6.12. 2016 Jan Mička Jan Mička

V Anglii otestovali starou Škodu Favorit a ptají se: Proč nejsou všechna auta tak dobrá?

 

Škoda Favorit se už více než dvacet let nevyrábí. To ale neznamená, že to není pohodlné a konkurenceschopné auto i na dnešní poměry.

Výroba Škody Favorit skončila v roce 1994 (verze Forman a Pick-up vydržely ve výrobě o rok déle), ještě dlouho před tím, než Auto.cz, tehdy ještě jako online týdeník, spustilo svůj provoz (oficiálně 1. září 1997). Zakladatelé a naši bývalí kolegové tehdy neměli důvod vůz testovat, vždyť tou dobou už byla na trhu Škoda Felicia, stejně by ale šlo o nošení dříví do lesa. České ulice jsou favoritů stále plné, málokdo si už ale možná uvědomuje, jaký poklad mu pomalu rezne před očima.

Ed Wisemanm, redaktor britského serveru Telegraph.co.uk, se ale pokusil zašlou slávu vozu zase očistit. Při příležitosti pětadvacátého výročí spojení automobilky Škoda a koncernu Volkswagen si vypůjčil bezvadný kousek vyrobený v roce 1991, vyrazil do Mladé Boleslavi, rodiště škodovek, a sepsal o tom zajímavou reportáž. Už samotný titulek „Proč nemohou být všechna auta tak dobrá jako toto“, přitahuje spoustu pozornosti!

Favorit je na dnešní poměry taková krabička na kolech, která by neměla šanci uspět ve stále tvrdších nárazových testech, z hlediska hmotnosti je to ale výhoda. „Favorit váží méně než jednu tunu, a to dokonce i když jsem uvnitř – to Q7 stojící v koloně po mé pravici váží dvakrát tolik bez nákladu. Dokonce i můj letitý Seat Ibiza váží více,“ píše autor v článku. „Favorit z roku 1991 v mnoha ohledech rok starou Ibizu překonává. Co může ibiza nabídnout a favorit ne?“ doplnil.

Autor se pozastavil nad interiérem favoritu, který je na dnešní dobu už dost archaický. „Není tady airbag, ABS ani kontrola trakce. Škoda laskavě vyměnila pneumatiky a brzdové destičky, protože v případě nouze bude moje přežití závislé na reakční době a tření. Kdybych se dostal do střetu s něčím takovým jako je Q7, neměl bych šanci,“ přemítá autor o možném scénáři v případě nehody. „Dokonce i posádka ibizy může po střetu dojít do sanitky po svých,“ uzavírá autor povídání o bezpečnosti favoritu.

Brzy po vyjetí si autor uvědomil, jak je favorit ve skutečnosti pohodlný. „Má dobře tvarovaná sedadla, jako křeslo, moje záda jsou mnohem šťastnější než minulý týden v autě za 120.000 liber.“ Pochvaloval si také velká tlačítka a intuitivní uživatelské prostředí, byť toho favorit na dnešní dobu nenabízí tolik. Zkoušenému kousku chyběla například dvanáctivoltová zásuvka, kvůli čemuž musel autor zvládnout cestu bez přenosné navigace.

Autorův vůz byl vybaven základní verzí zážehové třináctistovky o výkonu 40 kW, vzhledem k nízké hmotnosti auta (favorit vážil jenom 840 kilogramů) si ale pochvaloval příjemnou dynamiku srovnatelnou s jeho mnohem těžší ibizou. Předjíždění kamionů probíhalo bez problémů, v kopci bylo jenom potřeba si podřadit. Na dálnici už to ale taková sláva nebyla. „Jsem rychlejší než náklaďáky, ale to je tak všechno. Můj maličký automobil je opakovaně bombardován xenonovými paprsky projíždějících BMW.“

Jak vidno, Škoda Favorit není k zahození ani v dnešní době. Nenechejte si ji sežrat korozí, jednou bude mít cenu!

Spolupracujeme s TipCars.com
Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce

Írán zavedl sankce proti 15 americkým společnostem za…

Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem

Korejská lidově demokratická republika nepatří mezi…

 
 

Přidat názorDiskuse: V Anglii otestovali starou Škodu Favorit a…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Mladoboleslavská Škoda si letos připomene pětici kulatých jubileí Mladoboleslavská Škoda si letos připomene pětici kulatých jubileí

Okřídlený šíp bude letos slavit kulatiny hned čtyřikrát.…

Pamatujete na Škodu Henlein? Nejkontroverznější speciální edice všech dob! Pamatujete na Škodu Henlein? Nejkontroverznější speciální edice všech dob!

Na tuhle nejspeciálnější edici Škody Favorit se už skoro…

 



 
Finiš Valašské rallye 2017 - Kopecký byl suverénní

Finiš Valašské rallye 2017 - Kopecký byl suverénní

Dnes 18:49

Tovární jezdec Škoda Motorsport Jan Kopecký vyhrál 36. ročník Valašské rallye, úvodní podnik mistrovství České republiky v automobilových soutěžích.




Blesk.cz

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

Ridi s milenkou Hunčárovou na horách: Telefon nevzal ani synovi!

Ridi s milenkou Hunčárovou na horách: Telefon nevzal…

Krásy italských hor i nové partnerky, tanečnice Lucie Hunčárové (31), omámily zamilovaného kuchaře Emanuela…

 

iSport.cz

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si minimálně půl roku nezahraje

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si…

Kapitán irských fotbalistů a obránce Evertonu Seamus Coleman si po hrůzné dvojnásobné zlomenině nohy nejméně půl…

Velmoc zase v koncích! Nizozemci nasadili 17letý talent, ten zavinil góly

Velmoc zase v koncích! Nizozemci nasadili 17letý…

Kocovina pokračuje! Fotbalisté Nizozemska v kvalifikaci MS 2018 klopýtají a vážně hrozí, že nezvládnou postoupit…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…