Toyota Prius 2012: Nový vzhled a lepší podvozek na českém trhu
Toyotu Prius v omlazené podobě na loňském IAA zastínilo sériové provedení Plug-In hybridní verze, které mělo světovou premiéru a evropskému publiku se zde představilo poprvé i velkoprostorové provedení Prius+.
Prius je celosvětově nejprodávanějším vozem s hybridní technikou pohonu, doposud bylo prodáno přes 2,4 milionu kusů. V roce 2009 byl představen ve své třetí generaci, které se za dva roky prodalo v Evropě přes 100.000 kusů.
Exteriér
Modernizovaný Prius se vyznačuje nově pojatým ztvárněním čelních partií s akcentem na dynamiku. Přepracovaný design předního nárazníku klade důraz na zvětšenou spodní část masky chladiče. Nový design světlometů s čirou optikou má upravenou konfiguraci LED a do předního nárazníku byla umístěna i světla pro denní svícení. Transformací prošla také vnější zpětná zrcátka.
Futuristický nádech karoserie zůstal zachován, jde stále o kreativní liftback s nízkou přídí a vyšší zádí. Ta prodělala nejvýraznější změnu v podobě nových svítilen, které disponují zcela novou optikou a lépe odrážejí úpravy přídě. Osvěžení designu se mírně projevilo i na vnějších rozměrech a Prius se prodloužil o 20 mm na 4480 mm.
Paleta laků karoserie pro modernizovaný Prius obsahuje osm odstínů. Dva z nich – temně červená Bordeaux a tmavě modrá jsou nové.
Interiér
Lehké omlazení podstoupil také interiér, kde došlo k použití nových odstínů čalounění včetně úpravy barev. Samotná podstata tvarů přístrojové desky se nemění - jde stále o avantgardní dílo s přístroji situovanými do prostřední části přístrojové desky.
Mírného přepracování se ale dočkala středová konzole, kde byl modernizován informační displej s názvem Vacuum Fluorescent Display (VFD). Ten je nově bohatší o 16 odstínů, čímž bylo dosaženo jasnějšího a trojrozměrného zobrazování informací.
Podvozek
V rámci modernizace se dočkal Prius i úprav, které mají přispět k vylepšení jízdního komfortu. Pro zvýšení tuhosti karoserie je nyní na skeletu více bodových svarů a několik vyztužení. Vyšší tuhost karoserie má podle automobilky umožnit měkčí nastavení odpružení, které zlepší komfort cestujících aniž by utrpěly dynamické vlastnosti vozu.
K vylepšení odezvy řízení mají přispět úpravy provedené na sloupku řízení. K snížení hladiny hluku a vibrací v interiéru mají přispět další izolační materiály.
Český trh
Prodej modernizované Toyoty Prius se má na evropském trhu rozběhnout v prvním čtvrtletí letošního roku, ale již v prosinci loňského roku byl spuštěn předprodej. Čeští zákazníci mohou Prius v nové podobě objednávat od 7. prosince.
Základní výbava modernizovaného hybridního liftbacku nyní nese nové označení Entry. Cena Priusu v tomto provedení začíná na 649.900,- Kč, což je o 10.000,- Kč víc než u základní verze loňského modelu.
Druhý stupeň výbavy nese označení Prius a začíná na 669.900,- Kč. Toyota očekává, že právě tato verze bude neprodávanější. Ve srovnání s dosavadním druhým stupněm výbavy je toto provedení o 20.000,- Kč levnější.
Vrcholnou výbavou je stejně jako doposud Premium. Cena této varianty je u modernizovaného Priusu nastavena na 749.900,- Kč a je tak o 60.000,- Kč nižší než doposud.
Pro všechny tři stupně je součástí standardní výbavy téměř shodný výčet bezpečnostních prvků. U všech verzí může zákazník počítat se systémy ABS, EBD, BA, TRC, VSC+, čelními airbagy řidiče i spolujezdce, bočními airbagy vpředu, hlavovými airbagy pro obě řady sedadel, kolenním airbagem řidiče, aktivními předními hlavovými opěrkami a zadní parkovací kamerou.
Součástí standardní výbavy základního provedení Entry je automatická klimatizace, projekční Head-Up display, monitor úsporné jízdy ECO, multiinformační displej, dotykové ovládání na volantu s vizuálním zobrazením a multimediální systém Toyota Touch s barevným dotykovým displejem, CD i MP3 přehrávačem a šesti reproduktory. Tento systém nabízí kromě konektivity s multimediálními přehrávači (včetně iPodu) i Bluetooth handsfree a streamování hudby. Pouze tato verze stojí na 15palcových litých kolech s pneumatikami o rozměrech 195/65 R15.
Provedení Prius rozšiřuje výbavu základní verze o tempomat a kožený volant. Liší se ještě látkové čalounění a od této verze jsou standardem 17palcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 215/45 R17.
Vrcholná výbava Premium k výše zmíněným položkám přidává senzor šera, dešťový senzor, samostmívací zpětné zrcátko, voduodpuzující přední boční okna, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, systém Smart Entry & Start a prémiový audiosystém JBL s osmi reproduktory.
Příplatková výbava pro druhý stupeň nabízí paket Solar+ za 60.000,- Kč. Ten obsahuje střešní okno se solárním panelem, solární ventilační systém, dálkově ovládaný kliamtizační systém, audio JBL, systém Smart Entry & Start a dešťový senzor.
Výbavu Premium lze rozšířit o paket Solar za 40.000,- Kč a paket Technology za 80.000,- Kč. První jmenovaný obsahuje stejné prvky jako Paket Solar+ a druhý rozšiřuje výbavu o multimediální systém Toyota Touch Pro, zahrnující mimo jiné navigační systém, 7˝ dotykovou obrazovku a mapové pokrytí Evropy. Součástí paketu Technology je i inteligentní parkovací asistent a adaptivní tempomat.
Toyota Prius 2012 - ceny na českém trhu | |
Motor | 1,8 VVT-i+elektromotor |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 73/5200 (+60 kW el. motor) |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 142/4000 (+207 Nm el. motor) |
Max. rychlost [km/h] | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,9 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1390 |
Cena Entry [Kč] | 649.900 |
Cena Prius [Kč] | 669.900 |
Cena Premium [Kč] | 749.900 |