13.4. 2013 Auto Tip

V Auto Tipu 8/13 právě vychází: Škoda Superb Combi TSI na 100 000 km

V Auto Tipu 8/13 právě vychází: Škoda Superb Combi TSI na 100 000 km

Aktuální číslo časopisu Auto Tip přináší dlouhodobý test Škody Superb Combi s dvoulitrovým turbomotorem TSI. Největší ze škodovek zvládla porci 100 000 km za dva roky bez poruch, prospělo by jí ale více originality.

Zatím posledním autem, které má za sebou dva roky a 100 000 kilometrů ve službách redakce Auto Bildu, je tmavě zelená Škoda Superb Combi. Vůz, který asi nejlépe dokumentuje, kam se značka dostala od doby, kdy ji v roce 1991 koupil koncern Volkswagen. Zatímco v případě první generace (2001-2008) limitovala prodej existence jen verze sedan, navíc příliš okatě příbuzné se starším passatem, „dvojkový“ superb (interně značený B6) je o pořádný kus dál. Představil se na autosalonu v Ženevě v roce 2008, o měsíc později se v závodě Kvasiny naplno rozjela jeho sériová výroba. Fleetové prodeje podpořila elegantní a velmi vzdušná verze Combi, zatímco sedan zaujal atypicky řešenou zádí Twindoor, kterou lze otevřít částečně (sedan) i úplně (liftback). V prodejích modelu jasně vítězí kombi, v ČR jde o 67 %, v Německu dokonce o 88 %. Větší podíl sedanů jde u nás na konto státní správy, pro primátory a ministry je superb skoro povinnou volbou tím spíše, když se jím teď nechává vozit i prezident. Vedle větší užitné hodnoty to má podle nás dvě příčiny: Combi dostalo nadčasovější tvary zádě, navíc se povedlo opticky lépe zamaskovat určitou disproporci ve tvarech superbu. Použitá platforma nedovolila roztáhnout rozchod kol tak, aby šířka vozu lépe ladila s opulentní délkou 4,9 m. V podélném směru tak v této škodovce panuje zejména na zadních sedadlech nevídaný nadbytek prostoru, v příčném je místa právě tak akorát. Výrobce na letošní rok nachystal facelift, který oficiálně ukáže na autosalonu v Šanghaji. A ještě jeden zajímavý poznatek z největšího západoevropského trhu – v Německu tvoří 66 % klientely superbu lidé, kteří ke Škodě přešli od jiné značky.

Na vyloženě diskontní ceny si ale nehraje už ani korejský Hyundai, natož pak Škoda u své vlajkové lodi. Proto se určitě vyplatí sledovat akční verze mladoboleslavských vozů. U menších je to aktuálně edice Fresh, která stlačila ceny zajímavě vybavených provedení na úroveň, z níž musí bolet hlava i dovozce dacií, pro luxusnější superb jde o akční provedení Drive. Jen stručně – výchozí cena všech úrovní výbavy (mimo vrcholnou Laurin & Klement) je u specifikace Drive o 30 000 až 40 000 Kč nižší, k tomu se přidávají různé pakety v ceně až 59 700 Kč zdarma - i základní výbava Active tak dostane bixenony či zadní parkovací senzory. Dlouhodobě testovaná verze Superb Combi 2.0 TSI DSG v základu vyjde na 858 900 Kč, velmi dobře vybavená vyšší výbava Elegance/Drive stojí 919 900 Kč. Zvídavým typům lze doporučit srovnání cen v ČR a SRN, tuzemské vyjdou o dost výhodněji.

Ale pojďme už k zápiskům v palubním deníku. Spousta chvály mířila k velkým sedadlům, která vám nezničí záda ani na hodně dlouhých cestách. I po 100 000 km navíc vypadají fit, marně jsme na nich hledali prosezená místa či otřepy čalounění. K použité alcantaře (interiér Emory, 50 900 Kč) se našla kritika na její dost obtížné čištění, řadě cestujících se nelíbilo obložení přístrojové desky a dveří imitací dřeva Noblesse, která je sice u většiny výbav ve standardu, ale vypadá staromódně jak ze sedmdesátých let. Zde bychom radili připlatit 1100 korun za imitaci kovu, která je přece jen pohlednější. Navigace Columbus s TV tunerem (49 500 Kč) bývá v Česku terčem zlodějů, navíc pracovala příliš zdlouhavě, hlášení dopravních problémů na bázi TMC se často ukázalo jako zpožděné. Výrobce vše průběžně řeší, nicméně v tomto případě bychom bez rozpaků sáhli po některém jednodušším a výrazně levnějším přístroji.

„Je to vlastně auto bez velkých emocí. Ničím vyloženě nenadchne, ale také ničím nenervuje. Časem zjistíte, že se můžete soustředit jen na jízdu a řízení, a vůbec nic neřešíte,“ trefně popisuje charakter superbu další zápis z knihy jízd. Pravdou je, že vlajkové lodi české automobilky by neškodilo trochu více originality a odvahy. Tím spíš, když se dvojitě výklopná záď sedanu účinným marketingovým lákadlem nestala. V případě combi, které přímo vybízí k dálkovým jízdám, by jím mohly být adaptivní tlumiče, který by vyřešily i bouchání od předních kol při přejezdu krátkých nerovností. Škoda že se jich nedočkáme ani s aktuálním faceliftem.

Délkou 4,9 m slibuje Superb Combi vysoce nadprůměrnou prostornost, na druhou stranu ale potenciální prostor není využitý dokonale. Část litrů zavazadelníku se obětovalo nahoře dost zešikmené zádi, další porci spolkl taneční sál před zadními sedadly. Jistě, základní objem kufru 633 l je parádní, na druhou stranu nová Octavia Combi nabízí téměř shodných 610 l a vlajkové lodi v tomto směru jasně dýchá na záda. Ideální by v případě superbu byla posuvná zadní sedadla i s naklápěním opěradel.

Pokud jde o motory, u nás jasně kraluje duo 2.0 TDI/103 a 125 kW s podílem 49/36 %, ale ne všechna auta v dlouhodobém testu Auto Bildu jezdí s koncernovým „tédéíčkem“, to by byla trochu nuda. A tak padla volba na benzinový motor 2.0 TSI/147 kW, který byste jinak našli třeba v minulé Octavii RS. Jde o točivý, velmi kultivovaný agregát s pořádnou zásobou síly. Když mu nešlapete na krk, umí jezdit i s docela rozumnou spotřebou (8,9 l). Samozřejmě že velký podíl ně meckých dálnic bez omezení rychlosti si vzal svou daň (celkový průměr 10,7 l), více však vadila nádrž jen na 60 litrů paliva.

Dvoulitr se prodává pouze s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, ke které nebylo výhrad ani během testu, ani po rozložení vozu na komponenty. U této verze nás ale trochu zarazilo provedení výfuku se čtyřmi koncovkami ve dvou větvích – na luxusní auto s automatem trochu moc „tuningový“ prvek.

ZÁVADY A OPRAVY

3108 km: Vypadlá krytka světla ve dveřích - Oprava svépomocí (0,-)

56 278 km: Výměna pojistky zadní prostřední opěrky hlavy - Záruka

64 046 km: Výměna předních brzdových destiček - 4750 Kč

Kompletní text, včetně všech tabulek, naměřených hodnot a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 8/13, který je právě k dostání na stáncích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
 

Přidat názorDiskuse: V Auto Tipu 8/13 právě vychází: Škoda…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 






 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…