Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Berlin Taxi: Up! jako elektromobil v Berlíně

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
Volkswagen představil na berlínské konferenci o budoucnosti elektromobilů kromě konceptu Golf blue e-motion také Berlin Taxi.

Berlínský taxík navazuje na nedávný prototyp Milano Taxi a stejně jako on vychází z rodiny Up!.

Karoserie pouze postrádá většinu retro prvků a není černozelená, nýbrž v krémové barvě, pro německá taxi již čtyři desítky let typické. Prosklená střecha, která je zčásti inspirovaná slavným Volkswagenem T1 Transporter Samba Bus z padesátých let, je kontrastně tmavá. Černé jsou i zadní křídlové dveře, které jsou dělené asymetricky v poměru 60:40.

I berlínské taxi je tedy 3,73 m dlouhé, 1,66 m široké a 1,60 m vysoké. Pro vstup a výstup cestujících slouží rovněž jediné dopředu výklopné dveře na pravé straně, tedy směrem k chodníku.

Interiér má stejné uspořádání jako předchozí koncept. Místo, kde se běžně nachází sedadlo spolujezdce, slouží pro uložení zavazadel, která jsou zabezpečena proti pohybu tlačítkem.

Pasažéři mají k dispozici nejen nadbytek místa pro nohy a dostatek pro hlavy, ale i velký osmipalcový displej, který zobrazuje stav taxametru, veškerá navigační data, zajímavé body na trase jízdy, aktuální počasí, datum i čas. Má také slot pro platební kartu a jeho pomocí lze ovládat klimatizaci v zadní části.

Řidič může získat data z obdobné obrazovky umístěné u sebe, a to včetně informací o stavu baterií. Kromě nich zde ovládá otevírání dveří, navigaci pomocí klávesnice nebo hlasu a vysílačku pro komunikaci s centrálou a ostatními kolegy. Některé důležité aplikace si může přesunout na přístrojový panel a obráceně, neboť oba informační výstupy jsou propojeny. Na středové konzole jsou multifunkční přepínače startování motoru a řazení samočinné převodovky.

1500 kg těžký koncept je poháněn elektromotorem o trvalém výkonu 50 kW a maximálním 85 kW, který mu umožňuje dosáhnout rychlosti až 120 km/h. Potřebnou energii čerpá pohonná jednotka z lithium-iontových článků umístěných v podlaze. Kapacita 45 kWh dostačuje k ujetí 300 km, baterie se na 80 procent dobijí asi za hodinu. Potřebný konektor se skrývá v přední kapotě pod logem výrobce.

Volkswagen oznámil, že sériové elektromobily začne vyrábět již za tři roky a prvním bude právě jeden z modelů Up!. Zda se ovšem dočkáme i taxi verze, není zatím oficiálně potvrzeno.

Aleš Dragoun
Diskuze (23)
10. 5. 2010 16:53
Re: Držím palce.
Ono sa Li-polky používajú už nejakú dobu v RC. Celkom vážny problém je s ich nabíjaním pretože články musia byť nabité na úplne rovnaké hodnoty, myslím že to je na jeden mA(alebo volt? :D). Používa sa pri tom "balancér" ktorý to stráži, bez toho by baterky prežili tak 3-4 cykli potom by sa mohlo stať že by baterky mali velmi rozdielne hodnoty čo by mohlo zapríčiniť podvybitie jedného článku a tým jeho úplné zničenie. Ďalší problém je že keď sa nabijú príliš tak majú tendenciu vybuchovať, preto sú predpísané tzv. hardcase [odkaz] . Preto by podla mňa nebol dobrý nápad použiť veľa menších článkov, skôr by bolo lepšie použiť dva alebo ešte tak 4 veľké články, aby sa hodnoty dali lepšie ustrážiť. A čo sa týka Li-Ion, tak tie sa v RC ani nezačali poriadne používať keď ich nahradili Li-Pol.
5. 5. 2010 20:35
Re: Držím palce.
V najlepšom prípade v štúdii alebo prototype, ak berieme v úvahu súčasnosť, ale aj v histórii sa už podobné prípady vyskytli. Je to proste reálna vec. Väčšia neodpružená hmotnosť, zas odpadajú hnacie hriadele s kĺbmi, v tomto prípade odpadá aj riešenie s prevodovkou, čiže sa celkovo ušetrí hmotnosť a zjednoduší konštrukcia.
[odkaz]
[odkaz]
5. 5. 2010 16:50
Re: Držím palce.
:-) kalne rano faze 7. Dobry. To budu pouzivat jako omluvenku v praci den pote.
5. 5. 2010 16:44
Re: Držím palce.
Tak nazdravi. >:D
5. 5. 2010 16:39
Re: Držím palce.
Jo, napsal jsem to blbe.
1. Penize plynouci za hranice jsou platby za ropu.
2. Lokalni - myslim ceske. Elektrina vyrobena v CR znacne prevysuje spotrebu v CR. Nemala cast se vyvazi. Takze v podminkach CR bude jeste dlouho elektrina vyrabena v mistnich zdrojich. Ale i kdyby se nekdy melo castecne dovazet z okolnich statu (vzdalenejsi "dovozy" nejsou technicky ani ekonomicky mozne) tak jsou to stale penize zlepsujici bilanci EU, tedy i nasi.