reklama


7.10. 2016 redakce AUTO.CZ

Nevěřte všemu, co se o filtrech pevných částic povídá!

Nevěřte všemu, co se o filtrech pevných částic povídá!

V Česku jezdí až jeden milion dieselových aut s nefunkčním, poškozeným, nebo dokonce demontovaným filtrem pevných částic, což je jedna pětina tuzemského vozového parku. Odhadla to společnost ÚAMK. Nebo je to všechno trochu jinak...

Nesprávně fungující nebo chybějící filtr přitom způsobuje, že vozidlo vypouští do ovzduší o 90 procent více sazí a dalších rakovinotvorných částic, než by mělo.

ÚAMK provedl kontrolu stavu filtrů u 1660 aut. Výtěrem sazí z koncovky výfuku zjistil, že plně funkční filtr DPF nemělo kolem 70 procent vozidel.

"Oficiálně odhadovaná čísla, že asi polovina turbodieselů s DPF nepracuje jak by měla, je spíše optimistickým odhadem. Zkušenosti odborníků ÚAMK napovídají, že toto číslo bude ještě vyšší, spíše se bude u osobních automobil pohybovat kolem 70 procent. To znamená, že jen 30 procent vozidel skutečně zachytí z drtivé většiny zdravotně závadné částice," uvedl Petr Vomáčka z ÚAMK.

Filtry DPF by měly být ve všech vozech jezdících na naftu zhruba od roku 2004. Jejich účelem je zachytávat pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší. Tyto částice síranů, dusičnanů, solí a kovů, které lidé vdechují, zvyšují výskyt rakoviny až o 40 procent. Ty největší poletují vzduchem hodiny, nejmenší i týdny.

Životnost první generace filtrů je zhruba 120.000 km a část vozů se již tak dostala na tuto hranici. Druhá generace používaná od roku 2009 by měla mít při správném fungování čištění filtru životnost výrazně delší. Nový filtr vyjde na nejméně 15.000 Kč, v některých případech ale i na 100.000 korun, proto se někteří majitelé vozidel snaží výměnu ucpaného filtru snižujícího výkon auta obejít jeho pouhým odstraněním, nebo provrtáním či neodborným čištěním.

Tolik oficiální informace ÚAMK. Kolega Martin Vaculík si ale v tiskové zprávě autoklubu všiml hned několika nesrovnalostí. Uvádíme jeho vyjádření:

Rok 2004 nemá vůbec žádnou relevanci k povinnému zavádění filtrů. Pokud nějaké takové datum existuje, je to podzim 2010 a nástup emisní normy Euro 5. Jejím limitem kouřivosti už neprošla žádná osobní dieselová auta. Těžší vozy s vyšším specifickým výkonem motorů donutila k zavedení filtru už Euro 4 v roce 2006. Někteří výrobci zaváděli filtry ve snaze o čistší emise už v roce 2000 (motor DW12 od PSA). Kde se vzal rok 2004, opravdu těžko říct… Zda auto z výroby mělo či nemělo filtr, poznáte nejlépe fyzickým ohledáním (přítomnost "hrnce" dvěma trubičkami pro měření diferenčního tlaku a jedním senzorem teploty) či dle štítku se součinitelem absorpce. Auta s filtrem mají hodnotu 0,50 či 0,51, auta bez něj vyšší (například 1,2). Vylepen bývá na kapotě zevnitř, přední příčce motorového prostoru či středním sloupku karosérie dole.

Aditivem pro starší generaci filtrů (už toto označení kulhá, u PSA systém s tekutým katalyzátorem používají dodnes) není AdBlue (jak ÚAMK ve své oficiální tiskové zprávě uváděl!), tedy vodný roztok močoviny vstřikovaný do výfuku pro snížení oxidů dusíku, ale roztok kovového katalyzátoru v olejové bázi přidávaný do paliva pro snížení teploty hoření sazí. Kdo se nad tiskovou zprávou ÚAMK zaraduje, a místo drahého Eolys (například) za 1000 Kč/l použije AdBlue za 12 Kč/l, může si rovnou do nádrže nalít vodu. Totální destrukce vstřikování nastane v obou případech.

Nezpochybňuji, že vybourané filtry jsou zlo (elektronika auta vás s ucpaným nebo nefunkčním filtrem dlouho jezdit nenechá - řešením pak bohužel bývá jeho kompletní odstranění a modifikace softwaru tak, aby se filtru nedožadoval). Pokud však celá bazarová octavia stojí 120.000 Kč a filtr do ní 44.000 Kč, tak je jasné, že si to její majitelé často zkrátka nemohou dovolit. Nejlepší by bylo donutit automobilky prodávat tento díl za akceptovatelnou částku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

 
Zdroj: ČTK
 

Přidat názorDiskuse: Nevěřte všemu, co se o filtrech pevných…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Dnes 13:15

Marc Márquez, trojnásobný mistr světa MotoGP, prohnal čistě silniční závodní speciál Honda RC213V po sjezdovce v rakouském Kitzbühelu.




Blesk.cz

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají se další hlasy

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají…

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé…

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká…

Nejpozději v den inaugurace Donalda Trumpa musel americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro opustit svůj úřad…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Už ve druhém startu po téměř roční pauze a listopadové operaci ruky dokázala americká hvězda Lindsey Vonnová…

 

Reflex.cz

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

22. ledna 1957, vyšlo první číslo oblíbeného časopisu ABC. Znají jej celé generace dětí - někdo si vzpomene na…

 
 
reklama