TEST Toyota Auris Touring Sports: První jízdní dojmy
S příchodem nového kompaktního kombi se v Toyotě vzdávají myšlenky, že v nižší střední třídě „stačí“ nabídnout MPV – takový přístup dříve prosazoval i Volkswagen a dodnes se ho drží Citroën. Ale nic naplat, zákazníci o tradiční formu prostorné karoserie stojí i v 21. století.
I přes drsný název vznikl Auris Touring Sports tou nejjednodušší cestou – zadní převis se natáhl o 285 mm, design se příliš nezměnil. Toyota zvolila podobný přístup jako konkurenční Hyundai i30, podoba kombi s hatchbackem je ještě výraznější, dokonce jsou zaměnitelná zadní světla. Podstatným rozdílem je ovšem snížení nakládací hrany o 100 mm, kvůli tomu se přesunula registrační značka na páté dveře a podlaha zavazadelníku je zarovnána se vstupním otvorem. Díky zesíleným výztuhám je tuhost karoserie srovnatelná s hatchbackem.
Objem zavazadlového prostoru činí 530 litrů (proti hatchbacku +170 l), po sklopení sedadel se zvětší na 1658 l a vznikne 2 metry dlouhá ložná plocha. Dělená sedadla lze jednoduše sklopit pomocí táhel ze zavazadlového prostoru, dále se může Auris pochlubit samonavíjecí roletkou, dělící sítí, háčky na tašky nebo dvojitým dnem zavazadelníku. Všechny tyto prvky, stejně jako střešní ližiny, jsou standardem už od nejnižší výbavy.
Jak odlišit Auris Touring Sports od Avensisu kombi, když je jejich přepravní kapacita téměř stejná? Aurisu zůstal i v provedení kombi kompaktní rozvor náprav – 2600 mm je o deset centimetrů méně než u Avensisu a to je hlavní měřitelný argument pro Avensis. I dojem z interiéru je totiž u Aurisu kompaktní – posádka netrpí nedostatkem prostoru, poměry v druhé řadě sedadel jsou ale „tak akorát“. Toyota si pomáhá zvýšením pozice sedáku (u hybridu se pod něj vejdou baterie), díky tomu je posaz pohodlný a pasažéři mají dostatek místa pro nohy. O prostor nad hlavou se stará rovný strop.
S kombi přichází i dvě dílčí vylepšení interiéru. Navigace Toyota Touch & Go Plus prošla modernizací a hlavně se vyřešila „kauza digitálky“. Palubní desku už nehyzdí svítící modrý displej digitálních hodin. Přitom stačilo tak málo – displej je nově černý a světle modrá jsou jen čísla na něm.
Auris Hybrid Touring Sports
Toyota hodně sází na hybridní verzi, a tak jsme jako první vyzkoušeli právě toto provedení. Celoevropsky má hybrid u kombi představovat až 45 % prodejů, na konzervativnějším českém trhu se počítá s nějakými 20 %, resp. 160 kusy ročně. U hatchbacku u nás hybridní pohon dosahuje zatím 15% podílu.
Pohonné ústrojí je už dobře známá kombinace atmosférické osmnáctistovky (73 kW), generátoru a synchronního elektromotoru (60 kW). Jejich síla se skládá pomocí planetové převodovky s proměnným převodem e-CVT, maximální výkon činí 100 kW. Podle Toyoty hybrid uspoří 25 % servisních nákladů, mimo jiné díky tomu, že některé komponenty nemá (např. startér) a k jiným je šetrnější – brzdy vydrží více díky brzdění pomocí elektromotoru, pneumatiky se sjíždějí rovnoměrněji díky lepšímu rozložení hmotnosti.
Podstatným parametrem je i spotřeba. V kombinovaném režimu činí 3,8 l/100 km, praktický výsledek v hornatém terénu ostrovu Mallorca, kde probíhala mezinárodní prezentace, byl se zapnutou klimatizací stále velmi dobrých 5,1 l/100 km.
Na jedničku zvládli konstruktéři odladění podvozku, výraznou pomocí je samozřejmě i umístění baterií před zadní nápravu. Hybridní Auris není stavěný na sportovní jízdu, ale po silnici se pohybuje obratně a na všechny pokyny řidiče reaguje přesně a rychle. Celkový charakter svádí spíš k pohodové jízdě, která zase prospívá spotřebě paliva.
Auris Touring Sports 1.6 Valvematic
Z pohledu soukromé klientely bude nejzajímavější volbou benzinová šestnáctistovka. Jejich 160 Newtonmetrů nevypadá v dnešní době turbomotorů nijak přesvědčivě, klasické atmosférické plnění ale může být pro leckoho argumentem právě pro volbu takového vozu. Standardem je šestistupňová převodovka, moderní techniku zastupuje variabilní zdvih ventilů Valvematic.
V nejžádanější specifikaci Active stojí tento motor 394.900 Kč. Za tyto peníze nabízí mimo jiné klimatizaci, Bluetooth, kožený volant nebo parkovací kameru, dalších 30 tisíc stojí tzv. superpaket (kombinace paketů Design, Business a Comfort), který přidává 16‘‘ litá kola, tempomat, parkovací asistent, bezklíčový vstup, elektricky sklopná zrcátka, elektrické stahování zadních oken a další. Nejvyšší výbava Style tím ale svůj smysl samozřejmě neztrácí, proti příplatku 20 tisíc přidá ještě xenony a polokožené čalounění.
Samotný motor však není zdaleka tak luxusní, jak může být výbava tohoto Aurisu. Účinnost v nízkých otáčkách a rychlé reakce na plyn jsou sympatické vlastnosti, motoru ale kvůli krátkému zdvihu chybí točivý moment v nízkých a středních otáčkách. Potřeba akcelerovat (nemluvě o předjíždění) proto znamená nutně podřazení o několik stupňů. Pak ale zase rychle stoupá spotřeba paliva. A nejde jen o srovnání s přeplňovanými motory, takový 1.6 GDI od Hyundaie a Kie má také příznivější průběh točivého momentu, ačkoliv je technicky srovnatelný s motorem od Toyoty.
Při menších kilometrových nájezdech dává takový motor smysl, pro časté dálkové cesty se ale navzdory relativně vysokému maximu výkonu příliš nehodí. To potvrdila i průměrná spotřeba na testovací trase, která dosáhla hodnoty 7,5 l/100 km. Pro firemní zákazníky ale bude beztak jedinou alternativou k hybridu dvoulitrový diesel a pro čistě rodinné využití cokoliv jiného než dostupný benzinový motor finančně nedává smysl.
Toyota Auris Touring Sports - ceny na českém trhu | |||||
Motor | 1,33 Dual VVT-i | 1,6 Valvematic | 1,4 D-4D | 2,0 D-4D | 1,8 HSD |
Převodovka | 6M | 6M (CVT) | 6M | 6M | e-CVT |
Zdvihový objem [cm3] | 1329 | 1598 | 1364 | 1998 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 73/6000 | 97/6400 | 66/3800 | 91/3600 | 73/5200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 128/3800 | 160/4400 | 205/1800-2800 | 310/1600-2400 | 142/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 175 | 195 (190) | 175 | 195 | 175 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,2 | 10,5 (11,2) | 13,0 | 10,5 | 11,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,6 | 6,1 (6,0) | 4,2 | 4,4 | 3,8 |
Cena Power [Kč] | 354.900,- | 374.900,- | 414.900,- | - | - |
Cena Active [Kč] | 374.900,- | 394.900,- | 434.900,- | 474.900,- | 514.900,- |
Cena Style [Kč] | - | 454.900,- | 494.900,- | 534.900,- | 564.900,- |