Toyota chce kompletně převzít Daihatsu
Formálně vzato je Daihatsu od roku 1998 součástí koncernu Toyota, tehdy největší světová automobilka získala ve firmě 51,2% podíl a zcela tak ovládá dění v Daihatsu. Stála za odchodem společnosti z Evropy a vozy obou značek sdílí značné množství techniky, což je zdrojem velkých úspor i zisků - Daihatsu je na domácím trhu překvapivě silnou značkou.
Toyota ovšem asi není příliš nadšena tím, že z jejího byznysu benefitují další akcionáři a ekonomický deník Nikkei informuje, že vedení koncernu zvažuje převzít Daihatsu kompletně, tedy i zbývajících 48,8 %, které mají v akciích momentálně hodnotu zhruba 3,2 miliardy dolarů. To pochopitelně pro Toyotu není nijak závratná částka, proto trošku překvapí, že kolovaly spekulace, že by se o jistou část Daihatsu měla Toyota podělit se Suzuki.
Nicméně šlo o kachnu, zástupci Toyoty takovou možnost vyloučili. V jakém stádiu se byznys nachází ale zatím není známo, je možné, že zájemce čeká, zda nedojde k poklesu ceny akcií. Daihatsu totiž minulý rok prodejně propadlo o poměrně významných 13,3 %, což o 0,8 % ovlivnilo i celkový výsledek Toyoty. Po plném převzetí by Toyota mohla provést příslušné kroky s cílem vývoj u Daihatsu zvrátit - spekuluje se zejména o snížení statutu a zacílení automobilky na laciné lowendové modely.
Je totiž stejně tak možné, že současná struktura akcií a práv s nimi spojených neumožňuje japonské jedničce řídit firmu podle svých představ, což naopak může být důvodem poklesu prodejů. Spolupráce mezi oběma firmami funguje mimochodem v různých oblastech už od roku 1967.