TEST Volvo XC70 D4 AWD – Sbohem a šáteček
A čemu dnes vlastně budeme vystavovat závěrečné vysvědčení? No přece samotnému srdci, řadovému turbodieselovému pětiválci s označením D4, který bude nejpozději v příštím roce zcela nahrazen čtyřválcem s přídomkem Drive-E. Ačkoliv jsou nyní oba agregáty nabízeny současně a finanční i ekologický faktor jasně kope za novinku, jadrný „staříček“ ještě rozhodně neřekl poslední slovo.
Pokud se budeme zaměřovat čistě na výkon a kulturu běhu, nebude rozhodování jednoduché. „Starý“ pětiválec D4 má totiž naprosto stejný výkon 133 kW jako nejnovější dvoulitr Drive-E a točivý moment 420 N.m (dostupný v rozmezí 1500-2500 otáček) je jenom o 20 N.m. vyšší. Více než to byste zřejmě oželeli jadrný projev pětiválce v celém spektru otáček, za kterým však čtyřválcová varianta o mnoho nezaostává.
Jak z toho tedy ven? Možná díky pohledu do aktuálního ceníku. Volvo XC70 D4 se šestistupňovou manuální převodovkou je o 62.400 korun dražší (u všech výbav), pomalejší a spotřebuje více nafty. Otázkou však zůstává, kdo by reálný rozdíl v řádech zlomků litru u vozu se základní cenou 1.114.400 korun řešil…
Volvo XC70 - srovnání motorů D4 | ||
Motor | D4 AWD | D4 Drive-E |
Převodovka | 6M(6A) | 6M(8A) |
Zdvihový objem [cm3] | 2400 | 1969 |
Válce/ventily | 5/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 133/4000 | 133/4250 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 420/1500-2500 | 400/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 205 (200) | 210 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,2 (9,5) | 8,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,3 (6,4) | 4,5 (4,9) |
Cena Kinetic [Kč] | 1.176.400 | 1.114.400 |
Cena Momentum [Kč] | 1.273.400 | 1.211.000 |
Cena Summum [Kč] | 1.363.400 | 1.301.000 |
Příplatek za automatickou převodovku činí 56.000 Kč |
Ať si pořídíte Volvo XC70 s jakýmkoliv motorem, bude s ním život ve srovnání s některými konkurenčními kombi podstatně příjemnější. Tvary více než 4,8 metru dlouhé karoserie zrají jako víno, a přestože se s každou modernizací stále více přibližují moderním trendům, zachovávají si auru modelu 850 z počátku devadesátých let. Hlavní zbraní automobilu je však terénní vzhled v čele s hojnou mírou kontrastních plastů, světlou výškou 210 milimetrů a pořádnými 18“ koly Merac. Jistě, druhá generace Volva XC70 už má v rámci výrobního programu na kahánku (prodává se od roku 2007), stále ale dokáže vzbudit neuvěřitelný dojem.
Interiér
Je jenom málo věcí, za které si Volvo XC70 zaslouží kritiku, a interiér mezi ně rozhodně nepatří. Ten přišel v souvislosti s loňským faceliftem o efektní výsuvný displej multimediálního centra s navigací, přičemž před řidičem si hoví nový digitální přístrojový štít s možností nastavení trojice zobrazení, a středovou konzolu poskytla řada S60, potažmo kombi V60. Všechny tyto změny se ale nikterak nedotkly ergonomie či ovládání - displej tedy stále není dotykový a příkazy zadáváte otočnými ovladači či hlasově.
Jednoznačná pochvala míří k velikosti vnitřního prostoru a jednoduchým řešením, které posádce usnadňují život. Pětici dospělých cestujících slupne Volvo jako malinu, skvěle přístupný a geometricky pravidelný zavazadelník klidně pojme tři labradory, a pokud byste o kontakt s udýchanými pejsky nestáli, skvěle poslouží sklopná mříž s plynovou vzpěrou. Stejný systém využijete také při manipulaci s dvojitou podlážkou, a pokud by byla ložná plocha přece jen trochu krátká, složením opěradel zadních sedadel do roviny docílíte délky bezmála 190 centimetrů a zvětšení „kufru“ na 1580 litrů. Pokud jste už někdy přemýšleli třeba nad tím, do kterého vozu se vejde klasická matrace na postel, máte vítěze.
Švédský koráb dopluje snad všude
Už i pár kilometrů za volantem Volva XC70 nám stačilo ke zjištění, že bychom si jej nejraději pořídili na důchod. Mimořádně pohodlný pružinový podvozek nezapře hlavní zájem na pohodlí posádky, díky výbornému odhlučnění kabiny je na palubě klid a rázy od osmnáctipalcových litých kol pocítíte spíše výjimečně. Veškerá snaha o co největší komfort cestování si ovšem moc nerozumí se sportovnějším stylem jízdy, ve kterém se 1604 milimetrů vysoká karoserie výrazněji naklání, a pokud si nedáte při práci s pedálem plynu pozor, nadlehčené přídi se nebude chtít do zatáček. Abychom však míru komfortu uvedli na pravou míru, nebráníme se srovnání – Volvo XC70 je ještě pohodlnější než etalon mezi kombi v podobě Citroënu C5 Cross Tourer s podvozkem Hydractive III+...
Testovaný pětiválec o objemu 2,4 litru k charakteru vozu skvěle pasuje a s masou plechu, plastů a kůže o provozní hmotnosti 1786 kilogramů nemá sebemenší problém. Výrazného nárůstu síly se dočkáte již po překročení 1.100 otáček, a ačkoliv je lepší se držet spíše ve středním pásmu, vytáčení ke 4.000 min-1 se stejně občas neubráníte. S dechberoucím zátahem už zde sice počítat nemůžete, s omamnou zvukovou kulisou agregátu však ano.
Ke spojení motoru se standardně dodávanou šestistupňovou manuální převodovkou nelze nic namítat, zvyknout jsme si pouze museli na specifický chod spojkového pedálu. Za příplatek 56.000 Kč však můžete sáhnout po šestistupňovém měničovém automatu Geartronic, se kterým si skvěle rozumí adaptivní tempomat a asistent pro jízdu v kolonách (společně za 56.200 Kč).
Chybu neuděláte ani v případě, pokud vyrazíte mimo zpevněnou vozovku. Světlá výška 210 milimetrů v současnosti zahanbí i některá SUV a na standardně dodávaný pohon čtyř kol s mezinápravovou spojkou Haldex se můžete spolehnout. Navzdory dlouhým převisům karoserie neurazí ani nájezdové úhly 19° vpředu a 24° vzadu nebo přechodových 20°. V krizových situacích je pak velmi nápomocen asistent sjíždění svahů, který však v praxi využijete jenom zřídka.
Problémem nakonec nebude ani zmiňovaná spotřeba, přestože je motor ze „staré školy“ a strašáku v podobě emisní normy Euro 6 již nevyhoví. Reálný kombinovaný odběr nafty obvykle nepřekračuje 7 l na 100 km, při pohybu dálniční rychlostí počítejte spíše s osmi litry a prakticky neslyšným během ve 2.500 min-1. Pozor si dávejte na směrovou stabilitu - Volvo XC70 je pořádný kus auta, který se v krizových situacích velmi rád rozvlní.
Závěr
Volvo XC70 je jedním z automobilů, který si buď zamilujete, nebo vás nechá chladnými. Druhá skupina zákazníků k němu pravděpodobně nikdy nepřilne, ta první (a my do ní patříme) se však nechce jeho přítomnosti vzdát. A to i navzdory skutečnosti, že pod 1,1 milionu korun vůz nepořídíte.
Po odchodu pětiválcového turbodieselu z nabídky Volva zbude na trhu jedna velká, těžko zaplnitelná díra. Osvědčená konstrukce ze začátku minulé dekády sice neohromí spotřebou, mohutným zátahem a perfektní zvukovou kulisou se však v rámci konkurenčních jednotek řadí na absolutní vrchol. Ačkoliv není Volvo XC70 „řidičské“ auto, chybu neuděláte ani při volbě manuální šestistupňové převodovky. Ušetřené peníze za automat pak lze využít ke koupi pokrokových bezpečnostních systémů, kterými může být vůz doslova napěchován.
Nejlevnější verze modelu | 1.114.000 Kč (Kinetic/2.0 D4 Drive-E 133 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.176.400 Kč (Kinetic/2.4 D4 AWD 133 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.575.700 Kč (Summum/2.4 D4 AWD 133 kW) |
Plusy
- Nestárnoucí design karoserie, robustnost
- Luxusní interiér, skvěle dílensky zpracovaný
- Mimořádný projev pětiválcového turbodieselu
- Ohromný vnitřní prostor
- Pohodlný podvozek
Minusy
- Nastavení spojkového pedálu
- Výraznější náklony karoserie
- Nadlehčování přídě v zatáčkách
- Vyšší základní cena
Foto: Petr Homolka