Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Bavorsku možná zavedou mýtné pro cizince

Jan Mička
Diskuze (25)
Do parlamentních voleb v Německu zbývá už jen pár týdnů. Jedna ze stran podala návrh na zavedení mýtného pro cizince.

Za vším stojí křesťanští socialisté (CSU), kteří svou účast v budoucí koalici podmiňují zavedením mýta i pro osobní automobily. Tím to ale nekončí. Bavorský premiér, který je rovněž šéfem křesťanských socialistů, navrhuje zavedení mýtného i pro cizince. Návrh vyvolal ve zdejších politických kruzích velký rozruch. Názory hlavních politických stran se totiž liší.

Podle evropského práva nemá zavedení mýtného pro osobní vozidla šanci na úspěch. Návrh by se dal totiž napadnout z hlediska diskriminace na základě původu a občanství, což evropské právo nedovoluje. Premiér Horst Seehofer si však ani s tímto hlavu neláme. Při nejhorším prý dojde ke změnám v evropském právu.

Křesťanskodemokratická unie (CDU) a sociální demokraté (SPD) návrh zavedení mýtného pro osobní automobily odmítají. Podle nich řidiči dostatečně dotují státní kasu daněmi za vlastnictví motorového vozidla a minerálních olejů, což prý dělá víc, než se ročně investuje do infrastruktury.

Podle současných informací jsou již vypracované plány na výstavbu nových mýtných bran. Povinnost platby mýtného pro osobní vozy je prý totiž jen otázkou času. V úvahu však připadá i zavedení dálničních známek. Ani to se však neobejde bez investic. Pro jejich kontroly je totiž nutná výstavba nových kontrolních míst.

Jan Mička
Diskuze (25)
19. 8. 2013 07:18
Re: Jaká diskriminace
Rozšířit to chce CSU, CDU a SPD nechtějí. Jedna věc je, že v Bavorsku má CSU cca 50% podporu, ale na celoněmecké úrovni musí s někým do koalice a dohodnout se.
19. 8. 2013 07:16
Re: Jaká diskriminace
Přesně taky nevím, ale dálnice a silnice celostátního významu u nás (nevím jak v Německu, ale asi taky) platí ministerstvo. Pak jsou silnice krajské z krajského rozpočtu a místní komunikace jdou z obecního (přinejmenším na území obce).
Každý ze jmenovaných může ještě zkusit z vyšší instance vyrazit nějakou dotaci (obec z kraje, z ministerstva nebo z EU, ministerstvo dopravy může zkusit leda ukecat ministra financí nebo EU), ale základ je tak, jak jsem napsal.
A protože je to na české poměry logicky udělané, tj. ještě se to dá normálním rozumem pochopit (bavím se o systému, ne o konkrétních cenách), snad to v Německu nebude o moc jinak.
15. 8. 2013 14:00
Re: Souhlasim
Jen opravím, i podnikající fyzické osoby, pokud automobil používají k podnikání.

Podle mne je problém v tom, za co platíš a jak platíš. Nemám nic proti tomu zaplatit za užití jejich silnic, ale mělo by to mít trochu hlavu a patu.
15. 8. 2013 13:58
Re: Souhlasim
Variant je víc. Co ale jen těžko přes EU projde, je, aby Němec platil paušálně nějaký poplatek a zbytek platil od kilometru. Kdyby měli pro cizince dálniční známky (nebo třeba silniční známky), které budou nějak odpovídat jejich silniční dani, tak zachovají paušální systém a k diskriminaci nedojde.
15. 8. 2013 11:54
Re: Souhlasim
V česku platí silniční daň jen podnikatelé (právnické osoby). Jenže v Německu tu daň platí každý majitel auta. Proto nemají zpoplatněné dálnice pro osobní vozy. Takže když zavedou pro cizince poplatek (mýto nebo známka....), tak rozhodně nebudou cizinci diskriminovaní. Ani zdaleka nezaplatí stejně jako Němec na dani.