Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Oficiálně: Za zrychlování Toyot v USA nemůže elektronika

redakce AUTO.CZ
Diskuze (41)
Příčiny nechtěného zrychlování tkví v mechanických závadách a lidském faktoru.

Desetiměsíční vyšetřování vládních expertů neukázalo, že by k náhlému zrychlování vozů japonské automobilky Toyota přispěla vadná elektronika. Jedinými známými příčinami tak zůstávají dva již zjištěné mechanické defekty, uvedla konečná zpráva vyšetřovatelů, která je pro Toyotu v celé kauze dílčím vítězstvím. Firma kvůli náhlému zrychlování vozů svolala od podzimu 2009 k opravám kolem 12 milionů vozů po celém světě.

Vyšetřování, které si vyžádal americký Kongres, tak pouze potvrdilo, že za zrychlování toyot může vadná podlahová krytina pod pedály a mechanicky vadné plynové pedály. "Za nechtěnými zrychleními u toyot nestojí žádná příčina spojená s elektronikou," uvedl ve zprávě ministr dopravy Ray LaHood.

Někteří aktivisté spotřebitelských organizací a vyšetřovatelé nadhazovali teorie, podle nichž ve zrychlování toyot sehrály roli škrticí klapky motoru řízené elektronickou řídicí jednotkou. Toyota, která elektronicky řízenými klapkami vybavuje své vozy od roku 2002, opakovaně zdůrazňovala, že tyto systémy jsou bezpečné. Pokud by se to nepotvrdilo, musela by automobilka zřejmě stáhnout do servisů další miliony vozů, což by znovu otřáslo její pověstí.

Předběžné výsledky vyšetřování americké vlády loni v srpnu naznačily, že za nechtěným zrychlováním toyot mohly stát i chyby řidičů. Vyšetřovatelé zjistili, že v řadě zkoumaných případů havárií způsobených neúmyslným zrychlením řidiči podle dochovaných záznamů vůbec nepoužili brzdy.

Toyota musela zaplatit americké vládě za nevyhovující způsob řešení tří svolávacích akcí pokutu 48,4 milionu dolarů (852 milionů Kč), nejvíce, co kdy automobilky v Americe kdy za prohřešky zaplatily. Firmě nyní v USA hrozí celá řada civilních žalob.

Toyota je stále ještě největším výrobcem automobilů na světě. Firma si svou vedoucí pozici na automobilovém trhu vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu. Rozsáhlá svolávání automobilů k opravě však její pověst velmi negativně poznamenala.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (41)
Avatar - white label
15. 2. 2011 12:55
Re: ZÁVADNÁ SVOLÁVAČKA
N ano, ale zrovna tu polohu P bych ti za jízdy moc nedoporučoval ... ;-) >:-[]
15. 2. 2011 00:37
Re: Američan z Vysočan
Ty vole, já jdu spát a teď smíchy neusnu!
10. 2. 2011 12:42
Re: Tupé ovce
Největší vtipálek byl Steve Wozniak, který podezříval Prius z vadného tempomatu (chyba softwaru, podle něj). Někteří odborníci zase podezřívali jeho, že si nepřečetl manuál a nevěděl, jak adaptivní tempomat funguje - tedy, že se rychlost nastavuje na palubním počítači. Američani fakt umí pobavit.
10. 2. 2011 12:16
Re: ZÁVADNÁ SVOLÁVAČKA
Ale volič převodovky polohu P má, ne? :-) Nebo N. Pokud má omezovač otáček, tak dokonce ani neohluchne.
10. 2. 2011 12:00
Re: Mechanická vada není vada?
Přesně tak, z toho, co jsem se v zahraničí dočetl, jde o chybu majitele/provozovatele, popřípadě servisu, pokud na závadu nepřišli a neodstranili jí i přes stížnost majitele. Na ten plyn, co píšu dole, přišla sama Toyota ve svém interním vyšetřování, kdy zkoumali, jak by se to mohlo vůbec stát, aby se plyn zasekl. A přišli na to, že v něm dochází k opotřebení, avšak (pokud vím) se jim ho během testu nepodařilo zaseknout. Jen zjistili opotřebení, se kterým nepočítali.