Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

The London Motor Show 2016: Bůh ochraňuj Británii, bůh ochraňuj auta

redakce AUTO.CZ
Diskuze (63)
Na mezinárodním autosalonu v Londýně se představilo 130 vystavených aut z dílny 41 značek. Prim hrála hlavně ta britská.

Britské mezinárodní autosalony byly pořádány od roku 1903 a už ty měly předchůdce v podobě výstav kočárů, pořádaných od roku 1896. Od roku 1978 do 2004 byla britská autoshow pořádána obrok v Londýně a výstavním centru NEC v Birminghamu. Už tady jsme zaznamenali nepravidelnou účast některých velkých značek. Například BMW tehdy tvrdilo, že se mu odhadovaných 5 až 8 milionů liber za účast nikdy nevrátí. V letech 2006 a 2008 ještě organizovali Londýn, ale daleko skromněji a spíše na pěstěných trávnících než v pavilonech. Ekonomická krize roku 2008 každou další snahu o výstavu udusila v zárodku. O to větším překvapením bylo oznámení letošní výstavy, jejíž přípravu charakterizoval předseda autosalonu Alec Mumford slovy „0 to 60 in 18 months“, žargonem, jakým Angličané popisují parametry zrychlení. Oznámení lze chápat, jako za 18 měsíců jsme připravili 60. ročník Mezinárodního autosalonu v Londýně. Výstava se konala těsně před zahájením oslav devadesátin Její Výsosti.

Nový pořadatel umístil výstavu netradičně do centra Londýna, do dvou menších hal Evolution Centre v parku v Battersea na nábřeží Temže. Ani tři dny plus novinářské odpoledne a večerní prohlídka za zvýšené vstupné spojená s občerstvením neodpovídaly zavedenému schématu autosalónů. Pravdou ale je, že Britové přesně vystihli situaci a akce slavila stoprocentní úspěch. Všechno bylo velmi komorní a efektivně funkční, politici skromní a struční, veřejnost nadšená. Velká Británie je ve vynikající ekonomické kondici. Jak řekl hlavní mluvčí: „V Británii se loni vyrobilo 1,6 milionu a prodalo 2,6 milionu osobních automobilů. Británie stojí v čele automobilového výzkumu. Tento fakt podporuje skutečnost, že 8 z 12 týmů F1 sídlí ve Velké Británii. Navzdory vysokému stupni motorizace má Velká Británie zdaleka nejnižší míru nehodovosti v Evropě. Proto také potřebuje autosalon“.

Záštitu nad výstavou převzala jeho výsost Princ Michael z Kentu, bratranec britské královny Alžběty II. Před přestřižením skromné červené pásky řekl jednu větu ve smyslu, že bychom si měli prohlédnout auta a učit se z nejlepších předváděných nápadů. Potom, v doprovodu jediného pána, se odebral za běžného „provozu“ tiskového odpoledne mezi auta. Jaképak bylo překvapení, když si ještě asi o hodinu a půl později prohlížel beze spěchu elektrického morgana. Novinářů bylo na autosalonu nanejvýš několik desítek, mám pocit, nejen že jsem jediným Čechem, ale možná i jediným z kontinentu.

Všichni jsme se těšili mezi 130 vystavených aut 41 značek, a to především na malé vitální ostrovní garáže, které jinde nepotkáte. Zdejší relativně milosrdná legislativa kombinovaná se zavilostí mechaniků a podnikatelů se ještě nenechala převálcovat tupým bruselským válcem. Auta vystavovali i před pavilony, kde sdílela asfaltové plochy s motoristickými atrakcemi – závodními a bezpečnostními simulátory, krizovým brzděním a crash testy. Značky běžných aut pro denní pojížďky, luxusní auta i supersporty reprezentovali místní prodejci, kteří zde zaparkovali od dvou do šesti automobilů. Malé, jinde nevídané značky prezentovali většinou jejich majitelé. K tiskovým prezentacím, složených většinou z několika vět jen o něco delších než pozdrav, nebyly potřeba mikrofony. Zástupci ale byli k dispozici a vždy připraveni ke klidnému rozhovoru. Až na výjimky ale nebyly k mání podrobnější technické údaje.

MG vsadilo na SUV

Mezi „běžnými značkami“ slavilo britskou premiéru inovované elegantní kupé Infiniti Q60. MG byla tradiční britská značka lidových sportovních vozů a jako taková se snaží prezentovat, a to i když má čínské vlastníky a její hlavní aktivity se odehrávají na Dálném východě. Při popisu menšího hatchbacku MG 3 jej značka porovnává se Škodou Citigo, větší hatchback MG 6 / MG 6 Magnette sedan pak s Fordem Mondeo. V Londýně se odehrála britská premiéra „posledního vývojového stupně tradiční řady G““, kterým MG vstupuje do pro ni nového segmentu SUV. MG GS by se mělo začít prodávat od letošního června.

Šéf stylingu MG, Anthony Williams-Kenny řekl, že auto nakreslili ve firemních ateliérech v Birminghamu a bude se vyrábět v Longbridge. „Svět se mění velice rychle z hlediska, co se očekává od nového výrobku, a naším cílem je přinést nejnovější designérské trendy pojaté naším vlastním způsobem. Chtěli jsme vytvořit auto, které by zapadlo do rodiny MG, ale zároveň vypadalo trošku jinak; působilo důvěrně a přitom dynamicky, což by jej odlišovalo od jiných automobilů.“

Novince předcházel MG CS Concept, který sloužil k testování názorů veřejnosti. Celkem standardní pětidveřová karoserie středně velkého městského crossoveru SUV se stoupající linií bočních oken dostala denní diodová světla ve tvaru hokejky (jako jiná MG) a velký osmiúhelník MG. Dotykový displej i parkovací kamera dražších verzí jsou dnes spíše samozřejmostí. Bohatší interiér britské verze využívá kvalitnější materiály v porovnání s autem pro Čínu.

Britská MG GS bude pohánět zážehový 1,5litrový čtyřválec a patrně i 1,9litrový vznětový motor, který je populární v modelu MG 6. Neoficiálně se také hovoří o pravděpodobnosti přeplňované jednotky z MG 3 upravené na výkon 150 koní. V Číně je k dispozici dvoulitrový motor ale ten nesplňuje evropské emisní normy. Levnější model by měl mít poháněná kola přední nápravy, dražší patrně dostane verzi s přepínatelnou možností pohonu předních a všech kol. Standardem je šestistupňová, ručně řazená převodovka, britskou specialitou bude možnost volby šestistupňové převodovky s dvouspojkovým automatem. Později lze očekávat také hybridní verzi z MG 6. Silným argumentem ve prospěch MG GS má být jeho cena pod 15.000 liber, snad dokonce atakující hranici 14.000 liber (476.000 Kč), což je třeba o 3.000 liber (102.000 Kč) méně než v případě Škody Yeti.

Tiskové konference odstartoval nový model McLaren 570GT pro pohodlnější dálkové cestování. Vyznačuje se prodlouženou kabinou s panoramatickou střechou a zvětšeným koženým čalouněním oproti 570S. Na stranu otevíratelný průhledný vyhřívaný kryt s karbonovým rámem zpřístupní 220litrový zavazadlový prostor, který je ideálně vyplnitelný příplatkovými koženými zavazadly, tvarovanými přesně pro něj. Zadní čelo zdobí malý karbonový ret spoileru. Dveře se otevírají „vzpažením“ dopředu nahoru. McLaren s karbonovým podvozkem, hliníkovou karosérií, 3,8litrovým motorem V8 se dvěma turby (firma udává pouze: 570 k; 600 N.m a 328 km/h) a sedmistupňovou převodovkou s řazením automatem nebo ručně pádly odpovídá standardu značky.

Britští malovýrobci

Novince sekundovaly vzácné modely 675LT a 650S. Štafetu prezentací převzal nový Noble M600 CarbonSport, který se od ostatních modelů odlišuje sníženou hmotností, vyšší mírou aplikace karbonu, detaily karoserie a především pohonnou jednotkou v podobě 4,4litru Yamaha JUDD V8 Twin Turbo s nejvyšším výkonem 650 k při 6500 min-1. Pohání zadní kola přes šestistupňovou ručně řazenou (za příplatek řazení pádly) převodovkou Yamaha. Nejvyšší rychlost činí přes 362 km/h, zrychlení 0-193 (120 mph) za 8,9 s. Firma plánuje výrobu 20 kusů. Základní model (s asi 25 existujícími vozy) zůstává ve výrobě.

Každý byl natěšený na konferenci staronové značky TVR, kterou od ruského majitele získala skupina domácích investorů. Když předseda společnosti Paul Thompson s ředitelem Les Edgarem popisovali nový sportovní automobil, hovořili o 10. projektu designéra a také o tom, že půjde o stoprocentní britský vůz s DNA původních TVR. Motor V8 pohánějící zadní kola přes ruční řazení najdeme pod dlouhou přední kapotou dvoumístného kupé nebo kabrioletu. Mnoho času strávili laděním aerodynamiky. Dynamické parametry by měly být dechberoucí. Tvary přikryté bílým přehozem se zdají být více než slibné. Když na opakovanou výzvu novinářů bílou plachtu sejmuli, objevila se další, tmavohnědá plachta. Žertík byl vysvětlen tak, že na odhalení je ještě brzy, auto se objeví až koncem roku 2017.

Do stejné skupiny patřil také Aston Martin Vantage GT8, k němuž se nebyl schopen nikdo vyjádřit a nebyla k dispozici žádná data. Velmi elegantní prostorné 2+2 Speedback GT lehce nostalgického vzhledu žije nenápadným tajnosnubným životem. Malá společnost Martin Brown Automotive prezentovala prototyp na Top Marques Monaco 2014. Pak se odmlčela, aby v Londýně ukázala „sériový“vůz, lišící se od původního jenom v detailech. Doposud jich postavili přes deset, na dalších pracují. Stále jej pohání moderní přeplňovaný V8 Jaguar z XKR o nejvyšším výkonu 510 k při 6000 až 6500 min-1 a maximálním kroutícím momentu 625 N.m při 2500 až 5000 min-1. Převodovka je šestistupňová, samočinná. Kupé zrychluje 0-100 km/h za 4,6 s a nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.

Následující skupina reprezentuje menší, lehčí a mnohem levnější sportovní auta, s nimiž, jak s oblibou říkají, lze přes týden jezdit do práce a o víkendech závodit. V lednu 2015 vzniklá Zenos Cars byla založena bývalými vysoce postavenými šéfy značek Caterham a Lotus, Maxem Tuttlem a Markem Edwardsem. Pro ředitele Zenosu Edwardse se jedná o celkově 10. konstrukci sportovního vozu (odtud název typu E10). S jednoduchými otevřenými vozy tudíž mají veliké zkušenosti. K základnímu modelu E10 (dvoulitr od Fordu, 200 k při 7200 min-1, 210 N.m při 6100 min-1) z léta 2015 přidali koncem loňského roku E10 S (2.0 EcoBoost; 250 k při 7000 min-1, 400 N.m při 2500 min-1) a v letošním Londýně novinku – polozávodní E10 R s 2.5 EcoBoost (350 k při 6000 min-1, 475 N.m při 4000 min-1). Řazení je šestistupňové ruční, výbava minimální, úspěch velký. Auta nově dostala čelní sklo, což je rozdíl proti původnímu nízkému štítku, kdy řidič i spolujezdec museli jezdit s přilbou. Jen vloni do celého světa prodali stovku aut.

Přijela i japonská extravagance

Ve stejném duchu minimalistického auta lehké stavby bez posilovačů a střechy, jen s párem spartánských sedadel zkonstruovali a stavějí mexický VUHL. Nyní již dospělý VUHL 05 je zpět v Evropě, kde právě zahajuje prodej. Vystavený kus reprezentuje jeden ze dvou desítek v Mexiku, USA a jinde prodaných a stejného množství rozpracovaných aut poháněných přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem (285 k/420 N.m). Řazení je ruční, šestistupňové. VUHL dosahuje nejvyšší rychlosti 245 km/h a akceleruje 0-100 km/h za 3,7 s. Svařovaná prostorová klec z hliníkových trubek je potažená karosérií z vyztuženého plastu, příplatkově z laminátu.

Opravdový zájem vzbudila britská premiéra části produkce japonského mikrovýrobce Mitsuoka. Prezident firmy a od mala nadšenec pro britská auta pan Akio Mitsuoka začíná expandovat do Anglie. Při prezentaci měl takovou trému, že za něj musela hovořit sympatická Japonka. Kromě perfektně řemeslně pojednaného sedanu Viewt, inspirovaného (jaksi mimo měřítko) jaguarem z 50. let ponejprv představil retrokupé Brooklands a od něj odvozenou absolutní novinku Mitsuoka Roadster. Mechanickým základem obou je předchozí generace Mazdy MX-5 se zážehovým dvoulitrem (160 k / 188 N.m) a ručním nebo samočinným řazením. Do prodeje na britských ostrovech vkládají velké očekávání. Servis by, díky dílům z Mazdy, neměl dělat zájemcům vrásky.

Klienti hledající extravaganci uspějí také u londýnského úpravce Kahn, který se předzásobil dvacítkou posledních kousků Land Rover Defender, které přestavuje na luxusní offroady s pohonem 4x4, nebo dokonce 6x6. Kromě toho pracuje i s terénními auty range rover, jeep a nově i s modely značky Aston Martin. Něco podobného, ale méně okázalého s range rovery páchá i tovární divize SVO automobilky Jaguar Land Rover.

Nejen „elektrikářům“ se musel hodně líbit stříbrný Lightning. Jde o další vývoj kupé, které jsme ponejprv viděli v Birminghamu (NEC 1999 a 2000), tehdy ještě s motorem V8 (postavili jich šest + prototyp), pak základ předělali na elektrický pohon (NEC 2008, Salon Privé 2013) – 2 prototypy. Aktuálním vylepšením je motor Magtec. Konstruktér a majitel Iain Sanderson auto postupně vylepšuje a doufá, že najde konečně investora.

Další premiérou byl vodíkový, plně funkční malý sportovní vůz rasa značky Riversimple. Firma slíbila, že už roku 2017 připraví 20 aut k testům na britských silnicích. Předpokládá, že lidé si jejich vozy budou spíše pronajímat, než kupovat.

Z opačného konce vesmíru (z britského Národního motoristického muzea Beaulieu) přiletělo veliké závodní Bentley s aerodynamickou karosérií a replika Sunbeamu 350 hp (1920) „Bloodhound SSC“ s 18litrovým motorem. Ďábelské monstrum tehdy překonalo rychlost 242 km/h. Pod přezdívkou Blue Bird jej řídil Sir Malcolm Campbell. Unikát byl skoro zničen a tamější muzeum vystavením repliky žádalo o příspěvek na renovaci převodovky…

Jak jsem napsal v úvodu, autosalon byl prezentován jako velmi úspěšný. Proč se tam tedy někdy příště nepodívat? Letenky lowcostových společností nestojí tolik a do vašeho kabinového zavazadla díky novému „pojetí“ při absenci „papírů“ stejně nebude co naložit.

Text a foto: Jiří Fiala

redakce AUTO.CZ
Diskuze (63)
Avatar - Hammunasakra
16. 5. 2016 08:25
Re: A do roku 1967 aj Svedsko
Po dlouhý době a trochu překvapeně :yes: :yes: :-!
Avatar - Hammunasakra
16. 5. 2016 08:24
Re: malé pivovary
S obratem a ziskem nemám nic společnýho a podle toho pivo fakt nekupuju [odkaz] A ani auto = což část lidí třeba jo :-)

Myslel sem [odkaz] a [odkaz] :yes: :yes: :-!

Občas dám i [odkaz] ;-)
16. 5. 2016 08:09
Re: malé pivovary
Pise "male znacky", nic o pivovaru s vystavem pres 300k hl:) Bernard nemusi bejt uplne spatnej, ale je to pomerne standardni stredni az vetsi pivovar s prodejem do celyho sveta. Coz neni vibec nic proti nim, delaj to dobre (minimalne co se tyce obratu a zisku).
Avatar - Ada je zase tady
16. 5. 2016 01:37
To MG GS
vyšlo z designérské dílny u rendlíků :no:
Avatar - Ada je zase tady
16. 5. 2016 01:33
Re: A do roku 1967 aj Svedsko
Jezdit vlevo je přirozené, protože většina lidí jsou praváci.

Na světě žije v zemích, kde se jezdí vlevo, přibližně stejný počet lidí, jako v zemích, kde sejezdí vpravo.

Když už začala kontinentální Evropa jezdit vpravo, měla se zavést také přednost zleva.

Chápe někdo souvislost mezi jízdou vlevo, kruhovými objezdy a předností zprava?

Obávám se, že ze zdejších uhrovatých mládenců ten vztah nepochopí ani jeden :no: