Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Anglii otestovali starou Škodu Favorit a ptají se: Proč nejsou všechna auta tak dobrá?

Jan Mička
Diskuze (66)
Škoda Favorit se už více než dvacet let nevyrábí. To ale neznamená, že to není pohodlné a konkurenceschopné auto i na dnešní poměry.

Výroba Škody Favorit skončila v roce 1994 (verze Forman a Pick-up vydržely ve výrobě o rok déle), ještě dlouho před tím, než Auto.cz, tehdy ještě jako online týdeník, spustilo svůj provoz (oficiálně 1. září 1997). Zakladatelé a naši bývalí kolegové tehdy neměli důvod vůz testovat, vždyť tou dobou už byla na trhu Škoda Felicia, stejně by ale šlo o nošení dříví do lesa. České ulice jsou favoritů stále plné, málokdo si už ale možná uvědomuje, jaký poklad mu pomalu rezne před očima.

Ed Wisemanm, redaktor britského serveru Telegraph.co.uk, se ale pokusil zašlou slávu vozu zase očistit. Při příležitosti pětadvacátého výročí spojení automobilky Škoda a koncernu Volkswagen si vypůjčil bezvadný kousek vyrobený v roce 1991, vyrazil do Mladé Boleslavi, rodiště škodovek, a sepsal o tom zajímavou reportáž. Už samotný titulek „Proč nemohou být všechna auta tak dobrá jako toto“, přitahuje spoustu pozornosti!

Favorit je na dnešní poměry taková krabička na kolech, která by neměla šanci uspět ve stále tvrdších nárazových testech, z hlediska hmotnosti je to ale výhoda. „Favorit váží méně než jednu tunu, a to dokonce i když jsem uvnitř – to Q7 stojící v koloně po mé pravici váží dvakrát tolik bez nákladu. Dokonce i můj letitý Seat Ibiza váží více,“ píše autor v článku. „Favorit z roku 1991 v mnoha ohledech rok starou Ibizu překonává. Co může ibiza nabídnout a favorit ne?“ doplnil.

Autor se pozastavil nad interiérem favoritu, který je na dnešní dobu už dost archaický. „Není tady airbag, ABS ani kontrola trakce. Škoda laskavě vyměnila pneumatiky a brzdové destičky, protože v případě nouze bude moje přežití závislé na reakční době a tření. Kdybych se dostal do střetu s něčím takovým jako je Q7, neměl bych šanci,“ přemítá autor o možném scénáři v případě nehody. „Dokonce i posádka ibizy může po střetu dojít do sanitky po svých,“ uzavírá autor povídání o bezpečnosti favoritu.

Brzy po vyjetí si autor uvědomil, jak je favorit ve skutečnosti pohodlný. „Má dobře tvarovaná sedadla, jako křeslo, moje záda jsou mnohem šťastnější než minulý týden v autě za 120.000 liber.“ Pochvaloval si také velká tlačítka a intuitivní uživatelské prostředí, byť toho favorit na dnešní dobu nenabízí tolik. Zkoušenému kousku chyběla například dvanáctivoltová zásuvka, kvůli čemuž musel autor zvládnout cestu bez přenosné navigace.

Autorův vůz byl vybaven základní verzí zážehové třináctistovky o výkonu 40 kW, vzhledem k nízké hmotnosti auta (favorit vážil jenom 840 kilogramů) si ale pochvaloval příjemnou dynamiku srovnatelnou s jeho mnohem těžší ibizou. Předjíždění kamionů probíhalo bez problémů, v kopci bylo jenom potřeba si podřadit. Na dálnici už to ale taková sláva nebyla. „Jsem rychlejší než náklaďáky, ale to je tak všechno. Můj maličký automobil je opakovaně bombardován xenonovými paprsky projíždějících BMW.“

Jak vidno, Škoda Favorit není k zahození ani v dnešní době. Nenechejte si ji sežrat korozí, jednou bude mít cenu!

Jan Mička
Diskuze (66)
15. 6. 2017 17:12
Re: Abychom to shrnuli..
Ak to náhodou písal pán Jozíf, hoď ich do koša, jeho knihy sú plné poloprávd a výmyslov.
4. 4. 2017 21:30
Re: Legrační článek
Anebo taky ne. Já tam pod zaslepkou neměl nic. A motor byl docela fajn. Co si pamatuju. Fáčko bylo jedno z mých nejoblíbenějších aut. Na takový to domácí ježdění bez koruny v kapse ideální.
Avatar - papito 2
25. 12. 2016 20:10
Favorit
My sme mali favorit r.v. 1992 vo vyssej vybave pred "ciernym" faceliftom a jazdilo sa s tym velmi prijemne. Dynamika bola pohodova, miesta dnu tiez. Na svoju dobu to nebolo zle auto, len trochu hranate a malo prist skor.
8. 12. 2016 17:48
Re: FAVORIT f ANGLIJI ?? REKLAMA na KRAKSNU ŠÁDE !!
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes:
7. 12. 2016 22:49
Re: Paradni auto
Na formanovi som čo to pojazdil, bol to jeden z posledných, takže 1,3 s 50kW, 5 kvaltom, katalyátorom a tapacírom na dverách. Dožil sa vysokého veku, súbežne s ním už mal na konci otec druhé auto, takže posledné asi 2-3 roky už len oddychoval na dvore pred domom. Formana sme predali tým čo po dedinách zbierajú šrot za nejaké 3 stovky eurokreditov. Je to cca 6 rokov naspäť.Mal nalietaných cez 330k km, ale presne to ani srnky netušia, bo sme menili tachometer....