Toyota Mega Cruiser (1995-2002): I Japonci měli svůj Hummer

 

Časově nepříliš vzdálenou, ale zapomenutou historickou kapitolou je pokus Toyoty o vojenské vozidlo ve stylu amerického Humvee. Existovala i civilní verze...

Toyota Mega Cruiser byla japonskou odpovědí na americký Humvee, respektive jeho civilní verzi Hummer. Při pohledu na vůz mu nelze upřít určitou podobnost, Japonci ale měli období bezostyšného kopírování dávno za sebou a přece jen nejsou Číňané, že? Toyota by si navíc takový průšvih ani nemohla dovolit. Chcete-li stvořit vojenské vozidlo, prostě musí být hranaté, nicméně určitá inspirace nechyběla.

Mega Cruiser se totiž objevil v premiéře na autosalonu v Tokiu 1995, tedy tři roky po civilním Hummeru. , jehož vznik inicioval Arnold Schwarzenegger, také si pořídil první vyrobený kus. V interiéru měl navíc podobě široký středový tunel. Na rozdíl od amerického speciálu se ale nepodíval do světa, zůstal vyhrazen zemi vycházejícího slunce včetně ozbrojených složek. A nepolykal benzin.

Přes pět metrů

Do Evropy se dostaly doslova jednotky kusů, do USA taktéž. Vojenská verze dostala kód BXD10 a mohla klidně vézt i rakety země-vzduch, většinou ale sloužila výsadkářům, k transportu pěchoty, případně raněných i nákladu, nebo jako dělový tahač a mobilní radar. Civilní pak nesla označení BXD20. Mega Cruisery používala i policie, hasiči a záchranáři.

Jméno doslova sedělo, lepší si japonská automobilka vybrat nemohla. Auto bylo skutečně „mega“ svými rozměry, délkou 5090 mm, šířkou 2170 mm i výškou 2,075 mm. A vlastně i hmotností 2850 kg. Podvozek měl mimochodem rozvor 3396 mm, karoserie samozřejmě nebyla samonosná, základ konstrukce představoval tradiční žebřinový rám. Zavěšení ale bylo nezávislé na dvojitých lichoběžnících. Hotový kolos!

Jen s turbodieselem

Dvouvačkový turbodiesel 4104 cm3 (průměr 108 x 112 mm) se čtyřventilovou technikou nesl typové označení 15B-FT a navzdory už celkem slušnému zdvihovému objemu šlo o řadový čtyřválec (!) z minibusu Coaster. Stačilo mu 155 k (114 kW) v 3400 otáčkách. Byl spřažen výhradně se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou, která se uplatnila i v Land Cruiserech.

Točivý moment vrcholil 380 N.m/2800 min-1, dosažení maxima při relativně nízkých otáčkách představovalo prioritu. Nechyběl samozřejmě pohon všech kol, větší teréňák nikdy Toyota nepostavila. Tři mechanické uzávěrky diferenciálu se mimo zpevněné cesty určitě hodily, stejně jako redukce, natáčela se i zadní náprava, což napomáhalo obratnosti, poloměr otáčení činil jen 5,6 m! Všemu pomáhala monstrózní světlost 420 mm i nájezdové úhly 49 a 45 stupňů. Auto hodlala Toyota využít vlastně i k testování dílů, které plánovala použít v menších teréňácích a SUV, jenže k tomu nedošlo.

Výbava více než slušná

Vnitřně chlazené kotoučové brzdy se nenacházely za koly, ale až u diferenciálů. Vojenské vozy byly vybaveny regulací tlaku v zadních pneumatikách, ty byly nahuštěny na 2,2 baru pro silniční použití, ale například pro jízdu v písku mohly být podhuštěny až na 1 bar. Auty se dalo jet i po proražení sedmatřicetipalcového obutí navlečeného na kola průměru 17,5 palce. Palivová nádrž měla objem 108 l a Mega Cruiser uvezl 600 kg, což se může zdát málo... Kapota motoru byla vzhledem ke své velikosti vyrobena z plastu. Na zádi nechyběla rezerva a schůdky na levé straně, širokému zadnímu oknu jeden stěrač nestačil, muselo mít dva. Stěna se vyklápěla směrem vzhůru.

Civilní Mega Cruisery, výhradně s pevnou střechou mohly mít i dvouzónovou klimatizaci, rádio s CD přehrávačem a měničem na šest disků, boční okna ovládaná tlačítky a okno střešní, stejné jako první RAV4. Na palubu se vešlo až šest lidí, dva dopředu a čtyři na vyvýšená místa dozadu. Volant pocházel z modelu Carina, stropní osvětlení z tehdejší Corolly, zkrátka co dům dal.

Pár stovek

Výroba civilní verze v továrně Gifu ve městě Kakamigahara byla zahájena v lednu 1996, toyoty se dodávaly v bílé a tmavě modré barvě s šedým vinylovým vnitřkem. Od května 1999 si našel místo pod kapotou výkonnější agregát 15B-FTE se 170 k (125 kW).

Právě kolosální rozměry vozidla měly za následek komerční neúspěch. Japonské daňové předpisy je totiž zohledňují. Původní cena začínala na 9,62 milionech jenů, Do srpna 2001 se k zákazníkům dostalo maximálně 148 aut a víc ani ťuk. Produkce vojenských speciálů pokračovala ještě o rok déle, ale nezrodilo se jich více než pět stovek, v armádě nicméně slouží stále. I tak se jedná o unikáty, které na starém kontinentu hned tak neuvidíte. Už jen proto, že mají volant vpravo.

Video

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Centrální banka drtí regulacemi hypoteční trh Centrální banka drtí regulacemi hypoteční trh

Počet uzavřených hypoték a žádostí o hypoteční úvěry…

Mayové hrozí pád, konzervativci budou hlasovat o nedůvěře Mayové hrozí pád, konzervativci budou hlasovat o nedůvěře

Britské premiérce Therese Mayové, která kvůli brexitové…

Policie žádá Sněmovnu o vydání poslance SPD Roznera  kvůli výrokům o táboře v Letech Policie žádá Sněmovnu o vydání poslance SPD Roznera kvůli výrokům o táboře v Letech

Policie požádala Sněmovnu o vydání poslance Miloslava…

Odchází muž, který vnášel k Trumpovi pořádek. Náhradník je neznámý, favorité post odmítají Odchází muž, který vnášel k Trumpovi pořádek. Náhradník je neznámý, favorité post odmítají

V americké administrativě probíhá velká změna, která může…

 
Zdroj: CarThrottle, ToyotaOffroad.com

Štítky SUV Toyota Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
Kolik celosvětově ročně umře na silnicích osob? Je to šílené číslo

Kolik celosvětově ročně umře na silnicích osob? Je to šílené číslo

Dnes 08:00

Následky dopravních nehod jsou dnes nejčastější příčinou úmrtí mladých lidí mezi 5 až 29 lety věku. Tvrdí to nová studie Světové zdravotnické organizace.




Blesk.cz

Radost v rodině rybáře Vágnera: Po rozchodu s Bučkovou miminko

Radost v rodině rybáře Vágnera: Po rozchodu s…

To je fofr! Tereza Aster Vágnerová (25), která chystá před Vánocemi veselku, čeká dalšího potomka. Dceři…

Válka moderátorů: Šíp tvrdě sejmul Krause! A argumentoval Gottem

Válka moderátorů: Šíp tvrdě sejmul Krause! A…

Oba jsou profesionály ve stejném oboru. Každý z nich má vlastní populární talkshow. Řeč je o Karlu Šípovi (73) a…

 

iSport.cz

Fantastičtí Davidové! Pastrňák a Krejčí pomohli každý třemi body k výhře

Fantastičtí Davidové! Pastrňák a Krejčí pomohli…

SOUHRN | Útočník David Pastrňák se podílel v úterním duelu NHL třemi body za gól a dvě přihrávky na vítězství…

SESTŘIHY LM: Salah poslal Liverpool dál, slaví i PSG a Tottenham

SESTŘIHY LM: Salah poslal Liverpool dál, slaví i PSG…

Fotbalová Liga mistrů zná další tři osmifinalisty! Postup z dramatické skupiny C slaví Liverpool, který díky…

 

Reflex.cz

Útočník ve Štrasburgu zabil tři lidi, další zranil. Podezřelý ujel taxíkem, může být už mimo Francii

Útočník ve Štrasburgu zabil tři lidi, další zranil.…

Ozbrojený útočník v úterý večer v blízkosti vánočního trhu v centru francouzského Štrasburku zastřelil tři lidi…

Kapela Zrní pokřtí nové EP Spící v pražském Lucerna Music Baru a představí zde svůj zpěvník Já, Zrní!

Kapela Zrní pokřtí nové EP Spící v pražském Lucerna…

Na konci října vydali Zrní novou nahrávku s názvem Spící, jedná se o EP tématicky navazující na předchozí desku…