V Česku je asi 148.000 aut se zakázaným softwarem, převážně jde o škodovky
Aktualizace 30.10.2015 13:30: Ministr dopravy Dan Ťok se v poledních zprávách Radiožurnálu rozpovídal o svolávání postižených automobilů prodaných na českém trhu. Ministerstvo na základě VIN kódů vozidel vybere z registru vozidel jména současných vlastníků, které dopisem uvědomí o plánované servisní akci. Vlastníci se sami rozhodnou, zda se akce zúčastní, nebo ne. Dopis se dá očekávat zhruba do měsíce.
Servisní akce tedy není podle slov ministra dopravy povinná. Ten ji však doporučuje z důvodu snížení objemu škodlivých látek vypouštěných do ovzduší. Jak jsme uvedli už dříve, měly by se úpravy týkat pouze softwaru řídicích jednotek, nelze však pouze vymazat část, která má na svědomí samotné falšování údajů o emisích. V tuto chvíli zatím nelze přesně určit, jak se úprava podepíše na jízdních vlastnostech vozů.
Následuje původní text:
V Česku se prodalo kolem 148.000 aut koncernu VW vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházení emisních měření. Z toho je 101.000 škodovek, 38.000 volkswagenů, asi 7000 vozů audi a 1800 seatů. Na tiskové konferenci to dnes řekl ministr dopravy Dan Ťok s tím, že jde o vozy prodané dealerskou sítí v ČR, nikoliv o všechna vozidla v provozu v tuzemsku. Aktuální počet tedy může být nižší, ale také vyšší.
„Vyžádali jsme si proto kódy VIN a další technické parametry vozidel a na jejich základě určíme porovnáním s centrálním registrem vozidel přesný počet všech dotčených vozidel, která jsou v ČR v provozu," uvedl Ťok. Půjde o VIN kódy vozidel vyrobených pro evropský trh, celkem jich má být okolo milionu. Podrobné údaje má ministerstvo od výrobců získat během několika dnů.
Ministerstvo dopravy chce zároveň provést vlastní emisní test vozidel Škoda. Plánuje nezávislé změření jednoho nového typu plnícího současnou normu Euro 6 i vozidla s problematickým motorem (plnícím Euro 5) před úpravou a po úpravě. Měření provede zkušebna TÜV SÜD na základě rámcové smlouvy s ministerstvem a celkem by mělo jít o tři až čtyři vozy.
Ťok dodal, že technici VW a Škody připravují řešení, které může spočívat v úpravě softwaru i úpravě mechanických součástí. Řešení by mělo být hotové během října. Škoda a Volkswagen spolu s ministerstvem poté zorganizují svolávací akci. Jak jsme uvedli již dříve, provozováním automobilu nemůže vzniknout posádce žádné nebezpečí.
Autor: ČTK a Jan Mička