí | ||||
Model | Volvo S60 | Mercedes-Benz C | Infiniti Q50 | BMW 3 |
Motor | D4 Drive-E | 220 CDI Bluetec | 2.2d | 320d ED |
Převodovka | 8A | 7A | 7A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 1969 | 2143 | 2143 | 1995 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 133/4250 | 125/3000 | 125/3000 | 120/4000 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 400/1750-2500 | 400/1400-2800 | 400/1400-2800 | 380/1750-2750 |
Max. rychlost [km/h] | 230 | 233 | 230 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,4 | 7,8 | 8,5 | 8,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,1 | 4,4 | 4,8 | 4,1 |
Základní cena [Kč] | 910.300 | 1.017.828 | 915.961 | 974.200 |
Agregát plní přísnou emisní normu Euro 6 a je součástí zcela nové rodiny pohonných ústrojí, kterými Volvo vyráží do boje proti stále přísnější evropské legislativě. Všechny z dosud nabízených jednotek Drive-E (D4, T5 a T6) jsou dlouhozdvihové (vrtání 82 mm, zdvih 93,2 mm) a mají shodný objem 1969 cm3. Vedle druhu použitého paliva se také liší způsobem přeplňování, v případě našeho dieselu hovoříme o dvojici turbodmychadel.
Ačkoliv se od začátku vědělo, že s odchodem pětiválcového turbodieselu odejde také kus nezaměnitelného charakteru, úplně se nevytratil. Čtyřválec má jadrný běh a díky dvojitému přeplňování mohutně táhne zhruba od 1200 otáček za minutu. Maximální točivý moment 400 N.m je pak dostupný v poměrně úzkém spektru od 1750 – 2500 min-1, přibližně uprostřed se však probouzí všech 181 koní (133 kW) a nepoleví až do 4000 otáček, kde se elán začíná vytrácet.
Nový však není pouze motor, ale také příčně uložená automatická osmistupňová převodovka. Na svědomí ji má společnost Aisin, a ačkoliv nedostala dvě spojky (používá hydrodynamický měnič momentu), proces řazení je příkladný. Smířit se pouze musíte s občasným cukáním při rozjezdu, kdy se skříň snaží v rámci udržení co nejnižších otáček naskládat první tři stupně co nejrychleji. Tento fakt přičítáme dřívějšímu uzamykání měniče a snaze o udržení co nejnižších třecích ztrát.
Ruku v ruce s tím jde také nižší spotřeba – ve městě nebyl problém s udržením osmilitrové hranice, při klidné mimoměstské jízdě počítejte přibližně s polovinou, a zhruba šesti litry nafty na dálnici. Agregát totiž při rychlosti 130 km/h na nejvyšší rychlostní stupeň točí 1.900 otáček a veškerý potenciál má stále ještě před sebou.
Hlavní dopad technologie Drive-E v plné míře oceníme až s příchodem další generace sedanu S60. Co nejkompaktnější rozměry pohonné jednotky a příčně uložená převodovka totiž uvolní další prostor pro posádku a instalaci hybridní techniky. To je také směr, jakým se bude Volvo v budoucnu ubírat…
Jízda
S příchodem pohonných jednotek Drive-E se zapracovalo také na podvozku. Volvo nabídne čtyři varianty (Touring, Dynamic, Four-C a snížený sportovní podvozek), my jsme hned napoprvé sáhli po Dynamic. Stala se S60 konečně ostrou?
Ačkoliv tomu označení podvozku neodpovídá, strach o snížený jízdní komfort není na místě. Naopak – Volvo se silnicemi nese ladně a z hlediska směrové stability mu nedělá problém ani hodně svižná jízda. Rozhodit jej však dokážou ostřejší nerovnosti a k zatáčkám je třeba přistupovat trochu opatrněji, protože karoserie se nebrání výraznějším bočním náklonům a dřívějšímu přechodu k nedotáčivosti. Trochu rozpačití jsme také byli z řízení s novým elektrickým posilovačem (EPAS) – přesností sice nestrádá, odtažitostí a minimem zpětné vazby od předních kol však ano.
Stále tedy platí, že klidná jízda je tím pravým ořechovým. V rámci zvýšené ochrany posádky navíc Volvo zdokonalilo pokrokové bezpečnostní systémy. Řeč je hlavně o technologii detekce chodců a cyklistů, která je nyní schopna automaticky zabránit střetu do rychlosti 50 km/h. Pomyslné „zadní oči“ pak nahrazuje systém BLIS (detekuje vozidla v mrtvém úhlu až na vzdálenost 70 metrů) a varování řidiče před automobily přijíždějícími z příčného směru, což oceníte především při couvání z řady šikmo zaparkovaných vozidel.
Úplně největší radost však přinesly bixenonové světlomety, které neoslní ostatní řidiče ani při permanentní aktivaci dálkového režimu. Vše závisí na mechanismu projekční jednotky, kterou je vybaven každý ze světlometů. Pokud jedete za úplné tmy a vynoří se před vámi jiný vůz, je nádherně vidět, jak jej světlomety „hledají“. Zanedlouho je automobil zahalen do tmy, což je doprovázeno viditelným „tunelem“ uvnitř světelného kužele. Problém nastává pouze v případě, kdy se na silnici objeví návěs, jehož zadní plochu ohraničují reflexní proužky – na ty projekční mechanismus nereaguje.
Závěr
Hlavním tahákem modernizace Volva S60 bude bezesporu nový vznětový agregát a osmistupňová automatická převodovka. Ačkoliv s odchodem pětiválcových pohonných jednotek umře kus neopakovatelného charakteru značky, turbodiesel D4 Drive-E se stane adekvátní náhradou. A to nejen z hlediska jízdní dynamiky, ale především díky jadrnějšímu projevu a výborné spotřebě.
Jsou tady však také chyby, které se stále nepodařilo zcela odstranit. Při jízdě vás přitom bude ze všeho nejvíce obtěžovat kontakt kolene se středovou konzolou a složitější ovládání multimediálního systému.
K vozu je však třeba přistupovat z trochu jiné stránky – není tak majestátní jako Mercedes-Benz C ani sportovní jako BMW 3. Má zkrátka svůj nezaměnitelný severský styl, a pokud vám padne do noty, je pravděpodobné, že už věrnost značce Volvo nikdy neporušíte.
Nejlevnější verze modelu | 721.500 Kč (D2 Base 6M) |
Základ s testovaným motorem | 854.300 Kč (D4 Drive-E 6M Base) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.376.250 Kč (D4 Drive-E 8A Summum) |
Plusy
- Elegantní a nadčasový design
- Silný a úsporný vznětový motor
- Práce osmistupňové převodovky
- Pohodlná přední sedadla
- Nabídka vnitřního prostoru
- Chytrý multimediální systém
- Vzhledem ke konkurentům příznivá cena
Minusy
- Ovládání multimediálního systému
- Ostrá hrana středové konzole
- Poměrně odtažité řízení
- Citelnější náklony karoserie v zatáčkách
- Kratší přední sedáky
Foto: Petr Homolka