Toyota Prius - Na plný plyn

Toyota Prius - Na plný plyn

 
 

Že jsou hybridní auta úsporná, když se s nimi jezdí stylem "lehká noha" už víme. Jak se ale chová Toyota Prius, když se jí pořádně šlape na krk?

Toyota Prius se už v našich testech objevila dvakrát. Nejprve jsme ji důkladně otestovali tak, jako to děláme se všemi novinkami, poté jsme se u faceliftované verze zaměřili na jeho automatický parkovací systém a nyní je tu do třetice. Ptáte se proč? Jsme velcí příznivci technických novinek, hybridy nevyjímaje. A ve snaze zjistit potenciál tohoto typu pohonu jsme Priusu naordinovali stejný jízdní styl, jaký zřejmě zvolí jeho majitelé, kterým patrně leží na srdci ohleduplnost k životnímu prostředí - tedy sice nijak zvlášť pomalý, ale klidný, vyrovnaný a pohodový. Ale tenhle test je jiný. Čekala nás na otočku cesta z Prahy do Jeseníků, což sice není až tak náročné co se kilometrové vzdálenosti týče, ale kvůli absenci rychlostních komunikací za Hradcem Králové cesta zabere dost času. Za běžných okolností by to byla byla ideální práce pro nějaký turbodiesel, ale proč nevyzkoušet na takhle dlouhou vzdálenost hybrid, a to v poměrně svižném tempu, jaké si žádal časový „pres“?

obrázek [555 x 231]
 

První část cesty po hradecké dálnici ukázala, že si v tomto režimu musí Prius vystačit téměř výhradně se silou a výkonem benzinové patnáctistovky. Ústrojí Hybrid Synergy Drive se sice snaží pracovat tak, jako vždycky, ale v dálničních stoupáních se kapacita baterií poměrně rychle vyčerpá. A výsledek? Spotřeba se podle profilu trati pohybovala při "GPSkové" stotřicítce na tempomatu mezi 8-9 litry. Dálnice prostě maloobjemovému benziňáku příliš nesvědčí, to se ale dalo čekat.

Po opuštění dálnice ale začíná být úsporná Toyota ve svém živlu. Na okreskách se snažíme držet rychlost okolo limitu 90 km/h, průměrná spotřeba drasticky padá a "bleší cirkus" na displeji středového panelu ukazuje, že se v jednotlivých pětiminutových úsecích jízdy pohybujeme mezi 5,0 až 6,5 l, ovšem není výjimkou ani spotřeba pod pěti litry. Znechutit akumulátorům jejich práci se nám daří i na tomto typu silnic, a to v případě, že jsme se hnali sériemi serpentin stoupajících do kopců - a že jich zejména mezi Jablonným nad Orlicí a Rýmařovem je bezpočet. V těchto úsecích dřív nebo později baterie Priusu kapitulují a veškerá dynamika je závislá na výkonu zážehového čtyřválce. Tento stav nám také pomohl zjistit, jak hodně dokáže pomoci elektromotor s dynamikou auta a je třeba říci, že je jeho asistence (respektive její následná absence), poměrně citelná. Benzinový motor a elektromotor prostě nejlépe fungují společně. Jakmile se profil silnice umoudří, činnost HSD se poměrně rychle srovná do původního stavu a úsporná svižná jízda může pokračovat.

Výsledek? Po tomto nikterak šetrném jízdním stylu se nakonec spotřeba ustálila na pouhých 6,9 l/100 km, což považujeme za skutečně vynikající výsledek a troufáme si tvrdit, že by to srovnatelný turbodiesel nezvládl o mnoho lépe. V tomto ohledu má tedy Toyota Prius náš velký respekt.

obrázek [555 x 270]
 

Je však škoda, že totéž nelze tak docela říci o dalších částech auta. Interiér působí dost laciným dojmem, sedadlům chybí boční vedení a vzadu má osoba s výškou kolem 180 cm hlavu v kontaktu s čalouněním stropu. Ovšem vůbec nejmenší radost nám dělá umělé "playstationové" řízení, výrazně nedotáčivý podvozek a výrazné náklony v zatáčkách. Na nervy vám také při akceleraci asi půjde monotónní mnohasekundové ječení motoru točícího v tomto režimu přes 6000 otáček. Pro tento jízdní styl se prostě Prius nenarodil a bude vám to při podobných experimentech, jakým byl ten náš, neustále připomínat. Ovšem pokud s ním budete jezdit tak, jak se mu to líbí, oceníte skvělou nabídku místa na předních sedadlech i pro kolena vzadu. Méně radosti sice udělá mělký kufr, ovšem díky pohodlnému pérování, které nesnáší pouze krátké příčné nerovnosti a slušnému potlačení aerodynamického svistu, to asi Toyotě celkem rádi odpustíte.

Mimochodem - Prius je v současnosti k mání v akční verzi Lux Premium za opravdu zajímavou cenu 649 900 korun a přitom jeho výbava odpovídá běžnému standardu tohoto modelu. Chybí jen vyložené luxusní prvky. A to už zní hodně lákavě...

První cena vozu739.900,-Kč (Sol)
První cena vozu s testovanou motorizací739.900,-Kč (Sol)
Základní cena testovaného vozu649.900,-Kč (Lux Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků649.900,-Kč (Lux Premium)

Plusy:

  • nízká spotřeba paliva ve městě a na silnicích
  • tichý a komfortní provoz
  • zajímavá cena
  • „zelená“ image

Minusy

  • jízdní vlastnosti a řízení
  • vyšší spotřeba na dálnici
  • hlučnost vytočeného motoru
  • malý kufr
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Prius

Cena v základní výbavě: 649 900 Kč Cena v testované výbavě: 649 900 Kč

Základní výbava:VSC, ABS+EBD+BA, protiprokluzový systém, autorádio (6xrepro, CD přehrávač), multifunkční volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Smart Entry&Start Systém, Imobilizér, airbag řidiče a spolujezdce, boční + hlavové airbagy, stěrač zadního okna, tempomat, přední mlhová světla, výškově seřiditelný volant, elektrický posilovač řízení, kotoučové brzdy na všech kolech, vyhřívání zadního okna, nárazníky v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna, přední stěrače s časovatelným cyklovačem, elektricky ovládaná a vyhřívaná boční zrcátka, automatická klimatizace s elektrickým pohonem kompresoru, ovladače klimatizace na volantu, zadní sedadla sklopná, dělená 60:40, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sedmipalcový dotykový multiinformační display (Energy monitor, spotřeba, audio, klimatizace), kola z lehkých slitin.

Výbava testovaného vozu:základní

Českému filmu chybí koncepce a odvaha, říká producent Konečný Českému filmu chybí koncepce a odvaha, říká producent Konečný

Končící filmový rok 2017 v Česku patří podle recenzentů…

Antimonopolní úřad trestá Globus rekordní pokutou Antimonopolní úřad trestá Globus rekordní pokutou

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potrestal obchodní…

Poplatky za platby bitcoinem vzrostly ještě více než jeho cena Poplatky za platby bitcoinem vzrostly ještě více než jeho cena

Rostoucí obliba bitcoinu paradoxně zkomplikovala možnost…

 

Štítky Hybrid Toyota Testy

Technické údaje
Motor Toyota Prius
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / -
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 478 / -
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5 / 4.2 / 4.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1210
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1300 / 425
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1725
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Prius
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,80
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Toyota Prius XW10 (1997-2003): První hromadně vyráběný hybrid světa má 20 let! Toyota Prius XW10 (1997-2003): První hromadně vyráběný hybrid světa má 20 let!

Toyota si s předstihem připomíná 20. výročí zahájení…

Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou

Toyota svolává do servisů více než 90 tisíc současných…

 



 
Na Auto.cz rozšiřujeme obsah: Startujeme exkluzivní spolupráci s Auto Bildem!

Na Auto.cz rozšiřujeme obsah: Startujeme exkluzivní spolupráci s Auto Bildem!

Dnes 09:57

Na stránkách Auto.cz se můžete díky nové licenční smlouvě těšit na exkluzivní materiály z internetové verze německého Auto Bildu.




Blesk.cz

750 porcí milované i nenáviděné rybí polévky: Starostka Prahy 3 ji bude rozlévat na Jiřáku

750 porcí milované i nenáviděné rybí polévky:…

Zajděte v sobotu 16. prosince dopoledne na rybí polévku na náměstí Jiřího z Poděbrad. Nalije vám ji sama…

Bára Štěpánová s manželem: Kvůli dluhům přijdou o střechu nad hlavou?

Bára Štěpánová s manželem: Kvůli dluhům přijdou o…

Coby jedna z hvězd seriálu Ordinace v růžové zahradě 2 si Bára Štěpánová (58) vydělává slušné peníze. Jenže i…

 

iSport.cz

Češi zářili v duelu Bostonu s Capitals. Gól dal i Frolík, Jágr nehrál

Češi zářili v duelu Bostonu s Capitals. Gól dal i…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu zvítězili v bostonské TD Garden 5:3 a ukončili domácím sérii tří výher v řadě.…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Malá sonda do duše české hospody aneb co je skutečně zabíjí?

Malá sonda do duše české hospody aneb co je skutečně zabíjí?

Často se hovoří o krizi českých hospod a pivnic. Prý je brzy zabije zákaz kouření a EET. No nevím, zákaz kouření…

Kultovní The Chemical Brothers budou hvězdou Metronome Festivalu Prague 2018

Kultovní The Chemical Brothers budou hvězdou…

Britští The Chemical Brothers je další ohlášenou hvězdou třetího ročníku Metronome Festivalu Prague, který se…