Toyota chce prodávat 10 milionů aut ročně, chystá novou platformu
Hranici 10 milionů prodaných aut za jediný rok se ještě žádné automobilce nepodařilo překonat. Japonská Toyota doufá, že tuto hranici v budoucnu překoná, pomoci má k tomu nová globální platforma TNGA.
TNGA je zkratkou pro Toyota New Global Architecture. Toyota s její pomocí chce do budoucna souběžně vyvíjet více modelů najednou za masivního použití společných modulárních dílů.
Zpočátku budou nově vyvíjené vozy sdílet asi 20 až 30 procent svých dílů. V delším horizontu by však různé modely mohly sdílet až 80 % svých komponent.
Cílem je především snížení nákladů na výrobu aut a jejich vývoj. Podle vedení Toyoty má být vývoj nových vozidel až o 30 procent účinnější než dnes. Ušetřené finance a čas mají být využity na vývoj nové techniky, vymyšlení lepších výrobních procesů a větší důraz na detail a kvalitu.
Japonský výrobce chce rovněž v budoucnu využívat spíše komponenty podle globálních standardů než specifické komponenty vyrobené primárně pro Toyotu. I tento krok sníží náklady.
Z této charakteristiky vyplývá, že se jednoduše řečeno vlastně jedná o japonské pojetí platformy MQB konkurenčního koncernu VW Group.
První vozy s novou platformou se podle plánů Toyoty začnou prodávat v roce 2015. V první fázi má tato platforma nahradit nynější tři různé platformy s pohonem předních kol. Není jasné, o jaké modely se bude jednat, automobilka však přiznává, že mezi auty s novou platformou bude budoucí generace Priusu.
Kvůli urychlení vývoje automobilka rozdělila své vývojové oddělení do čtyř celků. Jeden se zabývá vývojem vozů pro vyspělé trhy, druhý vozy pro rozvojové trhy, třetí se zaměří na vývoj klíčové techniky, jako jsou motory a převodovky, poslední pak bude vyvíjet modely prémiové značky Lexus.
S důrazem na vývoj souvisí i nedávné otevření nového vývojového centra. Jeho součástí je budova na vývoj a výzkum nových produktů nebo nový aerodynamický tunel, který díky pohyblivému pásu v podlaze lépe simuluje proudění vzduchu.
Samo vedení automobilky tvrdí, že zaměřením se na vývoj přechází do útoku. V posledních letech Toyota zažívala spíše problémové období, nejprve ekonomická krize, pak kauza se samočinně zrychlujícími auty a zemětřesení s vlnou tsunami, které zasáhlo Japonsko před dvěma lety. Přesto všechno se titul největší automobilky světa Toyotě loni vrátil.
Cílem Toyota Group je pro letošní rok prodej 8,95 milionu aut, při započtení přidružených značek Hino a Daihatsu by automobilka mohla dosáhnout čísla 9,96 milionu prodaných vozidel. Toyota chtěla hranici 10 milionů prodaných vozů překonat již v roce 2009, kvůli ekonomické krizi se jí to však nepovedlo.