Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tříbodové bezpečnostní pásy v osobních automobilech slaví 50 let

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Tříbodové bezpečnostní pásy, bez nichž si automobil již dnes nedokáže nikdo představit, se na předních sedadlech objevily poprvé před půlstoletím.

Jejich průkopníkem je značka, která bezpečností svých vozů proslula – švédské Volvo. Tříbodové pásy se staly nejvýznamnějším prvkem automobilů v této oblasti, který neztrácí svůj význam ani v době airbagů – vzduchové vaky jsou pouze dalším podpůrným systémem a pokud není řidič při nehodě připoután, díky vystřelení airbagu může utrpět smrtelná zranění.

Vynálezcem moderních tříbodových bezpečnostních pásů je také Švéd – Nils Bohlin. Narodil se 17. července 1920 v Härnösandu a svou kariéru zahájil jako letecký inženýr ve firmě Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB). V roce 1955 byl pověřen vývojem vystřelovacích sedaček a dalších systémů pro bezpečnost pilotů. Paradoxně se zajímal také o přesný opak předmětu svého výzkumu – o to, jak pro tělo zajistit maximální bezpečnost při extrémním zpomalení. Příležitost pro rozvoj těchto myšlenek se mu brzy naskytla. V roce 1958 Bohlin nastoupil do pozice bezpečnostního konstruktéra ve společnosti Volvo, kam ho přivedl tehdejší prezident firmy Gunnar Engellau.

Vozy Volvo byly již v druhé polovině padesátých let vybaveny teleskopickým sloupkem řízení, který se při nárazu nezlomil, měly také čalouněnou přístrojovou desku a úchyty pro dvoubodové bezpečnostní pásy. Tzv. diagonální pás ovšem nebyl příliš šťastným řešením. Jeho přezka byla totiž umístěna ve výšce hrudního koše cestujícího. V této pozici způsobovala poranění měkkých tělesných orgánů, místo aby je chránila. Vzhledem k tomu, že díky nedostatkům dvoubodového pásu zemřel při nehodě také příbuzný ředitele Engellaua, byl Bohlin pověřen vývojem bezpečnější alternativy.

Výsledkem byl tříbodový bezpečnostní pás. Ten existoval sice již dříve, měl však tvar písmene Y. Bohlinovo řešení bylo tvořeno dvěma částmi – bederní vedenou přes klín cestujícího a diagonálním pásem přes trup, který měl z fyziologického hlediska správnou polohu. V této poloze horní část pásu vedla přes pánev a hrudník a toto bezpečnostní zařízení se upevňovalo do kotevního bodu vedle sedadla. Geometrie tříbodového pásu tak tvořila písmeno V, jehož špička mířila dolů směrem k podlaze. Díky své konstrukci zůstal pás na svém místě a neposouval se ani při zatížení. Vynález byl samozřejmě patentován a postupně se rozšířil do celého světa.

Prvními automobily, které měly tento bezpečnostní prvek ve standardní výbavě, byly pochopitelně švédské vozy Volvo. Modelové řady P 120 Amazon a PV 544 se jej dočkaly v roce 1959, tedy přesně před půlstoletím, ovšem zprvu pouze pro skandinávské trhy. V roce 1963 jej Volvo uvedlo i v USA. O čtyři roky později se pak tříbodové pásy objevily také na zadních sedadlech, i když úchyty pro ně dodávala švédská automobilka již jedenáct let!

Nils Bohlin se otázce bezpečnosti věnoval i nadále. V sedmdesátých letech pracoval na vývoji systému ochrany proti bočnímu nárazu, který známe dnes pod zkratkou SIPS (Side Impact Protection System). Do důchodu odešel v roce 1985, ale i poté spolupracoval s Volvem jako konzultant. Zemřel 26. září 2002.

Za svou práci obdržel řadu mezinárodních ocenění. Německý patentový registr uvedl jeho patent tříbodového bezpečnostního pásu mezi osmi s největším významem pro lidstvo za poslední století. Nils Bohlin se tak ocitl ve společnosti Carla Benze, Thomase A. Edisona nebo Rudolfa Diesela. Ještě za svého života, v roce 1999, se dočkal jmenování do Síně slávy automobilového průmyslu. Samozřejmě plným právem, vždyť jeho vynález již zachránil stovky tisíc životů.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
1. 2. 2023 02:28
bezpečnostní pásy
To jsem vůbec netušil, že už je používáme tak dlouho. Právě s bezpečnostními pásy jsem měl nedávno u svého auta problém. Zničehonic pás nešel zacvaknout. Ulomil se tam nějaký kousek plastu. Naštěstí to nebyl až takový problém opravit. Náhradní díl se mi povedlo sehnat tady https://www.autodilyvojkov.cz/…ni-casti-vozidla a už to zase funguje jak má.