Test Auto.cz

Volvo S90 D5 AWD – Proč je o tolik lepší než XC90?

16.11. 2016
Verdikt
 

Volvo S90 považuji za kus automobilového umění. Nejsilnější vznětový agregát sice má pouze čtyři válce, dokáže však zatopit i konkurenčním šestiválcům.

K Volvu S90 jsem zprvu přistupoval trochu skepticky. Model XC90, který jako první dostal kompletní balíček nové modulární techniky v čele s platformou SPA a motory Drive-E, totiž není v některých oblastech úplně ideální, na nekvalitní silnici umí být docela nervózní, a dalo se možná trochu očekávat, že tyto vlastnosti v určité míře zdědí také designově velmi atraktivní sedan. Pak mě ale nahlodal kolega Michal Fokt, který S90 poprvé testoval v polovině letošního roku ve Španělsku. Do redakce dorazil nadšený, pochvaloval si tichý běh nejsilnějšího vznětového čtyřválce a odhlučnění kabiny, tedy vlastnosti, ve kterých loni zkoušené XC90 bez vzduchového odpružení rozhodně neexcelovalo.

Ve srovnání s XC90 nepřináší nový sedan na první pohled v podstatě nic nového. Motory jsou stále pouze čtyřválcové, nechybí ani plug-in hybrid, jehož výstupní parametry lze srovnávat i s leckterými osmiválci, kokpit je minimalistický, hlavním rozpoznávacím znamením je symbol Thorova kladiva v předních světlometech, jenom hmotnost se výrazně liší – s vrcholnými turbodiesely D5 činí rozdíl více než 300 kilogramů ve prospěch sedanu. Očekával jsem moderní, kvalitně vyrobené a prostorné auto, v luxusním segmentu vyšší střední třídy tedy takový standard, stačilo však několik stovek metrů za volantem a věděl jsem, že tohle auto nebudu chtít vrátit!

Už jenom pohled je zážitek

Předně je tady design, který vás prostě nemůže neuchvátit. Český importér na prvním testovacím kousku nešetřil a vedle vrcholné výbavy Inscription, s níž model jako takový aktuálně nejlevněji pořídíte za 1.383.100 Kč (T5 FWD/187 kW, dostupnější agregáty dorazí později v tomto roce), zvolil například dvacetipalcová litá kola za 49.700 Kč nebo světle modrý lak karoserie Mussel Blue za 26.500 Kč. Stálo přede mnou auto, které jste mohli vidět na vůbec prvních oficiálních snímcích, já na něj hleděl s bradou někde v úrovni kolen a cítil se vedle něj docela podřadně. Tohle totiž není pouze auto, je to mistrovské dílo a zároveň pořádná facka novým bavorákům a mercedesům, které od sebe mnohdy ani zkušení autaři nedokážou rozeznat. Je to 4,9 metru naprosté dokonalosti!

Volvo S90 - srovnání rozměrů s předchůdcem
ModelVolvo S90Volvo S80
Délka [mm]49634858
Šířka [mm]18791831
Výška [mm]14431493
Rozvor [mm]29412853
Rozchod vpředu [mm]16281588
Rozchod vzadu [mm]16291585
Objem kufru [l]500495

Vážně, Volvo S90 se mi vzhledově líbí natolik, že jsem do něj v prvních chvílích ani nechtěl nastoupit. Prostě jsem před ním pouze pokorně stál, díval se na něj, a zjišťoval, že celé jeho kouzlo pramení z maličkostí. Nepotřebuje fluidní křivky nebo ostré linie, působí trochu jako evoluce starých dobrých švédských tanků, k jejichž návrhu by vám s trochou nadsázky stačilo jenom pravítko a tužka. Je svalnaté, rozkročené, ale nepůsobí agresivně. Má přirozený respekt a dokáže kolem sebe shlukovat davy udivených lidí. Úplně nejlepší na tom všem je, že celek „nevykrádá“ styl, se kterým přišlo už SUV XC90, na druhou stranu ale okamžitě víte, že se jedná o Volvo.

Vlastně jediný prvek, který mají oba vozy totožný, je Thorovo kladivo v předních světlometech, a dokonce i ty jsou špičkové. Měl jsem k dispozici nejvyšší specifikaci plně diodových světlometů s aktivním natáčením do zatáček a odstíněním ostatních automobilů v dálkovém režimu. Za zhruba 700 kilometrů, které jsem s autem najel v noci, na mě žádné z protijedoucích aut nezablikalo, a to ani kamiony vynořující se zpoza horizontu, které kamery obecně hůře rozeznávají (detekují až hlavní světlomety, kdy už je ale řidič kamionu oslněn). K výbavě Incription jsou světlomety za příplatek 24.600 Kč, tedy ještě o něco méně, než kolik zaplatíte za systém LED High Performance u Mercedesu E.

obrázek [600 x 264]  

Račte nastoupit

V kokpitu se toho ve srovnání s Volvem XC90 zas tak moc nezměnilo. Přístrojová deska je prostá zbytečných tlačítek, pod devítipalcovým displejem zůstala pouze ta nejnutnější, a zbytek se přesunul do útrob systému Sensus. Infotainment nejenom že jako tablet vypadá, on se tak i ovládá, přičemž i těchto vymožeností neznalému uživateli zabere „osahání“ prostředí snad méně než minutu. Stačí jeden tah prstu a máte k dispozici všechna tlačítka, která by jinak byla rozeseta po palubní desce, navigace umí 3D zobrazení a zadávání dat pro navádění k cíli je geniálně jednoduché. I vozy BMWMercedes-Benz umožňují psaní jednotlivých písmenek, ve Volvu ve však touch pad součástí displeje a pozice ruky je proto při zadávání přirozenější.

V redakci jsme se v průběhu testovacího týdne shodli na tom, že má Volvo S90 jeden z nejkrásnějších interiérů současnosti. Dřevo je tady skutečně dřevo, kůže je jemná jako u nemluvněte, a přestože měl zkoušený kousek najeto přes 13.000 kilometrů a s novinářskými auty se obvykle nikdo moc nemaže, nejvíce exponované díly nebyly ošoupané, zašlé, a nikde nic nepovrzávalo. Sedíte pochopitelně níže než v XC90, avšak ne za cenu obtížnějšího nastupování nebo vystupování. Kokpit je o fous širší než u Mercedesu třídy E, místa je všude dostatek, nikde se neopíráte o ostré hrany a sedíte jako v bavlnce. Dokonce i výhled ven je perfektní, a to navzdory vnějším zpětným zrcátkům posunutým blíže k řidiči.

S90 není jedním z aut určených hlavně pro pasažéry na zadních sedadlech, popravdě řečeno by ale mohla být. Zadní opěradla a sedáky totiž mají tak výrazné a zároveň měkké boční vedení, že do nich velkým nástupním prostorem zaplujete jako do peřin a nebudete chtít vystoupit. V loktech je jenom nepatrně méně místa než vpředu, na první pohled níže ukotvené sedáky hezky podepírají stehna, do kontaktu hlavy se střechou mi ještě scházely dobré tři centimetry a před koleny jich zbývalo nejméně pět. Tady se jednoduše rozvalíte, nastavíte si klimatizaci a nic neřešíte. Ve zkoušeném kousku mi chyběl vlastně jenom držák na tablet (lze jej dokoupit) a vyhřívání zadních sedadel, to je ale položka za přijatelných 7.400 korun.

obrázek [600 x 403]  

Vraťme se ale ještě na chvíli dopředu. Palubní systémy jdou totiž s dobou a hračičkové s nimi určitě „zabijí“ pár hodin času. Digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, který je standardně dodáván pro výbavu Inscription (nižší výbavy mají displej s úhlopříčkou 8 palců), se mi moc líbil už v XC90, ovládání tlačítky na volantu je logické a snadno pochopitelné. Chyběla mi ale možnost defaultně zobrazovat průměrnou spotřebu místo té okamžité, která zejména ve městě litá nahoru a dolů jako na horské dráze. Vůz nabízí i možnost připojení chytrého telefonu prostřednictvím CarPlay (služba stojí 10.100 Kč) nebo streamování hudby přes Spotify nebo Douban FM, nejvíce mě ale zaujalo jeho ozvučení.

Za špičku automobilové audiotechniky se často považují systémy Mark Levinson dodávané například do vozů Lexus, avšak zážitek, který dokáže poskytnout vrcholný systém Bowers & Wilkins Volva S90, si mě získal ještě více. Má devatenáct reproduktorů, výkon 1400 Wattů, a při poslechu máte pocit, jako byste mistrům hudebních nástrojů přímo koukali pod ruce. Některé známé skladby jsem nepoznával, protože systém vytáhnul i tóny, které jsem dosud neslyšel. Basy projdou přímo vaším tělem a snadno nabudete dojmu, že se jich snad můžete i dotknout. Nedělám si legraci – nic podobného jsem ještě v autě nezažil! Tohle audio dostanete v rámci paketu Business Premium Sound za 100.900 Kč (jeho součástí je i navigace a aktivní parkovací asistent), osobně bych ale nad ním neváhal ani vteřinu.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo S90 D5 AWD

Cena v základní výbavě: 1 409 700 Kč Cena v testované výbavě: 2 033 600 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, automatická dvouzónová klimatizace, systém Clean Zone, t dvojité uzamykání zámků dveří, tónovaná skla, boční a zadní okna, zabarvení 25%, 12,3“ plně grafická přístrojová deska řidiče, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro vnější zpětná zrcátka a pozice sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce, tříramenný kožený volant s dekorativním obložením v provedení Uni Deco - barevně sladěný s interiérem, dvojitá integrovaná koncovka výfuku, diodové světlomety tlumené, s automatickým spínáním dálkových světel AHB, adaptivní tempomat ACC, včetně asistenta pro jízdu v kolonách a poloautonomním řízením Pilot Assist do 130km/h, audiosystém High Performance, 18” litá kola z lehké slitiny a další.

Výbava testovaného vozu:Verze Inscription (+107.400 Kč), metalíza Mussel Blue (26.500 Kč), 20“ litá kola (49.700 Kč), Businnes Premium Sound – navigace Navi Pro, Sensus Connect, audio Bowers&Wilkins, aktivní parkovací asistent (+100.900 Kč), paket Light – (24.600 Kč), paket Verstility (+39.200 Kč), paket Winter (9.400 Kč), grafický head-up displej (+36.600 Kč), DAB (+12.000 Kč), CarPlay (+10.100 Kč), CD přehrávač v loketní opěrce (+3.000 Kč), Volvo Guard Alarm (+15.300 Kč), IntelliSafe Surround (+16.700 Kč), automatická čtyřzónová klimatizace (+19.900 Kč), sluneční clony vzadu (+7.400 Kč), panoramatická střecha (32.200 Kč), kamerový systém (+30.600 Kč), dojezdová rezerva (+3.000 Kč), vrstvená skla oken (+24.800 Kč), vzduchové odpružení pro zadní kola + aktivní podvozek Four-C (+54.600 Kč).

Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

 
Technické údaje
Motor Volvo S90 D5 AWD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 173 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 480 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.3 / 4.8
Emise CO2:127
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1892 / 460
Rozměr pneu:255/35 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4963
b) šířka (mm): 1879
c) výška (mm): 1443
d) rozvor (mm): 2941
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1629
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volvo S90 D5 AWD – Proč je o tolik…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Orient express podle Volva: V Číně vyráběná S90 se k nám bude dovážet vlakem Orient express podle Volva: V Číně vyráběná S90 se k nám bude dovážet vlakem

Konečně to někoho napadlo - automobilová produkce z Asie…

EuroNCAP 2017: Volvo S90 a V90 – Pět hvězd podle očekávání EuroNCAP 2017: Volvo S90 a V90 – Pět hvězd podle očekávání

Švédská značka Volvo si na bezpečnosti svých vozů…

 



 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez šatů a nemohou si to vynachválit!

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez…

Tenhle pár je senzací internetu! Nicka a Lins z Belgie cestují kolem světa a své poznatky z cest sdílí s lidmi…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude dohánět, ví Šilhavý

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude…

Rekordní ligová série bez prohry je u konce – Slavii po 36 zápasech, v nichž sešívaní v domácí soutěži bodovali,…

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a tři hattricky

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a…

Jedenáct kol, jedenáct vítězství a 11 bodů náskok. Fotbalisté Plzně si připsali v HET lize další triumf, když…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…