Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Tundra: Japonský full-size pickup v třetí generaci

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Na autosalonu v Chicagu představila Toyota nový full-size pickup Tundra. Změny této modelové řady jsou největší od roku 2006.

Novou Tundru můžeme považovat za třetí generaci, byť z bočního pohledu se neudály tak markantní změny. Velký pracant od Toyoty byl pochopitelně navržen v USA a tamtéž se také vyrábí, konkrétně v texaském San Antoniu. Aktuální model 2014 bude k dispozici ve třech délkách budek: dvoudveřové Regular Cab, čtyřdveřové Double Cab a ještě delší CrewMax. Samozřejmostí je možnost volby pohonu: znaků náprav 4x2 a 4x4. Co je nového v oblasti vnějšího vzhledu? Kompletně celá příď s mohutnou chromovanou maskou chladiče a trojdílnými nárazníky, ty najdeme i vzadu.

Motorová paleta čítá trojici dvouvačkových agregátů s hliníkovým blokem a proměnným časováním ventilů. Zážehový vidlicový šestiválec objemu 4,0 l dává 201 kW (273 k)/5600 min-1 a 377 Nm/4400 min-1 přenáší pětistupňový automat. Doplňují jej dva vidlicové osmiválce řady i-Force. Ten menší má 4,6 l, poskytuje 231 kW (314 k)/5600 min-1 a 443 Nm při nižších 3400 otáčkách. Větší V8 nabízí z objemu 5,7 l plných 284 kW (386 k) a 544 Nm. Obě hodnoty vrcholí ve stejných otáčkách jako u slabšího osmiválce, umí však navíc spalovat i bioethanol. Oba jsou pak spřaženy s tentokrát šestistupňovou samočinnou převodovkou.

Podvozek a tlumiče byly upraveny pro jízdu na nezpevněných površích, změnami prošlo i řízení. Nápravy jsou od sebe v případě provedení s největší ložnou plochou vzdáleny 3,7 m. Tundra jezdí na osmnácti- a dvacetipalcových kolech a může za sebou táhnout přívěs o hmotnosti přes 4,7 tuny. Není divu, vždyť mastodont měří minimálně 5,8 m, na šířku má 2,03 m a do výšky takřka 1,94 m.

Spoléhá se na armádu elektronických pomocníků: kromě ABS, EBD a brzdového asistentu například kontrolu stability, trakce a systém SST (Smart Stop). Ten auto zpomalí při současném stisku brzdy i plynu. Vyšší stupně nabídnou hlídač mrtvého úhlu a diody pro denní svícení. Airbagů je v základu šest, může jich být ale až deset.

Kámen na kameni nezůstal v interiéru, který je mnohem hranatější. Zvětšily se ovladače, zlepšilo odvětrávání předních sedadel a CrewMax má konečně sklopnou zadní lavici, spolu s dvojkabinou pak může mít jednodílné sedadlo i vpředu místo dvou samostatných. Stupňů výbavy je celkem pět: SR, SR5, Limited, Platinum a 1794 Edition. Součástí standardu je displej v přístrojové desce, zadní kamera a Bluetooth. Limited má navíc kožené sedačky s elektrickým ovládáním a dřevěné dekory, Platinum září chromem a v jeho základu najdeme kromě jiného třeba audio JBL, navigaci, prosklenou střechu a parkovací asistent. Pozadí předních pasažérů navíc díky vyhřívání neprochladnou.

U amerických prodejců se nová Tundra objeví až v září letošního roku. Pokud by chtěl vyčnívat z řady nějaký Evropan, musí se spolehnout na individuální dovoz a čeká jej následné homologační martyrium. Velký pickup od Toyoty se na starém kontinentu nikdy neprodával a nebude tomu tak ani v budoucnosti.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
1. 4. 2016 11:21
Re: neskutečná obludnost
Ono to dává smysl tam, kde to jezdí. Široké rozbité, nebo rovnou nezpevněné venkovské cesty. Díry na šotolině to díky vysokému zdvihu, odpružení a velkým kolům vyžehlí, že o nich ani nevíte. Navíc neurvete třikrát do roka kolo, když do nějakého většího výmolu vletíte. Zároveň v méně nablýskaných variantách tomu neuškodí jen tak nějaký odletující kamínek. V těch obřích prostorách Amerického venkova, ale i na širokých pravoúhlých cestách amerických maloměst to ani nepůsobí nijak nepatřičně obrovským dojmem. Naopak, za chvíli si člověk zvykne a v kontextu okolí mu to vůbec nepřijde.

Dovnitř posadí v pohodlí až luxusu celou rodinu, a jedou na výlet. Potom přijedou a podle potřeby hodí na korbu čtyřkolku, vodní skútr, obří rybářskou síť, barely s palivem pro elektrocentrálu, uloveného losa, ... To všechno, aniž by je trápilo, že si umažou interiér auta. Korbu podle potřeby opláchnou hadicí, nebo oprší. Zajedou s tím klidně po lesní cestě, bahně,... Když je třeba, zapřáhnou loď, kterou tím tahají rovnou z vody (viděl jsem, jak chlap zacouval po rampě tak, že měl půlku korby pod vodou) a po rozbité cestě oddrandí s lodí i úlovkem domů.
Potom na dvoře zacouvá pod kempovací nástavbu s alkovnou, ta se na korbu připne sponami a celé auto najednou vypadá jako expediční offroad obytňák.

V zimě na to hodí řetězy, dopředu připne radlici jakou vídáme na traktorech nebo sypačích a prorazí si cestu na nejbližší udržovanou silnici. Nakrmí to levným benzínem za pár centů (i přes zdražování se místní ceny s našimi nedají srovnat) a jsou spokojení. Proto jich taky v USA (a ještě spolu s velmi podobnou konkurencí jako je Ford F150, Dodge Ram, Chevy Silverado, ...) jezdí takové množství.

Žije se tam jinak, jiné jsou potřeby a požadavky na auto a rovněž podmínky, ve kterých se jezdí. Proto se liší gepard od žraloka, přesto, že jsou oba králi svého prostředí. Ale když si prohodí místa, zle to pro oba dopadne.

Proto je taky zvěrstvo dovézt něco takového na naše uzoučké silnice, utažené zatáčky na okreskách, do přeplněných měst a miniaturních parkovacích míst. A ještě to krmit palivem za naše ceny.
9. 2. 2013 23:13
neskutečná obludnost
To se snad ani za auto nedá považovat.
8. 2. 2013 13:14
nádhera
takhle nějak mají 4bytelnýkola vypadat :yes:
8. 2. 2013 12:27
Re: Homologacni martyrium
zadny neni.... cca 3tydny auto nevidis, protoze je na homolagaci, a pak dostanes auto i s cistopisem k prihlaseni......
blaboly vyse uvedene jsou nesmysl..........
8. 2. 2013 11:43
Homologacni martyrium
Mate nekdo zkusenost s dovozem ameranskych pick-upu z USA? Co obnasi homologace v CR a o kolik se asi navysi cena oproti porizeni v USA (doprava, homologace v RC, prihlaseni k provozu)... Diky za odpoved.