Toyota Prius - Na plný plyn

Toyota Prius - Na plný plyn

 
 

Že jsou hybridní auta úsporná, když se s nimi jezdí stylem "lehká noha" už víme. Jak se ale chová Toyota Prius, když se jí pořádně šlape na krk?

Toyota Prius se už v našich testech objevila dvakrát. Nejprve jsme ji důkladně otestovali tak, jako to děláme se všemi novinkami, poté jsme se u faceliftované verze zaměřili na jeho automatický parkovací systém a nyní je tu do třetice. Ptáte se proč? Jsme velcí příznivci technických novinek, hybridy nevyjímaje. A ve snaze zjistit potenciál tohoto typu pohonu jsme Priusu naordinovali stejný jízdní styl, jaký zřejmě zvolí jeho majitelé, kterým patrně leží na srdci ohleduplnost k životnímu prostředí - tedy sice nijak zvlášť pomalý, ale klidný, vyrovnaný a pohodový. Ale tenhle test je jiný. Čekala nás na otočku cesta z Prahy do Jeseníků, což sice není až tak náročné co se kilometrové vzdálenosti týče, ale kvůli absenci rychlostních komunikací za Hradcem Králové cesta zabere dost času. Za běžných okolností by to byla byla ideální práce pro nějaký turbodiesel, ale proč nevyzkoušet na takhle dlouhou vzdálenost hybrid, a to v poměrně svižném tempu, jaké si žádal časový „pres“?

obrázek [555 x 231]
 

První část cesty po hradecké dálnici ukázala, že si v tomto režimu musí Prius vystačit téměř výhradně se silou a výkonem benzinové patnáctistovky. Ústrojí Hybrid Synergy Drive se sice snaží pracovat tak, jako vždycky, ale v dálničních stoupáních se kapacita baterií poměrně rychle vyčerpá. A výsledek? Spotřeba se podle profilu trati pohybovala při "GPSkové" stotřicítce na tempomatu mezi 8-9 litry. Dálnice prostě maloobjemovému benziňáku příliš nesvědčí, to se ale dalo čekat.

Po opuštění dálnice ale začíná být úsporná Toyota ve svém živlu. Na okreskách se snažíme držet rychlost okolo limitu 90 km/h, průměrná spotřeba drasticky padá a "bleší cirkus" na displeji středového panelu ukazuje, že se v jednotlivých pětiminutových úsecích jízdy pohybujeme mezi 5,0 až 6,5 l, ovšem není výjimkou ani spotřeba pod pěti litry. Znechutit akumulátorům jejich práci se nám daří i na tomto typu silnic, a to v případě, že jsme se hnali sériemi serpentin stoupajících do kopců - a že jich zejména mezi Jablonným nad Orlicí a Rýmařovem je bezpočet. V těchto úsecích dřív nebo později baterie Priusu kapitulují a veškerá dynamika je závislá na výkonu zážehového čtyřválce. Tento stav nám také pomohl zjistit, jak hodně dokáže pomoci elektromotor s dynamikou auta a je třeba říci, že je jeho asistence (respektive její následná absence), poměrně citelná. Benzinový motor a elektromotor prostě nejlépe fungují společně. Jakmile se profil silnice umoudří, činnost HSD se poměrně rychle srovná do původního stavu a úsporná svižná jízda může pokračovat.

Výsledek? Po tomto nikterak šetrném jízdním stylu se nakonec spotřeba ustálila na pouhých 6,9 l/100 km, což považujeme za skutečně vynikající výsledek a troufáme si tvrdit, že by to srovnatelný turbodiesel nezvládl o mnoho lépe. V tomto ohledu má tedy Toyota Prius náš velký respekt.

obrázek [555 x 270]
 

Je však škoda, že totéž nelze tak docela říci o dalších částech auta. Interiér působí dost laciným dojmem, sedadlům chybí boční vedení a vzadu má osoba s výškou kolem 180 cm hlavu v kontaktu s čalouněním stropu. Ovšem vůbec nejmenší radost nám dělá umělé "playstationové" řízení, výrazně nedotáčivý podvozek a výrazné náklony v zatáčkách. Na nervy vám také při akceleraci asi půjde monotónní mnohasekundové ječení motoru točícího v tomto režimu přes 6000 otáček. Pro tento jízdní styl se prostě Prius nenarodil a bude vám to při podobných experimentech, jakým byl ten náš, neustále připomínat. Ovšem pokud s ním budete jezdit tak, jak se mu to líbí, oceníte skvělou nabídku místa na předních sedadlech i pro kolena vzadu. Méně radosti sice udělá mělký kufr, ovšem díky pohodlnému pérování, které nesnáší pouze krátké příčné nerovnosti a slušnému potlačení aerodynamického svistu, to asi Toyotě celkem rádi odpustíte.

Mimochodem - Prius je v současnosti k mání v akční verzi Lux Premium za opravdu zajímavou cenu 649 900 korun a přitom jeho výbava odpovídá běžnému standardu tohoto modelu. Chybí jen vyložené luxusní prvky. A to už zní hodně lákavě...

První cena vozu739.900,-Kč (Sol)
První cena vozu s testovanou motorizací739.900,-Kč (Sol)
Základní cena testovaného vozu649.900,-Kč (Lux Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků649.900,-Kč (Lux Premium)

Plusy:

  • nízká spotřeba paliva ve městě a na silnicích
  • tichý a komfortní provoz
  • zajímavá cena
  • „zelená“ image

Minusy

  • jízdní vlastnosti a řízení
  • vyšší spotřeba na dálnici
  • hlučnost vytočeného motoru
  • malý kufr
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Prius

Cena v základní výbavě: 649 900 Kč Cena v testované výbavě: 649 900 Kč

Základní výbava:VSC, ABS+EBD+BA, protiprokluzový systém, autorádio (6xrepro, CD přehrávač), multifunkční volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Smart Entry&Start Systém, Imobilizér, airbag řidiče a spolujezdce, boční + hlavové airbagy, stěrač zadního okna, tempomat, přední mlhová světla, výškově seřiditelný volant, elektrický posilovač řízení, kotoučové brzdy na všech kolech, vyhřívání zadního okna, nárazníky v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna, přední stěrače s časovatelným cyklovačem, elektricky ovládaná a vyhřívaná boční zrcátka, automatická klimatizace s elektrickým pohonem kompresoru, ovladače klimatizace na volantu, zadní sedadla sklopná, dělená 60:40, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sedmipalcový dotykový multiinformační display (Energy monitor, spotřeba, audio, klimatizace), kola z lehkých slitin.

Výbava testovaného vozu:základní

Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu Největší asijský zpracovatel ropy zvýšil zisk téměř o polovinu

Čínská státní petrochemická společnost Sinopec loni…

 
Technické údaje
Motor Toyota Prius
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / -
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 478 / -
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5 / 4.2 / 4.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1210
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1300 / 425
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1725
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Prius
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,80
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou

Toyota svolává do servisů více než 90 tisíc současných…

Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005) Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005)

Zatímco Prius první generace se do Evropy dostal se…

 



 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu předvede s AAA tituly

4 špičkové hry do sbírky, Xbox Live Gold se v dubnu…

Placená služba Xbox Live Gold, která umožňuje hráčům na Xbox konzolích hrát online a získávat pravidelně každý…

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

 

iSport.cz

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel 14, vyhrál Viňales

Parádní návrat Abrahama do MotoGP! V Kataru dojel…

Motocyklový závodník Karel Abraham oslavil návrat do mistrovství světa MotoGP bodovaným 14. místem ve Velké ceně…

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord, pálili Barák i Darida

San Marino – Česko 0:6. Favorit si vytvořil rekord,…

Neponechali nic náhodě. Fotbalisté české reprezentace rozhodli kvalifikační duel proti San Marinu v prvním…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…