Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Veletrh CES v Las Vegas na vlastní kůži: Zajímají ještě někoho auta? Jak se to vezme…

Martin Machala
Diskuze (5)
O automobilových novinkách na letošním veletrhu spotřební elektroniky jsme psali. Jak to ale na CES vypadalo? Byli jsme přímo na místě!

Nejrůznějších autosalonů mám za sebou hezkou řádku a v posledních letech to není úplně veselá podívaná. Auta jsou si čím dál podobnější, už roky se řeší, že budoucnost je v elektřině, v poslední době přibylo ještě téma autonomního řízení. A ještě jedna věc – seznam absentujících značek je i na těch nejdůležitějších autosalonech čím dál delší…

V Las Vegas se už elektřině moc nemluví. To je přece jasná věc, že budeme jezdit jenom elektromobily. Konektivita je taky už tak nějak vyřešená, novinek je v tomto směru samozřejmě požehnaně (třeba Sync 3 od Fordu), rozšiřují se možnosti hlasového ovládání, propojení se systémy, které máte doma… To pak té paní z infotainmentu řeknete, ať vám doma zatopí, přehodí termín schůzky a nejrůznější další legrácky. Tím pádem už vám na řízení nebude zbývat tolik času, když si pořád s někým povídáte, a tak tu máme nejhlavnější téma letošního CES – autonomní řízení.

Jednokolejka a žádné tiskovky

Ještě než se samořízení dostanu, dáme si menší reportážní prvek. Na CES v Las Vegas přece jenom Auto.cz není každý den, tak jak to tady vlastně vypadá?

Na výstaviště mě přivezla elektrická jednokolejka, samozřejmě autonomní. Samotné výstaviště je pak hezky po americku obrovské (230 000 m2), však má taky letošní ročník CES navštívit nějakých sto osmdesát tisíc lidí. Automobilům a jejich doplňkům je pak vyhrazena jedna hala. Respektive automobilům… V CES máte pocit, že jsou auta na stánku jenom proto, aby se úplně nezapomnělo, čím se Nissan, Mercedes, Ford, Toyota nebo BMW, zabývají. Aby bylo všechny ty systémy kam namontovat… To bych ale možná automobilkám přece jenom křivdil, na CES to totiž dost dobře jinak nejde. Výstaviště je sice obrovské, v prvé řadě však pořád jde o veletrh elektroniky a auta jsou jenom doplněk. A tomu odpovídá i prostor jim určený. Stánky jsou v porovnání s tradičními autosalony maličké, nejčastěji se na plochu vejdou dvě tři auta. Ono to ale bylo nakonec jedno. Stejně jste všude okamžitě vyfasovali virtuální brýle a tady jsou možnosti neomezené…

Vzhledem k omezenému prostoru taky zapomeňte na tradiční tiskovky – novináři by se na stánek zkrátka nevešli. Tiskové konference se tak odehrávaly v sálech přilehlých hotelů.

Hlavně autonomně!

Vím, že tohle téma je na stole už nějakou dobu, o autonomní jízdě jsme několikrát psali i z klasických autosalonů. V Las Vegas to ale vypadalo přece jenom jinak. Třeba podle Carlose Ghosna je v tomto směru vlastně už hotovo, čeká se jenom na legislativní posvěcení a postupné zavádění do sériové výroby. V Nissanu to vidí naprosto jasně – letos v Japonsku zavedli autonomní řízení v rámci jednoho pruhu u modelu Serena, příští rok se systém naučí jízdní pruhy střídat, kolem roku 2020 zvládne jízdu po městě a potom už budou auta jezdit úplně sama. Taky byste se s Carlosem rádi vsadili, že to takhle rychle nepůjde?

Že to ale Nissan bere hodně vážně, o tom jsem se přesvědčil na jeho stánku při prezentaci systému SAM (Seamless Autonomous Mobility). Jednoduše řečeno, jde o komplexní řešení pro autonomní řízení, na němž Nissan spolupracoval s NASA. Ve finále ale SAM stoprocentně autonomní vlastně není. V Nissanu si totiž uvědomují, že v silničním provozu můžou nastat situace, s nimiž si robot prostě neporadí. To si třeba autonomně svištíte po dvouproudé komunikaci a najednou se před vámi objeví překážka – silničáři opravují vozovku! A jako na potvoru zrovna v místě, kde jsou jízdní pruhy odděleny dvojitou čárou. A tu robot za žádnou cenu přece nesmí překročit!

Co teď? Nissan to vidí následovně – auto se spojí s dispečinkem, operátor na základě dat ze senzorů na autě, kamer a mapových podkladů situaci vyhodnotí a systému naprogramuje náhradní řešení. Tedy, že má překážku jednoduše objet. Auto pak samozřejmě na nenadálou komplikaci upozorní své autonomní kolegy, ti už tak budou na silničáře připraveni a překážce se vyhnou i bez zásahu operátora.

Asi nemusím zdůraznit, že se v Las Vegas ukázka povedla a i na dálku se auto přeprogramovat podařilo. A že to byla sakra vzdálenost! Z Las Vegas jsme ovládali Nissan Leaf v Kalifornii.

Ano, všechno funguje, všechno je připraveno pro sériovou výrobu, ale taky máte pocit, že to se stoprocentně autonomním řízením ještě tak úplně horké nebude?

Autonomně vlastně už teď…

Minimálně částečné autonomie se však rozhodně dočkáme a bude to hodně brzo. Vždyť už jsme se vlastně dočkali – viz zmíněný Nissan Serena, sama umí jezdit i tesla nebo třeba éčkový mercedes. Ten sice po čase řidiče vyzve, aby řízení převzal, ale to jsme zase zpátky u legislativy. Auta sama zkrátka zatím jezdit nesmí. Alespoň u nás.

Adaptivní tempomat – vlastně takový první autonomní závan, je však dnes už celkem běžný prvek výbavy i mezi malými auty a ve většině případů funguje velmi dobře. Auta rovněž sama brzdí před překážkami, parkují bez zásahu řidiče… Jo, autonomie tady už je, jenom bude čím dál sofistikovanější a řidiče bude častěji nahrazovat. Že by mě ale v Las Vegas přesvědčili, že je absolutní autonomie opravdu na spadnutí, to říct nemůžu. Třeba se pletu!

Když jsme tak s ostatními kolegy na stánku Nissanu sledovali, jak se elektrický leaf na dálku pere s nástrahami silničního provozu, byl to zvláštní pocit. Jasně, bezpečnost, relax v autě, mobilní kancelář, apod. Ale co když máme řízení prostě rádi? „Nemyslím si, že autonomní systémy znamenají konec požitku z řízení, bude to přesně naopak,“ tvrdí Carlos Ghosn. Zvláštní myšlenka? Dejte Carlosovi ještě šanci. „Kdo rád řídí v zácpách? Nebo několik hodin na dálnici? Řídit budete zkrátka jen tehdy, když budete chtít. Když si budete chtít řízení užít.“

Dobře, beru… Teď už jenom, aby někdo vymyslel řidičsky atraktivní elektromobily, a budoucnosti se nemusíme bát! A nejspíš, aby nám nebylo smutno a automobilky nás, automobilové fanoušky, trochu uklidnily, narazil jsem na CES i na „stará dobrá“ auta. Třeba na stánku Nissanu na nejnovější Murano (vypadá skvěle, docela škoda, že se nedováží do Evropy), u Mercedesu jsem si kromě elektromobilu Concept EQ a Vision Vanu mohl prohlédnout ještě AMG C 63 S Coupe a u Fordu nové GT v okruhové verzi. A co myslíte, u kterých exponátů se návštěvníci fotili? U autonomních elektromobilů, nebo dinosaurů? Určitě uhodnete. Asi to bylo na památku…

Martin Machala
Diskuze (5)
Avatar - Floyd
8. 1. 2017 01:19
Re: S elektronikou v autech se to nesmí přehánět, aneb všeho
Pan vedoucí odfrčel na výlet a v redakci zavládlo bezvládí. Holt ryba smrdí od hlavy >:D
7. 1. 2017 20:40
S elektronikou v autech se to nesmí přehánět, aneb všeho moc
Tak na takovou akci by mě nikdo nedostal ani párem volů, z přemíry elektroniky se mi dělá nevolno. Pokud normální autosalony postupně upadnou, ještě pořád je tady naštěstí spousta výstav youngtimerů a veteránů s patřičnou literaturou, náhradními díly atd. A popularita těchto akcí neustále roste současně s tím, jak jsou nová auta čím dál podobnější, jízdně nudnější a sterilnější....
Co se týče elektronických prvků v autě, samozřejmě nikdo by se už dnes nechtěl vzdát např. ABS či ESP nebo tempomatu. Ale systémy plného autonomního řízení se ještě dlouho neupaltní (naštěstí), už jen kvůli z toho vyplývajícím neřešitelným soudním sporům při nehodách.. :-!
Avatar - jozephko
7. 1. 2017 17:15
Ono sa to celé utrasie trochu inak...
Ja si nemyslím, že s tým autonómnym riadením to bude také čiernobiele ako sa to všade prezentuje - teda že autá budú jazdiť úplne samé a vodiči si už nezašoférujú. Viem si predstaviť také riešenie, kde budú spokojní všetci - aj tí, čo chcú šoférovať, aj tí, čo nechcú, a aj bezpečnosť na cestách.
Uvediem príklad na ABS a ESP. Ako často priemernému vodičovi, čo sa nehrá na majstra sveta, zablikajú tieto kontrolky? Pár krát do roka. Takže vodič jazdí normálne - často ani nevie, že nejaký taký systém v auta má - a v prípade potreby mu elektronika pomôže. A nikomu to nevadí, že má nad sebou takého "elektronického anjela strážneho", ktorý ho neustále kontroluje. Často pritom v minulosti boli reči, že takéto systémy budú viesť len k vyššej nehodovosti, lebo vodiči sa budú spoliehať na elektroniky. Štatistiky však hovoria úplný opak.
Nejako takto by to potom mohlo fungovať s Autopilotom. Ten by aktívny neustále - aj pri autonómnej jazde a rovnako aj vtedy, ak by šoféroval vodič. Mimochodom u Tesly to funguje podobne aj teraz - autopilot neustále zbiera údaje o tom, ako vodič jazdí.
Ak by auto jazdilo autonómne, tak samozrejme vodič by sa o nič nestaral. Ak by šoféroval vodič, jazdil by úplne rovnako ako teraz, len okrem ABS a ESP by mal oveľa dokonalejšieho "elektronického anjela strážneho" - autopilota v pozadí, niečo ako učiteľa autoškoly na sedadle spolujazdca, a ten by zasiahol len vtedy, keď by hrozil nejaký problém. Takže pri bežnom jazdení by vodič o autopilotovi vôbec nevedel - presne tak ako teraz nevie o ABS a ESP.
Ešte by to mohlo byť vylepšené tým, že na naštartovanie auta by bol potrebný vodičský preukaz s čipom. Na čip sa by zaznamenával počet najazdených kilometrov v režime šoférovania vodičom a autopilot by nejako hodnotil či bodoval spôsob jazdy. Takže skúsenejší vodič by mal lepšie "skóre" ako vodič začiatočník. A podľa dosiahnutého skóre by automobil obmedzoval či povoľoval výkon motora, maximálnu rýchlosť, zrýchlenie či preťaženie v zákrutách. Takže nováčik za volantom by musel pekne-krásne jazdiť pomalšie a s obmedzeným výkonom ako skúsený vodič.
A keďže my sme majstri v obchádzaní pravidiel, tak veľa ľudí hneď napadne, že by sa to dalo obchádzať tým, že by si začiatočník požičal vodičák od niekoho iného. Jednak by to bolo samozrejme zakázané tak ako je to zakázané teraz, jednak by si inteligentné auto ľahko vodiča skontrolovalo napr. podľa tváre či odtlačku prstu. Ale najdôležitejšie je, že skúsení vodiči by svoj vodičák nepožičiavali neskúseným vodičom už z jednoduchého princípu - aby im nepokazil skóre na vodičáku. Stačilo by totiž pár kiksov a veľmi ľahko by sa mohol dostať na úroveň začiatočníka. A málokomu by sa chcelo toto riskovať.
Tých možností je samozrejme oveľa viac, ja som uviedol len jednu z možných.
7. 1. 2017 16:29
roboty preč
To ľudstvo musí byt dobre vygumované keď si čosi takéto pustime na cesty
7. 1. 2017 15:16
Já byl to tak černě neviděl ...
Máme za městečkem takový pískový okruh a tam už teď řádí chlapci s kárama, čtyřkolkama a motorkama .... Bude to max 500 m a jak si tam dobře zablbnou. Při současné úrovni provozu (v okolí Prahy) by autonomní řízení dopravu dle mého názoru nejen zefektivnilo, ale i nepochybně by to bylo bezpečnější. Samozřejmě by se neměly mezi sebou míchat auta s a bez autonomního řízení a auta s chodci a kolaři.