reklama


7.9. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Toyota Tacoma: Přemotorovaná bestie pro Pikes Peak je vražedný stroj

 

Kvůli specifickým podmínkám závodu na vrch Pikes Peak mají tyto speciály nadmíru silné motory. To však znamená, že za běžných podmínek jsou silné až moc.

Japonská automobilka Toyota je dnes známá hlavně jako propagátor automobilů s hybridním pohonem. V devadesátých letech se ale hodně angažovala i v motoristickém sportu. Nejznámější je její účast v rallye, Novozélanďan Rod Millen ale speciálně postavené toyoty použil i pro závod do vrchu Pikes Peak.

Známá je v tomto ohledu hlavně speciálně navržená Toyota Celica, která v roce 1994 zajela na Pikes Peaku rekordní čas 10:04,06, jež držela až do roku 2007, tentokrát ale zmiňme jejího nástupce, Toyotu Tacomu. S ní Millen poprvé závodil v roce 1998, kdy s ní dokonce závod na vrch Pikes Peak vyhrál, přičemž o rok později svůj úspěch zopakoval.

Závodní speciál sice použil jméno sériového pick-upu, s ním měl ale společné vlastně jen ten název. S přimhouřením oka pak lze vidět i jistý náznak vzhledu první generace tacomy, prodávané od roku 1995.

Útroby totiž byly naprosto odlišné, když se inspirovaly řešením dřívější corolly pro Pikes Peak. Základem se stal trubkový rám a karbonové komponenty karoserie, které doplnilo zavěšení typu pushrod a tlumiče Öhlins. Lehké materiály znamenaly, že závodní speciál dlouhý 4.623 mm, široký 1.930 mm a vysoký jen 1.168 mm vážil pouhých 885 kilogramů.

V útrobách pak pracoval uprostřed podélně uložený motor. Tím byl řadový čtyřválec o objemu 2,1 litru, který díky přeplňování obřím turbodmychadlem dosahoval výkonu 597 kW (800 koní) a mamutího točivého momentu přes 1485 N.m. O přenos této závratné síly se přitom starala pětistupňová manuální (!) převodovka, která dokazuje, jak se doba změnila. Poháněná byla všechna kola, což na tehdy ještě šotolinové trati bylo potřeba.

Obří výkon dodnes šokuje, znalci ale vědí, že na Pikes Peak je potřeba. Na závodníky totiž čeká převýšení 2.860 metrů, během kterého motor kvůli stále řidšímu vzduchu ztrácí výkon. Na startu výkonná bestie tak postupně „ztrácí dech“ (tedy jestli se to o vozech se stovkami koní výkonu dá prohlásit).

Jestliže ale speciál pro Pikes Peak vezmeme do běžnějšího prostředí, ihned se jejich přemotorovanost prokáže. To ostatně dokazují i přiložená videa tacomy z Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu, na nichž je vidět, jaké problémy má auto s přenosem síly na vozovku. Speciál pro Pikes Peak se rázem stává doslova vražedný, ostatně i mistr volantu Ron Millen, který tacomu dobře zná, s ní na Festivalu rychlosti v letech 2012 a 2013 havaroval.

Přestože tacoma byla podle svých tvůrců technicky lepší než předchozí celica, čas svého předchůdce nikdy nepřekonala. I její nejlepší čas 10:07,7 (z roku 1998) byl o více než tři sekundy pomalejší než nejlepší výkon celicy. Přesto jako dvojnásobný vítěz Pikes Peaku tacoma patří mezi legendy tohoto závodu.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Volkswagen zastropoval platy a odměny nejvyšších manažerů. Chce předejít kritice Volkswagen zastropoval platy a odměny nejvyšších manažerů. Chce předejít kritice

Dozorčí rada německé automobilové skupiny Volkswagen…

Kancléř Kynštetr končí. Kvůli poslanecké jídelně Kancléř Kynštetr končí. Kvůli poslanecké jídelně

Dlouholetý kancléř Sněmovny Petr Kynštetr obhajoval…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl

Fiat Tipo Kombi nabídne zavazadlový prostor 550 litrů,…

 




Toyota Tacoma TRD Pro: Dravec bez výkonu (+video) Toyota Tacoma TRD Pro: Dravec bez výkonu (+video)

Toyota Tacoma v provedení TRD Pro zaujme svým vzhledem i…

 



 
Optický klam: Proč se nám zdá, že se kola při jízdě otáčejí na druhou stranu?

Optický klam: Proč se nám zdá, že se kola při jízdě otáčejí na druhou stranu?

Dnes 18:47

Někdy to vypadá, jako kdyby se kola automobilu jedoucího určitým směrem otáčela nebo dokonce stála, přestože pohyb vozu je jasně zřetelný. Čím to je?




Blesk.cz

Ind vyráběl chytré mobily za stovku. Došlápl si na něj obchodník se sluchátky

Ind vyráběl chytré mobily za stovku. Došlápl si na…

Mohit Goel, který založil firmu Ringing Bells, byl zatčen pro podezření z podvodu. Jeho firma vyrábí chytré…

Herečka a zpěvačka Bára Poláková: Prozradila pohlaví svého miminka!

Herečka a zpěvačka Bára Poláková: Prozradila pohlaví…

Herečka a zpěvačka Bára Poláková (33) už je v 8. měsíci těhotenství, a než se naděje, bude mít její půvabná…

 

iSport.cz

Slavia a titul? Rajnoch slíbil přijít ve slipech, sparťan Novotný překvapil

Slavia a titul? Rajnoch slíbil přijít ve slipech,…

Zatím jsou v lize druzí, ale co na konci sezony? Mistrovské ambice fotbalistů Slavie se probíraly v novém pořadu…

GALERIE: Nové vozy ve formuli 1? Obří zadek i odvážný návrat do historie

GALERIE: Nové vozy ve formuli 1? Obří zadek i…

Sezona Formule 1 ještě nezačala, pár týdnu si motorističtí nadšenci musí počkat. Ale už nyní je stáje navnazují…

 

Reflex.cz

Proč nebude profesor Drahoš prezidentem

Proč nebude profesor Drahoš prezidentem

Ano, Česká republika konečně má protikandidáta k Miloši Zemanovi v nadcházející prezidentské volbě. Je to…

V Česku začíná komiksová revoluce. Projekt NANITS mění zažité pořádky a vyzkoušet si ho můžete zdarma

V Česku začíná komiksová revoluce. Projekt NANITS…

Stvořili celý nový vesmír, na crowdfoundingové platformě Kickstarter vybrali přes 800 tisíc korun, vymysleli…

 
 
reklama