Torsus Praetorian je mikrobus, který zvládne i jízdu po rozbahněném poli. A prodává se i u nás!
S ochranným rámem na přídi a terénními pneumatikami Michelin XZL TL na velkých kolech je na první pohled každému jasné, že tenhle mikrobus je určen také jinam než na dálnice či příměstské silnice. Vůz kombinuje prostor pro až 35 cestujících a jejich zavazadla se světlou výškou 400 mm. I díky ní zvládne jízdu i v hodně drsných podmínkách, přičemž chloubou je brodivost do hloubky toku až 700 mm.
Kde se ale tenhle extrémní mikrobus vzal? Možná to leckoho překvapí, ale Torsus Praetorian vznikl na Ukrajině a jeho výroba probíhá Slovensku. Na tento vůz je Ukrajina mimořádně hrdá, přičemž má symbolizovat mimo jiné také její nezavilost. I proto je Praetorian používán coby jedno z oficiálních vozidel při státních návštěvách. V této roli slouží nejen coby vozidlo ochranky, ale také jako ambulance.
Může být i valník
To ale není vše. Na přání zákazníka může mít pouze kabinu (budku) a za ní nástavbu v podobě korby (valníku). Pokud je vybaven integrovanou nástavbou (tedy pro přepravu osob), pak ta existuje jak s bočními skly, tak i v podobě bez bočních oken. Spíše než o mikrobusu tak můžeme mluvit o víceúčelovém automobilu, schopném přepravit v rozličných jízdních podmínkách větší počet osob (až 35).
Teoreticky vůz může najít uplatnění třeba v horských rezortech, kam se běžnou technikou zejména v zimě nedostanete. Ale také ve správách lesů, či na ropných vrtech někde v poušti na Blízkém východě. Tam také zcela jistě směřuje část vyrobených automobilů. K našemu překvapení však prodejní kancelář výrobce sídlí v Praze na Novém Městě poblíž Florence. Když ale zabrousíte na její webové stránky, český jazyk tady nenajdete. Místo toho je zde kromě obligátní angličtiny, francouzštiny či španělštiny třeba arabština popřípadě čínština.
Šestiválec s redukcí
Technika Praetoriana je pro drsné podmínky připravena opravdu dobře. Samozřejmostí je stálý pohon všech kol, přičemž kompletní hnací ústrojí je produktem firmy MAN. Motorem je řadový vznětový přeplňovaný šestiválec o objemu 6,9 litru s výkonem 176 kW a maximem točivého momentu 925 N.m. Dle přání zákazníka a cílového trhu umí plnit emisní normy od Euro 3 až po současnou normu Euro 6.
Od stejného výrobce pochází také převodové ústrojí, dvanáctistupňová poloautomatická převodovka TipMatic. Na ní navazuje transfer neboli rozdělovací převodovka vybavená redukčním převodem. Nechybí uzávěr mezinápravového diferenciálu. Také nápravy jsou dílem firmy MAN, odpružené půleliptickými listovými pružinami. Posilové řízení dodává pro změnu firma ZF.
Překvapivý luxus
Kdo očekává spartánskou výbavu tohoto mikrobusu, bude docela překvapen její úrovní. Cestující si hoví v kůží čalouněných sedadlech, která jsou všechna vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy. Sedadla jsou plně stavitelná a samozřejmě nechybí výkonná klimatizace. Dále nechybí DVD přehrávač, zatmavená boční skla a jiná výbava.
O napájení elektrické soustavy se stará palubní napětí o velikosti 24 voltů, přičemž je to vyřešeno paralelním propojením dvou 12voltových baterek.
Foto: torsus.eu