Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Avensis - Carina dosloužila, přichází Avensis

Tomáš Zajíček
V lednu přichází na všechny významné evropské trhy (včetně našeho) největší novinka Toyoty pro tento rok, model Avensis. Avensis zcela nahrazuje model Carina, vyráběný od roku 1992, který přes velkou snahu nenaplnil představy vedení automobilky o...

Vývoj probíhal současně v Japonsku i v bruselském vývojovém středisku Toyoty. Mezi hlavní změny oproti Carině patří zvětšení rozvoru o 50 mm a posunutí kabiny dopředu, čímž se získal nějaký ten centimetr pro cestující i zavazadla. Samotná výroba Avensisu byla opět svěřena výrobnímu závodu Toyoty ve Velké Británii v Burnastonu.

Přestože to u japonských automobilek není obvyklé, rozhodli se u Toyoty pro zcela nový název, který by měl navozovat u zákazníků pocit něčeho zcela nového a nepoznaného. Názvy výbav vozu jsou odvozeny od názvů používaných v menší Corolle. Nižší, ale přesto slušnou výbavu má model s názvem Linea Terra, v jejíž výbavě najdete např. 2x airbag, předpínače předních pásů, ABS Bosch, elektricky ovládaná okna předních dveří, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a ukazatel vnější teploty. Bohatší výbava Linea Sol překvapí například bočními airbagy.

Velká pozornost byla věnována snížení hlučnosti, vibrací a otřesů. Dosáhlo se toho především uložením předního i zadního pomocného rámu náprav v silentblocích s programovatelnou tuhostí a zvýšením počtu tlumících vrstev, pohlcujících vibrace a hluk.

Bezpečnost cestujících samozřejmě také nepřišla zkrátka. Řidiče i spolujezdce chrání velkoobjemové nafukovací vaky (90 a 110 litrů) a u lepší výbavy přichází napomoc také boční airbagy. Před proniknutím zavazadel do prostoru pro posádku při kolizi, chrání zesílené zámky zadních opěradel s varovným systémem při jejich nedovření.

Paleta motorů zůstala zachována jako u Cariny, takže lze volit mezi dvěma zážehovými a jedním vznětovým motorem s přeplňováním. Základní motor s objemem 1,6 s čtyřventilovou technikou disponuje slušným výkonem 81 kW, pro náročnější zákazníky je připravena verze 2,0 s výkonem 94 kW. Tyto benzínové motory doplňuje dvoulitrový turbodiesel s klasickým komůrkovým vstřikováním. Motory by podle výrobce měly mít větší pružnost a zároveň v průměru o 3% nižší spotřebu.

Zvýšení komfortu, zlepšení jízdních vlastností a bezpečnosti, při známé spolehlivosti vozů Toyota dělá z nového Avensise důstojného nástupce Cariny a pravděpodobně naplní očekávání do něj vkládané výrobcem.

Tomáš Zajíček