Toyota Prius - Na plný plyn

Toyota Prius - Na plný plyn

 
 

Že jsou hybridní auta úsporná, když se s nimi jezdí stylem "lehká noha" už víme. Jak se ale chová Toyota Prius, když se jí pořádně šlape na krk?

Toyota Prius se už v našich testech objevila dvakrát. Nejprve jsme ji důkladně otestovali tak, jako to děláme se všemi novinkami, poté jsme se u faceliftované verze zaměřili na jeho automatický parkovací systém a nyní je tu do třetice. Ptáte se proč? Jsme velcí příznivci technických novinek, hybridy nevyjímaje. A ve snaze zjistit potenciál tohoto typu pohonu jsme Priusu naordinovali stejný jízdní styl, jaký zřejmě zvolí jeho majitelé, kterým patrně leží na srdci ohleduplnost k životnímu prostředí - tedy sice nijak zvlášť pomalý, ale klidný, vyrovnaný a pohodový. Ale tenhle test je jiný. Čekala nás na otočku cesta z Prahy do Jeseníků, což sice není až tak náročné co se kilometrové vzdálenosti týče, ale kvůli absenci rychlostních komunikací za Hradcem Králové cesta zabere dost času. Za běžných okolností by to byla byla ideální práce pro nějaký turbodiesel, ale proč nevyzkoušet na takhle dlouhou vzdálenost hybrid, a to v poměrně svižném tempu, jaké si žádal časový „pres“?

obrázek [555 x 231]
 

První část cesty po hradecké dálnici ukázala, že si v tomto režimu musí Prius vystačit téměř výhradně se silou a výkonem benzinové patnáctistovky. Ústrojí Hybrid Synergy Drive se sice snaží pracovat tak, jako vždycky, ale v dálničních stoupáních se kapacita baterií poměrně rychle vyčerpá. A výsledek? Spotřeba se podle profilu trati pohybovala při "GPSkové" stotřicítce na tempomatu mezi 8-9 litry. Dálnice prostě maloobjemovému benziňáku příliš nesvědčí, to se ale dalo čekat.

Po opuštění dálnice ale začíná být úsporná Toyota ve svém živlu. Na okreskách se snažíme držet rychlost okolo limitu 90 km/h, průměrná spotřeba drasticky padá a "bleší cirkus" na displeji středového panelu ukazuje, že se v jednotlivých pětiminutových úsecích jízdy pohybujeme mezi 5,0 až 6,5 l, ovšem není výjimkou ani spotřeba pod pěti litry. Znechutit akumulátorům jejich práci se nám daří i na tomto typu silnic, a to v případě, že jsme se hnali sériemi serpentin stoupajících do kopců - a že jich zejména mezi Jablonným nad Orlicí a Rýmařovem je bezpočet. V těchto úsecích dřív nebo později baterie Priusu kapitulují a veškerá dynamika je závislá na výkonu zážehového čtyřválce. Tento stav nám také pomohl zjistit, jak hodně dokáže pomoci elektromotor s dynamikou auta a je třeba říci, že je jeho asistence (respektive její následná absence), poměrně citelná. Benzinový motor a elektromotor prostě nejlépe fungují společně. Jakmile se profil silnice umoudří, činnost HSD se poměrně rychle srovná do původního stavu a úsporná svižná jízda může pokračovat.

Výsledek? Po tomto nikterak šetrném jízdním stylu se nakonec spotřeba ustálila na pouhých 6,9 l/100 km, což považujeme za skutečně vynikající výsledek a troufáme si tvrdit, že by to srovnatelný turbodiesel nezvládl o mnoho lépe. V tomto ohledu má tedy Toyota Prius náš velký respekt.

obrázek [555 x 270]
 

Je však škoda, že totéž nelze tak docela říci o dalších částech auta. Interiér působí dost laciným dojmem, sedadlům chybí boční vedení a vzadu má osoba s výškou kolem 180 cm hlavu v kontaktu s čalouněním stropu. Ovšem vůbec nejmenší radost nám dělá umělé "playstationové" řízení, výrazně nedotáčivý podvozek a výrazné náklony v zatáčkách. Na nervy vám také při akceleraci asi půjde monotónní mnohasekundové ječení motoru točícího v tomto režimu přes 6000 otáček. Pro tento jízdní styl se prostě Prius nenarodil a bude vám to při podobných experimentech, jakým byl ten náš, neustále připomínat. Ovšem pokud s ním budete jezdit tak, jak se mu to líbí, oceníte skvělou nabídku místa na předních sedadlech i pro kolena vzadu. Méně radosti sice udělá mělký kufr, ovšem díky pohodlnému pérování, které nesnáší pouze krátké příčné nerovnosti a slušnému potlačení aerodynamického svistu, to asi Toyotě celkem rádi odpustíte.

Mimochodem - Prius je v současnosti k mání v akční verzi Lux Premium za opravdu zajímavou cenu 649 900 korun a přitom jeho výbava odpovídá běžnému standardu tohoto modelu. Chybí jen vyložené luxusní prvky. A to už zní hodně lákavě...

První cena vozu739.900,-Kč (Sol)
První cena vozu s testovanou motorizací739.900,-Kč (Sol)
Základní cena testovaného vozu649.900,-Kč (Lux Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků649.900,-Kč (Lux Premium)

Plusy:

  • nízká spotřeba paliva ve městě a na silnicích
  • tichý a komfortní provoz
  • zajímavá cena
  • „zelená“ image

Minusy

  • jízdní vlastnosti a řízení
  • vyšší spotřeba na dálnici
  • hlučnost vytočeného motoru
  • malý kufr
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Prius

Cena v základní výbavě: 649 900 Kč Cena v testované výbavě: 649 900 Kč

Základní výbava:VSC, ABS+EBD+BA, protiprokluzový systém, autorádio (6xrepro, CD přehrávač), multifunkční volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Smart Entry&Start Systém, Imobilizér, airbag řidiče a spolujezdce, boční + hlavové airbagy, stěrač zadního okna, tempomat, přední mlhová světla, výškově seřiditelný volant, elektrický posilovač řízení, kotoučové brzdy na všech kolech, vyhřívání zadního okna, nárazníky v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna, přední stěrače s časovatelným cyklovačem, elektricky ovládaná a vyhřívaná boční zrcátka, automatická klimatizace s elektrickým pohonem kompresoru, ovladače klimatizace na volantu, zadní sedadla sklopná, dělená 60:40, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sedmipalcový dotykový multiinformační display (Energy monitor, spotřeba, audio, klimatizace), kola z lehkých slitin.

Výbava testovaného vozu:základní

Nová výstavní hala Kongresového centra Praha má už jasný obrys Nová výstavní hala Kongresového centra Praha má už jasný obrys

Urbanisticko-architektonická soutěž Nové KCP vyhlášená…

Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

 

Štítky Hybrid Toyota Testy

Technické údaje
Motor Toyota Prius
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / -
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 478 / -
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5 / 4.2 / 4.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1210
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1300 / 425
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1725
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Prius
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,80
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

 



Toyota Prius XW10 (1997-2003): První hromadně vyráběný hybrid světa má 20 let! Toyota Prius XW10 (1997-2003): První hromadně vyráběný hybrid světa má 20 let!

Toyota si s předstihem připomíná 20. výročí zahájení…

Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou

Toyota svolává do servisů více než 90 tisíc současných…

 



 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Včera

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

 

iSport.cz

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu ovládl tým Evropy

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu…

První ročník Laver Cupu patří výběru Evropy! V dramatickém zápase se o to postaral Roger Federer, který porazil…

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový Václav Kadlec

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový…

Zatím nejvíce jednoznačného vítězství v této sezoně se dočkali fotbalisté Sparty. V 8. kole Het ligy porazili…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…