13.10. 2015 Michal Fokt

Toyota Mirai: Evropská verze se oficiálně představuje

 

Sedan s vodíkovými palivovými články vyráží do Evropy. Je stejný jako ten japonský a americký, ale i přesto teď vypadá mnohem lépe...

Toyota přináší informace o evropské verzi vodíkové Toyoty Mirai. Podle předpokladů je stejná jako ta americká s volantem na levé straně a drobné odlišnosti v parametrech budou mít spíše na svědomí drobné odchylky v přepočtech, ale ještě než si osvěžíme paměť, chtěl bych upozornit na novou fotogalerii. S vnějším designem Mirai těžko něco svedeme, na fotkách auto stále vypadá strašidelně, což se ale dá pochopit - technickou výjimečnost je dobré odpovídajícím způsobem prezentovat, jakkoli se nám nemusí výstup líbit.

Je ovšem třeba mít na paměti, že vůz za 1,4 milionu korun musí nabídnout i jistý standard v interiéru, jenže Mirai na fotkách vypadala s masou podivného plastu i v tomto ohledu dost neutěšeně. Ale podívejte se na nové snímky. Doposud monotónně černá kabina se oděla do černobílé kombinace, lacině působící odlesky plastů zmizely a přestože by asi měl člověk strach na bělostné materiály sáhnout, aby je neušpinil, výsledný efekt je oproti původním snímkům jako z jiného světa. Zatím těžko soudit, do jaké míry nové snímky odráží realitu a do jaké jde o (tentokráte dobrou) úpravu v grafickém editoru, každopádně je však "druhý" dojem výrazně lepší.

Toyota Mirai je s rozměry 4890 x 1815 x 1535 mm a rozvorem 2780 mm vcelku konvenční sedan střední třídy. S ohledem na to, kolik různých komponentů pohonného systému se muselo do šasi vměstnat, není asi kufr o objemu 361 l zase tak špatný výsledek. Na dovolenou to sice nebude, ale požadavky na každodenní přesuny po městě nejspíš bez problémů zvládne.

Vpředu umístěný elektromotor disponuje výkonem 114 kW a starší informace hovoří o točivém momentu 335 N.m. To má autu zajistit zrychlení z nuly na 100 km/h za slušných 9,6 s a maximální rychlost činí 178 km/h, což lokálním potřebám mobility zcela jistě postačí. Toyota překvapivě neuvádí ani hmotnost auta, ani velikost nádrže na vodík, nicméně slibuje jízdní dosah až 483 km (původně se hovořilo až o 700 km...). Stejně jako u ostatních vozů s alternativním pohonem lze vůz provozovat ve standardním režimu Eco, na dynamiku zaměřeným Power nebo v módu Br maximalizovat rekuperaci. Vůz by měl nastartovat i při teplotě -30 stupňů Celsia a obavy o bezpečnost vodíkové nádrže má rozptýlit informace, že tank zvládne ještě o 225 % větší tlak, než na jaký je využíván.

Zásadní výhodou vodíkového pohonu je rychlost tankování. K dalším 480 km jízdy je připraven po tří- až pětiminutovém pobytu u stojanu. Pokud jde o ekologický dopad vozu, podle Toyoty produkuje vůz (pochopitelně nepřímo) v závislosti na způsobu výroby vodíku o 40-70 % méně oxidu uhličitého než srovnatelné konvenční vozy s motorem s vnitřním spalováním, odpadním produktem při jízdě je pak pouze voda. Toyota současně dbá i na ekologicky šetrnou výrobu, část spotřeby energie pokrývají solární články a okolí továrny je osazováno stromy. Vůz je z 95 % recyklovatelný a to včetně palivových článků, využívajících vzácnou platinu. Toyota také vyzdvihuje výhody vodíku nikoli coby paliva, ale také formu uskladnění energie, kterou lze získat z vody, zemního plynu či biomasy.

Posádka si v autě má užívat v běžných vozech nepoznaný bezhlučný provoz, lehce "okořeněný" upraveným zvukem kompresoru, jenž má umocnit dojem z akcelerace. Velký důraz byl kladen též na jízdní komfort a jeho sladění s dobrou ovladatelností. Poháněná přední kola využívají vzpěr McPherson, vzadu je torzní příčka, Japonci se také chlubí 17" koly, která by měla být zhruba o půl kila lehčí než běžný litý ráfek této velikosti.

V interiéru nechybí nic z dnes běžné výbavy v čele s dotykovým 7" displejem, samozřejmostí jsou aktivní i pasivní jízdní asistenty, všechna sedadla i volant jsou vyhřívána, nechybí indukční dobíjení mobilů, 11reproduktorový audiosystém JBL, osm airbagů, bezklíčové startování a spousta držáků na nápoje. Cena v Evropě zatím nebyla zveřejněna, hovoří se však o sumě kolem 1,4 milionu korun.

Spolupracujeme s TipCars.com
ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko

Na Blízký východ se specializuje, tamní aktuálnímu dění…

Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon

Čím zhřešily české politické špičky nevíme, ale trest na…

ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě

Sociální demokraté obnoví jednání o koaliční spolupráci s…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

 



Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost? Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost?

Futuristickou Toyotu Mirai jsme vyzkoušeli přímo na…

Toyota Mirai: Stlačená budoucnost Toyota Mirai: Stlačená budoucnost

Toyota Mirai není první auto poháněné vodíkem. Jako první…

 



 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Dnes 18:50

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému Martínkovi (7) hrozí, že ho „zaroste“

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému…

Martínek (7) nechodí do školy, učí se doma. Má totiž vrozené genetické onemocnění kůže, která roste mnohem…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

K reprezentaci se připojil nováček Rittich: NHL? Odejít ven se mi vyplatilo

K reprezentaci se připojil nováček Rittich: NHL?…

Po jedné kompletní sezoně v extralize podepsal David Rittich (25) smlouvu s Calgary. Výsledek? První rok farma.…

 

Reflex.cz

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…