Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tunel Blanka se možná otevře až v dubnu 2015 (výběr největších událostí)

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Peripetie s Blankou nekončí. Tunel by se měl otevřít až v dubnu příštího roku.

Tunel Blanka se Praze nepodaří otevřít před komunálními volbami. Vyplývá to z vyjádření primátorova náměstka Jiřího Nouzy, podle něhož se tunel neotevře o prvním říjnovém víkendu, jak se předpokládalo. Potvrdil také informace ČTK, že dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, při kontrolním dnu na stavbě uvedl, že práce dokáže dokončit až v dubnu 2015. Praha ale podle Nouzy bude usilovat o zkrácení odkladu.

"Pro mě jako pro Pražana je to problém, ale v žádném případě nedám všanc bezpečnost provozu," řekl ČTK Nouza, který má v radě stavbu Blanky na starosti. Praha podle něj musí splnit zákonem předepsané zkoušky a postupy, jinak auta do tunelu nepustí. ČKD Praha DIZ buduje mimo jiné velíny, bez nichž provoz v Blance začít nemůže. Nouza doplnil, že vedení Prahy s firmou intenzivně jedná a snaží se dokončení Blanky tlačit k co nejčasnějšímu termínu.

O 4. říjnu jako plánovaném termínu otevření tunelu se dosud mluvilo neoficiálně. Spustit provoz v Blance ještě před volbami, které se uskuteční 10. a 11. října, by se hodilo vládnoucí TOP 09. Podle zdrojů z pražské politiky o to, aby TOP 09 slavnostně přestřihnout pásku nestihla, usilovali její političtí konkurenti.

Stavbu důležité dopravní stavby, která bude městskou pokladnu stát více než 36 miliard korun, schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem. Náklady se ale v průběhu let zvýšily o několik miliard. Současné vedení města tvrdí, že hledá zákonnou cestu, jak problematické faktury proplatit. Vede proto arbitráž se stavební firmou Metrostav, která je podle rozhodčího soudu povinna dokončit stavební část tunelu do konce září.

K arbitrážnímu soudu Praha půjde i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Bez IDS, která kvůli dluhům města hrozila odchodem ze stavby, by podle Prahy nebylo možné tunel dokončit.

Výběr událostí kolem výstavby tunelového komplexu Blanka

Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, jejíž trasa vede z velké části pod Stromovkou. Do územního plánu byla zařazena v září 1999.

Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.

Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů byl 22 miliard korun.

26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie či sledování případného pohybu domů. Práce měly být hotové v roce 2011.

Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.

20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010.

19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.

Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.

12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.

11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.

Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda uvedl, že se Blanka prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) a inflace (3,5 miliardy).

9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014.

Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město zaplatí minimálně 36 miliard korun.

Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení Prahy z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.

Prosinec 2012 - Radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. V září 2013 se objevily informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.

20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček poté řekl, že smlouva s Metrostavem je podle města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednaly rada a zastupitelstvo.

5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu žalobu na pražský magistrát, požadoval proplacení 2,1 miliardy korun. Firma také 7. prosince zastavila práce na stavbě tunelu.

10. ledna 2014 - Začala arbitráž.

24. ledna 2014 - Z předběžného verdiktu rozhodčího soudu vyplynulo, že smlouva na stavbu Blanky mezi Prahou a Metrostavem je platná. Soud uložil stavební firmě, aby obnovila práce.

3. února 2014 - Bylo oznámeno, že firma IDS podala proti Praze žalobu o téměř 145 milionů korun. Město jí dva roky neplatí.

25. února 2014 - Detektivové Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality začali vyšetřovat zastavení stavby.

27. února 2014 - Metrostav rozšířil žalobu proti Praze o více než 500 milionů korun; žalovaná částka činí 2,7 miliardy korun.

27. března 2014 - Pražští zastupitelé schválili seznam prací za zhruba 1,34 miliardy korun nutných k dokončení Blanky.

17. dubna 2014 - Metrostav podruhé rozšířil žalobu, tentokrát o miliardu korun (mimo jiné za Trojský most). Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak dohromady činí 3,7 miliardy korun.

18. dubna 2014 - Rozhodčí soud rozhodl o dostavbě tunelu. Metrostav má stavbu dokončit do pěti měsíců. Praze soud uložil povinnost firmě zaplatit přes čtyři miliardy korun (2,7 miliardy korun firma obdržela 28. dubna, zbytek bude Praha splácet postupně).

29. dubna 2014 - Praha po týdnech váhání zadala zakázku na vybudování a technologické vybavení dočasných řídicích středisek pro provoz tunelu. Zakázku za 114 milionů získala ČKD Praha DIZ.

30. dubna 2014 - Metrostav po téměř pěti měsících obnovil práce na tunelu. Několik dní nato mluvčí firmy František Polák řekl, že stavební část Blanky by měla být hotova do 30. září.

13. května 2014 - Praha rozhodla, že půjde do další arbitráže kvůli Blance. Rada města schválila znění rozhodčí smlouvy, čímž k arbitráži kvůli nezaplaceným fakturám otevřela cestu. Soudit se bude s IDS; strany rozhodčí smlouvu podepsaly 19. června.

7. července 2014 - Z vyjádření primátorova náměstka Jiřího Nouzy vyplynulo, že tunel se Praze nepodaří otevřít před komunálními volbami. Dodavatel mluví o dubnu 2015.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)