Toyota Prius - Na plný plyn

Toyota Prius - Na plný plyn

 
 
25.8. 2008 Michal Fokt

Že jsou hybridní auta úsporná, když se s nimi jezdí stylem "lehká noha" už víme. Jak se ale chová Toyota Prius, když se jí pořádně šlape na krk?

Toyota Prius se už v našich testech objevila dvakrát. Nejprve jsme ji důkladně otestovali tak, jako to děláme se všemi novinkami, poté jsme se u faceliftované verze zaměřili na jeho automatický parkovací systém a nyní je tu do třetice. Ptáte se proč? Jsme velcí příznivci technických novinek, hybridy nevyjímaje. A ve snaze zjistit potenciál tohoto typu pohonu jsme Priusu naordinovali stejný jízdní styl, jaký zřejmě zvolí jeho majitelé, kterým patrně leží na srdci ohleduplnost k životnímu prostředí - tedy sice nijak zvlášť pomalý, ale klidný, vyrovnaný a pohodový. Ale tenhle test je jiný. Čekala nás na otočku cesta z Prahy do Jeseníků, což sice není až tak náročné co se kilometrové vzdálenosti týče, ale kvůli absenci rychlostních komunikací za Hradcem Králové cesta zabere dost času. Za běžných okolností by to byla byla ideální práce pro nějaký turbodiesel, ale proč nevyzkoušet na takhle dlouhou vzdálenost hybrid, a to v poměrně svižném tempu, jaké si žádal časový „pres“?

obrázek [555 x 231]
 

První část cesty po hradecké dálnici ukázala, že si v tomto režimu musí Prius vystačit téměř výhradně se silou a výkonem benzinové patnáctistovky. Ústrojí Hybrid Synergy Drive se sice snaží pracovat tak, jako vždycky, ale v dálničních stoupáních se kapacita baterií poměrně rychle vyčerpá. A výsledek? Spotřeba se podle profilu trati pohybovala při "GPSkové" stotřicítce na tempomatu mezi 8-9 litry. Dálnice prostě maloobjemovému benziňáku příliš nesvědčí, to se ale dalo čekat.

Po opuštění dálnice ale začíná být úsporná Toyota ve svém živlu. Na okreskách se snažíme držet rychlost okolo limitu 90 km/h, průměrná spotřeba drasticky padá a "bleší cirkus" na displeji středového panelu ukazuje, že se v jednotlivých pětiminutových úsecích jízdy pohybujeme mezi 5,0 až 6,5 l, ovšem není výjimkou ani spotřeba pod pěti litry. Znechutit akumulátorům jejich práci se nám daří i na tomto typu silnic, a to v případě, že jsme se hnali sériemi serpentin stoupajících do kopců - a že jich zejména mezi Jablonným nad Orlicí a Rýmařovem je bezpočet. V těchto úsecích dřív nebo později baterie Priusu kapitulují a veškerá dynamika je závislá na výkonu zážehového čtyřválce. Tento stav nám také pomohl zjistit, jak hodně dokáže pomoci elektromotor s dynamikou auta a je třeba říci, že je jeho asistence (respektive její následná absence), poměrně citelná. Benzinový motor a elektromotor prostě nejlépe fungují společně. Jakmile se profil silnice umoudří, činnost HSD se poměrně rychle srovná do původního stavu a úsporná svižná jízda může pokračovat.

Výsledek? Po tomto nikterak šetrném jízdním stylu se nakonec spotřeba ustálila na pouhých 6,9 l/100 km, což považujeme za skutečně vynikající výsledek a troufáme si tvrdit, že by to srovnatelný turbodiesel nezvládl o mnoho lépe. V tomto ohledu má tedy Toyota Prius náš velký respekt.

obrázek [555 x 270]
 

Je však škoda, že totéž nelze tak docela říci o dalších částech auta. Interiér působí dost laciným dojmem, sedadlům chybí boční vedení a vzadu má osoba s výškou kolem 180 cm hlavu v kontaktu s čalouněním stropu. Ovšem vůbec nejmenší radost nám dělá umělé "playstationové" řízení, výrazně nedotáčivý podvozek a výrazné náklony v zatáčkách. Na nervy vám také při akceleraci asi půjde monotónní mnohasekundové ječení motoru točícího v tomto režimu přes 6000 otáček. Pro tento jízdní styl se prostě Prius nenarodil a bude vám to při podobných experimentech, jakým byl ten náš, neustále připomínat. Ovšem pokud s ním budete jezdit tak, jak se mu to líbí, oceníte skvělou nabídku místa na předních sedadlech i pro kolena vzadu. Méně radosti sice udělá mělký kufr, ovšem díky pohodlnému pérování, které nesnáší pouze krátké příčné nerovnosti a slušnému potlačení aerodynamického svistu, to asi Toyotě celkem rádi odpustíte.

Mimochodem - Prius je v současnosti k mání v akční verzi Lux Premium za opravdu zajímavou cenu 649 900 korun a přitom jeho výbava odpovídá běžnému standardu tohoto modelu. Chybí jen vyložené luxusní prvky. A to už zní hodně lákavě...

První cena vozu739.900,-Kč (Sol)
První cena vozu s testovanou motorizací739.900,-Kč (Sol)
Základní cena testovaného vozu649.900,-Kč (Lux Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků649.900,-Kč (Lux Premium)

Plusy:

  • nízká spotřeba paliva ve městě a na silnicích
  • tichý a komfortní provoz
  • zajímavá cena
  • „zelená“ image

Minusy

  • jízdní vlastnosti a řízení
  • vyšší spotřeba na dálnici
  • hlučnost vytočeného motoru
  • malý kufr
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Prius

Cena v základní výbavě: 649 900 Kč Cena v testované výbavě: 649 900 Kč

Základní výbava:VSC, ABS+EBD+BA, protiprokluzový systém, autorádio (6xrepro, CD přehrávač), multifunkční volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Smart Entry&Start Systém, Imobilizér, airbag řidiče a spolujezdce, boční + hlavové airbagy, stěrač zadního okna, tempomat, přední mlhová světla, výškově seřiditelný volant, elektrický posilovač řízení, kotoučové brzdy na všech kolech, vyhřívání zadního okna, nárazníky v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna, přední stěrače s časovatelným cyklovačem, elektricky ovládaná a vyhřívaná boční zrcátka, automatická klimatizace s elektrickým pohonem kompresoru, ovladače klimatizace na volantu, zadní sedadla sklopná, dělená 60:40, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sedmipalcový dotykový multiinformační display (Energy monitor, spotřeba, audio, klimatizace), kola z lehkých slitin.

Výbava testovaného vozu:základní

Zakročte proti stávkám. Vlastník British Airways a Ryanairu zatlačí na Brusel Zakročte proti stávkám. Vlastník British Airways a Ryanairu zatlačí na Brusel

Společnost AG, vlastník British Airways, a nízkonákladové…

NASA varuje: Bouře na Marsu přerostla v celoplanetární problém NASA varuje: Bouře na Marsu přerostla v celoplanetární problém

Bouře, která několik týdnů víří prach na Marsu, už nabyla…

Řecká energetická firma PPC má šest zájemců včetně českých společností Indoverse a EPH Řecká energetická firma PPC má šest zájemců včetně českých společností Indoverse a EPH

O 40procentní podíl v uhelných elektrárnách řecké státní…

Slavný model 365 v Praze - Porsche vystavuje původní prototyp legendy Slavný model 365 v Praze - Porsche vystavuje původní prototyp legendy

Jedna z nejvěhlasnějších značek automobilového průmyslu –…

 

Štítky Hybrid Toyota Testy

Technické údaje
Motor Toyota Prius
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / -
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 478 / -
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5 / 4.2 / 4.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1210
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1300 / 425
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1725
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Prius
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,80
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

Škoda Felicia slaví výročí. Připomeňte si ji ve velké fotogalerii Škoda Felicia slaví výročí. Připomeňte si ji ve velké fotogalerii

V letech 1994 až 2001 bylo vyrobeno celkem 1.420.441 vozů…

 



Toyota Prius XW10 (1997-2003): První hromadně vyráběný hybrid světa má 20 let! Toyota Prius XW10 (1997-2003): První hromadně vyráběný hybrid světa má 20 let!

Toyota si s předstihem připomíná 20. výročí zahájení…

Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou

Toyota svolává do servisů více než 90 tisíc současných…

 



 
Pamatujete si Saab 9-7X? Nabízel se s osmiválcem z Corvette!

Pamatujete si Saab 9-7X? Nabízel se s osmiválcem z Corvette!

Včera

V době pod General Motors se Saab snažil snížit výrobní náklady i využitím americké techniky. Výsledkem byl mimo jiné model 9-7X.




Blesk.cz

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se chtějí cítit jako doma

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se…

Návštěvníci českých kempů jsou stále náročnější. Dávají přednost kvalitním rodinným stanům nebo ubytování s…

Massive Attack a John Cale přijíždějí do Prahy. Zahrají na Metronome Festivalu

Massive Attack a John Cale přijíždějí do Prahy.…

Přípravy na Metronome Festival Prague 2018 finišují, největší hudební víkend v Praze začne už v pátek. Do…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Nečekané! Kouč Nagelsmann za rok skončí v Hoffenheimu, ujme se Lipska

Nečekané! Kouč Nagelsmann za rok skončí v…

Úspěšný trenér Julian Nagelsmann po nadcházející sezoně opustí fotbalisty Hoffenheimu, které na jaře dovedl k…

 

Reflex.cz

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na fotografie, které těsně předcházely smrti

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na…

Fotografie katastrof jsou děsivé. Ale ještě děsivější mohou být scény vyfotografované několik okamžiků před tím,…

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují kvůli špionáži pro Írán

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují…

Postava, která na izraelské politické scéně nyní značně víří vody, se jmenuje Gonen Segev. Bývalý ministr…