7.10. 2016 redakce AUTO.CZ

Nevěřte všemu, co se o filtrech pevných částic povídá!

Nevěřte všemu, co se o filtrech pevných částic povídá!

V Česku jezdí až jeden milion dieselových aut s nefunkčním, poškozeným, nebo dokonce demontovaným filtrem pevných částic, což je jedna pětina tuzemského vozového parku. Odhadla to společnost ÚAMK. Nebo je to všechno trochu jinak...

Nesprávně fungující nebo chybějící filtr přitom způsobuje, že vozidlo vypouští do ovzduší o 90 procent více sazí a dalších rakovinotvorných částic, než by mělo.

ÚAMK provedl kontrolu stavu filtrů u 1660 aut. Výtěrem sazí z koncovky výfuku zjistil, že plně funkční filtr DPF nemělo kolem 70 procent vozidel.

"Oficiálně odhadovaná čísla, že asi polovina turbodieselů s DPF nepracuje jak by měla, je spíše optimistickým odhadem. Zkušenosti odborníků ÚAMK napovídají, že toto číslo bude ještě vyšší, spíše se bude u osobních automobil pohybovat kolem 70 procent. To znamená, že jen 30 procent vozidel skutečně zachytí z drtivé většiny zdravotně závadné částice," uvedl Petr Vomáčka z ÚAMK.

Filtry DPF by měly být ve všech vozech jezdících na naftu zhruba od roku 2004. Jejich účelem je zachytávat pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší. Tyto částice síranů, dusičnanů, solí a kovů, které lidé vdechují, zvyšují výskyt rakoviny až o 40 procent. Ty největší poletují vzduchem hodiny, nejmenší i týdny.

Životnost první generace filtrů je zhruba 120.000 km a část vozů se již tak dostala na tuto hranici. Druhá generace používaná od roku 2009 by měla mít při správném fungování čištění filtru životnost výrazně delší. Nový filtr vyjde na nejméně 15.000 Kč, v některých případech ale i na 100.000 korun, proto se někteří majitelé vozidel snaží výměnu ucpaného filtru snižujícího výkon auta obejít jeho pouhým odstraněním, nebo provrtáním či neodborným čištěním.

Tolik oficiální informace ÚAMK. Kolega Martin Vaculík si ale v tiskové zprávě autoklubu všiml hned několika nesrovnalostí. Uvádíme jeho vyjádření:

Rok 2004 nemá vůbec žádnou relevanci k povinnému zavádění filtrů. Pokud nějaké takové datum existuje, je to podzim 2010 a nástup emisní normy Euro 5. Jejím limitem kouřivosti už neprošla žádná osobní dieselová auta. Těžší vozy s vyšším specifickým výkonem motorů donutila k zavedení filtru už Euro 4 v roce 2006. Někteří výrobci zaváděli filtry ve snaze o čistší emise už v roce 2000 (motor DW12 od PSA). Kde se vzal rok 2004, opravdu těžko říct… Zda auto z výroby mělo či nemělo filtr, poznáte nejlépe fyzickým ohledáním (přítomnost "hrnce" dvěma trubičkami pro měření diferenčního tlaku a jedním senzorem teploty) či dle štítku se součinitelem absorpce. Auta s filtrem mají hodnotu 0,50 či 0,51, auta bez něj vyšší (například 1,2). Vylepen bývá na kapotě zevnitř, přední příčce motorového prostoru či středním sloupku karosérie dole.

Aditivem pro starší generaci filtrů (už toto označení kulhá, u PSA systém s tekutým katalyzátorem používají dodnes) není AdBlue (jak ÚAMK ve své oficiální tiskové zprávě uváděl!), tedy vodný roztok močoviny vstřikovaný do výfuku pro snížení oxidů dusíku, ale roztok kovového katalyzátoru v olejové bázi přidávaný do paliva pro snížení teploty hoření sazí. Kdo se nad tiskovou zprávou ÚAMK zaraduje, a místo drahého Eolys (například) za 1000 Kč/l použije AdBlue za 12 Kč/l, může si rovnou do nádrže nalít vodu. Totální destrukce vstřikování nastane v obou případech.

Nezpochybňuji, že vybourané filtry jsou zlo (elektronika auta vás s ucpaným nebo nefunkčním filtrem dlouho jezdit nenechá - řešením pak bohužel bývá jeho kompletní odstranění a modifikace softwaru tak, aby se filtru nedožadoval). Pokud však celá bazarová octavia stojí 120.000 Kč a filtr do ní 44.000 Kč, tak je jasné, že si to její majitelé často zkrátka nemohou dovolit. Nejlepší by bylo donutit automobilky prodávat tento díl za akceptovatelnou částku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Řidiči autobusů budou stávkovat. Chtějí dostat víc Řidiči autobusů budou stávkovat. Chtějí dostat víc

Stávka řidičů linkových autobusů kvůli nízkým mzdám se…

Chovanec se dohodl s Babišem. Platy policistů a hasičů porostou Chovanec se dohodl s Babišem. Platy policistů a hasičů porostou

Policisté, hasiči, celníci či vězeňští dozorci si od…

Fotokvíz: Poznáte lokomotivy, které křižují Českou republiku? Fotokvíz: Poznáte lokomotivy, které křižují Českou republiku?

Lachtan,Laminátka,Brejlovec, Bardotka, Plecháč, Krokodýl,…

Jaderný obr, který chtěl dostavět Temelín, vyhlásil bankrot Jaderný obr, který chtěl dostavět Temelín, vyhlásil bankrot

Americký dodavatel jaderných technologií Westinghouse…

 
Zdroj: ČTK
 

Přidat názorDiskuse: Nevěřte všemu, co se o filtrech pevných…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
Značka Volha se vrátí. Nebude však vyrábět to, co očekáváte

Značka Volha se vrátí. Nebude však vyrábět to, co očekáváte

Dnes 11:49

Rusové chystají oživení automobilové značky Volha, luxusní limuzíny ale už vyrábět nebude.




Blesk.cz

Boeing se 141 lidmi zachvátily plameny. „Letadlo se nezastavitelně řítilo“

Boeing se 141 lidmi zachvátily plameny. „Letadlo se…

Peruánský komerční let se 141 lidmi na palubě byl nucen v noci z úterý na středu nouzově přistát poté, co se u…

Je líný, tvrdil lékař rodičům. Adámkovi (4) pak našli nevyléčitelnou nemoc

Je líný, tvrdil lékař rodičům. Adámkovi (4) pak…

Adámek (4) se narodil jako zdravý kluk a nic nenasvědčovalo tomu, že je něco v nepořádku. Když mu byly tři…

 

iSport.cz

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět, smutní slovenská hvězda

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět,…

Mají toho hodně společného. Obě už s třicítkou za zády, obě šťastně vdané, obě překonaly spoustu zdravotních i…

Zlomí rekord? Začíná hon na Neymara a spol., cena nejde pod tři miliardy

Zlomí rekord? Začíná hon na Neymara a spol., cena…

Jaro je sotva v rozpuku, světové velkokluby už se ale chystají rozbít prasátko a rozjet pořádné letní utrácení.…

 

Reflex.cz

Babiš to dal bez Andreje

Babiš to dal bez Andreje

Ministr financí Andrej Babiš jde, jak je ostatně jeho zvykem, s lidem. Sotva se rozjela EET, už se začalo v…

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Je to jako když vzhlédnete do rozbouřeného moře. Shluky oblaků jsou malé a pravidelné a působí místy až děsivě.…