Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Historie Toyoty v Le Mans ve fotkách

Jakub Kraus
Diskuze (2)
S představením prototypu Toyoty pro letošní Le Mans byly zveřejněny i fotografie zachycující historii této značky ve slavném závodě.

Představení nového vozu pro nejslavnější vytrvalostní závod na světě je vždy velká událost a představení nové Toyoty s označením TS040 v tomto ohledu nebylo jiné. Po odhalení vozu ale následovalo odhalení fotografií zachycující všechny modely závodních Toyot z nejvyšší kategorie Le Mans, které dokáže vykouzlit nejeden úsměv na tváři automobilových nadšenců a navrátit i několik vzpomínek na závody dávno minulé. Na fotkách tak jsou vidět tři modely předcházející TS040 se jmény TS010, TS020 a TS030 a asi i GT86, která se tam nějak často vyskytuje.

První Toyotou byla TS010, která závodila ve slavné Skupině C od roku 1992 do roku 1994, kde se jí povedlo získat nejlépe druhé místo hned v prvním roce účinkování. Na fotkách je však vůz s číslem 36, se kterým dojela trojice Eddie Irvine, Toshio Suzuki a Masanori Sekiya v roce 1993 na čtvrtém místě za třemi továrními Peugeoty 905.

Nejznámější a lze snad říci i ikonickou Toyotou z Le Mans je model TS020, který je však známější pod označením Toyota GT-One. Již dle názvu je poznat, že tento stroj kroužil na Le Mans v kategorii GT1 a to v roce 1998. Ačkoli byla tato Toyota, poháněná 3,6 litrovým přeplňovaným vidlicovým osmiválcem, extrémně konkurenceschopná a kandidát na vítězství, tak přes závady do cíle dojel pouze jeden vůz a to jen na devátém místě. O rok později po změně pravidel se však povedlo Toyotě opět získat aspoň druhé místo a vyrovnat tak nejlepší umístění předchůdce. GT-One je však pro nezávodníka unikátní i ve smyslu, že byl vyroben jeden speciál, homologovaný pro silniční provoz a existuje tak šance se beztrestně projet v GT-One na pozemních komunikacích. I když fotky tohoto stroje z Kolínských garáží Toyoty tuto šanci velmi přibližují nule.

Po přestávce zaplněné účinkováním ve Formuli 1 se Toyota vrátila do Le Mans v roce 2012 s modelem TS030. Tento prototyp navázal na (ne-)úspěchy předchůdců a byl opět velmi konkurenceschopný vůči vozům Audi. Bohužel pro Toyotu se za dva roky 2012 a 2013 povedlo získat opět jen druhé místo s posádkou Sarrazin, Davidson, Buemi.

Je vidět, že nový model TS040 bude mít na co navazovat, avšak snaha o zlepšení o jedno místo k získání absolutního vítězství nebude jednoduchá. Porsche a Audi budou určitě proti.

Jakub Kraus
Diskuze (2)
Avatar - Pekelná Micinka
10. 4. 2014 16:57
Grammar Nazi Forever!
Ten nadpis je tedy příšerný, "ve fotkách" co to je???
Avatar - kosmonaut
10. 4. 2014 06:56
TS020
TS020 byla skutečně skvělá. Když srovnám její, Andrém de Cortanzem navržené tvary s těmi oploutvenými příšerami dneška, je to jako nebe a dudy. Pamatuji si tu zběsilou naháněčku vedoucího Martiniho BMW v roce 99, dokud japonská posádka nedostala 50minut před koncem defekt a musela jet od Indianapolisu krokem do boxů a přišla o naději.
Vůbec rok 99 byl velice povedený. Létající Mercedesy CLR (Webber a pak v závodě Dumbreck), první rok pro Audi s R8R (s designem prvního Audi TT) a R8C (následně předělán na Bentley), Nissany R391, šílené Panozy, promakané BMW V12 LMR a největší favoriti- pekelně rychlé Toyoty TS020, které již druhý rok pronásledovala obrovská smůla. Škoda, že to Porsche pro ten rok zabalilo s Evem3, se kterým vyhrálo předchozí ročník, byť ti by asi soudobé špičce nestačili rychlostí.
Toyota TS020 :yes: