Toyota Mega Cruiser (1995-2002): I Japonci měli svůj Hummer

 

Časově nepříliš vzdálenou, ale zapomenutou historickou kapitolou je pokus Toyoty o vojenské vozidlo ve stylu amerického Humvee. Existovala i civilní verze...

Toyota Mega Cruiser byla japonskou odpovědí na americký Humvee, respektive jeho civilní verzi Hummer. Při pohledu na vůz mu nelze upřít určitou podobnost, Japonci ale měli období bezostyšného kopírování dávno za sebou a přece jen nejsou Číňané, že? Toyota by si navíc takový průšvih ani nemohla dovolit. Chcete-li stvořit vojenské vozidlo, prostě musí být hranaté, nicméně určitá inspirace nechyběla.

Mega Cruiser se totiž objevil v premiéře na autosalonu v Tokiu 1995, tedy tři roky po civilním Hummeru. , jehož vznik inicioval Arnold Schwarzenegger, také si pořídil první vyrobený kus. V interiéru měl navíc podobě široký středový tunel. Na rozdíl od amerického speciálu se ale nepodíval do světa, zůstal vyhrazen zemi vycházejícího slunce včetně ozbrojených složek. A nepolykal benzin.

Přes pět metrů

Do Evropy se dostaly doslova jednotky kusů, do USA taktéž. Vojenská verze dostala kód BXD10 a mohla klidně vézt i rakety země-vzduch, většinou ale sloužila výsadkářům, k transportu pěchoty, případně raněných i nákladu, nebo jako dělový tahač a mobilní radar. Civilní pak nesla označení BXD20. Mega Cruisery používala i policie, hasiči a záchranáři.

Jméno doslova sedělo, lepší si japonská automobilka vybrat nemohla. Auto bylo skutečně „mega“ svými rozměry, délkou 5090 mm, šířkou 2170 mm i výškou 2,075 mm. A vlastně i hmotností 2850 kg. Podvozek měl mimochodem rozvor 3396 mm, karoserie samozřejmě nebyla samonosná, základ konstrukce představoval tradiční žebřinový rám. Zavěšení ale bylo nezávislé na dvojitých lichoběžnících. Hotový kolos!

Jen s turbodieselem

Dvouvačkový turbodiesel 4104 cm3 (průměr 108 x 112 mm) se čtyřventilovou technikou nesl typové označení 15B-FT a navzdory už celkem slušnému zdvihovému objemu šlo o řadový čtyřválec (!) z minibusu Coaster. Stačilo mu 155 k (114 kW) v 3400 otáčkách. Byl spřažen výhradně se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou, která se uplatnila i v Land Cruiserech.

Točivý moment vrcholil 380 N.m/2800 min-1, dosažení maxima při relativně nízkých otáčkách představovalo prioritu. Nechyběl samozřejmě pohon všech kol, větší teréňák nikdy Toyota nepostavila. Tři mechanické uzávěrky diferenciálu se mimo zpevněné cesty určitě hodily, stejně jako redukce, natáčela se i zadní náprava, což napomáhalo obratnosti, poloměr otáčení činil jen 5,6 m! Všemu pomáhala monstrózní světlost 420 mm i nájezdové úhly 49 a 45 stupňů. Auto hodlala Toyota využít vlastně i k testování dílů, které plánovala použít v menších teréňácích a SUV, jenže k tomu nedošlo.

Výbava více než slušná

Vnitřně chlazené kotoučové brzdy se nenacházely za koly, ale až u diferenciálů. Vojenské vozy byly vybaveny regulací tlaku v zadních pneumatikách, ty byly nahuštěny na 2,2 baru pro silniční použití, ale například pro jízdu v písku mohly být podhuštěny až na 1 bar. Auty se dalo jet i po proražení sedmatřicetipalcového obutí navlečeného na kola průměru 17,5 palce. Palivová nádrž měla objem 108 l a Mega Cruiser uvezl 600 kg, což se může zdát málo... Kapota motoru byla vzhledem ke své velikosti vyrobena z plastu. Na zádi nechyběla rezerva a schůdky na levé straně, širokému zadnímu oknu jeden stěrač nestačil, muselo mít dva. Stěna se vyklápěla směrem vzhůru.

Civilní Mega Cruisery, výhradně s pevnou střechou mohly mít i dvouzónovou klimatizaci, rádio s CD přehrávačem a měničem na šest disků, boční okna ovládaná tlačítky a okno střešní, stejné jako první RAV4. Na palubu se vešlo až šest lidí, dva dopředu a čtyři na vyvýšená místa dozadu. Volant pocházel z modelu Carina, stropní osvětlení z tehdejší Corolly, zkrátka co dům dal.

Pár stovek

Výroba civilní verze v továrně Gifu ve městě Kakamigahara byla zahájena v lednu 1996, toyoty se dodávaly v bílé a tmavě modré barvě s šedým vinylovým vnitřkem. Od května 1999 si našel místo pod kapotou výkonnější agregát 15B-FTE se 170 k (125 kW).

Právě kolosální rozměry vozidla měly za následek komerční neúspěch. Japonské daňové předpisy je totiž zohledňují. Původní cena začínala na 9,62 milionech jenů, Do srpna 2001 se k zákazníkům dostalo maximálně 148 aut a víc ani ťuk. Produkce vojenských speciálů pokračovala ještě o rok déle, ale nezrodilo se jich více než pět stovek, v armádě nicméně slouží stále. I tak se jedná o unikáty, které na starém kontinentu hned tak neuvidíte. Už jen proto, že mají volant vpravo.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy

Západně od hlavního města vyroste již druhý velký sklad…

Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem Je třeba rozmrazit vzájemné vztahy, shodli se Putin s Trumpem

Na dnešním rusko-americkém summitu v Helsinkách panovala…

Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber Britské letectvo vstupuje do další éry, nový bitevník ho vyjde na dvě miliardy liber

Veletrh ve Farnborough patří mezi nejdůležitější události…

Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy Nova výrazně zvýšila zisk, vydělala téměř půl miliardy

Televize Nova loni zvýšila čistý zisk o polovinu na 451…

 
Zdroj: CarThrottle, ToyotaOffroad.com

Štítky SUV Toyota Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 





 
Sbohem, Picasso! Citroën C4 SpaceTourer přijíždí s českými cenami. Kolik stojí moderní diesely?

Sbohem, Picasso! Citroën C4 SpaceTourer přijíždí s českými cenami. Kolik stojí moderní diesely?

Dnes 16:45

Model C4 Picasso nahrazuje C4 SpaceTourer, jenž už má oficiální české cenovky.




Blesk.cz

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím vystoupení: Po kritice učinila zásadní rozhodnutí

Patrasovou zdrtila smrt chlapce (†5) po jejím…

Dagmar Patrasová (63) nakonec dala za pravdu hromadě rozlícených fanoušků a smazala na svém oficiálním…

Bouřky v pondělí řádí v Čechách i části Moravy. Sledujte radar

Bouřky v pondělí řádí v Čechách i části Moravy.…

Avizované bouřky dorazily v pondělí odpoledne do Česka. Kolem 14:30 se blýskalo v jižních, západních i středních…

 

iSport.cz

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly být pod dohledem

Video v prvním kole: Sparta, Slavia i Plzeň by měly…

Roman Hrubeš sice předčasně opustil první jednání nové komise rozhodčích, projekt videa to ovšem nemá ohrozit.…

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu restaurace a zkouší trénovat

Co dnes dělá Kaberle? S ženou řídí v Torontu…

Do Česka se vrací jak na dovolenou, jednou za rok. Tomáš Kaberle (40) po skončení kariéry zůstal v Torontu, kde…

 

Reflex.cz

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila a boří zavedené politické standardy

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila…

Jacinda Ardernová nastoupila do úřadu premiérky 26. října roku 2017. Tedy šest dní poté, co zjistila, že je…

Podpořila by nepřátelství vůči islámu. Německé nakladatelství odmítlo vydat knihu bývalého politika Sarrazina

Podpořila by nepřátelství vůči islámu. Německé…

Podle německého deníku Bild se nakladatelství Random House rozhodlo nevydat novou knihu známého německého…