Největší světová flotila vodíkových taxi končí. Nasadí místo nich elektromobily
Vodík je mnohými firmami považován za palivo budoucnosti, což se klidně jednou může stát. Dnes je však stále provoz osobních vozů s palivovými články finančně nevýhodný, což poznává jejich největší světový provozovatel.
Vodík se i po letech snažení stále nedostal do dobré pozice. Vodíkové plničky jsou nespolehlivé, v některých zemích jich spíše ubývá, a ta pražská je už několik týdnů mimo provoz. Teď se palivo budoucnosti dočkalo další zásadní rány: největší světový provozovatel vodíkových taxíků totiž přechází na bateriové elektromobily.
Firma Hype spustila provoz v Paříži v roce 2015 a od počátku spoléhala primárně na vodíkové Toyoty Mirai první generace, které se začaly vyrábět o rok dříve. V barvách firmy se ale objevily také vozy Hyundai ix35 FCEV. Ten se vyráběl od roku 2012 jako světově první produkční vůz s vodíkovými palivovými články. V roce 2019 měl Hype kolem stovky vozů a objednávku na 600 Mirai, později přibyly také Hyundaie Nexo.
Podle svého webu měl Hype ve flotile dohromady 700 vozidel. Vedle obou zmíněných modelů také neurčený počet Peugeotů e-Expert a Citroën ë-Jumpy, které se ve Francii nabízí jako plug-in hybridy s vodíkovým palivovým článkem. V roce 2024 měl Hype postavit 10 vodíkových plniček a do roku 2026 jich už chtěl mít v Paříží a okolí 26, všechny nabízející zelený vodík. A navíc, vedle taxi, také diverzifikovat svou flotilu a začít provozovat autobusy, popelářské vozy a dodávky.
Myslelo se i na expanzi mimo Paříž: do roku 2026 měla firma provozovat flotilu v Bruselu, Le Mans, Bordeaux, Madridu, Barceloně, Lisabonu a Portu. V roce 2024 také byl Hype oficiálním taxi partnerem olympijských her v Paříži.
Jenže v roce 2024 přišla poslední tisková zpráva a letošní novinky z firmy jsou překvapivé. Hype totiž opouští vodíkové plány a flotilu nahradí bateriovými elektromobily. Má za tím být zdvojnásobení ceny vodíku. Situace se prý zhoršila po vstupu TotalEnergies na trh s vodíkem, a v současnosti je prý ve Francii oligopol, držící ceny vodíku velmi vysoko.
V roce 2015 to mělo být 12 eur na kilo šedého vodíku, v roce 2021 ceny padly k 9 eurům. Dnes ale Hype platí dle lokace 19,2 až 21,6 eur za kilo. Navíc jde vždy o šedý vodík, případně modrý, který podle Hype není dostatečně ekologický. Francouzští dodavatelé energií sice slibují obrovské projekty se zeleným vodíkem, žádný ale zatím není v provozu. V prvních letech provozu mimochodem Hype dostával vodík zadarmo od Toyoty.
Hype tedy nově vymění veškeré vodíkové taxi za bateriové, prozatím má jít o ojeté Tesly, později ale přejde na nové vozy. Už také podepsal smlouvu s poskytovatelem nabíječek a energie. Stále ale plánuje věnovat se v nějaké formě vodíku, zejména u autobusů, tahačů, traktorů a speciální techniky. Budoucnost v osobních vozech prý zatím není zcela mrtvá, a Hype se k nim může vrátit, jakmile to bude finančně dávat smysl. Hype mimochodem dostal od Evropské unie dotace ve výši 55 milionů eur, určené právě k rozvoji vodíkových projektů, zejména výstavby vodíkových plniček.

Zdroj: Hype, zdroj foto: Hype a Toyota, zdroj videa: Toyota